Witcher 2 EE får min dator att stängas av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Witcher 2 EE får min dator att stängas av

Som titeln säger så stängs min dator av efter 18-20 minuter, och jag har samtidigt kollat HWMonitor för att se om CPU eller GPU blir överhettad. Som det ser ut så blir CPUn lite varm, för efter 10 min spelande så ligger den på 80-85C men grafikkortet ligger stadigt på 60-65C. Jag har haft problem med min CPU förr men jag fixade det med lite kylpasta så blev allt bra igen.

Jag har testa att spela Witcher 3, Divison, WoW och Black Desert men jag har inga problem med min CPU där, just nu verka det som det är bara Witcher 2 EE som den blir överhettad av..

Jag har även testa att stänga av Ubersampling och sätta igång V-Sync samt att sätta all grafik på de lägsta inställningarna men det funkar inte heller.

Så har jag testa att uppdatera mina drivrutiner och installerat om Directx och Vcredist_x86.
Har även verifierat mina spel filerna på Steam men icke sa Nicke..

Jag har lite slut på idéer just nu och har googlat rumpan av mig så lite trött efter allt pyssel och vill se om ni har något förslag på vad jag kan göra härnäst.

Spec
Windows 8.
Grafik kort: GTX 660 TI.
Processor: AMD FX 6100 Six-Core Processor.
Moderkort: M5A99X EVO R2.0.
RAM: 8GB.
Nätaggregat: Deltaco PSU-423 500W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jul 2011

Vet inget om temperatur men samma spel fick min dator att dö gång på gång. Sparade hela tiden...
Spelade det i höstas.

Windows 10, GTX 570, 2600K.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Cloverclue:

Nätaggregat: Deltaco PSU-423 500W.

funderat på om det är boven? speciellt om datorn bara stänger av sig utan blåskärm eller nånting som varnar först.

DELTACO är inte direkt kända för sina otroligt stabila nätdelar.

ett svajigt nätagg kan orsaka många lustiga fel speciellt vid hög belastning och witcher 2 är trots åldern ett ganske grafiktungt spel som håller måtten än idag grafikmässigt speciellt med übersampling.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Tydligen så verkar många ha och upplever liknande problem. Starta spelet "kör som administrator". Spelet verkar också spara en massa, så testa radera så du har max 3-5 sparningar när du spelar.

http://steamcommunity.com/app/20920/discussions/0/54074050075...

"In My Defens God Me Defend"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Testa att köra t.ex. HeavyLoads CPU test i en timme (HeavyLoad download länk ). Kraschar datorn beror dina problem på att CPUn överhettas när den jobbar hårt. Kraschar inte datorn så har du antingen nån annan form av hårdvaruproblem (t.ex. otillräckligt eller svajigt nätagg eller överhettande grafikkort) eller så gör Witcher 2 nåt som triggar en bugg i en drivrutin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Bl4ckIce:

Tydligen så verkar många ha och upplever liknande problem. Starta spelet "kör som administrator". Spelet verkar också spara en massa, så testa radera så du har max 3-5 sparningar när du spelar.

http://steamcommunity.com/app/20920/discussions/0/54074050075...

det där är när bara spelet fryser. som det låter på TS så verkar ju hela datorn starta om (ev med blåskärm?).

såvida han inte blåskärmar utan det bara klipper datorn direkt utan förvarning så låter det som att överlastskyddet i nätagget slår i vid hög belastning och klipper strömmen till datorn

ett 660ti+FX6100 har ju en TDP på ca 275W vilket inte borde vara nått problem för ett ordentligt agg men ett kinaspeccat agg som deltaco får man vara glad att om de äns klarar hälften vid kontinuerlig last och 500W peak.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

@Rouge of Darkness: Nja jag får inte blåskärm, men jag lyckades att lösa problemet

Verka som de är nåt stort fel på Windows 8 för jag installerade 8.1 nu och de löste allt.
Har spelat Witcher 2 nu i kanske 3-4 timmar och tempen på datorn är stabil, ligger på 75C CPU och GPU.
Så tempen är lite bättre än förut, jag vet att datorn brukar stängas av när den når 95+ i C.
Men PSU vet jag är ett problem den är ju skit helt enkelt, vet inte hur den har klarat sig i alla dessa år Bara väntar på att den ska börja brinna upp nu haha..