Nvidia Geforce GTX 960M - problem i Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

Nvidia Geforce GTX 960M - problem i Linux

Hej!

Jag har en laptop med Linux 18.1 installerat på. Men ibland flimrar skärmen vid uppspelning av video.
Vid spel så hänger inte dator med. Spelar spel om Cities Skyline och Football manager.

Dator har en i7 processor, 8GB ram och ett Nvidia Geforce GTX 960M i sig. Vilket borde klara att spela dom spelen.

Går jag in i systeminformationen i datorn så står det följande under grafikkkort: Intel Corporation Sky Lake Integrades Graphics.

Öppnar jag drivrutinshanteraren så står det att jag har GTX 960M och att jag där har de senaste drivrutinerna. (kollat med Nvidias hemsida)

Använder datorn Geforce-kortet eller inte ?

Frågan är nu vad som kan göra att grafiken inte hänger med riktigt. Någon som vet ? För grafikkortet är korrekt installerat?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010

@Fredmeister: Antar du använder Linux Mint 18.1.
Du kan köra ett grep kommando för att se vilket kort som är aktivt. Kan det inte i huvudet dock.

i7
GTX
4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

@Fredmeister: I Ubuntu finns /usr/bin/nvidia-settings där man under "PRIME Profiles" kan välja vilken grafikmodul som ska användas.

Om "GPU 0" i vänster-kanten visar ditt NVIDIA-kort borde det redan vara aktivt.

I kommandoprompten verkar det (återigen, Ubuntu) vara detta som gäller:

sudo apt-get install mesa-utils glxinfo |grep OpenGL

Visar på min Laptop:

OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation OpenGL renderer string: Quadro K1100M/PCIe/SSE2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017
Skrivet av KAD:

@Fredmeister: I Ubuntu finns /usr/bin/nvidia-settings där man under "PRIME Profiles" kan välja vilken grafikmodul som ska användas.

Om "GPU 0" i vänster-kanten visar ditt NVIDIA-kort borde det redan vara aktivt.

I kommandoprompten verkar det (återigen, Ubuntu) vara detta som gäller:

sudo apt-get install mesa-utils glxinfo |grep OpenGL

Visar på min Laptop:

OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation OpenGL renderer string: Quadro K1100M/PCIe/SSE2

När jag testar så får jag följande:

OpenGL vendor string: Intel Open Source Technology Center
OpenGL renderer string: Mesa DRI Intel(R) HD Graphics 520 (Skylake GT2)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Fredmeister:

När jag testar så får jag följande:

OpenGL vendor string: Intel Open Source Technology Center
OpenGL renderer string: Mesa DRI Intel(R) HD Graphics 520 (Skylake GT2)

Låter som om att du kör på Intel då.

Har inte Mint nvidia-settings som du kan använda för att byta till NVIDIA-kortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017
Skrivet av KAD:

Låter som om att du kör på Intel då.

Har inte Mint nvidia-settings som du kan använda för att byta till NVIDIA-kortet?

Skriver jag så i terminalen så kommer Nvidia x server settings upp. Men där jag kan inte ändra något över vilket grafikkort som ska användas :/
Verkligen mysko.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Världen
Registrerad
Jul 2001

Installera nvidia-prime, sudo apt install nvidia-prime, antagligen kom inte den biten med nar drivern installerades

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

installerade du nvidia-xconfig och körde körde kommandot "sudo nvidia-xconfig" efter du installerat drivrutinerna? Något man måste göra i Debian åtminstone...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017
Skrivet av Molvis:

Installera nvidia-prime, sudo apt install nvidia-prime, antagligen kom inte den biten med nar drivern installerades

Kör jag det kommandot så står det att det finns installerat och att jag har den senaste uppdateringen..

Skrivet av Defcon:

installerade du nvidia-xconfig och körde körde kommandot "sudo nvidia-xconfig" efter du installerat drivrutinerna? Något man måste göra i Debian åtminstone...

kör jag det står det "command not found

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Fredmeister:

Kör jag det kommandot så står det att det finns installerat och att jag har den senaste uppdateringen..

kör jag det står det "command not found

Du måste installera det först:
sudo apt-get install nvidia-xconfig

Sedan kör du:
sudo nvidia-xconfig

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017
Skrivet av Defcon:

Du måste installera det först:
sudo apt-get install nvidia-xconfig

Sedan kör du:
sudo nvidia-xconfig

Kommer bara upp "kunde inte hittat paketet" :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012

Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | CPU: I5-3570K | RAM: 16GB Corsair LP | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | SSD: Crucial MX300 750GB | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Kubuntu 18.04 LTS & KDE Neon User Edition