Logga in på router, inte säkert enligt Chrome & Explorer

Permalänk
Medlem

Logga in på router, inte säkert enligt Chrome & Explorer

Igår när jag skulle gå in och kolla lite på mina iställningar för min Thomson router så möts jag av ett meddelande när jag försöker logga in på 192.168.10.1 som säger att anslutningen inte är privat och att hackare möjligen försäker stjäla mina uppgifter. Det står också nåt om ett säkerhetscertifikat men har ingen aning vad som menas med detta.

Jag testade då att försöka logga in med Microsoft Edge istället och får då också ett liknande meddelande.

Bifogar två skärmdumpar på dessa meddelanden och hoppas nån här kan förklara vad som menas. Kan jag ignorera och logga in ändå eller ska jag låta bli?

Routern är en Thomson Crimson version 15.4 som jag fått från Bredbandsbolaget.

http://imgur.com/a/4E17L

Permalänk
Medlem

är bara att ignorera, inga problem :^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Igår när jag skulle gå in och kolla lite på mina iställningar för min Thomson router så möts jag av ett meddelande när jag försöker logga in på 192.168.10.1 som säger att anslutningen inte är privat och att hackare möjligen försäker stjäla mina uppgifter. Det står också nåt om ett säkerhetscertifikat men har ingen aning vad som menas med detta.

Jag testade då att försöka logga in med Microsoft Edge istället och får då också ett liknande meddelande.

Bifogar två skärmdumpar på dessa meddelanden och hoppas nån här kan förklara vad som menas. Kan jag ignorera och logga in ändå eller ska jag låta bli?

Routern är en Thomson Crimson version 15.4 som jag fått från Bredbandsbolaget.

http://imgur.com/a/0d7J9

http://imgur.com/a/4E17L

Har du kollat så datum/tid/år stämmer i Windows?

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Har du kollat så datum/tid/år stämmer i Windows?

.. och i routern

Permalänk
Medlem

Ja, tid & datum stämmer både i Windows och i router.
Jag får nog vända mig till BBB och fråga vad som menas med dessa meddelanden.

Permalänk
Medlem

Kan vara (egentligen troligen) så att din router använder självsignerade certifikat, alltså inte från någon CA, dessa brukar ses som osäkra enligt webbläsare om man inte lagt in dem själv. Du skulle kunna inspektera själva certifikatet som du får för att se om någonting där är konstigt.

Edit: För att se certifikat i Chrome:

1. F12 för att öppna Dev Tools

2. Klicka till "Security" fliken

3. Klicka "View certificate"

Permalänk
Medlem

Det betyder troligen bara att certifikatet de använder har gått ut och måste förnyas, dvs de kan inte verifiera och garantera att det är säkert men säkerheten i sig är det inget fel på.
Certifikaten används för att garantera att när du t.ex. går till microsoft.com så är det just microsoft.com du kommer till och ingen annan, i detta fallet är det din router som garanterar att den är just det den säger att den är.
Det är lite som ett utgånget ID kort, men iom att du har routern på ditt interna nätverk etc så är det nog ingen fara att lita på den iaf, lite som att du vet fortfarande att din kompis är samma person även om den inte har ett giltigt ID.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Kan vara (egentligen troligen) så att din router använder självsignerade certifikat, alltså inte från någon CA, dessa brukar ses som osäkra enligt webbläsare om man inte lagt in dem själv. Du skulle kunna inspektera själva certifikatet som du får för att se om någonting där är konstigt.

Edit: För att se certifikat i Chrome:

1. F12 för att öppna Dev Tools

2. Klicka till "Security" fliken

3. Klicka "View certificate"

Kollade certifikatet och där står nåt om ESET vilket jag använder som antivirus & brandvägg. Annars verkar det ju som att certifikatet gäller fortfarande och fram tills år 2029.

http://imgur.com/a/bcLDT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det betyder troligen bara att certifikatet de använder har gått ut och måste förnyas, dvs de kan inte verifiera och garantera att det är säkert men säkerheten i sig är det inget fel på.
Certifikaten används för att garantera att när du t.ex. går till microsoft.com så är det just microsoft.com du kommer till och ingen annan, i detta fallet är det din router som garanterar att den är just det den säger att den är.
Det är lite som ett utgånget ID kort, men iom att du har routern på ditt interna nätverk etc så är det nog ingen fara att lita på den iaf, lite som att du vet fortfarande att din kompis är samma person även om den inte har ett giltigt ID.

Ja, lite så tänker jag också att eftersom routern är på interna nätverket så borde det vara säkert ändå.