Permalänk
Medlem

Nas köpråd

Hejsan jag skulle vilja ha lite hjälp med vad jag behöver...

Jag har inte haft någon Nas förr men har haft en 4tb disk kopplad i min Asus ac87u med 100/100 lina. Funkade så där, disken kunde stå och tugga men jag visste inte med vad, i veckor...

Så det är väl dax för nåt pålitligt och väldigt mobilt anpassat för det är mest via telen som familjen kommer använda den.

-Först och främst skall den kunna föra över foton direkt som dropbox fast utan db.
-Bläddra smidigt ibland alla bilder och olika kategorier hade vart fint om man kunde skapa. Ifrån nätverk och utanför.
-Väldigt lite film men om det blir nån så är det 1080p via cromecast.

Inga feta krav direkt.

Jag har idag ca 4tb data.

Min tanke har varit så här;

En Synology ds216j med en wd red 8tb nu och senare en likadan disk.
Backup tänkte jag lägga ist på externa 2,5 4tb diskar.
Motivationen är väl just att går åskan eller eldsvådan så hjälper ju inte en raid 😋...så de externa diskarna krypteras och förvaras på annan ort.

Är detta helt galet tänkt? Välkommen att motivera och tipsa!

Permalänk
Medlem

Köp en Hpe Microserver gen8 kostar bara 2200kr på dustinhome nu och du kan uppgradera den sen med mer ram eller bättre cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Köp en Hpe Microserver gen8 kostar bara 2200kr på dustinhome nu och du kan uppgradera den sen med mer ram eller bättre cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Har den appar för iphone och så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Köp en Hpe Microserver gen8 kostar bara 2200kr på dustinhome nu och du kan uppgradera den sen med mer ram eller bättre cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar det att uppgradera även med nya moderkort? ITX?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-light:

Har den appar för iphone och så?

Det fina med den är att du installerar precis vad du vill på den, jag kör allt på min utan problem.
Kör plex media server, och nu håller jag på att leta efter en cloud lösning lutar åt seafile faktist.
Denna maskin varvar alla NAS system som finns där ute både i prestanda och i multilösning.

Skrivet av martinot:

Fungerar det att uppgradera även med nya moderkort? ITX?

Vet inte hur måtten är, men detta är en instegsserver som är rätt potent med tanke på att den går att uppgradera till en Xeon CPU och utöka RAM till 16GB.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Det fina med den är att du installerar precis vad du vill på den, jag kör allt på min utan problem.
Kör plex media server, och nu håller jag på att leta efter en cloud lösning lutar åt seafile faktist.
Denna maskin varvar alla NAS system som finns där ute både i prestanda och i multilösning.

Vet inte hur måtten är, men detta är en instegsserver som är rätt potent med tanke på att den går att uppgradera till en Xeon CPU och utöka RAM till 16GB.

Varit grymt sugen på just den Microservern från HP, men nu är jag mest sugen på att bygga en NAS/mediaserver som kan transcodea videofiler. Sugen på en Ryzen 7, Threadripper (om det kommer till MiniITX) eller Intels senaste KabyLake X.

Hade HP-servern gått att byta till MiniITX så hade det varit klockrent (Xenon med 8-16 kärnor är för dyra för mig privat).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Varit grymt sugen på just den Microservern från HP, men nu är jag mest sugen på att bygga en NAS/mediaserver som kan transcodea videofiler. Sugen på en Ryzen 7, Threadripper (om det kommer till MiniITX) eller Intels senaste KabyLake X.

Hade HP-servern gått att byta till MiniITX så hade det varit klockrent (Xenon med 8-16 kärnor är för dyra för mig privat).

Xeon CPU kostar 1500kr från ebay så det är inget hinder

Köp den, kan lungt rekommendera den du kommer bli väldigt nöjd.
Du kan ha 4st HDD i den och sedan en SSD i ODD porten, sen kan du styra den med iLO m.m dvs du behöver aldrig ha skärm till den inte ens när du pillar i BIOS utom allt sker remote med iLO.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Så en HP micro är en smidigare lösning än Synology?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej det är äpplen och päron. Servern har absolut noll på sig när den kommer.
Synology är klar out of the box och gör samma saker förutom att den är licensierad och klar.

Permalänk
Medlem

Låter inte som att TS ska köpa en Microserver och labba när första frågan är om den har appar..

Köp en Synology.

Permalänk
Medlem

Synologys mjukvara är fantastiskt trevlig, köp en synology så får du vad du är ute efter.

Permalänk

Sen går det ju att lägga in syologys os även på denna genom att följa någon av guiderna på tex. xpenology.com om man skulle vilja det.

Permalänk
Medlem

kolla på en thecus. grymt stabila. har appar för det mesta.
annars hade jag nog byggt en själv med Ubuntu och tex emby

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag är en nörd, men kör ändå 2st Synology.
De bara fungerar så jäkla klockrent, INGET pillande eller krångel.

Så tänk inte mer, köp en Synology och lägg all den extra tid du skulle "labbat" med HP Microservers eller andra halv-lösningar på något vettigt. Jobba lite extra eller nått så äter du snabbt upp den extra kostanden Synology initialt kostar.

... Du kommer tacka mig och de andra som föreslagit Synology här i tråden.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, känner att mitt Synology val kan nog vara klokt för mig.
Skriver tillbaka när jag inhandlat grejor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill inte förvirra dig nu, men personligen gillar jag QNAP. Lite mer enterprise och gör sig bättre generellt i tester om man jämför med Synology.

Synology är bara mer "hajpat" än QNAP, men QNAP är bättre om du frågar mig.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se