Permalänk

Är denna skärm något att ha?

Tja!

Jag tänker köpa en ny skärm som jag kommer använda till mitt xbox one. Jag kommer spela FIFA nästan uteslutande. Har läst runt lite och det jag har kommit fram till är att man behöver:
- 1ms
- 60hz räcker för xbox one
- upplösning på 1080

Vad jag kan se så har denna skärm allt detta... Visst bör den funka väldigt bra?
(Kommer sitta väldigt nära skärmen därav så liten skärm)
Om det finns bättre lämpade skärmar under 23 tum så länka gärna

Här är skärmen: https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/21-22tum/asus-vp2...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Perrrra95: Ingen aning om skärmen om sådan, men det finns enligt en snabbkoll på prisjakt 500+ skärmar med ungefär motsvarande specar med 1920x1080-pixelmatris och TN-panel. Dessa skärmar är alla av ungefär samma skrot och korn. Därför är det viktigaste man kan göra är att köpa från en återförsäljare man har förtroende för ifall man av någon anledning är missnöjd.

Specen på 1 ms betyder ingenting i praktiken. Dessa siffror sätts godtyckligt, ofta för att locka in köparna med egenskaper som köparen förväntar sig. "Oh, 1 ms, då måste det vara bra för spel!".

Jag går igenom detta i bildskärmsguiden: http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

Där finns en jämförelse i form av eftersläp hos olika skärmar med olika ms-specar:

Permalänk

@Laxpudding: Okej. Vilken skärm skulle du rekommendera för mitt ändamål?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Perrrra95:Det finns (enligt prisjakt) 276 skärmar som matchar dina önskemål om 20-22 tum och 1920x1080 pixlar. Det skulle ta flera år att testa igenom dem där slutsatsen ändå blir att ingen av dem är särskilt mycket bättre än någon av de andra. Därför torde den skärm du redan fastnat för vara lika bra, särskilt om du kan köpa den genom en ÅF du gillar.

Permalänk

@Laxpudding: Ja det förstår jag. Tänkte mer på vilka specifikationer som är viktiga? Jag har inte koll på detta så tänkte att du med dina kunskaper kanske har något tips. Jag vet inte vad en bra skärm för spel på konsol ska ha.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Perrrra95: Poängen är att det finns i stort sett inga specar som avslöjar kvaliteten på något sätt. Man kan endast gissa sig till vad tillverkaren tycker att skärmen är lämplig för och hoppas det stämmer.

Det man kan ta till vara på från specen är skillnader som de tre panelteknikerna, TN, VA och IPS. Men det går fortfarande inte att säga hur bra TN, VA eller IPS det faktiskt är. I den här prisklassen och kategorin upphör också mycket av tumreglerna kring paneltekniken. Det finns gott om IPS-skärmar i budgetklass som har betydligt sämre betraktningsvinklar och sämre färger än vad man är van med från bättre och dyrare IPS-modeller.

I slutändan handlar det därför bara om att finna en skärm som motsvarar din krav, 60 Hz och 1920x1080-pixelmatris vilket är normalstandard idag. 1600+ skärmar på prisjakt motsvarar de kraven. 276 skärmar om du kliver ned till 20-22 tum. Jag skulle addera att kolla att skärmen har HDMI också, för annars blir det jobbigt.

Men så mycket mer går inte att dra slutsats om. Samtidigt är dina krav så låga/enkla att det inte finns någon anledning att spendera mer pengar i onödan.

Med andra ord: Kör den skärm du tycker verkar bra från en ÅF du gillar. Så mycket mer finns inte att gå på.

Permalänk

@Laxpudding: Okej. Stort tack för hjälpen:)