Intel hotar Qualcomm och Microsoft med rättsliga åtgärder gällande x86-emulering

Permalänk
Medlem

Det är dags att x86 går i graven nu tycker jag. In med något nytt och mindre låst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Suck, amerikanska patentstrider är bland det mest patetiska som finns, om man inte kan konkurrera så väljer man hellre att stoppa konkurrensen istället.

Ja, det hade varit intressant att se hur mycket snabbare utveckling vi sett om man tagit bort patentmöjligheter. Självklart är det väl en del som blir griniga när man ser copy/paste rakt av men jag är helt klart mer för samarbete och öppen standard på allt. Nu behöver alla lägga tid och resurser på att komma runt patenten istället för att bara bygga vidare på varandras idéer.

Permalänk
Medlem

Fast dem kan väl endast patentera implementationen utav instruktionerna och inte instruktionerna i sig? Deras implementation utav instruktionerna är väl hårdvarupatent så hur kan det stoppa mjukvaruimplementationer? Får mig att tänka på Oracle/Google tvisten om Dalvik där @Yoshman var snäll och förklarade.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Varför måste ALLT bli en rättslig tvist? Blir så trött...

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Glöm inte värmeproblemen som hundratals personer rapporterat på olika forum, till följd av att Intel använder (dålig) kylpasta mellan die och IHS, medans Ryzen från AMD har fastlödd IHS och saknar värmeproblem.

Det är förvånansvärt många som tror att Intel använder dålig kylpasta, Du skulle kunna använda tandkräm som TIM utan att få dom temperaturerna som rapporteras.

Permalänk
Medlem

ISA är inte patenterbart och Transmeta var de som slutligen fick pengar från Intel lagom till det att Transmetas egendom förvärvades av patenttroll.

Visst kan man patentera emulering också, men hårvarupatenten är inte applicerbara här. Qualcomm har gott om patent också. Binäröversättning gick för övrigt fint för Microsoft på Alpha på 90-talet utan strul med lagen.

Permalänk
Medlem

Transmeta Crusoe var väldigt spännande när den annonserades. Vill minnas att jag läste om den i analoga datortidningar

https://en.wikipedia.org/wiki/Transmeta_Crusoe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Så är det. Tänkte mest att det var relevant i sammanhanget dålig press som intel fått på sistonne. Men intels hejarklack går på i ulltofflorna och köper deras produkter allderles oavsett så du har helt rätt i att det inte påverkar dem det minsta.

Det är väl snarare så att det är en extremt liten minoritet som snubblar över den informationen från första början. Sen är det bara en ytterst liten del av minoriteten som faktiskt gör ett aktivt beslut av den informationen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Varför måste ALLT bli en rättslig tvist? Blir så trött...

'Murica!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Hur kan det vara lagligt med emulering av PS2, N64, Amiga med mera men inte x86?

Intel har en armada av slipade advokater ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Inaktiv

Det är dags att öppna upp Intels x86. Senaste årens stagnerande datormarknad är ett av flera bra anledningar.

Intels möjligheter att konkurrera på lika villkor är nog egentligen rätt dåliga. ARM-gruppen skrämde bort Intel från portabla marknaden och Intel försöker med alla (o)tillåtna medel bekämpa att Qualcomm och övriga ARM-företag får fotfäste på den vanliga datormarknaden. Emulation är inte olagligt så Intel bör förhoppningsvis förlora. Och det är inga små motståndare de har att kämpa mot heller. Långdraget lär det nog bli.

Som jag varit inne på i över ett halvår, Intel kommer pressas från två riktningar, AMD i främst prestandasegmentet och ARM-gruppen i lågkostnadssystem. 2017 är nog en början på något stort och en återgång till högre utvecklingstakt och innovationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkSix:

Det är dags att x86 går i graven nu tycker jag. In med något nytt och mindre låst.

ARM är exakt lika låst som x86. Du kan inte tillverka de utan licens från ARM. Visst de säljer de till nästan vemsomhelst men du kan vara säker att om du börjar försöka emulera de för att köra på någon annan arkitektur kommer de göra samma sak som Intel.

Permalänk
Medlem

å andra sidan finns Risc-V som är öppen att använda,
vore roligt och se att den får uppmärksamhet för användar marknad.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

å andra sidan finns Risc-V som är öppen att använda,
vore roligt och se att den får uppmärksamhet för användar marknad.

Intressant hoppas det blir något större av det där.

Permalänk
Medlem

De kanske kan lösa det genom att MS betalar intel lite för varje såld licens?

Hoppas Arm-x86-windows blir av nu trots allt. Men jag förstår att Intel försvarar sina patent. Det är helt naturligt att inte vilja ge bort frukten av sitt arbete.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

ARM är exakt lika låst som x86. Du kan inte tillverka de utan licens från ARM. Visst de säljer de till nästan vemsomhelst men du kan vara säker att om du börjar försöka emulera de för att köra på någon annan arkitektur kommer de göra samma sak som Intel.

Fast nu har du ju ARM-emulering överallt i form av SDK för Android, iOS, och inbyggnadsoperativ. QEMU som är del av Android Studio. Intel har även bidragit med ARM-binäröversättning i Android för x86.

Permalänk
Inaktiv

Starkare patentlagar är lösningen på allt. då slipper företag som kommer på en bra ide för 40 år sedan komma på någon mer ide senare.
*edit*
Tog bort text, måste arbeta istället för att komma med befängda påståenden..

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Petterk:

ISA är inte patenterbart och Transmeta var de som slutligen fick pengar från Intel lagom till det att Transmetas egendom förvärvades av patenttroll.

Visst kan man patentera emulering också, men hårvarupatenten är inte applicerbara här. Qualcomm har gott om patent också. Binäröversättning gick för övrigt fint för Microsoft på Alpha på 90-talet utan strul med lagen.

Ah! funderade lite i de banorna.

Från artikeln.
"När det kommer till emulering menar Intel att detta inte är någonting nytt och att de har kommit vinnande ur liknande strider tidigare. En av dessa är Transmeta, vilka även de utvecklade en processor med x86-emulering och Intel tvingade dem då att respektera bolagets patent. Intel noterar även att Transmeta kort därefter misslyckades och försvann från marknaden."

Skillnaden är att MS har liiiteeee mer ekonomiska muskler, än vad Transmeta hade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av biorrith:

Ebil Murica!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ah! funderade lite i de banorna.

Från artikeln.
"När det kommer till emulering menar Intel att detta inte är någonting nytt och att de har kommit vinnande ur liknande strider tidigare. En av dessa är Transmeta, vilka även de utvecklade en processor med x86-emulering och Intel tvingade dem då att respektera bolagets patent. Intel noterar även att Transmeta kort därefter misslyckades och försvann från marknaden."

Skillnaden är att MS har liiiteeee mer ekonomiska muskler, än vad Transmeta hade.

Undrar lite varför det står så i artikeln, Intel fick i slutändan betala för Transmetas patent, men Transmeta stämde de inte fören 2006, och då var de redan ett misslyckat bolag på väg att försvinna. Transmeta har aldrig begränsats av Intel. För övrigt har även Centaur Technologies x86-licens, alltså i förlängningen ägaren VIA.

Microsoft eller snarare Digital hade binäröversättning i Windows NT för Alpha 1996. Microsoft har även haft x86-"emulering" i Windows för Itanium, men det var mjukvara försett av Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Spännande. Microsoft har ju alltid optimerat Windows rärtt hårt mot just intels processorer innan. Men nu kanske kärlekshistorien får ett slut och vi får se bättre stöd för AMD's processorer istället?

Jag hatar patent och tycker intel beter sig tramsigt. Konkurrera genom att göra bäst produkter till lägst pris istället för att gråta som snoriga småbarn.

Vad är meningen med att satsa miljarder kronor på utveckling för att någon annan sedan skall bestämma över ens uppfinning? Om man vill att företag/personer som uppfinner lösningar, samt deras investerare, skall hämmas från att bygga nya lösningar så är det en klockren väg att gå.

Konkurrens är hälsosamt så länge den som skapat sin uppfinning har rätten till att exklusivt bestämma över den, d.v.s. vill man inte licensiera ut rättigheten så är det ens rätt att göra så. Och försöker någon annan kopiera den så skall man ha rätt att att driva ett ärende i domstol för att t.ex. garanterat kunna inkräva det man anser förlorat i intäkter, även om det innebär att den som inskränkt på patentet går i konkurs p.g.a. att de saknar täckning för skadeståndet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ja, det hade varit intressant att se hur mycket snabbare utveckling vi sett om man tagit bort patentmöjligheter.

Det intressanta är ju att själva syftet med patent är just att snabba upp utvecklingen.
Innan patent infördes så höll alla uppfinnare sina idéer och lösningar jättehemliga.
Idén med patent kan beskrivas som: "Om du berättar exakt hur din uppfinning fungerar, så får du ensamrätt till den under ett antal år. Därefter är den fri för alla."

Hur väl det fungerar nuförtiden kan ju diskuteras. Inom datorindustrin hämmar patent nog snarare utvecklingen än hjälper nuförtiden, men inom andra brancher så kan det skilja sig åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vad är meningen med att satsa miljarder kronor på utveckling för att någon annan sedan skall bestämma över ens uppfinning? Om man vill att företag/personer som uppfinner lösningar, samt deras investerare, skall hämmas från att bygga nya lösningar så är det en klockren väg att gå.

Konkurrens är hälsosamt så länge den som skapat sin uppfinning har rätten till att exklusivt bestämma över den, d.v.s. vill man inte licensiera ut rättigheten så är det ens rätt att göra så. Och försöker någon annan kopiera den så skall man ha rätt att att driva ett ärende i domstol för att t.ex. garanterat kunna inkräva det man anser förlorat i intäkter, även om det innebär att den som inskränkt på patentet går i konkurs p.g.a. att de saknar täckning för skadeståndet.

FRAND Borde kunna appliceras på alla typer av patent. https://en.wikipedia.org/wiki/Reasonable_and_non-discriminato...

Jag tycker att det är fel att man skall kunna vägra att licensera patent.

Jag kan i mycket begränsad mån hålla med om att man bör kunna få valuta för sin investering, såklart, men att vägra licensera sin produkt/teknik i syfte att svälta ut konkurrenter borde inte vara lagligt.

Att man har investerar miljarder för att kunna bete sig som ett svin rättfärdigar inte att man beter sig som ett svin. Någon måtta får det vara!

Det är min åsikt och den står jag för till hundra procent.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

FRAND Borde kunna appliceras på alla typer av patent. https://en.wikipedia.org/wiki/Reasonable_and_non-discriminato...

Jag tycker att det är fel att man skall kunna vägra att licensera patent.

Jag kan i mycket begränsad mån hålla med om att man bör kunna få valuta för sin investering, såklart, men att vägra licensera sin produkt/teknik i syfte att svälta ut konkurrenter borde inte vara lagligt.

Att man har investerar miljarder för att kunna bete sig som ett svin rättfärdigar inte att man beter sig som ett svin. Någon måtta får det vara!

Det är min åsikt och den står jag för till hundra procent.

Där skiljer vi oss. Jag kallar inte något företag för svin för att dom väljer att bestämma över sitt patent. Jag menar att den som fått sitt patent beviljat har exklusiv rätt, vilket också innebär om man vill(och i så fall sätter man själv prislappen) eller inte vill licensiera till annan part så är detta upp till patentinnehavaren. Och fungerar det inte för motparten så får motparten uppfinna något liknande som inte inskränker på ett giltigt patent, d.v.s. själv lägga ner alla mantimmar och kronor som krävs. ARM har tydligen lyckats genom sin licensering. Intel anser annorlunda.

Det är fritt fram att uppfinna, bara att tuta och köra. Att parasitera på andra och använda en patenterad uppfinning utan lov är däremot att bete sig som ett svin, ungefär som en tjuv.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Där skiljer vi oss. Jag kallar inte något företag för svin för att dom väljer att bestämma över sitt patent. Jag menar att den som fått sitt patent beviljat har exklusiv rätt, vilket också innebär om man vill(och i så fall sätter man själv prislappen) eller inte vill licensiera till annan part så är detta upp till patentinnehavaren. Och fungerar det inte för motparten så får motparten uppfinna något liknande som inte inskränker på ett giltigt patent, d.v.s. själv lägga ner alla mantimmar och kronor som krävs. ARM har tydligen lyckats genom sin licensering. Intel anser annorlunda.

Det är fritt fram att uppfinna, bara att tuta och köra. Att parasitera på andra och använda en patenterad uppfinning utan lov är däremot att bete sig som ett svin, ungefär som en tjuv.

Det är uppfriskande att kunna ha skilda åsikter och ändå kunna diskutera, faktiskt. Tycker det blir mer och mer pajkastning idag.

Problemet med rätten att kunna vägra en licens blir ju om tekniken man sitter på mer eller mindre är ett "måste".

Det är inte realistiskt att t. ex persondatorer kommer använda någon annan instruktionsuppsöttning teknik än just x86-baserad sådan, så intel har då en, som jag ser det, orimlig särställning. Jag säger inte att de inte ska ha rätt att casha in på sina patent, men när man tycker att det är mer lönsamt att förvägra andra sin teknik än att ta betalt för en licens så tycker jag det pekar på att något är fel i systemet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Där skiljer vi oss. Jag kallar inte något företag för svin för att dom väljer att bestämma över sitt patent. Jag menar att den som fått sitt patent beviljat har exklusiv rätt, vilket också innebär om man vill(och i så fall sätter man själv prislappen) eller inte vill licensiera till annan part så är detta upp till patentinnehavaren. Och fungerar det inte för motparten så får motparten uppfinna något liknande som inte inskränker på ett giltigt patent, d.v.s. själv lägga ner alla mantimmar och kronor som krävs. ARM har tydligen lyckats genom sin licensering. Intel anser annorlunda.

Det är fritt fram att uppfinna, bara att tuta och köra. Att parasitera på andra och använda en patenterad uppfinning utan lov är däremot att bete sig som ett svin, ungefär som en tjuv.

Fast det finns inga patent på ISA, du kan bara patentera uppfinningar. Fullt möjligt att göra en implementering av ISA i programvara utan att inkräkta på patent för hårdvara.

Intels uttalande om Transmeta är non-sequitur, de stämde aldrig Transmeta för SIMD-patent och det var Transmeta som inledde striden med Intel 2006, långt efter deras produkter misslyckats på marknaden, och de vann mer eller mindre och gick med på en förlikning där de fick pengar från Intel.

Centaur/VIA förlorade också sin licens när VIA köpte upp dem, men tack vare att de har patent som Intel inkräktar på så vann de den rättsliga striden (förlikning) och kan fortsätta använda x86 idag, ursprungliga avtalet gällde till 2013 men amerikanska FTC krävde att VIA skulle erbjudas att förlänga avtalet. Finns alltså tre bolag som får göra x86-kretsar. Finns även någon som gör kretsar som implementerar 586-ISA (med eller utan FPU) som inte verkar ha några problem med Intel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Petterk:

Undrar lite varför det står så i artikeln, Intel fick i slutändan betala för Transmetas patent, men Transmeta stämde de inte fören 2006, och då var de redan ett misslyckat bolag på väg att försvinna. Transmeta har aldrig begränsats av Intel. För övrigt har även Centaur Technologies x86-licens, alltså i förlängningen ägaren VIA.

Microsoft eller snarare Digital hade binäröversättning i Windows NT för Alpha 1996. Microsoft har även haft x86-"emulering" i Windows för Itanium, men det var mjukvara försett av Intel.

I viss mån vann Intel, de lyckades knäcka sin konkurrent, inte för att de hade rätt. utan därför de hade mer ekonomiska muskler.

Creative vann mot Aurel på samma sätt.
https://en.wikipedia.org/wiki/A3D
Finns inte en chans att ett något från Creative kommer att besudla min dator efter detta.

Tack och lov har MS mer än nog med ekonomiska muskler att ta striden denna gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

I viss mån vann Intel, de lyckades knäcka sin konkurrent, inte för att de hade rätt. utan därför de hade mer ekonomiska muskler.

Creative vann mot Aurel på samma sätt.
https://en.wikipedia.org/wiki/A3D
Finns inte en chans att ett något från Creative kommer att besudla min dator efter detta.

Tack och lov har MS mer än nog med ekonomiska muskler att ta striden denna gång.

Fast det stämmer ju inte, Transmeta stämde Intel 2006, då hade de redan förlorat på marknaden. Transmeta gick ifrån striden med pengar ett år senare. Att de gav upp har inget med Intel att göra, Intel kom inte med några krav fören Transmeta stämde dem. Intels konkurrens i de formfaktorer Transmeta siktade mot kom främst efter Transmeta hade lämnat marknaden. T.ex. Core 2 CULV-processorerna 2008+.

Creative däremot bedrev rättsprocesser som gjorde att deras konkurrenter blödde pengar. De var bara ute efter att döda konkurrensen, men dödade i slutändan bara sig själva och utvecklade ju inga kretsar för att byggas in i datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skillnaden är att MS har liiiteeee mer ekonomiska muskler, än vad Transmeta hade.

Är lite mer än ekonomiska muskler, hur mycket skulle Intel sälja om dom inte har stöd för sin arkitektur i Windows?

Ett block av hårdvaruID 8086 är allt som behövs...
Något som har skett över åren utan några rätsliga problem

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Fascinerande hur svårt de flesta har att förstå intellektuellt arbete. Om Karl-Oskar odlar potatis och grannen tar den från honom skulle de flesta anse att det är fel. Råkar Karl-Oskar däremot vara smart och bygger en automatiserad potatisodlarmaskin, istället för att själv slita ut ryggen i förtid, då har plötsligt hela världen rätt till ritningarna. Karl-Oskar blir plötsligt en girig kapitalistgris som skor sig på andras bekostnad - han utför ju inget riktigt arbete - helt oaktat hur mycket potatis han producerar.

Med det sagt återstår att se om Intel faktiskt får rätt i frågan. Det är sånt vi har domstolar till. Vore förstås tråkigt om det satte käppar i hjulen för en mycket lovande utveckling från Microsofts sida, men det är sånt som händer ibland.
Microsoft måste rimligen konsulterat sina egna jurister innan de bestämde sig för att gå vidare och bygga den här emuleringen. Jag kan inte tänka mig att deras ledning är så klåpig att de blivit fångade med skägget i brevlådan. Frågan är hur de planerat att bemöta det.