Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

Hoppande vita artefakter?

La idag för första gången märke till vita hoppande prickar på skärmen. När skärmen är helt svart syns inte dessa "artefakter". Jag har provat annan webbläsare(eftersom det endast är vid tillfällen då jag surfat som jag sett dessa) och att installera om videodrivrutinerna men de kvarstår.

Länkar en halvtaskig video. Fokusera framför allt på den mörka ytan precis till vänster om personen i vit.

Är mitt grafikkort kaputt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2014

Det dyker upp en vit pixel till vänster om personen, men den syns bara under väldigt kort tid, inte ens en sekund. I övrigt har videon bara väldigt dålig kvalité, men inget märkligt annars. Ser du alltid vita pixlar på annat material så kan något vara trasigt, absolut.

Testa först att avinstallera drivrutinerna till grafikkortet med DDU om du inte redan gjort det. Installera sen de senaste drivrutinerna till ditt grafikkort. Kolla även anslutningarna till skärmen och kortet, kan vara att kabeln inte sitter fast ordentligt.

Chassi:Fractal Design Core 3000 Moderkort:Asus Prime B350-Plus ATX
CPU:AMD Ryzen 5 1600X Hexa Core 3.6GHz (4.02 GHz Turbo)
GPU:MSI GeForce GTX 1060 Armor 3GB OC
RAM:Ballistix Sport LT Red 2x4 GB 2400 MHz DDR4 PSU:EVGA 600W White 80 Plus SSD:250GB Samsung 840 EVO

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Ser ut som väldigt mild "snö" från de bitfel som kan uppstå med en dålig kabel eller anslutning som är störd på något sätt, glappar etc.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

@InsipidPoison: Mycket riktigt så dyker de upp och försvinner mycket snabbt. Som små blixtar.
Anledningen till att jag skrev att man ska kolla just till vänster om personen är just för att videon är dålig och inte alls visar dessa prickar så tydligt som dom faktiskt syns. De är rätt många och när man väl sett dom är de svåra att inte tänka på.

Tack för tipset men har redan gjort det med DDU och kollat kabeln. Har även provat med en DsiplayPort. Kör vanligtvis med HDMI.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012

@Miikks: Testa att montera om ditt grafikkort.
Dra ur alla kablar, ta ut grafikkorten och montera ihop det igen.

Funkar inte det kan du prova en annan port på moderkortet om du har.

Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | CPU: I5-3570K | RAM: 16GB Corsair LP | GPU: ASUS Geforce GTX 670 DirectCU II 4GB | SSD: Crucial MX300 750GB | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Ubuntu 16.04 LTS & KDE Neon User Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

@Lembritt: Bestämde mig för att prova en annan skärm innan jag provar ditt tips. Dom hoppande prickarna försvann Så ser ut att vara något med skärmen som är en Philips BDM3270 och inköpt för exakt en månad sedan. Surt....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Philips... inte jättebra kvalité

Skickades från m.sweclockers.com