Permalänk
Vägledare

Hoppande vita artefakter?

La idag för första gången märke till vita hoppande prickar på skärmen. När skärmen är helt svart syns inte dessa "artefakter". Jag har provat annan webbläsare(eftersom det endast är vid tillfällen då jag surfat som jag sett dessa) och att installera om videodrivrutinerna men de kvarstår.

Länkar en halvtaskig video. Fokusera framför allt på den mörka ytan precis till vänster om personen i vit.

Är mitt grafikkort kaputt?

Permalänk

Det dyker upp en vit pixel till vänster om personen, men den syns bara under väldigt kort tid, inte ens en sekund. I övrigt har videon bara väldigt dålig kvalité, men inget märkligt annars. Ser du alltid vita pixlar på annat material så kan något vara trasigt, absolut.

Testa först att avinstallera drivrutinerna till grafikkortet med DDU om du inte redan gjort det. Installera sen de senaste drivrutinerna till ditt grafikkort. Kolla även anslutningarna till skärmen och kortet, kan vara att kabeln inte sitter fast ordentligt.

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Airflow Moderkort:MSI Mag B460 Tomahawk
CPU:Intel Core i5 10400F
GPU:EVGA GeForce RTX 2060 SC 6GB
RAM:2x8GB - Team Group DDR4 2400MHz PSU:Corsair RM550X SSD:Toshiba RC500 NVME 240 GB (OS), Kingston NV2 NVME 2TB, PNY CS900 500GB

Permalänk
Bildexpert 📺

Ser ut som väldigt mild "snö" från de bitfel som kan uppstå med en dålig kabel eller anslutning som är störd på något sätt, glappar etc.

Permalänk
Vägledare

@InsipidPoison: Mycket riktigt så dyker de upp och försvinner mycket snabbt. Som små blixtar.
Anledningen till att jag skrev att man ska kolla just till vänster om personen är just för att videon är dålig och inte alls visar dessa prickar så tydligt som dom faktiskt syns. De är rätt många och när man väl sett dom är de svåra att inte tänka på.

Tack för tipset men har redan gjort det med DDU och kollat kabeln. Har även provat med en DsiplayPort. Kör vanligtvis med HDMI.

Permalänk
Medlem

@Miikks: Testa att montera om ditt grafikkort.
Dra ur alla kablar, ta ut grafikkorten och montera ihop det igen.

Funkar inte det kan du prova en annan port på moderkortet om du har.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Vägledare

@Lembritt: Bestämde mig för att prova en annan skärm innan jag provar ditt tips. Dom hoppande prickarna försvann Så ser ut att vara något med skärmen som är en Philips BDM3270 och inköpt för exakt en månad sedan. Surt....

Permalänk
Medlem

Philips... inte jättebra kvalité

Skickades från m.sweclockers.com