Stoppa autouppspelning i Chrome

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010

Stoppa autouppspelning i Chrome

Har till min fasa senaste året eller två märkt att fler och fler nyhetssidor har börjat med autouppspelning av nyheter och diverse videoklipp.

Hur stänger jag av det (i google chrome), utan att det för den sakens skull påverkar övriga html5-element? Exempelvis rörliga gif m.m.?

i7
GTX
4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2004

Nu ska väl Chrome kanske stoppa autostart av videos nån gång 2018. Så under tiden får man väl förlita sig på nån addon. Prova uBlock Origin i "medium mode". Bör fungera om videon kommer från tredje part. Sen får man kanske temporärt köra en noop regel när man faktiskt vill se en video. (Dvs klicka så att den högra cellen blir grå).

I Firefox kan man i alla fall slå av media.autoplay.enabled i about:config.

Gigabyte GA-Z97X-SLI, Intel Core i5 4460 3.2GHz, 128GB Samsung 850 PRO, Corsair 8GB, Gigabyte GeForce GTX 750ti, EVGA Supernova G2 750W
Min GitHub: https://github.com/lassekongo83

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av lassekongo83:

Nu ska väl Chrome kanske stoppa autostart av videos nån gång 2018. Så under tiden får man väl förlita sig på nån addon. Prova uBlock Origin i "medium mode". Bör fungera om videon kommer från tredje part. Sen får man kanske temporärt köra en noop regel när man faktiskt vill se en video. (Dvs klicka så att den högra cellen blir grå).

I Firefox kan man i alla fall slå av media.autoplay.enabled i about:config.

Jag skall kolla runt. Jag förstår inte vitsen med autoplay, om det inte är för att visa att si och så många ser reklamen i början.
Kan inte alla börja med betaltjänster så vi som vill slipper allt sånt här märkligt kompromissande.
Annonser är passé snart och skapar endast en negativ association för företaget i fråga. Inget annat.

i7
GTX
4K