Far Cry 5 PC kommer ingen DVD skiva

Permalänk
Medlem

Är faktiskt inte sååå mycket mer miljövänligare som folk tror:
https://www.treehugger.com/energy-efficiency/whats-greener-st...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Är faktiskt inte sååå mycket mer miljövänligare som folk tror:
https://www.treehugger.com/energy-efficiency/whats-greener-st...

5 år gammal studie, dinosaurietiden i tekniksammanhang...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Är faktiskt inte sååå mycket mer miljövänligare som folk tror:
https://www.treehugger.com/energy-efficiency/whats-greener-st...

Dock är det en ganska väsentlig skillnad på en dvd-film och ett spel då spelet i princip alltid kräver nedladdning av mer eller mindre hela spelet oavsett om man har en skiva eller ej, vilket en film på dvd förstås inte kräver.

Permalänk
Avstängd

Lite nostalgi!

Dock så har dom inte förvaras så jättebra. :/

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Dock är det en ganska väsentlig skillnad på en dvd-film och ett spel då spelet i princip alltid kräver nedladdning av mer eller mindre hela spelet oavsett om man har en skiva eller ej, vilket en film på dvd förstås inte kräver.

Den delen håller jag med om, men folk verkar tro att nedladdat har 0% påverkan på miljön, viket det ju inte har.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Den delen håller jag med om, men folk verkar tro att nedladdat har 0% påverkan på miljön, viket det ju inte har.

Nej självklart, men jag tror det ska mycket till om det ska vara värre för miljön än en fysisk produkt. Framför allt måste den fysiska produkten levereras på ett väldigt bra sätt för att den ska ha en chans. Om beställaren måste hämta produkten på exempelvis ett utlämningsställe och gör det med bil eller ens kollektivtrafik så är det nog ganska kört exempelvis. Men går eller cyklar man så är det bättre förstås.

Som sagt så faller dock hela frågan om du ändå måste ladda ner samma eller liknande mängd data oavsett om du köper en fysisk produkt eller inte. Då får ju den fysiska produkten alla miljömässiga nackdelar av den virtuella plus allt som har med tillverkning och transport att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det sa jag aldrig. Du får tänka ett steg längre. Om 2 personer har varsin bil i 6år och sedan säljer vidare så påverkar det miljön mindre än om samma personer behåller sin bil i 3 år och sedan köper ny.

Antingen tillverkas 4 bilar om man har de i 3 år eller 2 bilar om man har de i 6 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte se det isolerat. Bilar skrotas normalt sett inte förrän de är för dåliga eller för dyra i underhåll. Och de flesta människor har inte fler bilar än de behöver.

Ditt tankefel är att du inte tänker på att om en del byter bil oftare så blir det fler rätt nya begagnade bilar på marknaden och då sjunker priserna på begagnat som gör att en del andra köper begagnat istället för nya bilar. Dvs det blir balans.