Finns det inga RIKTIGA kontantkort med surf?

Permalänk
Medlem

Finns det inga RIKTIGA kontantkort med surf?

Inte de som kallas för "kontantkort" nu för tiden med nyspråk värdigt George Orwell, där man måste hålla på att "fylla på" varje månad som ett abonnemang.

Jag skulle vilja ha ett kort som man kan ladda en pott med t.ex. 20 GB surf en gång. Det skulle räcka i ett år åtminstone i svärföräldrarnas stuga.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

du kan inte ha sökt mycket på internet, högst upp på google dök halebop go upp.

https://shop.halebop.se/kontantkort?gclid=Cj0KEQjwmv7JBRDXkMW...

Där fyller du kortet med t.ex. 200kr och det finns ingen begränsning på hur länge de räcker det är bara surfen som håller max 6 månader dock så fyller du på surfen när de behövs mer genom att använda saldot på ditt kontantkort helt enkelt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag undrar samma sak, fast för mig skulle det passa ännu bättre med bara tal och sms utan datapott. Finns de kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Inte de som kallas för "kontantkort" nu för tiden med nyspråk värdigt George Orwell, där man måste hålla på att "fylla på" varje månad som ett abonnemang.

Jag skulle vilja ha ett kort som man kan ladda en pott med t.ex. 20 GB surf en gång. Det skulle räcka i ett år åtminstone i svärföräldrarnas stuga.

/hulle.

Kan detta vara en lösning?

Till Telia Refill finns Årskort Spotify och surf.

Klippt från Telias hemsida:
Spotify Premium i 12 månader.
Fri surf upp till 1 GB varje månad i 12 månader, surfen fylls på den 1:a varje månad.
Surfhastigheten är upp till 100 Mbit/s och gäller för 3G och 4G.
Den surfmängd som inte används sparas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chloe:

Jag undrar samma sak, fast för mig skulle det passa ännu bättre med bara tal och sms utan datapott. Finns de kvar?

Telenor Rörligt
Samtal: 0,69 kr/min (0,99kr i startavgift)
Sms/mms: 0,69kr/st
Surf: 19kr/100MB.
Giltigt i 365 dagar.

Permalänk
Medlem

@Hulle:

Ett alternativ kanske vore ett tvillingkort/datasim som kopplas till ett befintligt abonnemang? Flera operatörer erbjuder det och hos Vimla som jag använder så är det på gång och det löser ju just det här problemet.

Annars är det väl som sagt Telias Refill som kan vara rätt vettigt. Även Telenor har på deras kontantkortsladdning "Telenor Surf", men det täcker endast upptill 6 månader: http://www.telenor.se/abonnemang/kontantkort/

Permalänk

Klart kontantkort finns kvar. I vissa fall har det dessutom varit fördelaktigare att ha kontantkort än abonnemangen. Telia har tex massa extrafinnesser man får betala för.. "Antivirus-skydd" och annat trams...
Sedan kanske det är svårare att hitta exakt det du söker, det har väl aldrig funnits att man kan ladda på en surfpott som räcker mer än 30 dagar. Hela min livstid så har man varit tvungen att fylla på va 30e dag för att behålla ett bra pris, fria sms etc.

Alla operatörer idag har kontantkort, bara välja och vraka. Om du vill ha för en längre period så skulle jag rekommendera Telia årskort. Man betalar en fast summa sedan är allt klappat och klart i ett år framåt.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha ett rent surfkort, skiter i om man inte kan skicka ett enda sms eller prata i 10 sekunder, bara det är mycket surf/pengar. Hittar inget sådant.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

TS nämner Orwell, så han menar nog ospårbar påfyllning (förmodligen kontant) el är det jag som är ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

du kan inte ha sökt mycket på internet, högst upp på google dök halebop go upp.

https://shop.halebop.se/kontantkort?gclid=Cj0KEQjwmv7JBRDXkMW...

Där fyller du kortet med t.ex. 200kr och det finns ingen begränsning på hur länge de räcker det är bara surfen som håller max 6 månader dock så fyller du på surfen när de behövs mer genom att använda saldot på ditt kontantkort helt enkelt.

Tack. Det var intressant. Dyrt dock med 12 GB för 300kr. Men bättre än inget.

Skrivet av DilluTioN:

Klart kontantkort finns kvar. I vissa fall har det dessutom varit fördelaktigare att ha kontantkort än abonnemangen. Telia har tex massa extrafinnesser man får betala för.. "Antivirus-skydd" och annat trams...
Sedan kanske det är svårare att hitta exakt det du söker, det har väl aldrig funnits att man kan ladda på en surfpott som räcker mer än 30 dagar. Hela min livstid så har man varit tvungen att fylla på va 30e dag för att behålla ett bra pris, fria sms etc.

Alla operatörer idag har kontantkort, bara välja och vraka. Om du vill ha för en längre period så skulle jag rekommendera Telia årskort. Man betalar en fast summa sedan är allt klappat och klart i ett år framåt.

Förr innebar kontantkort att man laddade kortet med pengar som sedan gick att använda till att ringa, sms, osv. Det kanske försvann i början av 2000-talet redan, men innan så hade alla ett Comviq-kort med en hundring på i reserv. Ersattes med konstiga system där man måste fylla på hela tiden.

Skrivet av fark:

TS nämner Orwell, så han menar nog ospårbar påfyllning (förmodligen kontant) el är det jag som är ute och cyklar?

Nejdå, det spelar ingen roll. Jag bara gjorde mig lustig av att de kallar korten för kontantkort när jag inte hittade något där potten ligger kvar hur länge som helst, som det var förr.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Tack. Det var intressant. Dyrt dock med 12 GB för 300kr. Men bättre än inget.

Förr innebar kontantkort att man laddade kortet med pengar som sedan gick att använda till att ringa, sms, osv. Det kanske försvann i början av 2000-talet redan, men innan så hade alla ett Comviq-kort med en hundring på i reserv. Ersattes med konstiga system där man måste fylla på hela tiden.

Nejdå, det spelar ingen roll. Jag bara gjorde mig lustig av att de kallar korten för kontantkort när jag inte hittade något där potten ligger kvar hur länge som helst, som det var förr.

/hulle.

Detta du beskriver finns än idag. Dom flesta kontantkort vad jag vet kan man ladda på precis som förr. Ladda en hungrig så har man det i reserv, jag har mitt gamla nummer precis så.
Sen om man vill ha bra pris eller liknande så måste man ladda på varje månad. Tror du missuppfattat operatörernas reklam. Det gamla "saldot" finns fortfarande, fast det finns fler alternativ utöver det.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Detta du beskriver finns än idag. Dom flesta kontantkort vad jag vet kan man ladda på precis som förr. Ladda en hungrig så har man det i reserv, jag har mitt gamla nummer precis så.
Sen om man vill ha bra pris eller liknande så måste man ladda på varje månad. Tror du missuppfattat operatörernas reklam. Det gamla "saldot" finns fortfarande, fast det finns fler alternativ utöver det.

Jo men är det så med data? De flesta jag sett har varit i stil med "tanka för 99kr så får du 1 GB data i 1 mån". Jag vill som sagt ha typ en engångssumma för säg 20 GB data. Sedan kanske man använder 1 GB en dag, sedan går det tre månader sedan använder man 7 GB en dag, sedan går det några månader osv...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Jo men är det så med data? De flesta jag sett har varit i stil med "tanka för 99kr så får du 1 GB data i 1 mån". Jag vill som sagt ha typ en engångssumma för säg 20 GB data. Sedan kanske man använder 1 GB en dag, sedan går det tre månader sedan använder man 7 GB en dag, sedan går det några månader osv...

I Halebop och telenor kan man fylla på surf för 6 månader.

Permalänk
Medlem

@Hulle: Vore intressant om du kunde, ta kontakt med något av telefonbolagen, och höra med dom om dom på något sätt kan tillgodose ditt behov. D.v.s skräddarsy en deal, som du blir nöjd med.

Det är ju ändå företag vi har att göra med, dom älskar att tillgodose kunder och deras behov. Så det kanske inte är omöjligt? Undersöker du detta, får du gärna återkoppla här i tråden, så vi får reda på hur det ligger tlll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jo men är det så med data? De flesta jag sett har varit i stil med "tanka för 99kr så får du 1 GB data i 1 mån". Jag vill som sagt ha typ en engångssumma för säg 20 GB data. Sedan kanske man använder 1 GB en dag, sedan går det tre månader sedan använder man 7 GB en dag, sedan går det några månader osv...

/hulle.

Vi har Vimla som dock är månadsabb men du kan spara din data för senare användning upp till 100 GB. Den minsta kostar 100 kr / månad (ger 2 GB) men det har åtminstone funnits möjlighet att få rabatt genom vissa länkar på 10 kr / mån samt om man får in någon annan så kan man få rabatt på 10 kr / mån. Hittar det inte på hemsidan nu men tror att det finns kvar.
https://vimla.se/

Även SMS och fria samtal kan sparas upp till vissa gränser.