Permalänk
Skrivet av Cuna:

@Kommenterande: menar du att jag måste deklarera varje köp jag gör via paypal som är i allt annat än SEK?
såfall borde jag ha livstids fängelse för ekobrott, och även resten av svea rikes befolkning.

Om du växlar den utländska valutan till SEK inom 30 dagar från det att du fått betalningen i utländsk valuta, ska du inte deklarera någon valutatransaktion. Istället ska det växlade beloppet räknas som försäljningsvärde på den tillgång du sålt.

Om du behåller den utländska valutan i mer än 30 dagar, köper något för den utländska valutan eller växlar den utländska valutan till någon annan valuta, ska du beräkna anskaffnings- och försäljningsvärde och ta upp valutatransaktionen på blankett K4, avdelning C (Marknadsnoterade obligationer, valuta m.m.).

Skrivet av epaaj:

Nej. Det gäller bara kryptovalutor som inte är erkända valutor i Sverige. De räknas som värdehandlingar och behandlas liknande aktier etc.

Även positioner i vanliga valutor ska deklareras. Läs på Skatteverkets hemsida.

Permalänk
Medlem

Antminer ASCI Bitmain

@Eth-Dec:

Men om inte ASCI kommer funka på Ethereum, kan man inte ändå tjäna på andvända den till annan valuta?

Vet att detta är Ethereum forum. Men tror frågan är lite intressant, om hur användbar, prisvärd, och lönsam en, eller olika, modeller av antminer är?

Permalänk
Medlem

RX 580 Sapphire Nitro+ 8GDDR5

@iRonNuke:

Hej igen.

Jag har nu fått mitt grafikkort och installerat nicehash legacy, som efter benchmarking valde att köra dual på ETH och B2S

Hastigheten på ETH är ca 17 Mh/S och för B2S 518 Mh/s
(Rate: 0.92 USD/dag - är det med eller utan elkostnad inräknat?)

Är inte hastigheterna för långsamma?
Är det felinställt? Ska jag manuellt välja andra att dual mina?

Sapphire Nitro+ verkar tyvärr ha högre strömförbrukning än andra RX 580, med 250W.
Men fördelar jag värdesätter är först och främst att den är väldigt lågt ljud på fläkten och fläkten står still när den inte används. Också +85% längre livstid.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det ju inte som att ethereum kommer att forka och det beror till stora delar på att man är nära POS men gissningsvis beror det till ännu större del att Bitmain ethereum miner inte är särskilt mycket bättre än vanliga grafikkort. 6gpu är som en asic. Priset är väl runt 10000 för asic och en 6gpu rigg får man nog betala 20000 för så visst är det skillnad i pris. Ska bli spännande att se hur övriga ethash coins gör.

Ser vi till Cryptonight asic där monero forkade så följde ju övriga mer kända coins efter och gjorde samma sak. Med något undantag. Däremot så går det ju att mina mot original monero, den är dock bara värd 8 dollar mot över 200 för den asic resistenta monero

Skrivet av Hankie84:

@Eth-Dec:

Men om inte ASCI kommer funka på Ethereum, kan man inte ändå tjäna på andvända den till annan valuta?

Vet att detta är Ethereum forum. Men tror frågan är lite intressant, om hur användbar, prisvärd, och lönsam en, eller olika, modeller av antminer är?

Permalänk
Medlem

Faktum är ju att det bara var batch ett av ethereum asic som kostade 800 dollar blir runt 10000kr med nätagg och frakt /"tull

Batch 2 verkar kosta 1800 dollar exklusive nätagg vilket gör den helt värdelös prismässigt mot gpu som har ett försäljningsvärde och kan dual mina.

Fick någon här tag i en E3 för 800 dollar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankie84:

@iRonNuke:

Hej igen.

Jag har nu fått mitt grafikkort och installerat nicehash legacy, som efter benchmarking valde att köra dual på ETH och B2S

Hastigheten på ETH är ca 17 Mh/S och för B2S 518 Mh/s
(Rate: 0.92 USD/dag - är det med eller utan elkostnad inräknat?)

Är inte hastigheterna för långsamma?
Är det felinställt? Ska jag manuellt välja andra att dual mina?

Sapphire Nitro+ verkar tyvärr ha högre strömförbrukning än andra RX 580, med 250W.
Men fördelar jag värdesätter är först och främst att den är väldigt lågt ljud på fläkten och fläkten står still när den inte används. Också +85% längre livstid.

Jo det är verkligen dålig hashrate. Jag hade Sapphire RX 580 Nitro+ 8 GB som jag körde länge med omodiferade BIOS, så du bör komma upp i över 30 MH/s iallafall. Se till att du har aktiverat "Compute" i AMD Radeon Settings -> Gaming -> Gobal Settings.

Ta hem OverdrivNtool och överklocka minnet till 2250 MHz och underklocka core till 1100-1150 MHz. Du bör även kunna dra ner spänningen på coren då du sänker frekvensen. Testa dig fram i små steg neråt, till det blir instabilt! När du känner att du vill få ut ytterligare kräm, då BIOS-flashar du korten. Men du behöver inte göra det i början, utan få det stabilt och så först. Dessutom är Sapphire RX 580 Nitro+-korten så pass bra så du behöver i princip inte BIOS-flasha dom heller för den delen. Du ska lätt få ut 31 MH/s utan.

Sapphire-korten klarar sig med bara en 8 pin PCI-e strömmatning. Köp en energimätare och mät vad systemet drar. Det är intressant när man sen börjar leka med att effektivisera systemet.

Taget ur OverdrivNTool på mina Sapphire RX 580 Nitro+
Core 1200 MHz / 850 mV
Mem 2260 MHz / 860 mV
Power Target -20%
Hashrate 32.4 MH/s ETH

Permalänk
Medlem

Sapphire RX 580 nitro+ och Special edition

@iRonNuke:

Hej igen.

Jag har kunnat höja på Memory från 2100 Mhz till 2250 och från 1150 till 900 mV
Det har gått att sänka GPU från 1430 Mhz till 1154 Mhz och från 1150 till 950 mV

Och kommer upp i ca 31 Mh/s med temp target 69 som ger fläkt på ca 23-24%

Sen hittar jag AMD BETA mining drivrutinen Crimson som alternativ till vanliga AMD adrenalin som jag bytte från Graphic mode till compute mode.Vad tros om den?
https://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Radeon-Softwa...

Men jag vill ju även kunna spela lite utan att behöva ominstallera fram och tillbaka mellan AMD radeon adrenalin och Crimson

Sen en konstig grej är att jag installerat AMD adrenalin från Sapphires hemsida och klienten har då laddat ner Radeon Adrenalin 17.7 fast det finns 17.11 och 18.3 tillgängligt vilket är konstigt.

En detalj om grafikkortet är att jag har RX 580 Nitro+ special edition som har klockhastighet 1430 istället för 1411, och klockfrekvens för minne 8400 istället för 8000 jämfört med vanliga RX 580 Nitro+, men energiförbrukningen vid drift är 250 Watt istället för 225/235 Watt enligt de tekniska specifikationerna.

Så en väldigt viktigt fråga: Target temp

Min temperatur har legat på 77 grader på grafikkortet, som är förinställt i OverdriveNtool, men varför så högt förinställd.Klarar kortet det utan att slitas för hårt?
Läste här att temperaturen bör vara typ högst 69 grader för att det inte ska bli problem, för de flesta GPU:

https://forum.ethereum.org/discussion/6853/heres-simple-chart...

Jag håller på experimenterar som du föreslagit.

Permalänk

Tänkte börja mina för skojskull och lära mig mer om det.

Har ett ASUS GeForce GTX 1060 6GB TURBO Har förstås att AMD är bättre men vill som sagt bara prova på nu i början.

Vart laddar jag ner en miner mjukvara? Verkar finnas extremt många olika?

Jag betalar ca 80 kr i månaden i el, kommer det gå +-0 då? Om jag skulle ha datorn i gång 24/7 t.ex Hur mycket drar datorn ungefär i el?

.

Permalänk
Medlem

Mjo,men faktum är att GTX 1060 med samsung minne är mycket bra. Inte till dual mining (som ändå ger väldigt liten förtjänst just nu vilket dock kan ändras snabbt) men den kan lätt komma upp i 25 mhs i hashrate mot omkring 29 stabilt för rx 570. Fördelen med gtx 1060 är att den drar mindre el och genererar mindre värme vilket är en fördel nu på sommaren.

Personligen tycker jag att ethminer är bäst till nvidia men det kräver att man har exakt rätt settings vilket kan vara lite komplicerat.
claymore dual miner är stabil och ganska enkel att dra igång.
GPU-z kollar du vilket minne du har
Afterburner är väl enklast att använda som nybörjare för att klocka upp minnet och ner med core samt Powerlimit

Skrivet av giggelingbear:

Tänkte börja mina för skojskull och lära mig mer om det.

Har ett ASUS GeForce GTX 1060 6GB TURBO Har förstås att AMD är bättre men vill som sagt bara prova på nu i början.

Vart laddar jag ner en miner mjukvara? Verkar finnas extremt många olika?

Jag betalar ca 80 kr i månaden i el, kommer det gå +-0 då? Om jag skulle ha datorn i gång 24/7 t.ex Hur mycket drar datorn ungefär i el?

.

Permalänk

Jag blir inte helt klok på SKVs material men ska man alltså betala :

1. skatt på varje utbetalning från pool
2. Skatt vid ev försäljning

Så även om man inte vill sälja sina mineade coins måste man betala skatt bara man får coinsen till sin wallet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@surrelito: Såhär säger skatteverket
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

  • sålt kryptovaluta

  • bytt en kryptovaluta mot en eller flera andra typer av kryptovalutor

  • betalat med kryptovaluta vid köp av en vara

  • lånat ut kryptovaluta

  • använt kryptovaluta som spelinsats.

Sedan säger de såhär:
Om du som privatperson har inkomster från mining av bitcoin och andra kryptovalutor ska du betala skatt på inkomsterna. De beskattas normalt som inkomst av tjänst (hobby) men kan undantagsvis beskattas som inkomst av näringsverksamhet

Vill du ha ytterligare information kan du läsa vidare i Skatteverkets ställningstagande Beskattning vid mining av bitcoin och andra virtuella valutor m.m..

Jag hade följt den sista regeln de nämner.

Dessutom har du möjlighet till förenklad redovisning, som innebär att du kan redovisa total vinst / förlust och inte varje transaktion för sig, men det kan ju vara bra att skriva ut loggarna från tradingsiterna om du gör stora transaktioner.

Du deklarerar enklast i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1, bilaga K4 under avsnitt D. Där har du möjlighet att redovisa dina totala vinster respektive totala förluster. Du behöver alltså inte redovisa varje affär för sig. Har du sålt flera olika kryptovalutor ska du göra en separat redovisning för varje kryptovaluta.

Eftersom vinster och förluster för kryptovalutor inte får kvittas mot varandra fullt ut måste du redovisa vinster för sig och förluster för sig. Du summerar ditt totala försäljningspris och ditt totala omkostnadsbelopp för de vinster du haft under året och redovisar mellanskillnaden som vinst under avsnitt D på bilaga K4. Sedan summerar du ditt totala försäljningspris och ditt totala omkostnadsbelopp för de förluster du haft under året och redovisar mellanskillnaden som förlust under avsnitt D på bilaga K4.

För att räkna fram dina vinster respektive förluster behöver du göra en beräkning av det genomsnittliga omkostnadsbeloppet.

Spara dina underlag
Se till att spara dina underlag med uppgifterna som du använde i dina beräkningar om Skatteverket senare skulle fråga dig om den förenklade redovisningen som du har lämnat.

Dold text
Permalänk
Skrivet av anon81912:

@surrelito: Såhär säger skatteverket
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

  • sålt kryptovaluta

  • bytt en kryptovaluta mot en eller flera andra typer av kryptovalutor

  • betalat med kryptovaluta vid köp av en vara

  • lånat ut kryptovaluta

  • använt kryptovaluta som spelinsats.

Sedan säger de såhär:
Om du som privatperson har inkomster från mining av bitcoin och andra kryptovalutor ska du betala skatt på inkomsterna. De beskattas normalt som inkomst av tjänst (hobby) men kan undantagsvis beskattas som inkomst av näringsverksamhet

Vill du ha ytterligare information kan du läsa vidare i Skatteverkets ställningstagande Beskattning vid mining av bitcoin och andra virtuella valutor m.m..

Jag hade följt den sista regeln de nämner.

Dessutom har du möjlighet till förenklad redovisning, som innebär att du kan redovisa total vinst / förlust och inte varje transaktion för sig, men det kan ju vara bra att skriva ut loggarna från tradingsiterna om du gör stora transaktioner.

Du deklarerar enklast i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1, bilaga K4 under avsnitt D. Där har du möjlighet att redovisa dina totala vinster respektive totala förluster. Du behöver alltså inte redovisa varje affär för sig. Har du sålt flera olika kryptovalutor ska du göra en separat redovisning för varje kryptovaluta.

Eftersom vinster och förluster för kryptovalutor inte får kvittas mot varandra fullt ut måste du redovisa vinster för sig och förluster för sig. Du summerar ditt totala försäljningspris och ditt totala omkostnadsbelopp för de vinster du haft under året och redovisar mellanskillnaden som vinst under avsnitt D på bilaga K4. Sedan summerar du ditt totala försäljningspris och ditt totala omkostnadsbelopp för de förluster du haft under året och redovisar mellanskillnaden som förlust under avsnitt D på bilaga K4.

För att räkna fram dina vinster respektive förluster behöver du göra en beräkning av det genomsnittliga omkostnadsbeloppet.

Spara dina underlag
Se till att spara dina underlag med uppgifterna som du använde i dina beräkningar om Skatteverket senare skulle fråga dig om den förenklade redovisningen som du har lämnat.

Dold text

Tack så mycket för svar jag tror poletten börjat trilla ner nu när man läst tråden 2 ggr också

Sen kan man bara använda den generella regeln i sverige och de är att minsta krona beskattas, ingen kommer undan och hårt arbete/entreprenörskap inte lönar sig så mycket som man kunde önska

Permalänk
Skrivet av Eth-Dec:

Mjo,men faktum är att GTX 1060 med samsung minne är mycket bra. Inte till dual mining (som ändå ger väldigt liten förtjänst just nu vilket dock kan ändras snabbt) men den kan lätt komma upp i 25 mhs i hashrate mot omkring 29 stabilt för rx 570. Fördelen med gtx 1060 är att den drar mindre el och genererar mindre värme vilket är en fördel nu på sommaren.

Personligen tycker jag att ethminer är bäst till nvidia men det kräver att man har exakt rätt settings vilket kan vara lite komplicerat.
claymore dual miner är stabil och ganska enkel att dra igång.
GPU-z kollar du vilket minne du har
Afterburner är väl enklast att använda som nybörjare för att klocka upp minnet och ner med core samt Powerlimit

grymt tack, tror du man går +-0 om man har igång den 24/7 några dagar?

Permalänk
Medlem

Med samsungminne går du plus on du inte sitter med ett riktigt enerigmonster till i7a +en massa roterande hårddiskar och ett gammalt moderkort

Skrivet av giggelingbear:

grymt tack, tror du man går +-0 om man har igång den 24/7 några dagar?

Permalänk
Skrivet av Eth-Dec:

Med samsungminne går du plus on du inte sitter med ett riktigt enerigmonster till i7a +en massa roterande hårddiskar och ett gammalt moderkort

Ligger på 21,5 MH har lagt till min coinbase Ethereum Wallet adress i bap filen så det ser ut så här Min adress/GTX1060/YOUR_EMAIL men det dyker inte upp något i min wallet? har haft den i gång typ 8 timmar i sträck

Permalänk
Medlem

Kör du mot en pool där du kan se progress? Dvs att du kan söka efter din adress och se hur mycket du fått ihop under 8h. Många pooler har en minimum payout på 0.05 eth och det lär ju ta minst 20 dagar att få ihop med ett kort.
Kolla också att coinbase accepterar transaktioner från mining Pool
Oavsett så är det inte konstigt att du inte fått en utbetalning.

Skrivet av giggelingbear:

Ligger på 21,5 MH har lagt till min coinbase Ethereum Wallet adress i bap filen så det ser ut så här Min adress/GTX1060/YOUR_EMAIL men det dyker inte upp något i min wallet? har haft den i gång typ 8 timmar i sträck

Permalänk
Skrivet av Eth-Dec:

Kör du mot en pool där du kan se progress? Dvs att du kan söka efter din adress och se hur mycket du fått ihop under 8h. Många pooler har en minimum payout på 0.05 eth och det lär ju ta minst 20 dagar att få ihop med ett kort.
Kolla också att coinbase accepterar transaktioner från mining Pool
Oavsett så är det inte konstigt att du inte fått en utbetalning.

Nu hittade jag! jag kör mot nanopool så sökte på min adress och fick fram statistik och det hitills minat 0.00019557 ETH

Permalänk
Medlem

Kanon, du får labba lite med inställningarna i afterburner om du har samsung minne så når du 25 eller strax under

Ellpida eller Micron kanske inte klarar med än 21.5

Skrivet av giggelingbear:

Nu hittade jag! jag kör mot nanopool så sökte på min adress och fick fram statistik och det hitills minat 0.00019557 ETH

Permalänk
Medlem
Skrivet av giggelingbear:

grymt tack, tror du man går +-0 om man har igång den 24/7 några dagar?

Skrivet av Eth-Dec:

Kör du mot en pool där du kan se progress? Dvs att du kan söka efter din adress och se hur mycket du fått ihop under 8h. Många pooler har en minimum payout på 0.05 eth och det lär ju ta minst 20 dagar att få ihop med ett kort.
Kolla också att coinbase accepterar transaktioner från mining Pool
Oavsett så är det inte konstigt att du inte fått en utbetalning.

Skrivet av giggelingbear:

Nu hittade jag! jag kör mot nanopool så sökte på min adress och fick fram statistik och det hitills minat 0.00019557 ETH

Där har du del av svaret, antag ETH ligger på runt 6000:- och kortet kostade 3000, så du behöver 0.5 ETH för att gå +-0 (elkostnad ej inräknat då) 0.5/0.00019557 *8 timmar = 20453 timmar = 2.33 år.... Tror dock du ska köra lite mer än 8 timmar, typ 1 vecka för att få lite bättre data. Första timmarnas mining räknas ju inte när man har PPLNS belöningssystem på poolen.

Får du som @Eth-Dec skriver 0.05 ETH på 20 dagar så tar det 200 dagar (gratis el) annars kanske det dubbla.