Bygga dator till mormor och morfar

Permalänk
Medlem

Bygga dator till mormor och morfar

Hej, ska bygga dator att surfa och betala räkningar på till mormor och morfar, funderar på Intel NUC och även Apple mini kunde vara intressant, men är det kanske till och med så att en raspberry PI duger till detta???

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på en NUC eller Apple mini.

Tror dock äldre överlag gillar OSX bättre, då det är enkelt att använda och minimalt med bekymmer.
Är de inrotade i Windows, så är det nog bättre att låta dem fortsätta där..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Dom flesta byggen jag fixat till äldre förut är low end matx och moderna varianten är nuck som gör jobbet fast tycker smartaste är att köra på en budget laptop idag då dom är så billiga med allt i ett och i dom flesta fall är nog både Mac och Linux ingen vidare lösning när många inte är så flexibla att byta program dom använt sen raspberry och en kortsdatorer är ok men känns mer som en nödlösning

Kan man lägga 3 papp på dator eller mer rekommenderar jag alltid laptop för man får ny med garanti och skärm + OS för småpengar som kanske inte är bästa men duger bra till dom flesta äldre som inte har så tunga behov

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Dom flesta byggen jag fixat till äldre förut är low end matx och moderna varianten är nuck som gör jobbet fast tycker smartaste är att köra på en budget laptop idag då dom är så billiga med allt i ett och i dom flesta fall är nog både Mac och Linux ingen vidare lösning när många inte är så flexibla att byta program dom använt sen raspberry och en kortsdatorer är ok men känns mer som en nödlösning

Kan man lägga 3 papp på dator eller mer rekommenderar jag alltid laptop för man får ny med garanti och skärm + OS för småpengar som kanske inte är bästa men duger bra till dom flesta äldre som inte har så tunga behov

Sanning med modifikation... "Billigare" i inköp, men..

Har själv hjälp några äldre människor med olika dator-setuper och det har varit allt från mITX, NUC och billigare laptops. Men genomgående har det varit så att de som har haft laptops har haft problem, bytt eller köpt nya säkert 2-3ggr på samma period, där de som köpt mITX/NUC varit nöjda med sina.

Vad skulle det vara för program som inte finns till OSX/Linux, som en äldre person som ska surfa, titta på film och betala räkningar behöver? Bara nyfiken..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Kör själv en RPi till morsan som inte är så datorintreserad. För enkla behov är ju inte pixel svårt ... Fungerade utmärkt tills hon ersätta allt med en iPad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Sanning med modifikation... "Billigare" i inköp, men..

Har själv hjälp några äldre människor med olika dator-setuper och det har varit allt från mITX, NUC och billigare laptops. Men genomgående har det varit så att de som har haft laptops har haft problem, bytt eller köpt nya säkert 2-3ggr på samma period, där de som köpt mITX/NUC varit nöjda med sina.

Vad skulle det vara för program som inte finns till OSX/Linux, som en äldre person som ska surfa, titta på film och betala räkningar behöver? Bara nyfiken..

Laptops har då funkat bra många år för äldre som jag fixat åt pensionärer som varit billiga skit datorer och för tre papp får man rubbet och är mycket bättre då man kan flytta på dom och nuc blir en dyrare sämre lösning för dom flesta och är knappast felstatistik som på skolor när det är pensionärer för dom är noggranna och inte lika puckade sen gör oftast inte några tunga saker

Om du är nyfiken så får du googla fram vilka program som inte finns för jag sa bara att äldre inte är kompis med att köra nya program på ett nästan maniskt sätt och brukar inte uppskatta att bli inkastade i något nytt och skulle helst köra xp med internet explorer och outlook som dom hade på förra datorn och kasta in dom i osx eller Linux är nog inte helt problemfritt även om dom är enkla

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w