Permalänk
Medlem

Köpråd: 27" 1440p +99 hz

Tjo,

Klurar på att testa en ny skärm och ta steget till 100 fps/hz. Har aldrig kört högre än 1080p-skärmar respektive 60 hz tidigare.

Sitter nu på en Dell U23HM som drivs av ett R9 390. Det är inte säkert att jag kommer köpa nytt grafikkort inom ett år (beroende på hur stora uppoffringar som behövs för att nå 100+ fps.

Mitt nästa köp lutar åt AMD på grund av personlig uppfattning, freesync och bra prestanda/pris i mellan- till övre mellansegmentet.

Först en grundfråga - går det använda olika inställningar på ett bättre sätt på nyare skärmar, exempelvis att sänka upplösning, hz osv i de fall som det skulle kunna behövas? Finns det skärmar som stöder både 100, 120 och 144 hz på ett bra sätt?

Så. Vad tycker ni jag ska kika på? Finns det prisvärda skärmar inom räckhåll? Då tänker jag typ under 3000:- En snabbkoll på prisjakt med lite filter applicerat säger mig att det verkar vara svårt att hitta en skärm under 4000:-.

Är Acer XG270HU en bra kompromiss? Är det endast 144 hz som gäller för den?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Varför skulle du vilja ställa ned Hz:en eller uppdateringsfrekvensen som det nu kallas? En skärm gör sig bäst i upplösningen den är byggd för.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Gå upp till 5k så får du denna :
http://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-xf270hua-freesync-ga...

Grymt prisvärd just nu.
Hz finns ingen anledning att sänka, det vill du alltid köra så högt du bara kan.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Hz finns ingen anledning att sänka, det vill du alltid köra så högt du bara kan.

Tekniskt sett är det hela poängen med Freesync/G-sync att sänka frekvensen tills den matchar den FPS som petasut. Ganska god anledning.

Det borde även svara på OP's fråga, frekvensen brukar vara väldigt variabel, däremot upplösning är en annan femma. Även om du kan köra nästan vilken upplösning du vill så blir det alltid en kompromiss om det inte är vad den är designad för. 1440p är lite av en udda upplösning då den inte är jämnt delbar med FullHD vilket fortfarande är det vanligaste. En 4k skärm klarar ganska väl av att visa FullHD genom att bara dubbla antalet pixlar i båda led.

Tänk dig ett schackbräde där du skall rita ut ett annat antal rutor. Att rita ut 8x8 är inga problem - det är vad det är designat för. Att rita ut 4x4 är heller inga problem(bara att låta varje fält vara 2x2 rutor). Men när du skall rita ut 5x5 blir det genast problem, antingen får du låta bli att använda hela brädet eller låta fälten vara olika stora. Så länge vi använder fysiska matriser går det inte att undvika.

Det skall också nämnas att 1440 är en hel del fler pixlar än 1080, och därmed kräver ganska mycket mer prestanda. Kan vara värt att kika på hur många titlar som faktiskt kommer låta dig spela i 1440p med 60-144 fps som du är intresserad av. 390 börjar trots allt få några år på nacken.

Permalänk
Medlem

Hade tagit skärmen som nämndes ovan, Acer skärmen.
Har Gsync varianten med TN panel och är nöjd, denna har Freesync och IPS kör på den om du är helt säker på att du ska ha AMD kort.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jag har fått för mig att Hz ska "synka" med FPS, därav anledningen att matcha Hz och FPS för att slippa flimmer osv. vid spelande.

Ja, jag är införstådd med att det i samband med skärmköp kan bli läge att uppgradera grafikkortet(incitamentet lär öka om inte annat). Och det är därför jag undrar om 144hz-skärmar även hanterar 100 Hz (har jag fattat fel att man ska sträva mot att synka FPS och Hz?)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Tack för svar!

Jag har fått för mig att Hz ska "synka" med FPS, därav anledningen att matcha Hz och FPS för att slippa flimmer osv. vid spelande.

Ja, jag är införstådd med att det i samband med skärmköp kan bli läge att uppgradera grafikkortet(incitamentet lär öka om inte annat). Och det är därför jag undrar om 144hz-skärmar även hanterar 100 Hz (har jag fattat fel att man ska sträva mot att synka FPS och Hz?)

Skickades från m.sweclockers.com

Ta en kik på skärmens freesync range, det är inom vilket spann den kan justera frekvensen för att matcha FPS(precis som du säger). Skärmen som länkades ovan har till exempel ett spann på 23-144Hz(om min snabba googling är sann). Det betyder att även om du går ned till 23 fps ska du teoretiskt sett inte uppleva någon screen tearing, och skärmen kommer förstås bara uppdateras 23 gånger den sekunden.

Det finns inget att sträva efter, 144hz är taket av vad skärmen klarar av, inte det enda den klarar av. Det freesync gör är just att synka din fps och uppdateringsfrekvens(Skärmen väntar på att en hel bild är klar). Däremot kan det ju ses som lite slöseri att köpa en skärm som klarar av 144 hz om du sen aldrig kommer upp i mer än 30 fps ändå. men det är inte någon nackdel i sig. 30 FPS ser precis lika bra ut på en "60hz skärm" som en "240hz skärm", åtminstone med någon form av adaptive sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Ta en kik på skärmens freesync range, det är inom vilket spann den kan justera frekvensen för att matcha FPS(precis som du säger). Skärmen som länkades ovan har till exempel ett spann på 23-144Hz(om min snabba googling är sann). Det betyder att även om du går ned till 23 fps ska du teoretiskt sett inte uppleva någon screen tearing, och skärmen kommer förstås bara uppdateras 23 gånger den sekunden.

Det finns inget att sträva efter, 144hz är taket av vad skärmen klarar av, inte det enda den klarar av. Det freesync gör är just att synka din fps och uppdateringsfrekvens(Skärmen väntar på att en hel bild är klar). Däremot kan det ju ses som lite slöseri att köpa en skärm som klarar av 144 hz om du sen aldrig kommer upp i mer än 30 fps ändå. men det är inte någon nackdel i sig. 30 FPS ser precis lika bra ut på en "60hz skärm" som en "240hz skärm", åtminstone med någon form av adaptive sync.

Topp! Tack och bock för utförligt svar!

Finns det någon utmanare till skärmen ovan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Tekniskt sett är det hela poängen med Freesync/G-sync att sänka frekvensen tills den matchar den FPS som petasut. Ganska god anledning.

Det borde även svara på OP's fråga, frekvensen brukar vara väldigt variabel, däremot upplösning är en annan femma. Även om du kan köra nästan vilken upplösning du vill så blir det alltid en kompromiss om det inte är vad den är designad för. 1440p är lite av en udda upplösning då den inte är jämnt delbar med FullHD vilket fortfarande är det vanligaste. En 4k skärm klarar ganska väl av att visa FullHD genom att bara dubbla antalet pixlar i båda led.

Tänk dig ett schackbräde där du skall rita ut ett annat antal rutor. Att rita ut 8x8 är inga problem - det är vad det är designat för. Att rita ut 4x4 är heller inga problem(bara att låta varje fält vara 2x2 rutor). Men när du skall rita ut 5x5 blir det genast problem, antingen får du låta bli att använda hela brädet eller låta fälten vara olika stora. Så länge vi använder fysiska matriser går det inte att undvika.

Det skall också nämnas att 1440 är en hel del fler pixlar än 1080, och därmed kräver ganska mycket mer prestanda. Kan vara värt att kika på hur många titlar som faktiskt kommer låta dig spela i 1440p med 60-144 fps som du är intresserad av. 390 börjar trots allt få några år på nacken.

Tror han syftade på att manuellt ändra. Jag menar att det ger inget att hårdställa frekvensen på 60hz om man har 120fps i spelet tex. Då vill man ha så hög hz som möjligt. Men bra att förtydliga, finns ingen anledning att sänka hz MANUELLT.

Nej frekvensen är aldrig variabel om du inte har just en Syncskärm av något slag.

Kanske bara gör det svårare att förstå

Skrivet av holmberg:

Tack för svar!

Jag har fått för mig att Hz ska "synka" med FPS, därav anledningen att matcha Hz och FPS för att slippa flimmer osv. vid spelande.

Ja, jag är införstådd med att det i samband med skärmköp kan bli läge att uppgradera grafikkortet(incitamentet lär öka om inte annat). Och det är därför jag undrar om 144hz-skärmar även hanterar 100 Hz (har jag fattat fel att man ska sträva mot att synka FPS och Hz?)

Skickades från m.sweclockers.com

Försök snarare "sträva" efter att ha så hög fps som möjligt för bästa flytet. Alla kanske inte ser skillnad på 60 och 100hz men om man gör det är det rätt stor skillnad i flyt.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Tror han syftade på att manuellt ändra. Jag menar att det ger inget att hårdställa frekvensen på 60hz om man har 120fps i spelet tex. Då vill man ha så hög hz som möjligt. Men bra att förtydliga, finns ingen anledning att sänka hz MANUELLT.

Nej frekvensen är aldrig variabel om du inte har just en Syncskärm av något slag.

Nu kommer vi in på väldigt hårklyvande känns det som, generellt håller jag ju med dig om att det inte finns någon anledning att köra i något annat än högsta möjliga frekvens. Med det sagt så kommer mig vetterligen skärmar bara med en handfull av tillverkaren godkända frekvenser, något du själv kan ändra och överklocka. Om frekvensen inte var variabel skulle du inte kunna varken överklocka eller justera den. Kanske kan man hävda att den inte är dynamisk?

Kan även hävda att det finns andra anledningar att sänka frekvensen. Om du till exempel vill titta på film som är inspelad i 24fps på en 75hz skärm kommer du få frames som exponeras olika länge. Om du istället sänker frekvensen till 72 hz får du en jämn rörelse med ny bild var 40:e millisekund(ish, var tredje refresh). 75hz betyder att den 3 gånger per sekund kommer att låta det gå 4 frames istället för de vanliga 3. Inget större problem för oss dödliga och oftast går det att lösa genom att modifiera källan, men om det inte är ett alternativ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Tror han syftade på att manuellt ändra. Jag menar att det ger inget att hårdställa frekvensen på 60hz om man har 120fps i spelet tex. Då vill man ha så hög hz som möjligt. Men bra att förtydliga, finns ingen anledning att sänka hz MANUELLT.

Nej frekvensen är aldrig variabel om du inte har just en Syncskärm av något slag.

Kanske bara gör det svårare att förstå

Försök snarare "sträva" efter att ha så hög fps som möjligt för bästa flytet. Alla kanske inte ser skillnad på 60 och 100hz men om man gör det är det rätt stor skillnad i flyt.

Det är nog jag som krånglar till det lite med frågeställningen Jag menade mest om jag prompt måste köra 144 fps på en 144 hz skärm eller om det är lika optimalt (synkmässigt sett) att köra 100 fps respektive 100 hz (om grafikkortet inte är tillräckligt kraftfullt).

Om det går bra att köra 100 fps (och hz) har jag ett större incitament att investera i en ny skärm (på direkten).

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Det är nog jag som krånglar till det lite med frågeställningen Jag menade mest om jag prompt måste köra 144 fps på en 144 hz skärm eller om det är lika optimalt (synkmässigt sett) att köra 100 fps respektive 100 hz (om grafikkortet inte är tillräckligt kraftfullt).

Om det går bra att köra 100 fps (och hz) har jag ett större incitament att investera i en ny skärm (på direkten).

Man måste inte prompt ha 144 FPS för 144Hz. För att däremot slippa screen-tearing så måste man antingen ha V-Sync på eller Free/G-Sync. Problemet med V-Sync är ju att då låser den din FPS på t.ex. en 144Hz skärm till antingen 144FPS, 72FPS, 36FPS osv. Har man däremot Free/G-sync så är det inga fasta steg utan ett spann och därmed så spelar det ingen roll om du har högre Hz än FPS då man slipper tearing i hela spannet. Spannet kan t.ex. vara 20-144Hz och då är allting mellan 20 och 144 FPS screen-tearing fritt. Det är däremot lite bättre än så till och med. Så länge spannet går från högsta Hz till åtminstone hälften så kan grafikkortet göra bildduplicering vilket gör att du inte får screen-tearing i allting under samt inklusive skärmens högsta frekvens hela vägen till 0 FPS. Bildduplicering ger däremot lite högre input-lagg och därmed är det lite bättre (marginellt) om skärmen även stödjer under hälften utav max Hz. Fördelen med Free/G-Sync gentemot V-Sync också är att det inte lägger till input-lagg med undantag för bildduplicering. Man kan också köra VSync och Free/G-Sync samtidigt men tror du har fått nog med information nu.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Nu kommer vi in på väldigt hårklyvande känns det som, generellt håller jag ju med dig om att det inte finns någon anledning att köra i något annat än högsta möjliga frekvens. Med det sagt så kommer mig vetterligen skärmar bara med en handfull av tillverkaren godkända frekvenser, något du själv kan ändra och överklocka. Om frekvensen inte var variabel skulle du inte kunna varken överklocka eller justera den. Kanske kan man hävda att den inte är dynamisk?

Kan även hävda att det finns andra anledningar att sänka frekvensen. Om du till exempel vill titta på film som är inspelad i 24fps på en 75hz skärm kommer du få frames som exponeras olika länge. Om du istället sänker frekvensen till 72 hz får du en jämn rörelse med ny bild var 40:e millisekund(ish, var tredje refresh). 75hz betyder att den 3 gånger per sekund kommer att låta det gå 4 frames istället för de vanliga 3. Inget större problem för oss dödliga och oftast går det att lösa genom att modifiera källan, men om det inte är ett alternativ...

haha joo nu märker vi ord, menar självklart att den inte är variabel automatiskt, har du ställt den på 144hz så står den där tills du ändrar den, det är inte som fps som kan fladdra upp och ner. Om du inte har en Sync-skärm såklart.

Håller med dig till fullo på filmfronten, finns dock programvaror som sköter det automatiskt så det är inget jag tänker på dock.

Tror vi kan nöja oss där, känns som vi kommer bort från ämnet

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Det är nog jag som krånglar till det lite med frågeställningen Jag menade mest om jag prompt måste köra 144 fps på en 144 hz skärm eller om det är lika optimalt (synkmässigt sett) att köra 100 fps respektive 100 hz (om grafikkortet inte är tillräckligt kraftfullt).

Om det går bra att köra 100 fps (och hz) har jag ett större incitament att investera i en ny skärm (på direkten).

Ja, du kan alltid ställa hz:en nedåt manuellt om du vill, uppåt är det dock begränsningar men köper du en 144hz skärm så klarar du dig galant

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Förenklat: Du ställer in skärmen på max hz, i detta fall 144hz.

Om du aktiverar Gsync eller Freesync så anpassar sig skärmen automatiskt om du har lägre FPS än 144 och följer med din FPS även om den är varierande, inget du behöver tänka på dvs utan det funkar automatiskt bara funktionen är aktiverad.

Jag har personligen aktiverat "Vertikalsync: Snabb" I Nvidia kontrollpanelen så den hoppar över alla frames över 144, ser faktiskt ingen direkt mening med att ligga över 144FPS då jag inte ser någon skillnad på 144FPS och 244FPS t.ex.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

Stort tack allihop för engagemanget. Ni har övertalat mig att det är dags för ny skärm!

Edit: Då har jag shoppat loss. Ska bli spännande. Nu är det bara att hoppas att grafikkortet duger åtminstone ett litet tag framöver

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Hmm. Efter lite googlande så blir jag ju nojjig över att skärmen inte är så framtidssäker då freesync 2 verkar vara på gång och att det börjar ploppa upp sådana skärmar. Man skulle kanske lugna sig lite o=

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

"27- and 32-inch displays are $599 and $699 each"

Så ja tror inte den skärmen är inom din budget. $600 blir ca 6500kr i butik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Hmm. Efter lite googlande så blir jag ju nojjig över att skärmen inte är så framtidssäker då freesync 2 verkar vara på gång och att det börjar ploppa upp sådana skärmar. Man skulle kanske lugna sig lite o=

Inget är framtidssäkert. Tror du nojar i onödan. Sen tycker jag inte Freesync är den stora uppgraderingen du gör. Det är 144Hz, freesync är bonus. Själv stör jag mig inte mycket på tearing i hög fps så för mig är det inget problem, köpte skärmen för IPS, 1440p, 27" och 144hz. Freesync använder jag inte ens

Har du testat nån "sync" skärm?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

@holmberg: Vill bara invika med att du behöver inte alls ha 144 fps för att märka skillnaden mellan 60Hz och 144Hz. Min bror köpte en 144Hz skärm som kom förinställd på 60, han tänkte aldrig på att kolla inställningarna. Jag stod bakom honom när han spelade battlefield 4 i cirka 55-60 fps och frågade ifall han hade ställt in 144Hz (jag tyckte att det såg konstigt ut jämfört med min 144hz skärm). När han ändrade var skillnaden som natt och dag, han spelade som sagt i 60 fps. Screen tearing kan vara ett problem med jag har aldrig stött på det under de 3 åren som jag hade en 144Hz skärm förutom i något enstaka fall.

Har en G-sync nu och visst är det skönt och hjälper i vissa fall, men jag tycker att många blåser upp till att vara något du inte kan vara utan. Satsa pengarna på en IPS panel med riktigt bra bild och 144Hz och snöa inte in dig så mycket på freesync/G-sync. Bild kvalitet kommer att göra så mycket mer för hela upplevelsen än vad G-sync/Freesync kommer att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Inget är framtidssäkert. Tror du nojar i onödan. Sen tycker jag inte Freesync är den stora uppgraderingen du gör. Det är 144Hz, freesync är bonus. Själv stör jag mig inte mycket på tearing i hög fps så för mig är det inget problem, köpte skärmen för IPS, 1440p, 27" och 144hz. Freesync använder jag inte ens

Har du testat nån "sync" skärm?

Du är blind
Fps synkning är en revolution inom gamingskärmar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

"27- and 32-inch displays are $599 and $699 each"

Så ja tror inte den skärmen är inom din budget. $600 blir ca 6500kr i butik

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl delvis sant. När jag skapade denna tråden och utan att ha kikat runt så mycket hade jag en förhoppning om att hitta en prisvärd skärm under 4000:- Men när jag ändå betalar 5000:- för acern så är inte 1500:- så mycket. Speciellt inte för en komponent som en skärm som överlever både grafikkort, konsoler och flickvänner

Skrivet av Aeqvist:

Inget är framtidssäkert. Tror du nojar i onödan. Sen tycker jag inte Freesync är den stora uppgraderingen du gör. Det är 144Hz, freesync är bonus. Själv stör jag mig inte mycket på tearing i hög fps så för mig är det inget problem, köpte skärmen för IPS, 1440p, 27" och 144hz. Freesync använder jag inte ens

Har du testat nån "sync" skärm?

Hepp! Sitter här alldeles ovetande på 60 hz (och har historiskt sett även kapat FPS till 60-75). Sänkte lite grafikinställningar igår och idag och kände ju faktiskt skillnad i flyt när man ligger på 100-120 fps (trots att skärmen är på 60 hz). Men det handlar väl mer om sjävla spelet och inte skärmen. Dock störs jag en del av flimmer/tearing vilket gör att freesync är extra spännande just nu. Så djävla less på "fipplandet" med att testa vilken fps-cap som ger minst flimmer, om man ska köra med vertical synk eller inte, osv. Man vill ju ha den där känslan att liret flyter på så optimalt som möjligt - med så lite ansträngning från en själv som möjligt.

Skrivet av lol_man53:

@holmberg: Vill bara invika med att du behöver inte alls ha 144 fps för att märka skillnaden mellan 60Hz och 144Hz. Min bror köpte en 144Hz skärm som kom förinställd på 60, han tänkte aldrig på att kolla inställningarna. Jag stod bakom honom när han spelade battlefield 4 i cirka 55-60 fps och frågade ifall han hade ställt in 144Hz (jag tyckte att det såg konstigt ut jämfört med min 144hz skärm). När han ändrade var skillnaden som natt och dag, han spelade som sagt i 60 fps. Screen tearing kan vara ett problem med jag har aldrig stött på det under de 3 åren som jag hade en 144Hz skärm förutom i något enstaka fall.

Har en G-sync nu och visst är det skönt och hjälper i vissa fall, men jag tycker att många blåser upp till att vara något du inte kan vara utan. Satsa pengarna på en IPS panel med riktigt bra bild och 144Hz och snöa inte in dig så mycket på freesync/G-sync. Bild kvalitet kommer att göra så mycket mer för hela upplevelsen än vad G-sync/Freesync kommer att göra.

Det låter ju gött att det finns fördelar även om man inte når 144 fps - för det kommer jag ju definitivt inte att göra med mitt 390. Men det låter som 100+ fps kommer ge gött med flyt jämfört med 60 fps - freesync eller ej. Sen får vi väl se hur det blir med "flimmer"

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Du är blind
Fps synkning är en revolution inom gamingskärmar

Skickades från m.sweclockers.com

Kan jag inte påstå, Högre frekvens är en betydligt större revolution enligt mig men då vill jag helst spela i 120fps+. Spelar man i lägre fps regioner kan jag förstå att man tycker det är trevligt

Det finns ju dom som tycker det flyter i 30fps också...*facepalm*

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!