Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2017

62 FPS i spel

Varför får jag exakt 62 FPS i flera olika spel? Några spel som jag spelat relativt nyligen som jag kommer ihåg att jag fått det i är The Turing Test, Trine, Trine 2 och nu också Q.U.B.E: Director's Cut.
Har en 100Hz G-sync skärm och vill spela med obegränsad eller 100FPS cap, inte låst på 62. Kommer ihåg att jag löste det i Trine och Trine två genom att välja 90/95Hz i inställningarna istället för 100 innan man startar spelet och sen sätta 100FPS cap in game.
I The Turing Test lyckades jag aldrig lösa det och vet inte heller hur jag ska göra det i Q.U.B.E.

Någon som vet varför den låser sig på ett så konstigt nummer som 62, och vad kan man göra åt det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012

Troligen en Nvidia inställning. Den enklaste lösningen är DDU och sedan installera färska drivrutiner.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2017

Verkar vara många som har detta problem med Unreal Engine?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av MarcusHuddinge:

Verkar vara många som har detta problem med Unreal Engine?

Vet iallafall att Mirror's Edge (det första) som är ett Unreal Engine 3 som standard är cappat till just 62FPS. För att ta bort den begränsningen måste man ändra ett värde i en .ini-fil: Documents/EA Games/Mirror's Edge/TdGame/Config/TdEngine.ini

Leta upp raden bSmoothFrameRate= och ändra true till false.

Förhoppningsvis funkar något liknande för andra Unreal Engine-spel.

Vad jag kan se är Q.U.B.E. = UE3, The Turing Test = UE4 och Trine-spelen använder egna spelmotorer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2017

@s0sdaf

Letade runt efter bSmoothFrameRate och hittade den tillslut i QUBEEngine.ini. Testade att ändra den till False. Fick då typ 300FPS fast spelet blev hackigt och fullt av tearing.
Testade sen att ändra tillbaks den till True och satte också MaxSmoothedFrameRate=100. Blev bättre men var fortfarande hackigt och lite tearing.
Och sen efter det testade jag MaxSmoothedFrameRate=95 och nu rullar allt på finfint på 95FPS

Edit:
Fanns ingen MaxSmoothedFrameRate i The Turing Test och funkade inte lägga till den under bSmoothFrameRate, blev fortfarande 62FPS.
Men det funkade bättre med bSmoothFrameRate=False i The Turing Test. Får nu 130-150FPS, inget hackande och märker ingen tearing heller

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av MarcusHuddinge:

@s0sdaf

Letade runt efter bSmoothFrameRate och hittade den tillslut i QUBEEngine.ini. Testade att ändra den till False. Fick då typ 300FPS fast spelet blev hackigt och fullt av tearing.
Testade sen att ändra tillbaks den till True och satte också MaxSmoothedFrameRate=100. Blev bättre men var fortfarande hackigt och lite tearing.
Och sen efter det testade jag MaxSmoothedFrameRate=95 och nu rullar allt på finfint på 95FPS

Edit:
Fanns ingen MaxSmoothedFrameRate i The Turing Test och funkade inte lägga till den under bSmoothFrameRate, blev fortfarande 62FPS.
Men det funkade bättre med bSmoothFrameRate=False i The Turing Test. Får nu 130-150FPS, inget hackande och märker ingen tearing heller

Se där ja. Kul att jag lyckades leda in dig på rätt spår