Atari arbetar på en spelkonsol

Permalänk
Melding Plague

Atari arbetar på en spelkonsol

Cirka 24 år efter att de lanserat sin senaste konsol meddelar Atari att de arbetar på en ny, vilken väntas få namnet Ataribox och vara en retrokonsol med förinstallerade spel likt NES Classic Mini.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Exakt vem är det som förväntar sig att det är en retrokonsol?
Att den ska byggas med PC-baserad hårdvara antyder något betydligt kraftfullare.

Permalänk

Då kanske den blir AMD baserad?

Antar att Atari vill se om de kan få till samma framgångar som Nintendo fick med NES Classic?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kommer de vara lika pårökta denna gången?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Exakt vem är det som förväntar sig att det är en retrokonsol?
Att den ska byggas med PC-baserad hårdvara antyder något betydligt kraftfullare.

Emulering? Billigt att köra ngt standard pc och utveckla ngt linuxbaserad gränssnitt. Typ Steam Machine - "Atari Edition".

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Exakt vem är det som förväntar sig att det är en retrokonsol?
Att den ska byggas med PC-baserad hårdvara antyder något betydligt kraftfullare.

I och med att man på ataribox.com kan anmäla sig som intresserad att utveckla spel till maskinen så låter det faktiskt sannolikt att det är något mer än en "retrobox", ja. Tror det var en redaktionell gissning som kanske inte stämmer.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Emulering? Billigt att köra ngt standard pc och utveckla ngt linuxbaserad gränssnitt. Typ Steam Machine - "Atari Edition".

Ungefär som att bygga ett superdatorkluster för MS-Röj. PC-hårdvara är på tok för kraftfull och dyr för ändamålet. En sketen ARM-SOC för 50:- klarar jobbet liksom.

Så återigen. Varför bygga något så dyrt och kraftfullt för en retrobox? Att det är billigt är fel svar och bara ologiskt då det är just det det inte är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Ungefär som att bygga ett superdatorkluster för MS-Röj. PC-hårdvara är på tok för kraftfull och dyr för ändamålet. En sketen ARM-SOC för 50:- klarar jobbet liksom.

Så återigen. Varför bygga något så dyrt och kraftfullt för en retrobox? Att det är billigt är fel svar och bara ologiskt då det är just det det inte är.

Du får balansera det med vilken utvecklingskostnad som blir till färdig produkt, det är inte bara inköp av hårdvara som kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ungefär som att bygga ett superdatorkluster för MS-Röj. PC-hårdvara är på tok för kraftfull och dyr för ändamålet. En sketen ARM-SOC för 50:- klarar jobbet liksom.

Så återigen. Varför bygga något så dyrt och kraftfullt för en retrobox? Att det är billigt är fel svar och bara ologiskt då det är just det det inte är.

Mjo jag håller med. Men det finns väl relativt billiga x86 SOC också? De kanske vill ha lite tunga grafikeffekter osv i menyerna.. vad vet jag.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du får balansera det med vilken utvecklingskostnad som blir till färdig produkt, det är inte bara inköp av hårdvara som kostar.

I båda fallen utvecklar de sitt eget moderkort och OS. Att bygga som en egen "RetroPie" är mycket bättre än köra med PC-hårdvara för ändamålet.

Skrivet av Cheewie:

Mjo jag håller med. Men det finns väl relativt billiga x86 SOC också? De kanske vill ha lite tunga grafikeffekter osv i menyerna.. vad vet jag.

Alltså. Bara nej. Det går med en ARM-SoC lika väl.

Permalänk
Medlem

Amiga 500 Classic mini någon?

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

I båda fallen utvecklar de sitt eget moderkort och OS. Att bygga som en egen "RetroPie" är mycket bättre än köra med PC-hårdvara för ändamålet.
Alltså. Bara nej. Det går med en ARM-SoC lika väl.

De kanske vill ha 4K-stöd med avancerade CRT-filter?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

2600 var den första spelkonsolen som jag hade sedan sålde man den för en c64 som såldes för en Amiga 500. Till slut blev det PC

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Körde Atari520 på 90-talet, men minns inte direkt några spel. Kanske inte ett bra tecken då jag minns speltitlar på C-64, slutet 80 tal. Så inte att det pirrar i köptarmen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Blir den AMD-baserad så ska jag köpa, om det inte blir för dyrt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: VR Space Invaders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

2600 var den första spelkonsolen som jag hade sedan sålde man den för en c64 som såldes för en Amiga 500. Till slut blev det PC

Skickades från m.sweclockers.com

Atari, vilken nostalgitripp! När jag läste trådrubriken blev det en kavalkad i youtubeklipp!

Jag har en nästan identisk "hårdvaru-uppväxt" med några få justeringar. Atari 2600 är hittills min enda konsoll jag ägt och efter Amiga 500 blev det en Amiga 1200 innan en PC 486:a införskaffades.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk

Gaben kanske har övertygat företag (Atari) att bygga "Steam Machines"? Kanske med AMD-teknik? Valve har ju redan anställt folk från AMD för att förbättra 3D-grafik/VR i Linux.

Permalänk
Medlem

Atari är väl bara ett varumärke dom försöker utnyttja. Tveksamt om nuvarande Atari har något med det gamla Atari att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFeast:

Atari, vilken nostalgitripp! När jag läste trådrubriken blev det en kavalkad i youtubeklipp!

Jag har en nästan identisk "hårdvaru-uppväxt" med några få justeringar. Atari 2600 är hittills min enda konsoll jag ägt och efter Amiga 500 blev det en Amiga 1200 innan en PC 486:a införskaffades.

Bara köpa sig en Rpi3 eller om man har nån PC över och sedan slänga in Aeros.
https://www.aeros-os.org/

Ursäktar om detta är redundant info.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att "PC-baserad hårdvara" syftar mer på att hårdvaran skulle vara mer eller mindre konventionell modern hårdvara från existerande leverantörer till skillnad från någon special-lösning. Det behöver inte betyda Intel.

Sen har jag sett flera olika rykten. Att marknadsföringen skulle anspela på nostalgi är givet, men att den skulle bli en retrokonsoll är nog mest bara vad de flesta förväntar sig. Enligt påstådda "läckor" så skulle det vara frågan om en ny plattform och inte en retrokonsoll.
Men det finns många gamla Atari ST-spel jag gärna spelar igen ...

Skrivet av philipborg:

Kommer de vara lika pårökta denna gången?

Man är kanske inte helt klar i huvudet om man skulle försöka sig på att skapa en ny plattform att konkurrera med Sony, Microsoft och Nintendo med, nej.
För NGage, Gizmondo och Ouja lyckades ju bra ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

2600 var den första spelkonsolen som jag hade sedan sålde man den för en c64 som såldes för en Amiga 500. Till slut blev det PC

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har kvar 2600an, såväl som C128Dn.
Skall koppla upp 2600an till TVn och visa barnen lite "riktigt TV-spel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Man är kanske inte helt klar i huvudet om man skulle försöka sig på att skapa en ny plattform att konkurrera med Sony, Microsoft och Nintendo med, nej.
För NGage, Gizmondo och Ouja lyckades ju bra ...

Haha, nej. Syftade egentligen mer på faktumet att under Ataris gyllene år så var säker hälften utav de anställda konstant stenhöga under arbetstid, bokstavligt talat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Kommer den med E.T. ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Då kanske den blir AMD baserad?

Antar att Atari vill se om de kan få till samma framgångar som Nintendo fick med NES Classic?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle gissa på AMD SoC, eller ARM SoC.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

I och med att man på ataribox.com kan anmäla sig som intresserad att utveckla spel till maskinen så låter det faktiskt sannolikt att det är något mer än en "retrobox", ja. Tror det var en redaktionell gissning som kanske inte stämmer.

Skulle kunna vara en kombo. Laddad med ett gäng klassiska retorspel "out of the box", men sedan även möjlighet till att installera nya modernare titlar från tredjepart.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffinet:

Amiga 500 Classic mini någon?

Finns redan. http://www.armigaproject.com/

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

2600 var den första spelkonsolen som jag hade sedan sålde man den för en c64 som såldes för en Amiga 500. Till slut blev det PC

Skickades från m.sweclockers.com

ZX81 -> Apple ][+ -> PC (och Mac med OS X långt senare) + XB1S och NES Mini nu det sista (som mina första konsoler).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att de lägger "flera år" på att utveckla en retrokonsol. För det andra finns det redan en Atari-märkt retrokonsol med 2600-spel, som kom ett bra tag innan Nes Classic Mini.
Men visst, det kanske är en mer komplett maskin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Rekordmedlem

De kommer alltså med en egen version på kopiorna av sig själva... en pimpad >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.