hjälp montera 2.5" SDD Asus Vivomini

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

hjälp montera 2.5" SDD Asus Vivomini

Hej alla kunniga! Hoppas någon kan hjälpa mig att finna klarhet med mitt spörsmål.
Köpte en Asus Vivomini UN65 från NON med föreställningen om jag skulle installera min gammla 2.5" SDD från min laptop. Upptäcker sen att det inte finns nödvändiga fästvinklar eller kontaktkabel för att installera SDDn. Nu börjar besvikelsen. NON kan förståss ingeting utan hänvisar till Asus. Asus sverige är bedrövligt okunniga när jag pratar med representant. Mailvägen får jag så småningom svar att nödvändiga delar inte kommer med alla versionen av den här modellen. Hänvisar till Asusparts som inte vet vad jag söker. Börjar känna mig grundlurad.

Frågan: Vet någon vilken kontakttyp som skall användas, vart man kan hitta nödvändiga delar (mounting brackets, SSD cable connector) och vart den kopplas på moderkortet?

Bifogat bilder på m-kort.

Tack för all återkoppling! Urax37

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Asus Vivomini UN65 är gjord för att användas med en M.2 SSD. Den har således, om jag inte misstar mig, inga "vanliga" SATA-portar utan endast en M.2-kontakt.

Det finns visserligen M.2/SATA-adapters att köpa, men mounting brackets lär du troligtvis inte hitta då datorn ifråga inte är designad för ngt annat än M.2-enheter. Frågan är om det ens finns fysisktutrymme för en 2.5" SSD i chassit!?

Vill du absolut använda en 2.5" SSD så får du nog skaffa ett externt chassi för den och anslta den till datorn via USB.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

Tack för snabbt svar PeCe. Har nu kollat igenom Asus hemsida lite noggrannare och det ser utsom den här modellen inte har det stödet. Skulle väl kollat lite noggrannare innan jag köpte den. Får fundera på om jag ångrar köpet. Besviken på den dåliga informationen från Asus. Men tack igen!