Köp av ny dator, Budget runt 20k. Tips uppskattas!

Permalänk
Medlem

Köp av ny dator, Budget runt 20k. Tips uppskattas!

Hej!

Ska köpa ny dator men kan inte riktigt bestämma mig vad jag ska bygga. Datorn kommer mestadels användas till Spel (CS:GO, LoL, GTA V, PUBG, H1Z1, WoW), Streaming och allmänt användande. Har en budget på runt 20 000kr -+3000kr så den är inte satt i sten.

Vill ha en framtidssäker dator planerar att inte uppgradera på ett par år framöver. Har kollat på Ryzen samt 1080ti själv, har kommit fram till detta https://www.inet.se/kundvagn/visa/10478180/ paket. Hur ser det ut?

Kommer bygga ihop datorn själv samt har jag Windows 10 redo.

Sen har jag två frågor:
1. Jag har hört att om man inte vill dra ner på grafikkortets kapacitet (PCIE X16) och samtidigt vill ha en M.2 disk i systemet så behöver man ha ett Moderkort som stödjer 16/0/4, 16/4/0 PCIE Bandbredd stämmer detta? eller har jag blivit helt vilseledd?
2. Har haft ögonen inställda på GTX 1080 Ti, men det kanske är att slänga pengarna i sjön då jag spelar i 1920x1080 @ 144Hz?

Ser fram imot tips på hur jag bäst kan förvalta pengarna.
I stortsätt det ända kravet jag har är väl att jag vill klämma in en M.2 disk runt 500gb.

Mvh Tobbe

Permalänk

Låter som du kan mycket mer än de flesta andra som frågar efter tips (mig inkluderad), men är intresserad av att läsa eventuella svar här då jag går i samma tankar och med samma budget, heh.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Låter som du kan mycket mer än de flesta andra som frågar efter tips (mig inkluderad), men är intresserad av att läsa eventuella svar här då jag går i samma tankar och med samma budget, heh.

Hehe, har byggt innan men har inte riktigt hängt med i teknik svängen nu senaste åren. Hoppas någon riktigt kunnig tittar förbi!

Permalänk
Medlem

Justerade lite på din kundvagn så du får samma prestanda för mind pengar. Såvida du kan tänka dig att klocka 1700 till 1700x nivå så presterar de exakt samma då det är samma cpu. Och med 1700 följer det med en kapabel kylare.
Eftersom du ska behålla datorn ett bra tag så är 1080Ti inte ett dumt val alls, du har ju uppenbarligen råd.

Jag kör med 2st m.2 enheter på moderkortet och ett gtx1080 och prestandan blir inte lidande bara för att man har m.2 installerad
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10479054/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

Eftersom du ska spela i 1080p vilket är krävande för cpun skullle jag inte kört på en Ryzen eftersom i7 har bättre prestanda i spel och kostar samma!
Edit: Såg nu att du skulle streama och göra andra krävande saker än bara spel!

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Jag har hört att om man inte vill dra ner på grafikkortets kapacitet (PCIE X16) och samtidigt vill ha en M.2 disk i systemet så behöver man ha ett Moderkort som stödjer 16/0/4, 16/4/0 PCIE Bandbredd stämmer detta? eller har jag blivit helt vilseledd?

För det moderkortet jag la till ovan som har 2st m.2 slots så finns en bra överblick på hur det fungerar med PCIe lanes i manualen som du laddar ner här: https://www.msi.com/Motherboard/support/X370-GAMING-PRO-CARBO...

Sida 19 visar att PCI Express Bus har en egen väg till cpun (övre vänstra hörnet).
Medans 1st m.2 har en separat väg till cpun (mitten höger).
Och 1st m.2 (slot2 troligtvis) delar lanes med SATA som går först till Chipset, sedan vidare till cpun (längst ner till vänster).

Det är när du kopplar in 2 grafikkort som de går ner till x8 x8 för slot PCI_E2 och PCI_E4

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av thecokeman:

Eftersom du ska spela i 1080p vilket är krävande för cpun skullle jag inte kört på en Ryzen eftersom i7 har bättre prestanda i spel och kostar samma!
Edit: Såg nu att du skulle streama och göra andra krävande saker än bara spel!

Har kollat en del på I7 7700K också men tror AMD lämpar sig bättre för mitt användande, samt tror jag den är lite mer framtidssäker iom fler kärnor.

Skrivet av SpeedRebirth:

För det moderkortet jag la till ovan som har 2st m.2 slots så finns en bra överblick på hur det fungerar med PCIe lanes i manualen som du laddar ner här: https://www.msi.com/Motherboard/support/X370-GAMING-PRO-CARBO...

Sida 19 visar att PCI Express Bus har en egen väg till cpun (övre vänstra hörnet).
Medans 1st m.2 har en separat väg till cpun (mitten höger).
Och 1st m.2 (slot2 troligtvis) delar lanes med SATA som går först till Chipset, sedan vidare till cpun (längst ner till vänster).

Det är när du kopplar in 2 grafikkort som de går ner till x8 x8 för slot PCI_E2 och PCI_E4

Hmm det var ju trevligt att höra då behöver man inte fläska på allt för mycket på moderkort i onödan. Ditt paket ser bra ut, hur skiljer sig AMD 1700 vs AMD 1700X? Skillnaden är väl i princip bara att 1700X körs snabbare från fabrik? eller har jag fel.

Läste lite smått också någonstans om att det var lite småproblem "barnsjukdomar" på vissa moderkort iom att lanseringen är ganska ny, Har det förbättrats eller vilket märke är det som är mest stabilt?

Permalänk
Skrivet av Toobbbbee:

Har kollat en del på I7 7700K också men tror AMD lämpar sig bättre för mitt användande, samt tror jag den är lite mer framtidssäker iom fler kärnor.

Hmm det var ju trevligt att höra då behöver man inte fläska på allt för mycket på moderkort i onödan. Ditt paket ser bra ut, hur skiljer sig AMD 1700 vs AMD 1700X? Skillnaden är väl i princip bara att 1700X körs snabbare från fabrik? eller har jag fel.

Läste lite smått också någonstans om att det var lite småproblem "barnsjukdomar" på vissa moderkort iom att lanseringen är ganska ny, Har det förbättrats eller vilket märke är det som är mest stabilt?

Annars släpper intel sin nya x299 plattform snart och du kan ju vänta lite och kolla hur dom presterar!
https://www.inet.se/produkt/5300323/intel-core-i7-7800x-3-5-g...
Med ett kompatibelt x299 moderkort för cirka 2500kr vilket blir cirka 7000kr med moderkort och CPU. Med en lätt överklockning kommer du upp i 4 ghz med 6 kärnor och 12 trådar vilket lämpar sig bra för cpu tunga grejer som streaming o sånt!
Och eftersom du har en 1080p 144hz skulle det absolut räckt med ett 1080 och 1080ti är slöseri enligt mig!

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Hmm det var ju trevligt att höra då behöver man inte fläska på allt för mycket på moderkort i onödan. Ditt paket ser bra ut, hur skiljer sig AMD 1700 vs AMD 1700X? Skillnaden är väl i princip bara att 1700X körs snabbare från fabrik? eller har jag fel.

Läste lite smått också någonstans om att det var lite småproblem "barnsjukdomar" på vissa moderkort iom att lanseringen är ganska ny, Har det förbättrats eller vilket märke är det som är mest stabilt?

1700, 1700x och 1800x är exakt samma cpu, bara binnade för att klara olika frekvenser. X versionerna har XFR på 1 eller 2 kärnor så länge man inte har överklockat dem för då tror ja XFR avaktiveras. XFR är en extra boost i frekvens på kärnan.
Men som sagt, 1700 kan du överklocka till samma nivå som 1700x, och säkert ännu högre.

Faktum är att Ryzen 5 (tex 1600x & 1600) och är exakt samma cpu som Ryzen 7, fast med 2 kärnor inaktiverade.

Ja det finns en del barnsjukdomar på för B250 och X370 moderkorten, och en hel del av det handlar om minneshantering. MEN amd har skickat ut nu microkod som moderkortstillverkarna får leka med, som då ska stödja högre frekvenser. Finns de som kommit upp i över 3600MHz RAM numera (så länge moderkortet stödjer den hastigheten då).

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av thecokeman:

Annars släpper intel sin nya x299 plattform snart och du kan ju vänta lite och kolla hur dom presterar!
https://www.inet.se/produkt/5300323/intel-core-i7-7800x-3-5-g...
Med ett kompatibelt x299 moderkort för cirka 2500kr vilket blir cirka 7000kr med moderkort och CPU. Med en lätt överklockning kommer du upp i 4 ghz med 6 kärnor och 12 trådar vilket lämpar sig bra för cpu tunga grejer som streaming o sånt!
Och eftersom du har en 1080p 144hz skulle det absolut räckt med ett 1080 och 1080ti är slöseri enligt mig!

Hur presterar den gentemot Ryzen 7 1700 då i spel och allround? Såg lite tester men jag förstod det som att Ryzen var mer bang for the buck.

Aa, det är väl lite det jag känner men sen är det ju teknik jävulen i mig som vill ha Ti. Får grubbla lite över det.

Skrivet av SpeedRebirth:

1700, 1700x och 1800x är exakt samma cpu, bara binnade för att klara olika frekvenser. X versionerna har XFR på 1 eller 2 kärnor så länge man inte har överklockat dem för då tror ja XFR avaktiveras. XFR är en extra boost i frekvens på kärnan.
Men som sagt, 1700 kan du överklocka till samma nivå som 1700x, och säkert ännu högre.

Faktum är att Ryzen 5 (tex 1600x & 1600) och är exakt samma cpu som Ryzen 7, fast med 2 kärnor inaktiverade.

Ja det finns en del barnsjukdomar på för B250 och X370 moderkorten, och en hel del av det handlar om minneshantering. MEN amd har skickat ut nu microkod som moderkortstillverkarna får leka med, som då ska stödja högre frekvenser. Finns de som kommit upp i över 3600MHz RAM numera (så länge moderkortet stödjer den hastigheten då).

Jasså, då är det nog mer värt att köpa en icke-X då och klocka upp den lite själv.

Detta med RAM då, Ryzen presterar ju mycket bättre med högre Mhz på minnet. Är det värt att köpa t.ex 3600Mhz minnen och låta gå på kanske 3000Mhz tills moderkorten börjar stödja mer? Korten kommer väl uppdateras för att stödja högre hastigheter kontinuerligt.

Permalänk

Tycker detta är en väldigt bra dator för spel i 144hz 1080p, streaming och andra krävande grejer!
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10479222/
Valde ett x299 och en i7 7800x med 6c/12t system eftersom att du ska streama vilket kräver många kärnor för bra kvalitet. Valde den över Ryzen eftersom att den har högre prestanda per kärna, vilket är väldigt bra i spel som csgo! Valde även en riktigt bra noctua kylare så att du kan överklocka din processor för extra mycket prestanda.
Valde ett 1080 efersom det räcker gott och väl till gaming i 144 fps i 1080p och tycker själv inte det är värt att gå upp till 1080 ti!
Chassit jag skulle valt är ett Fractal Design Define C eftersom det är mindre och bättre om du ska ta med det till lan eller flytta på det, dock har den inte alls lika mycket plats för lagring. Om du ska ha många hårddiskar så gå för ett R5 men om du bara behöver typ 2 hdds och nåra ssds så blir Define C ett perfekt val!
Nätaggregat är ett lätt val enligt mig Evga Supernova G2 650 W, en av de bästa nätagen som finns och 650 watt räcker gott och väl till detta system.
Lycka till med bygget!

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Skrivet av Toobbbbee:

Hur presterar den gentemot Ryzen 7 1700 då i spel och allround? Såg lite tester men jag förstod det som att Ryzen var mer bang for the buck.

Aa, det är väl lite det jag känner men sen är det ju teknik jävulen i mig som vill ha Ti. Får grubbla lite över det.

Jasså, då är det nog mer värt att köpa en icke-X då och klocka upp den lite själv.

Detta med RAM då, Ryzen presterar ju mycket bättre med högre Mhz på minnet. Är det värt att köpa t.ex 3600Mhz minnen och låta gå på kanske 3000Mhz tills moderkorten börjar stödja mer? Korten kommer väl uppdateras för att stödja högre hastigheter kontinuerligt.

Om du går för 1080 ti rekomenderar jag att även köpa en 1440p 144hz skärm för att få ut allt ut kortet!

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Har kollat en del på I7 7700K också men tror AMD lämpar sig bättre för mitt användande, samt tror jag den är lite mer framtidssäker iom fler kärnor.

Det finns inget som är framtidssäkert inom pc hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thecokeman:

Tycker detta är en väldigt bra dator för spel i 144hz 1080p, streaming och andra krävande grejer!
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10479222/
Valde ett x299 och en i7 7800x med 6c/12t system eftersom att du ska streama vilket kräver många kärnor för bra kvalitet. Valde den över Ryzen eftersom att den har högre prestanda per kärna, vilket är väldigt bra i spel som csgo! Valde även en riktigt bra noctua kylare så att du kan överklocka din processor för extra mycket prestanda.
Valde ett 1080 efersom det räcker gott och väl till gaming i 144 fps i 1080p och tycker själv inte det är värt att gå upp till 1080 ti!
Chassit jag skulle valt är ett Fractal Design Define C eftersom det är mindre och bättre om du ska ta med det till lan eller flytta på det, dock har den inte alls lika mycket plats för lagring. Om du ska ha många hårddiskar så gå för ett R5 men om du bara behöver typ 2 hdds och nåra ssds så blir Define C ett perfekt val!
Nätaggregat är ett lätt val enligt mig Evga Supernova G2 650 W, en av de bästa nätagen som finns och 650 watt räcker gott och väl till detta system.
Lycka till med bygget!

Ser intressant ut!
Men varför bara 2400Mhz Ram? Presterar inte processorn bättre med snabbare minnen? Sen kommer jag antagligen bara köra med M.2 som Lagring, skulle jag behöva mer plats så köper jag mer i efterhand.

Skrivet av thecokeman:

Om du går för 1080 ti rekomenderar jag att även köpa en 1440p 144hz skärm för att få ut allt ut kortet!

Funderat lite på att skaffa mig en 1440p i framtiden men fårse, prislappen på dom är inte lika lockande. Men även GTX 1080 borde kunna rulla på fint med 1440p skärm till det jag spelar känns det som.

Skrivet av landahl:

Det finns inget som är framtidssäkert inom pc hårdvara.

Nej, du har väl rätt där men det jag syftade på var att jag tror en Ryzen 8kärnor vs 7700K 4kärnor kan hänga med längre i nyare krävande speltittlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av landahl:

Det finns inget som är framtidssäkert inom pc hårdvara.

Fast det finns ju mer eller mindre framtidssäkra komponenter... Man klarar sig fortfarande på en sex år gammal 2700K t.ex.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Är det ett dåligt köp att köpa en Ryzen processor nu i.om detta? http://www.sweclockers.com/nyhet/24014-amd-forbereder-b2-step...

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett närmast perfekt bygge i mina ögon, samma hårdvara som jag ögnat nu när köpsuget kommit igång.
Även 7700K dras ju med enorma variationer i kvaliten vad gäller heatspreader så jag antar att du får väga dess nackdelar mot 1700X innan b2 steppingens nackdelar.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

@Toobbbbee:

Välj ram med "Samsung B-die" chip så slipper du kompabilitetsproblem.
T.ex:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4236779

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@Toobbbbee:

Välj ram med "Samsung B-die" chip så slipper du kompabilitetsproblem.
T.ex:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4236779

Lust att förklara vad som menas, för en som inte hänger med

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

@ReloadMaster:

19:38
https://www.youtube.com/watch?v=vZgpHTaQ10k&feature=youtu.be&...
Ram med Samsung B-die är just nu de enda som garanterat fungerar stabilt i sin utlovade hastighet (3000Mhz och uppåt).

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Har tänkt beställa delarna ikväll, har kommit fram till detta https://www.inet.se/kundvagn/visa/10489749/ paket. Någon som har några invändningar eller ser det bra ut? Kommer nog kolla upp priser på prisjakt och splitta delarna från lite olika butiker.

Permalänk
Skrivet av Toobbbbee:

Har tänkt beställa delarna ikväll, har kommit fram till detta https://www.inet.se/kundvagn/visa/10489749/ paket. Någon som har några invändningar eller ser det bra ut? Kommer nog kolla upp priser på prisjakt och splitta delarna från lite olika butiker.

också i köpa-tagen ikväll och MSI har cash-back på både moderkort och GPU https://msi-promotions.com/se/en/pages/springcashback/home så kan vara trevligt att ta med i beräkningen

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp4ceRock3r:

också i köpa-tagen ikväll och MSI har cash-back på både moderkort och GPU https://msi-promotions.com/se/en/pages/springcashback/home så kan vara trevligt att ta med i beräkningen

Tack så mycket för tipset. Jasså vad är det för paket du satt ihop?

Permalänk
Skrivet av Toobbbbee:

Tack så mycket för tipset. Jasså vad är det för paket du satt ihop?

Lite liknande ditt paket fast snäppet under då jag slänger med skärm istället: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3402841&view=l

edit: fixade länk

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp4ceRock3r:

Lite liknande ditt paket fast snäppet under då jag slänger med skärm istället: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3402841&view=l

edit: fixade länk

Fint, men skulle nog köpt Windows från Kinguin istället för ~250kr och sparat lite pengar.

Permalänk
Skrivet av Toobbbbee:

Fint, men skulle nog köpt Windows från Kinguin istället för ~250kr och sparat lite pengar.

Tänkte det först också men så såg jag att det enbart är OEM-koder som säljs så beställer jag "vanligt" ändå.

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Medlem

Precis när man ska beställa så går man in på Komplett och ser att dom har 24H Rea imorgon, får bli o vänta och se om det är nåt intressant först.