Permalänk
Medlem

Ljusstyrka på TV-apparater

Hej,

Jag är på jakt efter en ny tv, då jag idag sitter på en 10 år gammal plasma.
Har flyttat, så nu sitter tvn på en mycket ljusare plats, därav letar jag efter en tv med bra ljusstyrka. Men till min förvåning så hittar jag ingen info om hur ljusstarka tv-apparaterna är.

Blev intresserad utav denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3616498 då jag tycker svärtan i OLED är helt oslagbar, men hittar fasiken inget om hur ljusstark den är.

Antog att det var nits som man mätte i men uppenbarligen är jag ute och cyklar. Någon som vet om denna tv är ljusstark eller vad jag skall leta efter för värde?

Mvh Jonathan

Permalänk
Medlem

En av OLEDs största svagheter i dagsläget är att den absolut inte är ljusstark. Samsungs QLED är uppemot 10ggr ljusstarkare än LGs OLED.

I ett mörkt rum hade jag satsat på OLED, i ett just rum något annat, antagligen Samsungs QLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

En av OLEDs största svagheter i dagsläget är att den absolut inte är ljusstark. Samsungs QLED är uppemot 10ggr ljusstarkare än LGs OLED.

I ett mörkt rum hade jag satsat på OLED, i ett just rum något annat, antagligen Samsungs QLED.

Aj fan... jag vill verkligen inte ha en Samsung, tycker deras färger ser helt banans ut.
Någon aning om vad man skall kolla på för värde?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anderjo4:

Aj fan... jag vill verkligen inte ha en Samsung, tycker deras färger ser helt banans ut.

Ett generellt tips är att alltid välja ett annat bildläge än standard/dynamisk/etc. Oftast brukar film/cinema eller liknande lägen ha mer korrekta färger där folk inte ser ut som neonupplysta isbitar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Ett generellt tips är att alltid välja ett annat bildläge än standard/dynamisk/etc. Oftast brukar film/cinema eller liknande lägen ha mer korrekta färger där folk inte ser ut som neonupplysta isbitar.

Instämmer med ovan. Har själv Samsungs KS-7 serie och blir betydligt bättre efter att ha trixat runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Aj fan... jag vill verkligen inte ha en Samsung, tycker deras färger ser helt banans ut.
Någon aning om vad man skall kolla på för värde?

Det är nits du ska kolla på, enheten är cd/m2. Värt att notera är att även om vissa modeller kan nå en väldigt ljus bild så är det inte säkert att de kan visa den korrekt (speciellt för sdr/rec709). Många om inte de flesta klipper ljusa nyanser vid max belysning.

Brukar räcka med ca250cd/m2 för ett relativt ljust rum, vilket de flesta modeller klarar. Även oled.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Aj fan... jag vill verkligen inte ha en Samsung, tycker deras färger ser helt banans ut.
Någon aning om vad man skall kolla på för värde?

Om färgerna ser bananas ut så är det inställningarna som är problemet, inte märket.

De flesta stora märken har bra apparater.

Och du får läsa recensioner, där brukar ljusstyrka uppges, siffrorna som tillverkarna själva anger är totalt opålitliga ändå.

Permalänk
Bildexpert 📺

Som så mycket annat i form av specifikationer säger eventuella ljusstyrkespecar ingenting. Detta blir än mer komplicerat med HDR då apparaterna kan nå högre i HDR än i SDR, men endast i mindre delar av bilden och dessutom under en begränsad tidsperiod. Olika teknik har dessutom lite olika förfaranden över hur de flödar ljus.

Lägg till att specarna, när de förekommer, kan vara rena fantasier. Klassiskt exempel är LG som specade 1500 nits för sina plasmamodeller, kända för att vara de ljussvagaste, där du i praktiken inte nådde 1/10-del av det ljuset.

LG:s OLED-modeller (och andra modeller som bygger på samma OLED-paneler) är mycket ljusstarkare jämfört med äldre plasmamodeller och det går att lätt komma över 300 nits vilket är mer än många LCD-apparater på marknaden. Detta dubbleras, till 650-700 nits i ca 30 sekunder med HDR.

Men OLED fungerar också likt en plasma som en ljusventil (ABL) och denna ljusstyrka sjunker gradvis vid APL-nivåer över 50 procent för att lite mer än halveras vid helt vitt. Så vintersport och liknande ljusa bilder med hög APL kommer bilden att blekna något, precis som en plasma. Det ska dock sägas att en ny OLED även under sämsta förutsättning är ljusstarkare än en många typiska plasma-modeller under bästa förutsättning.

Så frågan, hur ljusstark en OLED kan bli, är att det varierar mellan 150 till 700 nits beroende på när, var och hur du ställer frågan. En tio år gammal plasma från LG ger mellan 40 till 120 nits och det varierar med hur många timmar fosforn brunnit.

Där kommer en LCD att variera enormt med hur den är konstruerad och det är många som är strypta till under 300 nits när man använder bildlägen som ger (någorlunda) korrekta färger. Några av de ljusstarkare modellerna, likt Panasonic DX900 och Sony ZD9 klarar kring 700 nits i SDR-läge med vettiga färger. Det motsvarar en signage-display för utomhusbruk. Men på många enklare modeller kan det vara en kamp att nå ens 200 nits.

I HDR kan det vara betydligt högre på LCD:er och det är främst toppmodeller som når över 1000 nits, då i korta perioder.