Plex server me plexdrive samt rclone hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrikkropotkin:

Wow, det är minst sagt ett projekt att göra det! Bara den svindlande tanken på att skriva något sådant får det att klia i fingrarna! Kanske att det enklaste vore att skapa någon form utav drive-dokument för att skriva en gemensam guide, istället för att ha många olika versioner i tråden?

Låter lockande. Jag har blivit lite klokare under kvällen, men jag har verkligen inte mycket till skillz. Ett alternativ är att jag följer guiden/guiderna här och flaggar var jag tycker att det blir oklart och varför jag tycker att det är oklart? Funkar det?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Låter lockande. Jag har blivit lite klokare under kvällen, men jag har verkligen inte mycket till skillz. Ett alternativ är att jag följer guiden/guiderna här och flaggar var jag tycker att det blir oklart och varför jag tycker att det är oklart? Funkar det?

Självklart! Många av de kunskaper som man får strålar över till de andra områdena. Det handlar bara om att bli bekväm med verktygen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska se om jag får mer tid ikväll, synd att jag inte har ett bt tangentbord för då hade det varit lättare att skriva på telefonen eller paddan. Har inte packat upp min stationära dator än.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Ska se om jag får mer tid ikväll, synd att jag inte har ett bt tangentbord för då hade det varit lättare att skriva på telefonen eller paddan. Har inte packat upp min stationära dator än.

OK. Håller tummarna för att du får tid. Jag har fastnat. Eftersom jag inte förstår något av vad som händer blir det knas så fort jag stöter på problem. Just nu har jag problem med att få mounta plexdrive till plexcrypt.

plexdrive mount /home/*user*/cloud/plexcrypt --allow-other
(efter att jag gjort detta och följt instruktionerna med att klistra in koden från webläsaren händer inget i terminalen - när jag försöker göra om det får jag felmeddelandet unknown flag: --allow-other)

sudo plexdrive -o allow_other /home/*user*/cloud/plexcrypt (med denna får jag felmeddelande: ERROR: Command /home/*user*/cloud/plexcrypt not found))
Har även testat allow-other respektive allow_other för att se om det var där felet låg. Men icke.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag kan inte redigera mina tidigare inlägg men jag fortsätter lite smått här.

Nu ska vi installera plexdrive, det kräver att du hittar en länk till senaste plexdrive installationen och skriv sedan följande
wget https://github.com/dweidenfeld/plexdrive/releases/download/4.... <- klistra in senaste länken till plexdrive här
mv plexdrive-linux-amd64 plexdrive
sudo mv plexdrive /usr/sbin/
sudo chown root:root /usr/sbin/plexdrive
sudo chmod 755 /usr/sbin/plexdrive

Sedan ska du peka rclone på plexdrive
rclone config
n
plexdrive
5
/home/lasse/cloud/plexcrypt
2
y <- skriv samma lösen som innan
välj slälv om du vill ha salt jag kör n
Nu bör det se ut såhär ungefär
Bild

Sedan ska du installera plex server det är bara att ladda ner och köra från plex hemsida.

jag är osäker på om man måste skapa en ny användare "plex" men jag har en som heter plex iaf.
det gör du med följande kommando
sudo adduser plex

Skriv sedan följande kommandon i terminalen för att plex sever sska få tillgång till dina diskar.
chmod +x /home/htpc/cloud/plexcrypt
chmod +x /home/htpc/cloud/plexdecrypt

För att sedan starta allt efter en reboot startar man 4st terminaler och kör dessa i varsin terminal.
Du får inte stänga terminalerna utan vi minimerar dem när de kör, starta en ny terminal med ctrl+shift+n
sudo rclone mount gcrypt: /home/htpc/cloud/gdrive
sudo plexdrive -o allow_other /home/htpc/cloud/plexcrypt
sudo rclone mount gcrypt: /home/htpc/cloud/plexdecrypt
sudo start_pms

Här vore det fint med ett script men eftersom jag är helt ny på ubuntu jag med så får det vara tills vidare.

Nu bör du plex kunna se det som är i /home/htpc/cloud/plexdecrypt/
men detta är ett gissel och jag har dålig koll på rättigheter i ubuntu. Jag kan inte se med hjälp av ui vad som är i mappen för jag har inte rättigheterna med plex har det. Här får någon som har bättre kunskaper hjälpa till.

Har du problem med allow_other så kan du testa sudo nano /etc/fuse.conf och ta bort # fram för allow_other men jag behöver inte göra detta.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag kan inte redigera mina tidigare inlägg men jag fortsätter lite smått här.

Nu ska vi installera plexdrive, det kräver att du hittar en länk till senaste plexdrive installationen och skriv sedan följande
wget https://github.com/dweidenfeld/plexdrive/releases/download/4.... <- klistra in senaste länken till plexdrive här
mv plexdrive-linux-amd64 plexdrive
sudo mv plexdrive /usr/sbin/
sudo chown root:root /usr/sbin/plexdrive
sudo chmod 755 /usr/sbin/plexdrive

Sedan ska du peka rclone på plexdrive
rclone config
n
plexdrive
5
/home/lasse/cloud/plexcrypt
2
y <- skriv samma lösen som innan
välj slälv om du vill ha salt jag kör n
Nu bör det se ut såhär ungefär
Bild

Sedan ska du installera plex server det är bara att ladda ner och köra från plex hemsida.

jag är osäker på om man måste skapa en ny användare "plex" men jag har en som heter plex iaf.
det gör du med följande kommando
sudo adduser plex

Skriv sedan följande kommandon i terminalen för att plex sever sska få tillgång till dina diskar.
chmod +x /home/htpc/cloud/plexcrypt
chmod +x /home/htpc/cloud/plexdecrypt

För att sedan starta allt efter en reboot startar man 4st terminaler och kör dessa i varsin terminal.
Du får inte stänga terminalerna utan vi minimerar dem när de kör, starta en ny terminal med ctrl+shift+n
sudo rclone mount gcrypt: /home/lasse/cloud/gdrive
sudo plexdrive -o allow_other /home/lasse/cloud/plexcrypt
sudo rclone mount gcrypt: /home/lasse/cloud/plexdecrypt
sudo start_pms

Här vore det fint med ett script men eftersom jag är helt ny på ubuntu jag med så får det vara tills vidare.

Nu bör du plex kunna se det som är i /home/htpc/cloud/plexdecrypt/
men detta är ett gissel och jag har dålig koll på rättigheter i ubuntu. Jag kan inte se med hjälp av ui vad som är i mappen för jag har inte rättigheterna med plex har det. Här får någon som har bättre kunskaper hjälpa till.

Har du problem med allow_other så kan du testa sudo nano /etc/fuse.conf och ta bort # fram för allow_other men jag behöver inte göra detta.

Tack! Jag stötte på problem när jag skulle mounta gcrypt: men tror att jag får börja om med en ren installation av ubuntu för att följa guiden steg för steg.

När det gäller allow_other så har jag tagit bort # i fuse.conf, så det är något annat som spökar. Men återigen: jag kör om från scratch och ser hur det går

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: jag har inte tagit bort # ur fuse.conf så prova med # men att Mount med sudo istället.
Edit: tar bort allt som swiftkey ändrar

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

@bubbelbabbel: jag har inte tagit bort # ur fuse.conf så prova med # men att Mount med sudo istället.
Edit: tar bort allt som swiftkey ändrar

Jag kan rekommendera att ni tar bort # från fuse.conf. Av alla linuxdinosaurier som man stött på så säger alla att man skall vara väldigt sparsam med att just används sudo så långt som det bara är möjligt. Det kan innebära en säkerhetsrisk att göra det, och när det handlar om flera tb data så är det nog bättre att vara försiktig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Adrikkropotkin: jag får det inte att fungera om jag tar bort # och inte kör sudo tyvärr. Du får gärna kolla igenom det jag skrivit och se om något är fel men jag måste starta som admin om Plex ska se mappen.

Om jag kör sudo så ser Plex mappen men inte min användare.
Om jag kör utan sudo så ser jag mappen men inte pelx.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

@Adrikkropotkin: jag får det inte att fungera om jag tar bort # och inte kör sudo tyvärr. Du får gärna kolla igenom det jag skrivit och se om något är fel men jag måste starta som admin om Plex ska se mappen.

Om jag kör sudo så ser Plex mappen men inte min användare.
Om jag kör utan sudo så ser jag mappen men inte pelx.

Har du lagt till Plex som användare i din grupp? Annars så blir det bara den användaren som mountar det som kan se innehållet. Med kommandot $ usermod -a -G examplegroup exampleusername kan du göra detta. Byt bara ut examplegroup mot ditt användarnamn och sedan exampleusername till plex så behöver du inte längre mounta genom sudo för att Plex skall se innehållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Adrikkropotkin @lasseTM
Känner att jag visserligen ligger tydligt efter er, men också att jag närmar mig.
Vad jag lyckats med:
Installera Ubuntu
Installera Fuse
Installera Mongodb
Fixa api-nyckel från Google
Installera rclone
Installera Plexdrive
Installera Unionfs-fuse
Installera Plexserver

Vad jag inte lyckas med:

Citat:

När detta är gjort mountar du denna remote som på vanligt vis? Sudo plexdrive -o allow_other mount /home/kalhptc/cloud/plexdecrypt ), fast den mountas till /home/*användare*/cloud/plexdecrypt. Gör inte misstaget att mounta till /plexcrypt, utan håll dem isär. Nu kommer plötsligt innehållet i /plexdecrypt att speglas från /plexcrypt, bara att det i den här mappen dyker upp snyggt och prydligt som läsbara filer.

Mounta "på vanligt vis" är med rclone antar jag. betyder inte det här att jag ersätter den tidigare mountade plexdrive ”crypt” med en annan plexdrive ”local”? Ska det vara så?

Citat:

Efter att vi gjort detta så kan vi återigen skapa ett script som verkställs med crontab för att även slå samman /plexdecrypt med /upload så att plex kan läsa filerna från båda mapparna på samma gång. Det skull exempelvis kunna stå i crontab: @reboot /home/*användare*/scripts/unionfs2. Jag nyttjar följande kommando:
$ sudo unionfs-fuse -o cow /home/*användare*/cloud/upload=RW:/home/*användare*/cloud/plexdecrypt=RO /home/*användare*/cloud/notplex

Det här händer i min terminal:
sudo unionfs-fuse -o cow /home/*användare*/cloud/upload=RW:/home/*användare*/cloud/plexdecrypt=RO /home/*användare*/cloud/notplex
fuse: bad mount point `/home/*användare*/cloud/notplex': Permission denied

Slutligen:
$ sudo start_pms
6 3000 /home/kalhtpc/Library/Application Support
8192
Error: Unable to set up server: bind: Address already in use (N5boost16exception_detail10clone_implINS0_19error_info_injectorINS_6system12system_errorEEEEE)

Vad jag inte ens har försökt:
Skapa/flytta mediefilerna. Men det kommer nog

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: Det är nog bara en illusion, jag har inte ens lyckas installera Unionfs-fuse, jag vill ge alla mina krediter till Adrikkropotkin.
Jag har ingen som helst koll vad jag har gjort i linux utan all support har jag nästan fått av Adrikkropotkin.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@bubbelbabbel: Det är nog bara en illusion, jag har inte ens lyckas installera Unionfs-fuse, jag vill ge alla mina krediter till Adrikkropotkin.
Jag har ingen som helst koll vad jag har gjort i linux utan all support har jag nästan fått av Adrikkropotkin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Hrm.. det låter minst sagt konstigt att ni inte kan lägga ihop mapparna genom unionFS-fuse.. har ni provat att ändra så att alla användare får all behörighet till mapparna ni försöker lägga ihop? Det är kommandot $ chmod -R 777 /mapp/filer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrikkropotkin:

Hrm.. det låter minst sagt konstigt att ni inte kan lägga ihop mapparna genom unionFS-fuse.. har ni provat att ändra så att alla användare får all behörighet till mapparna ni försöker lägga ihop? Det är kommandot $ chmod -R 777 /mapp/filer

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte gjort det i alla fall. Testar ikväll!

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Och bara för att säkerställa: Notplex är en skapad mapp sedan tidigare där och hela sökvägen är rättstavad? Och du mountar ingenting till den redan samt att den är tom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrikkropotkin:

Hrm.. det låter minst sagt konstigt att ni inte kan lägga ihop mapparna genom unionFS-fuse.. har ni provat att ändra så att alla användare får all behörighet till mapparna ni försöker lägga ihop? Det är kommandot $ chmod -R 777 /mapp/filer

Skickades från m.sweclockers.com

Det där fixade i alla fall den biffen för mig. Tack igen!

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Ingen fara! Det glädjer mig bara att ni kommer någon vart! Jag kan dock inte ge större hjälp med Plex, eftersom att jag själv kör det med hjälp utav docker. Det är ju också något jag kan hjälpa till att få att fungera, men det är ju upp till var och en hur man vill köra sin Plexsetup!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett sidospår innan jag eventuellt får allt annat att funka: Jag har en Synology NAS med mediefiler på. I Nautilus på Ubuntu har ser jag en mapp från min NAS som heter "Bild och ljud". Men hur berättar jag för Plex att det i den mappen finns en mapp som heter "Bild"? Eller annorlunda uttryckt: vad är sökvägen till en nätverksmapp i Ubuntu?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrikkropotkin:

Ingen fara! Det glädjer mig bara att ni kommer någon vart! Jag kan dock inte ge större hjälp med Plex, eftersom att jag själv kör det med hjälp utav docker. Det är ju också något jag kan hjälpa till att få att fungera, men det är ju upp till var och en hur man vill köra sin Plexsetup!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle gärna slippa något som kräver extra meck. Eftersom jag knappt förstår vilket problem Docker löser (ens efter att ha googlat) så kanske det är att ta mig vatten över huvudet för stunden.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Ett sidospår innan jag eventuellt får allt annat att funka: Jag har en Synology NAS med mediefiler på. I Nautilus på Ubuntu har ser jag en mapp från min NAS som heter "Bild och ljud". Men hur berättar jag för Plex att det i den mappen finns en mapp som heter "Bild"? Eller annorlunda uttryckt: vad är sökvägen till en nätverksmapp i Ubuntu?

Du, det där är faktiskt en bra fråga. Jag har faktiskt aldrig lagt till en nätverkssökväg i Plex under Ubuntu. Vad står det när du kopierar sökvägen i filsökaren? Typ: NFS://synology/bild och ljud/? I sådana fall borde samma sökväg fungera på Plex tänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag skulle gärna slippa något som kräver extra meck. Eftersom jag knappt förstår vilket problem Docker löser (ens efter att ha googlat) så kanske det är att ta mig vatten över huvudet för stunden.

Det är ju riktigt att docker blir ett till led utav problem som kan uppstå, men samtidigt tycker jag att den bidrar med en oerhörd smidighet, inte minst när Plex på Linux av någon anledning vill köras som en separat användare!

Docker installerar automatiskt precis de saker som behövs för att Plex (eller någon annans contsiner) skall kunna fungera, och de filer som skapas går att flytta från vilken dator som helt till vilken dator som helst som också kör docker. Så det är främst av den orsaken som jag tycker att det blir mindre huvudbry nu när jag väl har begripit det, och så kan docker köras under den användare som jag nyttjar Ubuntu igenom. Alltså slipper jag mecka med rättigheter och sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrikkropotkin:

Du, det där är faktiskt en bra fråga. Jag har faktiskt aldrig lagt till en nätverkssökväg i Plex under Ubuntu. Vad står det när du kopierar sökvägen i filsökaren? Typ: NFS://synology/bild och ljud/? I sådana fall borde samma sökväg fungera på Plex tänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Eh. Dum fråga: hur kopierar jag sökvägen i filsökaren?

Det enklaste hade varit att kunna bläddra fram sökvägen i Plex gränssnitt, men det kanske inte går?

Edit: det jag kunde göra var att öppna en mapp i terminal och fick då en sökväg i stil med: run/user/1000/gfvs/afp-volume:host=NAS.local,user=adm,volume=Bild%20och%20Ljud/

Hände dock ingenting med Plexbiblioteket, så jag tror inte att den hittade fram.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Fullöste det genom att mounta en ny share enligt https://wiki.ubuntu.com/MountWindowsSharesPermanently
Nu har jag (tror jag i alla fall) fått igång Plex på Ubuntu och matar med data från NAS:en. Fortfarande en bit kvar till att köra från en krypterad Gdrive, men jag är väl snart tillbaka på samma nivå som när jag körde från en Win 10-installation.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

@lasseTM: @Adrikkropotkin:
Hej tänkte komma med lite dumma frågor men är helt ny till det här med plex server setup, inte minst jobba i linux. Men tyckte detta nu gör låter sjukt coolt och funktionellt när man väl får till det med att slippa allt bekymmer med lagring och backup

Men hela detta koncept med att köra plex från molnet (t ex gdrive) som ni gör, är det baserat på tjänsten Plex cloud (som man kan utnyttja om man har plex premium)? eller är det ni gör en egen "plex cloud" variant (så man behöver inte ha plex premium dvs)?

Sen köra plex på detta sett ni gör med kryptering och allt funkar det fortfarande då att kolla på sitt bibliotek från en avlägsen plats när man är på annan ort via plex appen? Just den funktionen som fått mig att välja plex för att ha remote access till mitt media bibliotek från t ex min mobil.

Permalänk
Skrivet av Snoopaloop:

@lasseTM: @Adrikkropotkin:
Hej tänkte komma med lite dumma frågor men är helt ny till det här med plex server setup, inte minst jobba i linux. Men tyckte detta nu gör låter sjukt coolt och funktionellt när man väl får till det med att slippa allt bekymmer med lagring och backup

Men hela detta koncept med att köra plex från molnet (t ex gdrive) som ni gör, är det baserat på tjänsten Plex cloud (som man kan utnyttja om man har plex premium)? eller är det ni gör en egen "plex cloud" variant (så man behöver inte ha plex premium dvs)?

Sen köra plex på detta sett ni gör med kryptering och allt funkar det fortfarande då att kolla på sitt bibliotek från en avlägsen plats när man är på annan ort via plex appen? Just den funktionen som fått mig att välja plex för att ha remote access till mitt media bibliotek från t ex min mobil.

Det fungerar alldeles utmärkt, och det stämmer väl att vi på detta sätt bygger vårt egna Plex Cloud fast med transkriberingen på lokal hårdvara. Dock måste man ha sin uppkopplingshastighet i åtanke eftersom man belastar linan både uppåt (om man är på annan ort) och nedåt när filerna skall till servern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Utan att förstå riktigt hur Ubuntu funkar, så undrar jag om det inte skulle gå att göra ett script för att få allt på plats?
Förstår att det är en del andra grejer som måste fixas (typ API), men skulle det inte i övrigt gå att göra ett script som kan köras på en clean install av Ubuntu x.x?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Utan att förstå riktigt hur Ubuntu funkar, så undrar jag om det inte skulle gå att göra ett script för att få allt på plats?
Förstår att det är en del andra grejer som måste fixas (typ API), men skulle det inte i övrigt gå att göra ett script som kan köras på en clean install av Ubuntu x.x?

Tekniskt sett går det, men det hade nog inte riktigt varit värd mödan. Problemet är att så mycket kan ändras över loppet av månader att scriptet måste ändras för att fungera. Till exempel har plexdrive ändrat katalogmjukvaran säkert 3-4 gånger nu. Men Jo, visst går det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoopaloop:

@lasseTM: @Adrikkropotkin:
Hej tänkte komma med lite dumma frågor men är helt ny till det här med plex server setup, inte minst jobba i linux. Men tyckte detta nu gör låter sjukt coolt och funktionellt när man väl får till det med att slippa allt bekymmer med lagring och backup

Men hela detta koncept med att köra plex från molnet (t ex gdrive) som ni gör, är det baserat på tjänsten Plex cloud (som man kan utnyttja om man har plex premium)? eller är det ni gör en egen "plex cloud" variant (så man behöver inte ha plex premium dvs)?

Sen köra plex på detta sett ni gör med kryptering och allt funkar det fortfarande då att kolla på sitt bibliotek från en avlägsen plats när man är på annan ort via plex appen? Just den funktionen som fått mig att välja plex för att ha remote access till mitt media bibliotek från t ex min mobil.

Skrivet av Adrikkropotkin:

Det fungerar alldeles utmärkt, och det stämmer väl att vi på detta sätt bygger vårt egna Plex Cloud fast med transkriberingen på lokal hårdvara. Dock måste man ha sin uppkopplingshastighet i åtanke eftersom man belastar linan både uppåt (om man är på annan ort) och nedåt när filerna skall till servern.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av bubbelbabbel:

Utan att förstå riktigt hur Ubuntu funkar, så undrar jag om det inte skulle gå att göra ett script för att få allt på plats?
Förstår att det är en del andra grejer som måste fixas (typ API), men skulle det inte i övrigt gå att göra ett script som kan köras på en clean install av Ubuntu x.x?

Tänkte göra en uppdate i denna tråden.
Eftersom jag inte riktigt förstår allt jag gjorde i ubuntu samt att jag ibland hade problem att uppdatera min plex server med rättigheter osv så har jag letat lösningar i Windows.

Nu har jag hittat en som har fungerat stabilt för mig senaste tre veckorna.
Programmet heter "StableBit CloudDrive" och mountar precis som jag gjorde i ubuntu en krypterad hårddisk fast i windowsmiljö och plex upplever denna precis som en vanlig hårddisk som syns i "Den här datorn".

Jag har inte haft några strul med 24h ban från google med Cloud drive men jag var lite försiktig när jag skapade mitt bibliotek och la till filmer först, scannade väntade någon timma sedan scannade serier osv och det har fungerat perfekt.

Programmet kostar runt 40 usd att köpa men man får testa i 30 dagar gratis så man ser att allt funkar. Räknar jag antal timmar jag pillat med ubuntu så är 400:- jäkligt låg timpenning

Den enda nackdelen jag hittat är att har man en ssd som C: så skriver den programmet onödigt mycket data första gången man för över hela sitt bibliotek. Programmet vill nämligen snabba upp överföringen och fyller C: med data samtidigt som den uppladdar till google drive. Det är ju rätt bra om man har en film på en usb sticka för då går det fort att göra överföringen men när man ska flytta 4TB blu-ray så känns det onödigt att skriva 4TB på min SSD när uppladdningen ändå tar 5-6 dagar.

Helt klart värt att prova då Windows i mitt fall ger mig betydligt mindre huvudvärk än ubuntu.

//Lasse

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Tänkte göra en uppdate i denna tråden.
Eftersom jag inte riktigt förstår allt jag gjorde i ubuntu samt att jag ibland hade problem att uppdatera min plex server med rättigheter osv så har jag letat lösningar i Windows.

Nu har jag hittat en som har fungerat stabilt för mig senaste tre veckorna.
Programmet heter "StableBit CloudDrive" och mountar precis som jag gjorde i ubuntu en krypterad hårddisk fast i windowsmiljö och plex upplever denna precis som en vanlig hårddisk som syns i "Den här datorn".

Jag har inte haft några strul med 24h ban från google med Cloud drive men jag var lite försiktig när jag skapade mitt bibliotek och la till filmer först, scannade väntade någon timma sedan scannade serier osv och det har fungerat perfekt.

Programmet kostar runt 40 usd att köpa men man får testa i 30 dagar gratis så man ser att allt funkar. Räknar jag antal timmar jag pillat med ubuntu så är 400:- jäkligt låg timpenning

Den enda nackdelen jag hittat är att har man en ssd som C: så skriver den programmet onödigt mycket data första gången man för över hela sitt bibliotek. Programmet vill nämligen snabba upp överföringen och fyller C: med data samtidigt som den uppladdar till google drive. Det är ju rätt bra om man har en film på en usb sticka för då går det fort att göra överföringen men när man ska flytta 4TB blu-ray så känns det onödigt att skriva 4TB på min SSD när uppladdningen ändå tar 5-6 dagar.

Helt klart värt att prova då Windows i mitt fall ger mig betydligt mindre huvudvärk än ubuntu.

//Lasse

Tack för uppdatering!

Låter som något som skulle passa mig fint. Jag gav upp och har kört vidare mot min Synology. Den börjar dock bli rejält full och det skulle vara smidigt med molnlagring, åtminstone som komplement/backup.

Inga konstigheter med begränsat lagringsutrymme på Google Drive?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021