Hur mäts Passmark?

Permalänk
Avstängd

Hur mäts Passmark?

Hej,

Har precis köpt en HP Microserver Gen8 som är på väg hem till mig, med G1610T-processorn. Utöver detta har jag en dator med Intel J2900-processor.

Hur kommer det sig att en dualcore på 2,3ghz kan få ungefär 500 högre Passmark-poäng än en quadcore på 2,4ghz? Förstår inte riktigt. Varför jag funderar är därför jag undrar vilken enhet jag skall lägga Plex Media Server på, för att få högst prestanda. Sannolikt kommer jag uppgradera CPU i Microservern, men inte i dagsläget.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Så hög Passmark som möjligt, vet ej hur dessa poäng räknas ut dock.
Arkitektur? nm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Hej,

Har precis köpt en HP Microserver Gen8 som är på väg hem till mig, med G1610T-processorn. Utöver detta har jag en dator med Intel J2900-processor.

Hur kommer det sig att en dualcore på 2,3ghz kan få ungefär 500 högre Passmark-poäng än en quadcore på 2,4ghz? Förstår inte riktigt. Varför jag funderar är därför jag undrar vilken enhet jag skall lägga Plex Media Server på, för att få högst prestanda. Sannolikt kommer jag uppgradera CPU i Microservern, men inte i dagsläget.

Jag tror skillnaderna består i att G1610 processorn beseras på intels "fullständiga kärna" med hög IPC medan J2900 är en "atom" variant med klart lägre IPC. Atom modellen har visserligen fler kärnor och kanske även högre klockfrekvens, men det är en processor framtagen för att vara strömsnål och billig, med låg IPC som följd.