Permalänk
Avstängd

Rött pixel flimmer på skärmen.

Tjena,

Min skärm har börjat balla ur totalt men vet inte om det är nått man kan fixa eller om det bara är att slänga.
Är en några år gammal 27" Samsung Syncmaster så garantin är ju borta.

Problemet är att när jag ska starta skärmen så vill den oftast inte men när den väl hoppar ingång är det hundratals pixlar som flimrar rött överallt syns bäst över gråa/mörka ytor men dom försvinner över tid, blir mindre och mindre sen efter kanske 2 timmar är det borta, men om skärmen startas om blir det samma visa.

Men värt att nämna är att trycker jag upp meny rutan på skärmen är dom pixlarna inte röda så det tycker jag är lite skumt ifall det skulle vara skärmen borde väll skärmens meny också balla ur?

Skärmen har bara HDMI så är hdmi-hdmi till datorn men har testat annan hdmi kabel men samma problem, har testat en HDMI-DVI kabel också men samma problem där.

Och för att se om det var grafikkortet så testa jag TVn som skärm.. inga röda pixel problem då, så det måste vara skärmen?

Är det bara att inse att skärmen har gjort sitt? Är det sånt som kan hända efter några år? Vad har gått sönder i skärmen? Kan man fixa det?

Ville bara rådfråga innan den åker till tippen.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara dålig signalkvalitet grafikkortet till skärm:

Antingen dålig utsignalnivå från grafikkortet, eller dålig mottagare i skärmen. Det är ju möjligt att TVn du provade med har en känsligare mottagare än skärmen.

När jag provade 15 m HDMI-kabel till TVn fick jag grönrött pixelflimmer efter en stund när datorn blev varm (antar att värmen sänkte signalstyrkan från grafikkortet något). Löste det med en HDMI-förstärkare mellan två 7m kablar.

Kanske värt att prova med HDMI-förstärkare, oavsett var felet sitter? (Köpte min på Kjell & Co)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Darkus:

Skulle kunna vara dålig signalkvalitet grafikkortet till skärm:

Antingen dålig utsignalnivå från grafikkortet, eller dålig mottagare i skärmen. Det är ju möjligt att TVn du provade med har en känsligare mottagare än skärmen.

När jag provade 15 m HDMI-kabel till TVn fick jag grönrött pixelflimmer efter en stund när datorn blev varm (antar att värmen sänkte signalstyrkan från grafikkortet något). Löste det med en HDMI-förstärkare mellan två 7m kablar.

Kanske värt att prova med HDMI-förstärkare, oavsett var felet sitter? (Köpte min på Kjell & Co)

Okej, nu är det ju inte så lång kabel från skärmen 1m och kabeln jag pröva till TVn var 6 eller 8m och då funka det ju fint.. prövade också den långa kabeln till skärmen och vart samma flimmer så det vart inte sämre eller nått.

Men dålig mottagare i skärmen som du prata om kanske kan vara boven då. Och då är det nog bara att skrota antar jag.