MSI: "AMD Radeon RX Vega drar förbaskat mycket ström"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

AMD har väl aldrig varit kända för sina strömsnåla grafikkort direkt?! Oftast väldigt dålig prestanda/watt och typ inget som helst headroom för överklockning alls. Plattan i mattan!

sluta sprida lögner. Gtx480 kärnkraftverk krävdes. Hur kommer det sig att när nvidia inte hade någon wattprestanda då bettyde det ingenting. Men nu när de har det så är det allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Tror inte det är Vega man sett i specifikt de läckorna, tror det är ett moddat 580 med annat bios som något döpt till samma sak.
Finns ju även läckor som visar att Vega ska prestera i höjd med 1080ti.

Personligen hade jag gärna sett en ökning på iaf ~10-15% mot 1080ti i framförallt 4k, det är ändå en stor ökning.
Men är priset rätt så blir det nog en Vega ändå, de flesta av oss sitter ju ändå på nätagg för o kunna köra SLI/CF med råge utan att ta vara på den kraften.

Jag säger detta som en som tycker AMD korten har gett mest för pengarna under lång tid nu. Att 290X korten kan hänga med än, så gamla som de är tycker jag är riktigt najs.

...men jag är lite trött på varma kort. Och just 300W gränsen är lite jobbigt att behöva bråka med 500W PSUer om man inte ska köra dem så hårt. Speciellt om kortet ska hålla. Sapphire har dock gjort riktigt bra kylare, den saken är säker.

Så vi får se. Jag har väntat på Vega, och sett fram emot det, men är det en varm sak igen som knappt kan leverera så tror jag (tyvärr) Nvidia får bli mitt nästa kort. Förutsatt att Nvidia inte fubarar sina drivare igen.

AMD har gjort kanonbra på CPU fronten... Men GPU fronten är rent av en besvikelse när inget som iaf kan tävla mot 1070-1080 finns på marknaden efter så lång tid.

Permalänk

Om det drar mer än ett 1080ti och är sämre så gg även om priset är 1000kr mindre.

Skulle kortet dock vara svin(betydligt bättre än 1080ti) bra så skulle inte jag bry mig om det tar mera.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Inte osannolikt att vi får en hårt klockad Vega Fury och en effektsnål Vega Nano.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

AMD/ATI har i stort sätt alltid haft mer prestanda/watt än Nvidia. Det är först på senare år som Nvidia kommit förbi.

"AMD är alltid för varma" är ett mantra som alltid funnits men det har inget med verkligheten. Nvidias image har helt enkelt passat den vanliga gamern som egentligen inte kan något. Jag antar att det är mystiken från 3DFX som hängde med när Nvidia köpte upp dem.

Nvidia erkände till och med själva ibland hur bokstavligt blåsta deras kunder är:
https://youtu.be/WOVjZqC1AE4

De senaste åren har Nvidia varit bättre med lägre strömförbrukning och överlag svalare kort, ingen kan säga något annat.
Så ja, lite löjligt att helt avfärda han argument ändå.

Permalänk
Medlem

MSI: "AMD Radeon RX Vega drar förbaskat mycket ström".

Frågan är hur mycket är egentligen "förbaskat mycket", och jämfört med vad?

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Man skall nog ha i minnet att detta fortfarande är det kort som är ämnat åt maskinlärning och inte gamers. Om det drar ca 100w mermen har över 70GFLOP extra beräkningskraft för halvprecision så är det ju inte som så att kraften inte används till något. För egen del så kommer jag vänta och se vad konsumentkortet ser ut som innan jag dömmer dem. De känns lite sent ute med det dock. Men om det presterar som ett 1080 eller 1080Ti och kostar kanske hälften så kommer jag köpa ett. Om inget annat för att göra min lilla del i att Nvidia har lite konkurens och sedan för att kunna dra nytta av VESA Adaptive Sync.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Har man inte råd med ström ska man nog inte sikta på monster. * Facepalm *

Det är knappast strömförbrukningen i sig själv som är problemet utan värmeutvecklingen med höga temperaturer både på GPU och inne i chassit samt ljudnivån på den kylning som behövs,.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Inte osannolikt att vi får en hårt klockad Vega Fury och en effektsnål Vega Nano.

Låter som en bra gissning. Ett kort som drar mycket och presterar bäst av allt som finns och ett mer energieffektivt. Fury Nano är ju lika effektiv som GTX980 och RX480. Där ser man hur bra energieffektivitet man får om man konfigurerar det optimalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Ett 1080 som är klockat till tänderna drar ännu mer och med simpel AIO kylning blir det inte varmare än 52 grader hur jag en gör. Bara hålla sig undan de taniga originalkylarna så finns det gott om utrymme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är knappast strömförbrukningen i sig själv som är problemet utan värmeutvecklingen med höga temperaturer både på GPU och inne i chassit samt ljudnivån på den kylning som behövs,.

Fast det är mycket BS, såvida man bara har en GPU så kommer det inte vara några problem alls.

Jag minns själv 290 serien, som åt ström och landade runt 95c i temp, inget problem alls med ett normalt chassi.
Det enda direkt negativa är ju att ljudnivån går upp endel.

1080 TI drar idag mest ström av alla, monster drar mera än normalt. Så enkelt är det

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

När jag läser alla inlägg, om upphettade rum och massor av effekt, är det enda jag kan se framför mig något liknande detta.

Permalänk
Medlem

Radeon Vega Frontier Edition hands-on

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

Radeon Vega Frontier Edition benchmarking & interview with AMD

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Fast det är mycket BS, såvida man bara har en GPU så kommer det inte vara några problem alls.

Jag minns själv 290 serien, som åt ström och landade runt 95c i temp, inget problem alls med ett normalt chassi.
Det enda direkt negativa är ju att ljudnivån går upp endel.

1080 TI drar idag mest ström av alla, monster drar mera än normalt. Så enkelt är det

Det kan bli problem om man har små chassin eller vill ha en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Så länge kortet presterar därefter så ser jag inga som helst problem med att det drar 300-375 W.

Skrivet av IcedEarth:

Radeon Vega Frontier Edition benchmarking & interview with AMD

https://www.youtube.com/watch?v=D5GcpYA7_wY

Att han inte fick ha en FPS-mätare igång när dom jämförde med GTX Titan Pascal ser jag som både oroväckande och konstigt.
Vad gör det om det har lägre fps? Ni kan alltid skylla på icke-optimerade drivrutiner, men att inte visa fps alls? Trams.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Frågan är varför Den där tabellen jämför Titan XP och inte P6000 som de borde jämföras med kan jag tycke.. Då det är rendering inte gaming :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det borde införas att säljstopp för Radeon RX Vega, alternativt en klimatskatt.

Bojkotta RX Vega, köp Nvidia istället!

Nej, jag tänker inte låta Nvidia råna min lön

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Radeon Vega Frontier Edition benchmarking & interview with AMD

https://www.youtube.com/watch?v=D5GcpYA7_wY

Jag är en nvidia först person men det här verkar rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Inte osannolikt att vi får en hårt klockad Vega Fury och en effektsnål Vega Nano.

Vega Nano är vad de behöver för "prestanda OEM burkar"

Permalänk
Medlem

De skröt ju att den skulle vara så effektiv? Var ju en av de största punkterna de marknadsfört.

Dold text

Ligger prestandan i likhet med 1080 Ti så är det väl okej. Det kortet har ju en specifikation på 250w TDP.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Samtidigt som Vega presterar precis under ett GTX1070..

Ja, jag vågar inte hoppas på Vega..hajptåget har kraschat för många gånger..

Kraschat vet jag inte...AMD har gjort en SJ. Folk står på perrongen och undrar vart f*n tåget är. Ingen vet något och det finns ingen information trots att det borde varit här för länge sen.

Seriöst även om Vega mot förmodan slår 1080 Ti är det nästan "too little, too late". Då skulle AMD ha ett litet övertag en kort stund, men Nvidia kan säkert tidigarelägga Volta för spel och få ut det till senhösten/vintern om det behövs.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har vi tur så är ökade förbrukning prestanda motiverad och inte dålig design.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

En nyhet om de senaste rykten kring Vegas pris/prestanda-förhållande hade varit trevligt:
https://twitter.com/BitsAndChipsEng/status/877977581835792384

Verkar som att Vega kommer bli väldigt prisvärt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

En nyhet om de senaste rykten kring Vegas pris/prestanda-förhållande hade varit trevligt:
https://twitter.com/BitsAndChipsEng/status/877977581835792384

Verkar som att Vega kommer bli väldigt prisvärt.

Men fortfarande inga benchmarks, det kommer säkert va prisvärt men inte klå nvidia!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

AMD får bundla en brandsläckare vid köp!

Skämt o sido, trots att jag själv är "bunden" till Nvidia p.g.a. G-sync skärm, så är konkurrens alltid positivt.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Men är verkligen att Vega drar lite mer effekt det mest intressanta?
Är det egentligen inte att bara hoppas att AMD även kommer tillbaka och VERKLIGEN konkurrerar med Nvidas TOP kort. Det skulle gynna oss alla. Priserna kommer precis som i Intel / AMD fallet sjunka och vi kan åtnjuta prestanda för en lägre peng oberoende av val av tillverkare.

Att ett kort drar 300 eller 250 Watt är som flera redan skrivit är inte ett rejält problem så vida man inte vill använda lådor med små volymer och som är svåra att ventilera.

Permalänk
Medlem

Vad gör det om den drar mycket energi..

Denna hysteri om att allt ska vara så energi snålt som möjligt,, bläh.
Själv tycker jag att om det behövs mycket energi för att få ut bästa möjliga så kör på bara.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Men fortfarande inga benchmarks, det kommer säkert va prisvärt men inte klå nvidia!

Jo jag börjar tro att 1080Ti är ungefär var vi får sikta på också, vilket till vettigt pris inte är fel, men det är lite av en besvikelse ändå.

***bort/mod***

Vi vet att kortet går upp emot 1080Ti, inte 1070.
Och vi vet nu att korten drar 300-375W TDP... inte 500W.

Så att säga att det blir ca 1080Ti:s prestanda för överklockat 1080Ti:s förbrukning är rätt bra analogi. Men varför måste du först överdriva och tramsa, sen i efterhand komma och skylla på AMD-fans...
Är egentligen inget mer än solklart § 1.5 regelbrott, dvs provocerande inlägg.

Har AMD gjort ett bra kort? Troligen inte. Men utan detta kort så får vi stirra på Nvidias enorma priser för ett kort som egentligen inte är värt det. Så hög strömförbrukning eller inte, så gynnas vi av att AMD iaf försöker.

Tagit bort citat av regelbrytande inlägg
Permalänk
Medlem

Ska bli spännande å se vad prislappen hamnar på i slutändan, sitter man och lurar på att köpa en ny skärm så får man ju räkna med grafikkort + freesync- eller gsync-skärm, och i regel är freesyncskärmarna en hel del billigare så det går ju till AMD's favör.