Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

Raspberry pi i bil

Hej!! Helt ny på detta med raspberry pi och lite mer avancerad it.

Hade tänkt att bygga ett eget styrsystem till en bil. Alltså för kringutrustning, såsom ljus, extraljus, arbetsljus, blixtljus, sätesvärme, elhissar, fläkt, värme och stereo.

Jag kollade på en raspberry pi 3 som jag bygger ut med ett reläkort och nån sorts mediaenhet. För att tillslut styra allt från en 7" touch lcd display.

Går det att programmera så jag får symboler att trycka på för ljus och det andra, och även kan trycka upp tex Spotify på skärmen?

Eller har jag tagit mig vatten över huvudet? Har en kompis som kan programmera så den delen är löst! Vill bara luska lite i ämnet.

Mvh Robert

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

Klart det GÅR. Sedan är frågan hur mycket jobb det blir för det. En del bilar har stöd för att styra en del saker över ODB2 har jag för mig. Men annars blir det väll till att koppla in dig på kablar och simulera att den faktiska knappen för exempelvis sätesvärmaren har tryckts in osv.

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017
Skrivet av inquam:

Klart det GÅR. Sedan är frågan hur mycket jobb det blir för det. En del bilar har stöd för att styra en del saker över ODB2 har jag för mig. Men annars blir det väll till att koppla in dig på kablar och simulera att den faktiska knappen för exempelvis sätesvärmaren har tryckts in osv.

Oj, bilen är 99 års modell. Så får koppla mig in i bilens styrkor! Men bilel är jag hajj på så det löser sig, bara jag får något som styr vanliga slutande och växlande relä så löser jag resten därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com