Intel "Coffee Lake" och styrkretsen Z370 lanseras fjärde kvartalet 2017

Permalänk
Inaktiv

Blir AMD för min del när min SandyBridge dör. Plattformen är inne på sitt 6:e år och det tragiska är att IPC:n inte har fördubblats under de här åren. Jag tillhör den generation som upplevt stora prestandahopp, från K6 till K7. Från Netburst till Nephalem. Är lite nyfiken på vad Intel har i gömmorna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Ser ut som game set och match för intel nu. Speciellt då senaste testerna på Vega inte imponerar. Hur mycket ekonomiska muskler har AMD kvar?

wow snacka om att inte vara med i matchen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VideoyGTX:

Du har ju 7700k redan, vad ska du med en 6 core till?

Kul att testa lite nytt. 7700k har man haft ett tag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tidigare inställd på att uppgradera vid coffee lake-lanseringen. Men allt eftersom vi närmar oss 10nm så har jag bestämt mig att min 2600K få jobba på fram tills dess. Prestandan vid 4.8Ghz är fortfarande mer än good enough för mig.

Äh, 5 år till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag är rädd för att Intel kommer återta dominansen med deras kommande 6c 12t CPU. Enligt tidiga prestandatester så matchar den 1600X och det är med ett lågt klockat engineering sample.
Man får komma ihåg att det är tack vare AMD processormarknaden vaknat till liv igen. Hoppas folk fortsätter stödja dem tills vi får lite jämvikt i marknadsandelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Aeig:

@anon12433: Zen+ släpps 2018 så det är inte självklart att Intel återtar sin dominans.

Mvh

Påstår ni att Intel tappat sin dominans bara för att Ryzen släppts och säljs?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Blir eventuellt till att ersätta 6600K:n med en 6c i7:a, om de nu blir kompatibla med Z170.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

2017: Året då Intel vaknade upp

Men behåller samma misstag..icke fastlödd chip på värmespridaren..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Men behåller samma misstag..icke fastlödd chip på värmespridaren..

Exakt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

Påstår ni att Intel tappat sin dominans bara för att Ryzen släppts och säljs?

Med tanke på att de har gått från total dominans till panik på någon månad så ja. Deras stationära i5or är idag ett uselt val av CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Med tanke på att ha gått från total dominans till panik på någon månad så ja. Deras stationära i5or är idag ett uselt val av CPU.

heh. Nej.

Precis som NordicHardware säger i sin guide (https://www.nordichardware.se/svenska-cpu-guiden) så är fortfarande Intel bäst för spel, även med sina i5or. Urklipp:

Rekommendationer - 2 000 - 3 000 kr
AMD Ryzen 5 1600X - Bäst för hobby/prosumer
Intel Core i5-7600K - Bäst under 3 000 kronor / För speldatorer
AMD Ryzen 5 1500X - För gaming- och hobbydatorer / (Under 2 500 kr)

Rekommendationer - 3 000 - 4 000 kr
AMD Ryzen 7 1700 - Bäst under 4 000 kronor för arbetsstationer/prosumer
Intel Core i7-7700K - Bäst under 4 000 kronor för gaming

Rekommendationer - 4 000 - 5 000 kr
Intel Core i7-5775C - Bäst för HTPC / IGP-gaming

Rekommendationer - 5 000 - 7 000 kr
AMD Ryzen 7 1700X - Bäst under 7 000 kronor / För arbetsstationer

Rekommendationer - 7 000 kr och uppåt
Intel Core i7-6950X - Kraftfullast på marknaden

För spelnördar, vilket uppgör majoriteten av de relevanta användarna (prosumers/streamers/renderare utgör en väldigt liten del, och de som bara kollar facebook, youtube och 9gag räknas inte in) är det fortfarande bäst med Intels grejer. Inte alls ett "uselt val av CPU" någonstans.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Kul att testa lite nytt. 7700k har man haft ett tag nu.

Ska man uppgradera så ska det märkas av, vad är poängen annars? Jag tycker min 6800k känns sprillans ny fortfarande, skulle inte ens fundera på att uppgradera till något med mindre än dubbel prestanda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

heh. Nej.

Precis som NordicHardware säger i sin guide (https://www.nordichardware.se/svenska-cpu-guiden) så är fortfarande Intel bäst för spel, även med sina i5or. Urklipp:

Rekommendationer - 2 000 - 3 000 kr
AMD Ryzen 5 1600X - Bäst för hobby/prosumer
Intel Core i5-7600K - Bäst under 3 000 kronor / För speldatorer
AMD Ryzen 5 1500X - För gaming- och hobbydatorer / (Under 2 500 kr)

Rekommendationer - 3 000 - 4 000 kr
AMD Ryzen 7 1700 - Bäst under 4 000 kronor för arbetsstationer/prosumer
Intel Core i7-7700K - Bäst under 4 000 kronor för gaming

Rekommendationer - 4 000 - 5 000 kr
Intel Core i7-5775C - Bäst för HTPC / IGP-gaming

Rekommendationer - 5 000 - 7 000 kr
AMD Ryzen 7 1700X - Bäst under 7 000 kronor / För arbetsstationer

Rekommendationer - 7 000 kr och uppåt
Intel Core i7-6950X - Kraftfullast på marknaden

För spelnördar, vilket uppgör majoriteten av de relevanta användarna (prosumers/streamers/renderare utgör en väldigt liten del, och de som bara kollar facebook, youtube och 9gag räknas inte in) är det fortfarande bäst med Intels grejer. Inte alls ett "uselt val av CPU" någonstans.

Heh nej.

Jag spelar nästan uteslutande på min dator och i5an hade inte en chans att hänga med i det. Min 1600 har samma enkeltrådsprestanda som i5an, lägg sedan till 2 kärnor och 8 trådar från i5an. Det är ren och skär utklassning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enda jag hoppas är att de tar efter AMD och slutar snåla med lanes, förjävligt att man ska behöva gå så högt upp i segmentet för att få 16x16 och lite extra över för m.2.

Skulle vara kul om mainstream kunde få tillräckligt med lanes så man slapp köpa dubbelt så många kärnor som man behöver när man bara gamear.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag satsar på cannonlake eller icelake, det blir lagom uppdatering, eller rättare sagt tid för att bygga helt ny burk med nytt chassi och allt - förutsatt att en kan få en i7a med minst 8 kärnor runt 3-4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Så du menar alltså att om du hade ett företag vars produkter sålde så skulle du hela tiden trycka ut nya produkter trots att de gamla sålde som smör? Tror inte det va...

Tramsigt att ta ett företags kundfientliga agerande i försvar. Idén med företag är att de med vinst som morot ska främja utveckling och samhället i stort. Finns inga skäl att försvara akteiägares intressen.

Skrivet av Krass:

Jag som tänkt vänta till Augusti som det ryktades om att Coffey Lake skulle släppas, för att bestämma mig om det blir min första AMD eller åter Intel. Känns som valet är ganska enkelt nu... Ryzen here I come :).

Skrivet av MinscS2:

Hmm, får mixade känslor av denna nyheten.

1) YAY - Coffee Lake lanseras tidigare än väntat, nu behöver man inte vänta så länge på en ev. uppgradering.
2) NAY - Cannon Lake lanseras också tidigare än väntat, nu vettefan om man inte ska vänta på den istället.
3) YAY - Att se hur Intel fått eld i röven, ett säkert tecken på att AMD är tillbaka med råge. Tack AMD!
4) NAY - Hade börjat fundera på en jättecool Ryzen-build, och blir mer och mer kär i Wraith-kylaren för varje dag som går.

Helvete, skulle bara köpt en Ryzen 5 1600 direkt när den lanserades. >_<

Du har nog förväxlat Coffee Lake med något annat (kanske X299 eller Threadripper?).
Afaik har det aldrig ryktats om att Coffee Lake skulle släppas i augusti, det har lutat åt Q1/Q2 2018, eventuellt Q4 2017. (Det senaste verkar nu mer och mer sannolikt.)

Skrivet av Surpuppa:

Dock visade flera rykten på senare tid att Coffe Lake faktiskt skulle lanseras under sensommaren/tidig höst 2017. Dessa rykten var dock aldrig bekräftade och få tog dem på 100% allvar

Det roliga är att enligt äldre källor från 2015 och 2016 och även några så sent som i mars i år så var det 2017 som gällde för både Coffee lake och Cannonlake, men det har ju varit uppenbart ett tag att åtminstone Cannonlake inte kommer förrän nästa år.

http://www.extremetech.com/computing/210050-intel-confirms-10...
https://arstechnica.com/gadgets/2015/07/intel-confirms-tick-t...
https://technewswith.me/intel-cannonlake-expected-specs/
http://fortune.com/2017/01/05/intel-ces-2017-moore-law/

Skrivet av Ozzed:

Jag får nog erkänna att jag hade fel. Jag har ju trott att Intel haft nog med mindshare för att kunna sitta still och göra "vad de vill" och ändå håva in hinkvis med pengar från lydiga kunder. Men det råder med all önskvärd tydlighet panik hos dem.

Finns mycket som tyder på att Intel faktiskt inte längre har så mycket teknik på gång eller duktiga ingenjörer utan mest lever på det som utvecklats tidigare och ingenjörerna där nu mest ser till att skeppet inte driver iväg även om det fortfarande är ett förbaskat stort och mäktigt skepp.

Skrivet av anon12433:

Jag är rädd för att Intel kommer återta dominansen med deras kommande 6c 12t CPU. Enligt tidiga prestandatester så matchar den 1600X och det är med ett lågt klockat engineering sample.
Man får komma ihåg att det är tack vare AMD processormarknaden vaknat till liv igen. Hoppas folk fortsätter stödja dem tills vi får lite jämvikt i marknadsandelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MinscS2:

Missat den artikeln.
Kändes aldrig riktigt som att det skulle hända dock, med X299's i5 och i7-release under sommaren och i9 under hösten. Hade Intel släppt 6-kärniga Coffee Lake bara 1 månad efter 6-kärniga Skylake-X hade dom skjutit sig själva i foten.

AMD har (med råge) prisbilden på sin sida. Ryzen 5 1600 för ~2200:- är galet prisvärd. Coffee Lake 6c/12t lär kosta nästan det dubbla. Känns som att målgrupperna är lite olika.

Sen jobbar ju AMD vidare på Zen, det är inte som att dom sitter och rullar tummarna.

Ja, precis. Jag tror att den 6-kärniga Coffee lake helt enkelt kommer gå in i samma prisfack där 7700K ligger nu.

Skrivet av lindahlj:

Ser ut som game set och match för intel nu. Speciellt då senaste testerna på Vega inte imponerar. Hur mycket ekonomiska muskler har AMD kvar?

Trollar du eller har du helt missat Ryzen? Kampen har just börjat och Threadripper ser ut att vara den allt sammantaget starkare kandidaten i HEDT-segmentet. Sen är grafikavdelningen helt skild från CPU-avdelningen och fungerar i praktiken som ett separat bolag. Faktum är att grafiken sedan 1½ år ligger i ett helägt dotterbolag till AMD. Vad beträffar Vega verkar den nosa på 1080 Ti så det hänger mest på priset.

Skrivet av Mithras:

heh. Nej.

Precis som NordicHardware säger i sin guide (https://www.nordichardware.se/svenska-cpu-guiden) så är fortfarande Intel bäst för spel, även med sina i5or. Urklipp:

Rekommendationer - 2 000 - 3 000 kr
AMD Ryzen 5 1600X - Bäst för hobby/prosumer
Intel Core i5-7600K - Bäst under 3 000 kronor / För speldatorer
AMD Ryzen 5 1500X - För gaming- och hobbydatorer / (Under 2 500 kr)

Rekommendationer - 3 000 - 4 000 kr
AMD Ryzen 7 1700 - Bäst under 4 000 kronor för arbetsstationer/prosumer
Intel Core i7-7700K - Bäst under 4 000 kronor för gaming

Rekommendationer - 4 000 - 5 000 kr
Intel Core i7-5775C - Bäst för HTPC / IGP-gaming

Rekommendationer - 5 000 - 7 000 kr
AMD Ryzen 7 1700X - Bäst under 7 000 kronor / För arbetsstationer

Rekommendationer - 7 000 kr och uppåt
Intel Core i7-6950X - Kraftfullast på marknaden

För spelnördar, vilket uppgör majoriteten av de relevanta användarna (prosumers/streamers/renderare utgör en väldigt liten del, och de som bara kollar facebook, youtube och 9gag räknas inte in) är det fortfarande bäst med Intels grejer. Inte alls ett "uselt val av CPU" någonstans.

Deras köpguide är en enorm logisk kullerbytta och ett skämt. Ingen frisk människa köper en ny Broadwell-E idag, allra minst 6950X. 1700X har aldrig kostat över 5000 kronor och inte kostat över 4000 på ett tag. 5775C lolwut?

Och jo, i5 är ett uselt val då Ryzen ger i de allra flesta fall samma enkeltrådsprestanda fast med fler kärnor och många fler trådar. Spel använder 8 trådar idag. i5 får jobba för fullt medan Ryzen har 20-30% över på kärnorna vid samma prestanda vilket betyder att Ryzen har mer att ge medan i5 nått sin gräns.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

heh. Nej.

Precis som NordicHardware säger i sin guide (https://www.nordichardware.se/svenska-cpu-guiden) så är fortfarande Intel bäst för spel, även med sina i5or. Urklipp:

Rekommendationer - 2 000 - 3 000 kr
AMD Ryzen 5 1600X - Bäst för hobby/prosumer
Intel Core i5-7600K - Bäst under 3 000 kronor / För speldatorer
AMD Ryzen 5 1500X - För gaming- och hobbydatorer / (Under 2 500 kr)

Kan inte ta den där rekommendationen seriöst. Dom rekommenderar alltså en R5 1500X över en R5 1600 för "gaming/hobby under 2500kr"? ...varför då?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

i5 ? Hmm låt mig tänka... jaha du menar den där gamla tegelstenen där borta? Nej nej nej sånt håller vi inte på med längre haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GilbertG:

Tramsigt att ta ett företags kundfientliga agerande i försvar. Idén med företag är att de med vinst som morot ska främja utveckling och samhället i stort. Finns inga skäl att försvara akteiägares intressen.

Nu pratar vi om företag med sitt huvudsäte i USA, men i Svedala kräver faktiskt skattemyndigheten att varje företags yttersta syfte ska vara att generera vinst, annars räknas det som hobbyverksamhet (och möjligen lite andra saker).

Ett företag som är noterat på börsen är ytterst ansvariga mot sina ägare, så det yttersta målet är att generera ett så stort mervärde för aktieägarna som möjligt (eller så bör man fundera på varför det är ett publikt företag).

I idealfallet sammanfaller ett företags mål med vad som är bra för samhället i stort, men det är en trevlig bieffekt och inte ett huvudmål.

Skrivet av GilbertG:

Det roliga är att enligt äldre källor från 2015 och 2016 och även några så sent som i mars i år så var det 2017 som gällde för både Coffee lake och Cannonlake, men det har ju varit uppenbart ett tag att åtminstone Cannonlake inte kommer förrän nästa år.

Är verkligen Cannonlake helt garanterat placerad i 2018 än?

Att H och S-serien av Cannonlake lanseras under 2018 har det ju aldrig varit några tvivel om (H och S-serien är samma krets, H för högpresterande laptops och S för skrivbordet). Hela Coffee Lakes existens är just för att man tidigt insåg att H/S-serien inte skulle vara möjlig på 10 nm på ett bra tag, men man ville ändå ha något nytt att lansera.

Det som varit på tapen innan är att Y och U-serien av Cannonlake (Y/U är modeller för ultrabooks) skulle lanseras ungefär samtidigt med H och S-serien av Coffee Lake. Ser inte att detta vare sig dementerar eller verifierar att så blir fallet.

Skrivet av GilbertG:

5775C lolwut?

Är väl mer kuriosa idag då 5775C i princip inte går att köpa längre, men vid 65 W TDP är det utan tvekan den klart bästa spel-CPUn som någonsin tillverkats. Kikar man på SweClockers senaste speltester är 5775C den näst snabbaste spel-CPUn i genomsnitt, endast slagen av 7700K som drar ~20-25 W mer.

HEDT i alla ära, det finns absolut nischer där det segmentet är ett vettigt val. För spelentusiaster och även lite mer krävande "workstation" uppgifter på skrivbordet är S-serien fortfarande inte bara ett billigare val utan även det bättre presterande valet (även om 7820X/7900X aldrig ligger långt efter tack vare sin höga maxfrekvens).

Coffee Lake S kommer öka resultaten för de program som kan dra nära nog perfekt nytta av många kärnor med ~50% över i7-7700K. Blir väldigt förvånad om i7-8700K (eller var den nu kommer heta) inte blir den bästa spel-CPUn inom överskådlig tid, i9-7900X får ju i de flesta fall stryk av i7-7700K (och intressant nog är skillnaden störst för lägsta FPS).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Haha.. jag är så besviken på Intel, jag menar jag har misstänkt att de kan bättre hela tiden. Men att faktiskt få det bekräftat för mig gör mig lite pissed då det känns som Intel sett ner på mig och deras andra kunder,

För några år sedan såg jag en dokumentär där de berättade att tillverkarna (Det var tal om just Intel f.ö, kan även ha nämnt Nvidia) satt och höll fast vid grejer för flera år framåt. Jag har för mig att jag nämnde det på SweC någon gång (Kan ha varit något annat forum) men då vart jag löjlig och en konspirationsteoretiker enligt de allra flesta

Tycker vi definitivt har sett hur grisiga Intel faktiskt är, och även om jag förstår att det är business det handlar om och har full förståelse för det, så blir jag mer och mer sugen på att byta ut min 4770K. Dock svårt att motivera för den räcker gott och väl till för allt jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Man får vad man betalar för iallafall.

Har du sätt vad en 2600K kan göra om man skrämmer upp den till 4.5-4.7GHZ ?

Fortfarande kring 15-20% sämre IPC mot Kaby Lake per klock i spel om du inte är GPU bound.

Ytterliggare 20-30% sämre IPC i produktivitet.

Sen kanske det inte är siffror som är värda mycket pengar men oavsett så är Kaby Lake riktigt bra på flertalet fronter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

skylake återanvänds flitigt idag, med 14nm+ och lite högre klocks blev den kabylake. Nu med 2 extra kärnor och 14nm++ blir det canonlake ?
Förhoppningsvis används bättre TIM för att lösa värmeproblemen 7700k lider av

Självklart finns småtweakningar i skylake men inget som är mer än marginellt annat än frekvensökningen som kommer av förfinad 14nm.

Har dock svårt att tro att 6c12 för 4000+ kommer kännas speciellt exotisk mot 1700/1800x och än mindre mot kommande 2700/2800x

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Man får vad man betalar för iallafall.

Jag håller inte med. Motsvarande intellösning är oftast dubbelt så dyr som AMD's motsvarighet, och då man inte får dubbel prestanda så tycker jag inte man "får vad man betalar för", om man nu inte är av uppfattningen att lite extra prestanda i vissa scenarier är värt dubbla priset.

Sen ska du också veta att ingen är gladare än intel när folk resonerar så som du gjorde där i ditt inlägg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon56869:

Ska man uppgradera så ska det märkas av, vad är poängen annars? Jag tycker min 6800k känns sprillans ny fortfarande, skulle inte ens fundera på att uppgradera till något med mindre än dubbel prestanda.

Intresse av hårdvara?
Mina uppgraderingar märks typ aldrig av, utom vid speciella hopp.

Alla är vi olika, jag gick från 4x480 till 580 till 680 / 7970 och framåt.

Alla köp behöver inte vara logiska för 5 öre, jag har tex en dator nu med 6700k och 1080 där vattenkylningen är mer än dubbelt så dyr än all hårdvara ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag håller inte med. Motsvarande intellösning är oftast dubbelt så dyr som AMD's motsvarighet, och då man inte får dubbel prestanda så tycker jag inte man "får vad man betalar för", om man nu inte är av uppfattningen att lite extra prestanda i vissa scenarier är värt dubbla priset.

Sen ska du också veta att ingen är gladare än intel när folk resonerar så som du gjorde där i ditt inlägg.

Han jobbar nog på Intel så hans inlägg överraskar inte ett dugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag är rädd för att Intel kommer återta dominansen med deras kommande 6c 12t CPU. Enligt tidiga prestandatester så matchar den 1600X och det är med ett lågt klockat engineering sample.
Man får komma ihåg att det är tack vare AMD processormarknaden vaknat till liv igen. Hoppas folk fortsätter stödja dem tills vi får lite jämvikt i marknadsandelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog inget snack om saken att en, äntligen, kommande 6c 12t från Intel kommer prestera bättre än AMD's dito. Den stora frågan är dock, hur mycket mer kommer Intel begära för sin prolle? 50+% högre pris för kanske 10-20% (knappast mer) mer prestanda? Om Intel låtsas som att allt är som vanligt (total dominans) så kommer AMD sakta men säkert äta upp marknadsandelar i mainstream-segmentet. Inte nog med att de tar ut premium för sina prollar, det skall till ett Z-moderkort för att överklocka och det kan/bör ses som ytterligare ett påslag på priset. Dock tvivlar jag att Intel kommer att tumma på sina priser särskilt mycket och det kommer, ironiskt nog, att kosta dem.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon114264:

Han jobbar nog på Intel så hans inlägg överraskar inte ett dugg.

Han precis sålt sin 1800X, tvek han köper den om han skulle va intel arbetare.

Jag håller 100 % med att man får exakt det man betalar för med hårdvara.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag får nog erkänna att jag hade fel. Jag har ju trott att Intel haft nog med mindshare för att kunna sitta still och göra "vad de vill" och ändå håva in hinkvis med pengar från lydiga kunder. Men det råder med all önskvärd tydlighet panik hos dem.

Tror det handlar om att de inte vill släppa allt för snabbt, då de förlorar stort på det, men samtidigt känner press från konkurrenter, något fan ingen på det företaget har känt på 5 år. De är mao... totalt oerfarna i att sköta en flyktig marknad de inte kan styra

Skrivet av tvelander:

Blir 6 core cannonlake för mig

Vänta... ska du gå från Entusiast plattformen?

Jag vet att 2066 ser konstig och tom meningslös ut på många sätt nu, då 6 kärniga med 24 PCI-E kommer till konsument, och du får pröjsa mycket mer för 4 PCI-E till på 2066, men jag trodde du ville ha 2066?

Lämnar en hel ny mening till hur idiotiska de 4/8 trådiga 2066 CPUerna är... när tom 12 trådiga är mindre värdefulla.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Tror det handlar om att de inte vill släppa allt för snabbt, då de förlorar stort på det, men samtidigt känner press från konkurrenter, något fan ingen på det företaget har känt på 5 år. De är mao... totalt oerfarna i att sköta en flyktig marknad de inte kan styra

Vänta... ska du gå från Entusiast plattformen?

Jag vet att 2066 ser konstig och tom meningslös ut på många sätt nu, då 6 kärniga med 24 PCI-E kommer till konsument, och du får pröjsa mycket mer för 4 PCI-E till på 2066, men jag trodde du ville ha 2066?

Lämnar en hel ny mening till hur idiotiska de 4/8 trådiga 2066 CPUerna är... när tom 12 trådiga är mindre värdefulla.

Ja atm nu, pga av bara jag jobbar och tjejen pluggar
Sen när hon börjar jobba så kan jag prioritera lite annat.
Annars hade jag köpt 7820X och X299 + 2x 1080ti HoF.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@GilbertG:

Broadwell E är faktiskt en av de plattformar jag överväger just nu när jag ska uppgradera. Vad folk än säger om Ryzens förträfflighet så är den definitiv sämre för professionell audiohantering vad det gäller latency. Å jag känner mig faktiskt rätt frisk.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja atm nu, pga av bara jag jobbar och tjejen pluggar
Sen när hon börjar jobba så kan jag prioritera lite annat.
Annars hade jag köpt 7820X och X299 + 2x 1080ti HoF.

Låter klokt tänkt