Ny dator: Ryzen 1800X eller Intel i7 7820X?

Permalänk
Medlem

Ny dator: Ryzen 1800X eller Intel i7 7820X?

Jag brukar uppdatera min primära dator hemma vart tredje år (normalt med att köpa en ny) och inför årets uppdatering har det hänt mycket på framförallt processor-sidan.

Jag har lite svårt att bestämma om jag skall gå för en AMD eller en Intel-variant. Jag har inte haft en AMD de senaste 15 åren (en AMD XP1800+). Jag har främst tittat på antingen Ryzen 1800X eller den nya intel i7 7820X.

Det enda som jag spelar på datorn är Civ 6. Jag vill inte att det skall upplevas långsammare än vad det gör idag. Nuvarande datorn är en intel 4790K med ett GTX 1070 grafikkort.

Från min nuvarande dator tänkte jag behålla grafikkort samt SSD (Samsung 950 Pro 512 GB). Eventuellt även PSU som är ett Seasonic Platinum 520W Fanless. Beroende på val av processor så kan det behöva bytas ut dock.

Datorn används till en del mer beräkningsintensiva program så därav önskemålet om lite fler kärnor än vad jag har idag.

Jag har inte sett några direkta jämförelser mellan Ryzen 1800X och intel 7820X men spontant känns det som om intel processorn är lite snabbare.

Edit: prisskillnaden mellan intel och AMD är inte en avgörande faktor så bortse från den.

Permalänk
Medlem

Sett till att frågan gäller en CPU vs en annan CPU så borde den nog ligga här istället?

http://www.sweclockers.com/forum/83-processorer-moderkort-och...

Permalänk
Medlem

Blir lite mer pengar om du väljer Intel cpu. Skiljer förvisso ca 1500 i pris på cpu:erna men sen har du ju moderkort och dom är betydligt dyrare med x299 än and korten om du nu inte väljer ett av dom lägre korten för ca 2500 . Som är dom billigaste till Intel kontra samma pengar för and så är det dom dyraste nästan i samma målgrupp . Sen får du nog se över minnena med till ddr4 och ev en psu kan vara lite snålt tilltaget med 530w

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

i7-7820X lär prestera bättre både i spel och som workstation, men det är rätt stor priskillnad mellan R7 1800X och i7-7820X om man räknar med priset för hela systemet, vi snackar nog en närmare ~3000:-, + eventuellt mer om du ska byta PSU.

Är du villig att lägga dom extra pengarna på hårdvara? Köp Intel.
Om inte så köp AMD, du lär bli nöjd oavsett.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag brukar uppdatera min primära dator hemma vart tredje år (normalt med att köpa en ny) och inför årets uppdatering har det hänt mycket på framförallt processor-sidan.

Jag har lite svårt att bestämma om jag skall gå för en AMD eller en Intel-variant. Jag har inte haft en AMD de senaste 15 åren (en AMD XP1800+). Jag har främst tittat på antingen Ryzen 1800X eller den nya intel i7 7820X.

Det enda som jag spelar på datorn är Civ 6. Jag vill inte att det skall upplevas långsammare än vad det gör idag. Nuvarande datorn är en intel 4790K med ett GTX 1070 grafikkort.

Från min nuvarande dator tänkte jag behålla grafikkort samt SSD (Samsung 950 Pro 512 GB). Eventuellt även PSU som är ett Seasonic Platinum 520W Fanless. Beroende på val av processor så kan det behöva bytas ut dock.

Datorn används till en del mer beräkningsintensiva program så därav önskemålet om lite fler kärnor än vad jag har idag.

Jag har inte sett några direkta jämförelser mellan Ryzen 1800X och intel 7820X men spontant känns det som om intel processorn är lite snabbare.

1800x är inte speciellt prisvärd - allt som skiljer mot 1700 och 1700x är klock. Välj någon av dem i stället så får du betydligt mer för pengarna.

Prestandan skiljer väldigt mycket på vilka specifika användningsområden du har. Om du nyttjar många kärnor är dock tumregeln att Ryzen 1600 till 1700x är absolut mest prisvärda. Speciellt med tanke på att du får ett moderkort för 1000 kr.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Några minuter snabbare när du arbetar eller 10-15 mer fps i spel, jag vet vad jag hade valt varje gång.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

R7 1700 och klocka med ett B350 moderkort.
Sjukt bra prestanda till mindre pengar

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Rysligt vad allt skall vara prisvärt här inne på forumet nu . Vill man ha det snabbaste så kostar det ju intel system med 3 till 4 gpu:er för något år sedan när en del byggde var det WOW.. . Nu skall det helt plötsligt vara prisvärt. Har man hårdvara som hobby skiter man i vad det kostar om man säger så . Det.är en form av hobby och det kostar pengar ... kör på vad som känns bra i budget är det prestanda så är det Intel och lite mindre prestanda så är det amd

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Priset är inte ointressant men inte avgörande i detta fallet.

Att jag funderar på 1800x istället för 1700x eller 1700 är att jag inte känner ett sug efter behöva överklocka samt att många verkar ha bättre lycka med att använda snabbare minnen till 1800x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Rysligt vad allt skall vara prisvärt här inne på forumet nu . Vill man ha det snabbaste så kostar det ju intel system med 3 till 4 gpu:er för något år sedan när en del byggde var det WOW.. . Nu skall det helt plötsligt vara prisvärt. Har man hårdvara som hobby skiter man i vad det kostar om man säger så . Det.är en form av hobby och det kostar pengar ... kör på vad som känns bra i budget är det prestanda så är det Intel och lite mindre prestanda så är det amd

Just nu är väl hela internet i någon form av Ryzen feber, dom har fångat många med all reklam runt omkring, dom har varit otroligt bra på att marknadsföra sin produkt och hypen över '8kärnor för halva priset' har hjälpt till.

Det är väldigt enkelt: Hur mycket vill du spendera och vilken prestanda vill du ha? Köp det som är bäst för dig. Låt inte någon på ett forum besluta åt dig vilken processor som är 'bäst', titta på prestanda skillnaden själv och avgör vad som är mest värt för dig.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Priset är inte ointressant men inte avgörande i detta fallet.

Att jag funderar på 1800x istället för 1700x eller 1700 är att jag inte känner ett sug efter behöva överklocka samt att många verkar ha bättre lycka med att använda snabbare minnen till 1800x.

Med 1700 köper jag det argumentet. Men 1700x ligger väldigt nära 1800x i frekvens och kostar 1300 kr mindre.

Angående RAM-hastighet låter det lite märkligt. Säker att det inte snarare beror på moderkort?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Rysligt vad allt skall vara prisvärt här inne på forumet nu . Vill man ha det snabbaste så kostar det ju intel system med 3 till 4 gpu:er för något år sedan när en del byggde var det WOW.. . Nu skall det helt plötsligt vara prisvärt. Har man hårdvara som hobby skiter man i vad det kostar om man säger så . Det.är en form av hobby och det kostar pengar ... kör på vad som känns bra i budget är det prestanda så är det Intel och lite mindre prestanda så är det amd

Skrivet av sleepyoh:

Just nu är väl hela internet i någon form av Ryzen feber, dom har fångat många med all reklam runt omkring, dom har varit otroligt bra på att marknadsföra sin produkt och hypen över '8kärnor för halva priset' har hjälpt till.

Det är väldigt enkelt: Hur mycket vill du spendera och vilken prestanda vill du ha? Köp det som är bäst för dig. Låt inte någon på ett forum besluta åt dig vilken processor som är 'bäst', titta på prestanda skillnaden själv och avgör vad som är mest värt för dig.

Grejen med Skylake-X är att för en del områden är den inte alls speciellt mycket snabbare än Ryzen trots mycket högre pris för både processor och moderkort. För andra områden är den fantastiskt bra.

Jag fasthåller att som tumregel är Ryzen mest prisvärd om du ska nyttja många kärnor.

Edit:
Snabbt exempel:
Ryzen 1700x + MK = 4700 kr
Intel 7820x + MK = 9300 kr

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Angående RAM-hastighet låter det lite märkligt. Säker att det inte snarare beror på moderkort?

Absolut inte säker. Många verkar dock ha problem att köra minnena på önskad hastighet dock. Givetvis kan det vara samma problem med intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Några minuter snabbare när du arbetar eller 10-15 mer fps i spel, jag vet vad jag hade valt varje gång.

Berätta gärna vad du hade valt. För egen del är tiden en begränsande faktor så att t ex hinna med några extra rundtur civilisation kan vara värt en hel del.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag upgraderat till ett x299 system så förstår du vad jag hade valt. Prestanda först

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Off topic kör du en 950 pro på ett z97? Använder du M2 eller pci express slot? Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

Off topic kör du en 950 pro på ett z97? Använder du M2 eller pci express slot? Mvh

M2. Jag har ett asus maximus vii impact som stödjer pcie 3.0 x4 på M2 porten.

Permalänk
Medlem

Du har säkert läst hela testerna på

http://www.anandtech.com/show/11550/the-intel-skylakex-review..., "The Intel Skylake-X Review: Core i9 7900X, i7 7820X and i7 7800X Tested"

https://www.overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/intel_core_..., "Intel Core i7 7820X Skylake X Review"

I normala upplösningar som 1080p är det minimal skillnad. Skillnaden blir tydligare om du sänker upplösningen till 720 p, men det spelar man väl inte Civ 6 i...

Notera vilka bajskorvar overclock3d.net är, att ha med ett syntetiskt skittest bland speltester! Och att halvdölja det med den röda grafiken längst ned. "gears of war 4 cpu render", WTF!

Dold text

De är en av två sajter som fick testa 7820X vid releasen. Det luktar illa om overclock3d.net test, eller åtminstone den grafen.

Anandtech testade inte ens spel... Skillnaden mot andra CPUer är ju för liten kanske.

Vill du spela spel i högre upplösningar duger ju såväl i3-7350K och Ryzen 1500X bra till mycket. Kolla in grafen ovan.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb : Tack för länkarna. Jag har nog bara skummat dessa tidigare.

Mycket riktigt så spelar jag inte i 720p. Just Civ 6 kör jag i 4K.

Det är inte för att få så mycket högre spelprestanda som jag skall uppgradera utan för att få bättre prestanda i andra program som bättre nyttjar många kärnor.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Notera vilka bajskorvar overclock3d.net är, att ha med ett syntetiskt skittest bland speltester! Och att halvdölja det med den röda grafiken längst ned. "gears of war 4 cpu render", WTF!

De är en av två sajter som fick testa 7820X vid releasen. Det luktar illa om overclock3d.net test, eller åtminstone den grafen.

Anandtech testade inte ens spel... Skillnaden mot andra CPUer är ju för liten kanske.

Vill du spela spel i högre upplösningar duger ju såväl i3-7350K och Ryzen 1500X bra till mycket. Kolla in grafen ovan.

Hur är det att vara "bajskorv"? Av de speltester som overclock3d är just GoW4 CPU-render det enda test som på något sätt är relevant för att visa CPU-delens effekt vid spelande.

Som jag förstått det gör GoW4 CPU-renderer test exakt alla moment utom att faktiskt skicka något till GPU. Det är alltså ett väldigt bra test på hur väl spelmotorn skalar på CPUn. Kritiken man kan ha mot testet är i huvudsak två punkter

  • är uppenbart från siffrorna att även de snabbaste GPUerna kommer i de flesta fall vara rejäla flaskhalsar, eventuell vinst med en bättre CPU blir då främst i enstaka lägen som är speciellt CPU-tunga (typiskt där man ser lägsta FPS)

  • att kommunicera med en GPU (eller vilken HW som helst) är en synkroniseringspunkt, det även fast man kör DX12/Vulkan vilket betyder att det GoW4 gör överdriver skalningen över CPU-kärnor (en oändligt snabb GPU har ändå begränsningen att det finns en grafikkö)

Det sagt. Uppenbarligen skalar spelmotorn till i alla fall 8 CPU-kärnor då de överklockade resultaten för Ryzen är att 1800X > 1600X > 1500X. Ändå slår i7-7700K i9-7820X -> enda CPUn i närtid som kommer vara bättre för spel än i7-7700K är kommande 6C/12T Coffee Lake (den lär matcha i7-7700K i frekvens när 4 kärnor eller färre används).

Med SKL-X / SLK-Xeon har Intel gjort något som var allt mer uppenbart har blivit en nödvändighet, de har rejält ökat skillnaden i hur de designar en CPU för skrivbordet och hur de designar en för servers. Nackdelen för desktops är att SLK-X kommer prestera sämre än S-serien i fall som har viss skalning över CPU-kärnor, men inte alls perfekt. Det då S-serien har en bättre cache-design för det fallet. Däremot ser vi från resultaten att designen i SKL-X uppvisar långt bättre resultat i fall som skalar nära nog perfekt med CPU-kärnor, d.v.s. laster som är relativt vanlig på servers.

SKL-X designen är optimalt för fall där många oberoende uppgifter körs parallellt, vilket står i stark kontrast mot ett program som löser en enskild uppgift parallellt (där har S-serien en väsentligt bättre cache-design).

Sedan till trådens huvudfråga

"Det enda som jag spelar på datorn är Civ 6. Jag vill inte att det skall upplevas långsammare än vad det gör idag. Nuvarande datorn är en intel 4790K med ett GTX 1070 grafikkort."

Kikar man på SweClockers senaste speltest där Civ 6 är med så har TS redan den näst bästa CPUn som går att få för Civ 6, enda uppgraderingen vore i7-5775C

Ja detta är 1280x720, inget ändras i 1920x1080 mer än att skillnaderna är mindre.

SweClockers SKL-X test skulle ju komma "efter midsommar".

Kikar man på TomsHardware test så är Civ 6 med. Huruvida SKL-X är ett bra val eller ej beror på om man är AI-bunden eller inte. I det första fallet är faktiskt SKL-X i topp, men då saknas i7-4790K och i7-5775C och de presterar ju bättre än i7-7700K i just detta spel (faktiskt det enda spel jag sett där i7-7700K är långsammare än i7-4790K).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur är det att vara "bajskorv"? Av de speltester som overclock3d är just GoW4 CPU-render det enda test som på något sätt är relevant för att visa CPU-delens effekt vid spelande.

Som jag förstått det gör GoW4 CPU-renderer test exakt alla moment utom att faktiskt skicka något till GPU. Det är alltså ett väldigt bra test på hur väl spelmotorn skalar på CPUn. Kritiken man kan ha mot testet är i huvudsak två punkter

  • är uppenbart från siffrorna att även de snabbaste GPUerna kommer i de flesta fall vara rejäla flaskhalsar, eventuell vinst med en bättre CPU blir då främst i enstaka lägen som är speciellt CPU-tunga (typiskt där man ser lägsta FPS)

  • att kommunicera med en GPU (eller vilken HW som helst) är en synkroniseringspunkt, det även fast man kör DX12/Vulkan vilket betyder att det GoW4 gör överdriver skalningen över CPU-kärnor (en oändligt snabb GPU har ändå begränsningen att det finns en grafikkö)

Det sagt. Uppenbarligen skalar spelmotorn till i alla fall 8 CPU-kärnor då de överklockade resultaten för Ryzen är att 1800X > 1600X > 1500X. Ändå slår i7-7700K i9-7820X -> enda CPUn i närtid som kommer vara bättre för spel än i7-7700K är kommande 6C/12T Coffee Lake (den lär matcha i7-7700K i frekvens när 4 kärnor eller färre används).

Med SKL-X / SLK-Xeon har Intel gjort något som var allt mer uppenbart har blivit en nödvändighet, de har rejält ökat skillnaden i hur de designar en CPU för skrivbordet och hur de designar en för servers. Nackdelen för desktops är att SLK-X kommer prestera sämre än S-serien i fall som har viss skalning över CPU-kärnor, men inte alls perfekt. Det då S-serien har en bättre cache-design för det fallet. Däremot ser vi från resultaten att designen i SKL-X uppvisar långt bättre resultat i fall som skalar nära nog perfekt med CPU-kärnor, d.v.s. laster som är relativt vanlig på servers.

SKL-X designen är optimalt för fall där många oberoende uppgifter körs parallellt, vilket står i stark kontrast mot ett program som löser en enskild uppgift parallellt (där har S-serien en väsentligt bättre cache-design).

Sedan till trådens huvudfråga

"Det enda som jag spelar på datorn är Civ 6. Jag vill inte att det skall upplevas långsammare än vad det gör idag. Nuvarande datorn är en intel 4790K med ett GTX 1070 grafikkort."

Kikar man på SweClockers senaste speltest där Civ 6 är med så har TS redan den näst bästa CPUn som går att få för Civ 6, enda uppgraderingen vore i7-5775C
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12960?key=e4732abca74b97f35f2bfc3ee1aa5823
Ja detta är 1280x720, inget ändras i 1920x1080 mer än att skillnaderna är mindre.

SweClockers SKL-X test skulle ju komma "efter midsommar".

Kikar man på TomsHardware test så är Civ 6 med. Huruvida SKL-X är ett bra val eller ej beror på om man är AI-bunden eller inte. I det första fallet är faktiskt SKL-X i topp, men då saknas i7-4790K och i7-5775C och de presterar ju bättre än i7-7700K i just detta spel (faktiskt det enda spel jag sett där i7-7700K är långsammare än i7-4790K).

Det har hänt mycket med uppdateringar av mjukvaran för Ryzen. Det vet du. Därför är Sweclockers tester, dessutom i ointressant låga upplösningar oanvändbara idag.

Här är en test från 24 juni 2017, dvs några dagar gammal, med Ryzen 1800X och Civilization VI.

Ser man på Total War: Warhammer så ser det likadant ut, Ryzen räcker till bra!

Bilderna kommer från artikeln "Review: AMD Ryzen 7 1700X and 1800X – 3 Months Later"

https://www.custompcreview.com/reviews/amd-ryzen-1800x-and-17...

De sammanfattar:

Citat:

Having spent the past few months with the Ryzen 7 1800X as my production platform, I’d have to say that the Ryzen 7 series in general is very impressive and a solid offering from AMD. In my real world testing, the Ryzen 7 1800X was able to handle everything from browsing the web to gaming to video editing effortlessly and despite a few issues we’ll discuss in a bit, AMD has set itself up to take back some considerable marketshare from Intel.

Citat:

Over the past few months, one of the biggest topics I’ve seen come up from countless reviews and forum posts is the comparison of Ryzen 7 to Intel’s mainstream platform in gaming. Most have pointed out how Intel is better suited for gaming which is true much in the way that Intel’s HEDT X99 and X79 platforms were always a bit behind in gaming performance. Intel’s mainstream parts are simply clocked at higher frequencies which are beneficial for games that are coded to use just one or two cores. However, as games become more multi-threading enabled and optimized for Ryzen, I believe that Ryzen will ultimately be as good if not better than its counterparts down the road. Whether you want to take the gamble on Ryzen for the long haul of course is something you’ll have to decide for yourself.

Notera: "Intel’s HEDT X99 and X79 platforms were always a bit behind in gaming performance"

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

@sAAb : Tack för länkarna. Jag har nog bara skummat dessa tidigare.

Mycket riktigt så spelar jag inte i 720p. Just Civ 6 kör jag i 4K.

Det är inte för att få så mycket högre spelprestanda som jag skall uppgradera utan för att få bättre prestanda i andra program som bättre nyttjar många kärnor.

Det låter som att du bör vänta in Threadripper.

Där får du prestanda som räcker långt, och klarar Civilization 8 åxå.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det har hänt mycket med uppdateringar av mjukvaran för Ryzen. Det vet du. Därför är Sweclockers tester, dessutom i ointressant låga upplösningar oanvändbara idag.

Här är en test från 24 juni 2017, dvs några dagar gammal, med Ryzen 1800X och Civilization VI.

http://i66.tinypic.com/eim78i.jpg

De sammanfattar:

Notera: "Intel’s HEDT X99 and X79 platforms were always a bit behind in gaming performance"

När det gäller Civ så visar detta testet det som är mest viktigt för mig, dvs hur lång tid behöver jag vänta på min tur. FPS är mer eller mindre ointressant för min del.

Skrivet av sAAb:

Det låter som att du bör vänta in Threadripper.

Där får du prestanda som räcker långt, och klarar Civilization 8 åxå.

Tanken har slagit mig, dock är min något kanske ogrundade känsla att Threadripper framförallt kommer att erbjuda många kärnor, inte nödvändigt bäst prestanda per kärna.

Jag vill egentligen både ha och äta kakan. Många och snabba kärnor. Kanske inte helt ensam om att vilja detta

Programmen jag använder är en kombination av program som vill ha ensamma snabba kärnor och många kärnor. De beräkningsprogram jag framför allt använder kan nyttja många kärnor. En nackdel med Ryzen är begränsningen på 64 GB RAM (med reservation att jag har missuppfattat detta). Med en Intel får jag 4 minneskanaler istället för 2 samt möjlighet till 128 GB RAM.

Hade jag bara spelat och gjort vanliga kontorssysslor på datorn så ser jag ingen anledning att byta förutom att det är roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag vill egentligen både ha och äta kakan. Många och snabba kärnor. Kanske inte helt ensam om att vilja detta

Eftersom detta är vad du vill + pengar "inte är ett problem" så skulle jag helt klart gått med i7-7820X i din sits.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Bara för det är kul att amd är med i matchen kommer jag iaf köra Ryzen

Permalänk
Medlem

Det är många åsikter i forumet om att X299-plattformen är för dyr, man samtidigt rekommenderas relativt ofta att vänta på den mytomspunna frälsaren Threadripper? Vad tror ni egentligen att DESSA moderkort kommer att kosta? Eller är kostnad helt plötsligt ointressant då?

TS; om du ens funderar på att skaffa en NVMe-disk till framöver så kan du ju direkt glömma Ryzen.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Priset är inte ointressant men inte avgörande i detta fallet.

Att jag funderar på 1800x istället för 1700x eller 1700 är att jag inte känner ett sug efter behöva överklocka samt att många verkar ha bättre lycka med att använda snabbare minnen till 1800x.

Pris/Prestanda = 1800X
Prestanda = 7820X

Detta kan vi nog vara relativt säkra på, även fastän det inte finns några exakta tester och benchmarks för att objektivt säkerställa att detta är sant.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Pris/Prestanda = 1800X
Prestanda = 7820X

Detta kan vi nog vara relativt säkra på, även fastän det inte finns några exakta tester och benchmarks för att objektivt säkerställa att detta är sant.

Jag delar denna uppfattningen också. Det som är intressant är att cirka 80% av de som röstat i tråden anser att Ryzen är ett bättre val oaktat prisskillnaden mellan plattformarna. Min känsla var nog att mer än 20% ändå anser att en 7820X-lösning innebär bättre prestanda än en 1800X-lösning.

Permalänk
Medlem

Efter lite funderande så har jag kommit fram till att jag skjuter på mitt inköp någon månad. Dels vill jag att det skall komma lite mer reviews på Intels nya plattform men även förhoppningsvis lite mer info om Threadripper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Efter lite funderande så har jag kommit fram till att jag skjuter på mitt inköp någon månad. Dels vill jag att det skall komma lite mer reviews på Intels nya plattform men även förhoppningsvis lite mer info om Threadripper.

Det har ju redan kommit massor!

https://videocardz.com/70372/intel-hedt-skylake-x-kabylake-x-...

Här har jag sammanställt, från 4gamer till Linux tech tips. Orkade inte fler...

Ryzen 1800X är satt till 100 %.

CPU

i9-7900X

i7-7820X

i7-7740X

i7-6900K

i7-7700K

Ryzen 1800X

Ryzen 1700

Ryzen 1600X

Antal benchmark

189

33

71

111

153

218

127

111

ALLA

118,97%

114,75%

82,30%

100,47%

87,29%

100,00%

91,05%

89,07%

Antal benchmark

62

0

6

21

55

68

31

28

spel

108,41%

---

104,10%

113,47%

109,55%

100,00%

94,71%

98,33%

Antal benchmark

70

15

34

51

61

84

56

48

kärnor gynnas

127,94%

109,58%

62,90%

92,87%

64,54%

100,00%

89,70%

80,21%

Antal benchmark

57

18

31

39

37

66

40

35

frekvens gynnas

121,38%

119,45%

117,20%

105,23%

121,11%

100,00%

90,25%

96,41%

Pris (inet.se)

10 999,00

6 799,00

3 990,00

11 790,00

3 589,00

5 299,00

3 440,00

2 679,00

Pris/prestanda

9 061,78

5 691,76

3 404,34

11 204,19

2 963,32

5 299,00

3 811,67

2 778,80

Det är väl inga överraskning här, mer än att i7-7740X är sämre än i7-7700K.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|