Xpenology - problem vid installation

Permalänk
Avstängd

Xpenology - problem vid installation

Hej,

Har problem att installera Xpenology på min nya Microserver Gen8. Följer denna guide: https://www.youtube.com/watch?v=LTRrqISBHEM&t=422s

Men när filerna laddas ned så avbryts det vid 56%, där jag får felkoden "Det gick inte att installera filen. Filen kan vara korrupt (13)".

Någon som stött på detta problem?

Permalänk
Medlem

ja, du måste skriva in ditt usb Vid, Pid och ändra sn för att det ska fungera.

men avnänd inte 6.1 buggar och fjollar sig säger dom, har kört 5.2 hur länge som hälst och det fungerar hur bra som hälst.

https://drive.google.com/open?id=0B8WTs1D6D3VIejRaUlNocFlwdnc...
https://xpenology.github.io/serial_generator/serial_generator...

I config filen så hittar du som ligger i mappen /grub och då grub.cfg
"
set extra_initrd="extra.lzma"
set info="info.txt"

set vid=0x058f <-- ändra på dom här 4:a sissta
set pid=0x6387 <-- ändra på dom här 4:a sissta
set sn=C7LWN09761 <--- och den här serie nummret
set mac1=0011322CA785
set rootdev=/dev/md0
set netif_num=1
set extra_args_3615=''
"

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredde89:

ja, du måste skriva in ditt usb Vid, Pid och ändra sn för att det ska fungera.

men avnänd inte 6.1 buggar och fjollar sig säger dom, har kört 5.2 hur länge som hälst och det fungerar hur bra som hälst.

https://drive.google.com/open?id=0B8WTs1D6D3VIejRaUlNocFlwdnc...
https://xpenology.github.io/serial_generator/serial_generator...

I config filen så hittar du som ligger i mappen /grub och då grub.cfg
"
set extra_initrd="extra.lzma"
set info="info.txt"

set vid=0x058f <-- ändra på dom här 4:a sissta
set pid=0x6387 <-- ändra på dom här 4:a sissta
set sn=C7LWN09761 <--- och den här serie nummret
set mac1=0011322CA785
set rootdev=/dev/md0
set netif_num=1
set extra_args_3615=''
"

Ska bli kul att se om det funkar. Kan du vara mer till hjälp tro du om det skiter sig?

Permalänk
Medlem

Jadå, det är nog inga problem,
Så att jag hade lite svårt att skriva igår. Hahah

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredde89:

Jadå, det är nog inga problem,
Så att jag hade lite svårt att skriva igår. Hahah

Du råkar inte ha en .iso liggandes, eller någon du kan länka till? Försöker mig på Freenas nu, och blir galen.

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha den till?

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredde89:

Vad ska du ha den till?

Kommer fan inte igång med Xpenology, elände.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Avstängd

Nu har jag installerat Xpenology, dock verkar det som att det blev installerat på samma minne som jag bootade ifrån. Kan jag på något vis lägga över det på en SSD som jag har i servern?

Permalänk
Medlem

Snyggt!, vad vart det för version?
Japp, det fungerar så att du kör allt från usb minnet.
Osäker på om du kan flytta det bara, men om du tar SSD:n och sätter den i din vanliga dator och gör lika och sen flyttar över den till servern så kanske det borde gå? har aldrig testat det så har ingen aning om det fungerar faktiskt, kör min i en VM så där kvittar det.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

6.0 fungerar riktigt bra kan jag intyga. En del trevliga features i det jämfört mot 5.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredde89:

Snyggt!, vad vart det för version?
Japp, det fungerar så att du kör allt från usb minnet.
Osäker på om du kan flytta det bara, men om du tar SSD:n och sätter den i din vanliga dator och gör lika och sen flyttar över den till servern så kanske det borde gå? har aldrig testat det så har ingen aning om det fungerar faktiskt, kör min i en VM så där kvittar det.

6.0.2-8451. I kontrollpanelen står det att jag kan installera några uppdateringar - törs man göra det på dessa fulkopior av DSM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

6.0.2-8451. I kontrollpanelen står det att jag kan installera några uppdateringar - törs man göra det på dessa fulkopior av DSM?

DSM är öppen källkod så inga fulingar här inte, krånglit att få det att fungera på en vanlig x86 bara ^^

Men nej du ska inte uppdatera, då måste du göra om allt i ditt boot usb igen och börja typ om från början igen. 6.0 fungerar minst lika bra som 6.1 ingen skillnad, typ. för våran del.

Men sen skulle jag som tidigare rekommendera DSM5.2 om du tänker använda det på något seriöst sätt då det är enormt mycket mer stabilare, då boot disken är en modiferad alpha varejant.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredde89:

DSM är öppen källkod så inga fulingar här inte, krånglit att få det att fungera på en vanlig x86 bara ^^

Men nej du ska inte uppdatera, då måste du göra om allt i ditt boot usb igen och börja typ om från början igen. 6.0 fungerar minst lika bra som 6.1 ingen skillnad, typ. för våran del.

Men sen skulle jag som tidigare rekommendera DSM5.2 om du tänker använda det på något seriöst sätt då det är enormt mycket mer stabilare, då boot disken är en modiferad alpha varejant.

Finns det något smidigt vis för mig att nedgradera till 5.2 nu när jag väl fått in DSM på servern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Finns det något smidigt vis för mig att nedgradera till 5.2 nu när jag väl fått in DSM på servern?

Inte vad jag vet.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Avstängd

@fredde89:
Har du länk till någon version av 5.2 som går att ladda hem?

Permalänk
Medlem

Allt finns på deras hemsida. Är inte hemma just nu så har lite svårt att hjälpa dig.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredde89:

Allt finns på deras hemsida. Är inte hemma just nu så har lite svårt att hjälpa dig.

Okey. Ska se om jag hittar det.