Överklockningsprofil kallar Intel X299 för "VRM-katastrof"

Permalänk
Melding Plague

Överklockningsprofil kallar Intel X299 för "VRM-katastrof"

Kort efter den påskyndade lanseringen av Intels nya processorer för styrkretsen X299 menar en känd överklockningsprofil på att det har satt spår i kvalitetskontrollen av moderkorten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fram med högafflarna!, men helt klart trist med så dyra grejjer inte levererar.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Aj! der8auer är en mycket välrenomerad, respekterad, och kunnig profil. Det är ju helt uppenbart att han gjort sin research och att säga emot honom i det här läget är något som bara en fanboy som greppar efter halmstrån skulle göra.

X299 har kännts som en framstressad sak från första början tycker jag. Synd att Intel så kallt räknat med att AMD inte skulle ha något att komma med, men "Som man bäddar får man ligga" som det heter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Fram med högafflarna!, men helt klart trist med så dyra grejjer inte levererar.

Pris är tyvärr inte lika med kvalité längre, högre pris betyder bara högre pris.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av murklor:

Pris är tyvärr inte lika med kvalité längre, högre pris betyder bara högre pris.

Precis, enda man kan vara säker på är att man inte får mer än vad man betalat för.

Men hur är problem likt detta en nyhet? Visar bara något som de flesta borde vara smärtsamt medveten om, framförallt om det handlar om teknik som försöker utmana gränser: köp aldrig v1.0 av någonting om du absolut inte måste!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

I videos kommentarer säger JonnyGuru att nätaggregatet som användes i detta test kan vara del av problemet då det är dåligt med recensioner av det. Han vill se samma test göras om med ett annat nätaggregat för att säkerställa att just det där nätaggregatet inte har någon del alls med resultatet att göra.

"If you used the SuperFlower PSU in the video with the crystal connectors, that's part of your problem. Those "universal 9-pin connectors" have less conductors than most other modular PSUs because the same connector that's used for EPS12V, PCIe, etc. has to also support +5V and +3.3V for Molex and SATA and then there's an "LED pin" which, when grounded to a ground pin, turns on the interface's LED. A horribly bad design. This is why the wires would be so hot. I suggest checking the voltage at the PSU and then at the motherboard's EPS12V to see what the drop looks like under load. If the voltage is significantly lower than +12V, the board is going to have to pull more current than it normally would. I then suggest using that AX1500i you have on the shelf behind you and see if you end up with the same results since that modular cable for the EPS12V is four +12V pins and four grounds. -- jonny"

Samt detta:
"Ok. I just tested the EVGA G2L with a 25A load on the EPS12V connector and the drop wasn't too bad. Only about .22V (dropped from 12.28 to 12.02). I've seen worse... and still WELL within spec. I'd still like to see this test done with another PSU just in case the PSU is part of (not the cause of) the problem."

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Pris är tyvärr inte lika med kvalité längre, högre pris betyder bara högre pris.

Exakt..nu betalar man extra för design och märke..kvaliteten kan vara densamma som de billigare produkterna..gäller att vara först ut..tråkiga är..det är vi kunder som får lida, igen..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Pris är tyvärr inte lika med kvalité längre, högre pris betyder bara högre pris.

Högre pris = mer RGB funktioner.

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill

Samma problem på X99 med hög överklock på skit moderkort inget nytt.
Jag sänkt nog 4x X99 VRM utan vattenkylning.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Administrativ avgift

@Ozzed: Fast han som många andra har själv sagt i videon, allting är lugnt om det får luftflöde på VRM:en. ( pinnaren kan jag inte prata om) så VRM skulle inte ha några problem i 99% av allas datorer pga de får genomströmmande luft som de inte får i en öppen testbänk.

Endå skit av Intel att inte köra dubbla 8 pinnare ... får lite X79 vibbar av det här och 5 moderkort döda pga kass strömförsörjning o bristande kvalité

@tvelander Glöm inte dom du dödat med att vara en klant o haft läckage på

@ggalaxyy ofta något du kan stänga av RGB funktionen är som ett + i kanten vill du ha det varsågod , du betalar typ ingenting för det endå.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@Yoshman: "Teknik som försöker utmana gränser", tar bort lödd IHS och sätter in en billigare sämre lösning på den dyraste konsumentprodukten, jag får inte känslan av att Intel tar sin produkt eller entusiaster på lika stort allvar som du gör.

X99 var inte i närheten lika varmt, jag kunde köra en 5960X i 4,7GHz under timmar av tester och VRM på Godlike blev inte varmare än 50-70c, likadant med 6950X vid 4,3GHz. Jag tror att dom gick för långt med LED i själva VRM kylningen när dom kunde nöjt sig med LED detaljer på övriga områden av korten.

X299 är som helhet ett skämt rakt igenom, om moderkorten inte kan hantera 7900X överklockad så blir det obrukbart med dom större modellerna senare i år, 18 kärnor kommer kräva ett nytt moderkort eller senare revision.

Jag såg fram emot Asrocks X299 itx kort men det finns ingen bra CPU att para ihop den med.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av zetruz:

I videos kommentarer säger JonnyGuru att nätaggregatet som användes i detta test kan vara del av problemet då det är dåligt med recensioner av det. Han vill se samma test göras om med ett annat nätaggregat för att säkerställa att just det där nätaggregatet inte har någon del alls med resultatet att göra.

"If you used the SuperFlower PSU in the video with the crystal connectors, that's part of your problem. Those "universal 9-pin connectors" have less conductors than most other modular PSUs because the same connector that's used for EPS12V, PCIe, etc. has to also support +5V and +3.3V for Molex and SATA and then there's an "LED pin" which, when grounded to a ground pin, turns on the interface's LED. A horribly bad design. This is why the wires would be so hot. I suggest checking the voltage at the PSU and then at the motherboard's EPS12V to see what the drop looks like under load. If the voltage is significantly lower than +12V, the board is going to have to pull more current than it normally would. I then suggest using that AX1500i you have on the shelf behind you and see if you end up with the same results since that modular cable for the EPS12V is four +12V pins and four grounds. -- jonny"

Samt detta:
"Ok. I just tested the EVGA G2L with a 25A load on the EPS12V connector and the drop wasn't too bad. Only about .22V (dropped from 12.28 to 12.02). I've seen worse... and still WELL within spec. I'd still like to see this test done with another PSU just in case the PSU is part of (not the cause of) the problem."

Lite det han gnäller på är kvalitén rakt igenom på moderkorten men självklart kan vilket nätagg man väljer påverka.

@Aeig: Bara vänta på REV 2.0 ^^

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Ozzed: Fast han som många andra har själv sagt i videon, allting är lugnt om det får luftflöde på VRM:en. ( pinnaren kan jag inte prata om) så VRM skulle inte ha några problem i 99% av allas datorer pga de får genomströmmande luft som de inte får i en öppen testbänk.

Endå skit av Intel att inte köra dubbla 8 pinnare ... får lite X79 vibbar av det här och 5 moderkort döda pga kass strömförsörjning o bristande kvalité

@tvelander Glöm inte dom du dödat med att vara en klant o haft läckage på

Nä för du måste plocka av vrm kylaren isf, det är nog inte 99% som gör det när man köper ett moderkort.
Prova kolla videon igen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Administrativ avgift

@Defender: jag har kollat videon och han sa att med VRM kylningen på så fungerar det med genomströmning.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Ozzed: Fast han som många andra har själv sagt i videon, allting är lugnt om det får luftflöde på VRM:en. ( pinnaren kan jag inte prata om) så VRM skulle inte ha några problem i 99% av allas datorer pga de får genomströmmande luft som de inte får i en öppen testbänk.

Endå skit av Intel att inte köra dubbla 8 pinnare ... får lite X79 vibbar av det här och 5 moderkort döda pga kass strömförsörjning o bristande kvalité

@tvelander Glöm inte dom du dödat med att vara en klant o haft läckage på

Den omgivande luften i en öppen testrigg är ju kallare än den i ett chassi så vanlig hederlig konvektion ska vara tillräckligt, annars är det feldesignat, och är det så att det blir "för varmt" så har de ju valt VRM med kass temperaturtolerans eller inte haft tillräckligt biffiga kylflänsar. Att skylla på chassidesignen påminner för mycket om iPhones antennproblem som enligt Apple berodde på att vissa användare "höll telefonen fel".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Känns som överklockare idagsläget blivit så lata. Allting ska serveras färdigt på tallrik åt dem typ. ^^

Kommer ihåg på den tiden jag köpte DFI Lanparty NF4 moderkort tillsammans med OCZ Gold VX ram + OCZ Powerstream PSU då minnena krävde hela 3.2~3.3v så fick justera upp 3.3v railen till typ 3.46v på PSUn med multimeter och detta krävde i sin tur också DIY extra kylningslösning över minnena som inte följde med. När jag överklockade så började också chipset temperaturen stiga såpass mycket på moderkortet att jag bytte ut standard kylaren till något bättre. Sen för att inte glömma alla dessa kryptiska BIOS inställningar man fick läsa upp sig på förrän man visste vad som justerades med dessa och även då fick man ta del av varandras erfarenheter i forum.

Visst kostar ju Intel platformen en hel del så man kan ju kräva mera som kund då men trodde att överklockning till viss del handlade lite om att man får också leka McGyver Lite typ. Tycker bara intressant hur inställningen till överklockningen har förändrats såpass under åren att idagsläget kräver kunderna t.o.m. att utrustningen ska klara av all överklocks dessutom och då talar vi ju ändå om att klocka en 10-core monster CPU i 4.5GHz+.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ozzed:

Den omgivande luften i en öppen testrigg är ju kallare än den i ett chassi så vanlig hederlig konvektion ska vara tillräckligt, annars är det feldesignat, och är det så att det blir "för varmt" så har de ju valt VRM med kass temperaturtolerans eller inte haft tillräckligt biffiga kylflänsar. Att skylla på chassidesignen påminner för mycket om iPhones antennproblem som enligt Apple berodde på att vissa användare "höll telefonen fel".

Säger inte att det inte är dåligt gjort av både Intel och moderkortstillverkarna men säger att 99% av användarna kommer inte ha problemet pga att dom kommer ha genomströmmande luft. Detta är lite som att jämföra passiva radiatorer mot icke passiva där man ser att bara pyttelite genomströmmande luft gör stor skillnad.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Defender: jag har kollat videon och han sa att med VRM kylningen på så fungerar det med genomströmning.

NÄ, han fick plocka av Heatsinken och sätta fläkt för tempen skulle gå ner. Detta gällde ALLA han prova, vad e det du inte fattar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Samma problem på X99 med hög överklock på skit moderkort inget nytt.
Jag sänkt nog 4x X99 VRM utan vattenkylning.

Inte alls. Att VRM-avdelningen överhettar så här mycket är helt otänkbart illa och jag har själv aldrig stött på något liknande gällande X99 med ett flertal moderkort i olik prisklass.

Självklart ska det vara Internation Rectifier och/eller Texas Instruments för min egen del, men jag har också använt billigare moderkort med Intersil som klarat sig fint också.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Vingtner:

Inte alls. Att VRM-avdelningen överhettar så här mycket är helt otänkbart illa och jag har själv aldrig stött på något liknande gällande X99 med ett flertal moderkort i olik prisklass.

Självklart ska det vara Internation Rectifier och/eller Texas Instruments för min egen del, men jag har också använt billigare moderkort med Intersil som klarat sig fint också.

Venne hur mycket du maxa dom med cpu jag kört 5960X i 4.8GHz

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RPGWiZaRD:

Känns som överklockare idagsläget blivit så lata. Allting ska serveras färdigt på tallrik åt dem typ. ^^

Kommer ihåg på den tiden jag köpte DFI Lanparty NF4 moderkort tillsammans med OCZ Gold VX ram + OCZ Powerstream PSU då minnena krävde hela 3.2~3.3v så fick justera upp 3.3v railen till typ 3.46v på PSUn med multimeter och detta krävde i sin tur också DIY extra kylningslösning över minnena som inte följde med. När jag överklockade så började också chipset temperaturen stiga såpass mycket på moderkortet att jag bytte ut standard kylaren till något bättre. Sen för att inte glömma alla dessa kryptiska BIOS inställningar man fick läsa upp sig på förrän man visste vad som justerades med dessa och även då fick man ta del av varandras erfarenheter i forum.

Visst kostar ju Intel platformen en hel del så man kan ju kräva mera som kund då men trodde att överklockning till viss del handlade lite om att man får också leka McGyver Lite typ. Tycker bara intressant hur inställningen till överklockningen har förändrats såpass under åren att idagsläget kräver kunderna t.o.m. att utrustningen ska klara av all överklocks dessutom och då talar vi ju ändå om att klocka en 10-core monster CPU.

Med tanke på priser och PR runt dessa delar så förväntar jag mig att skiten fungerar väl vid överclockning då det är en del av deras PR runt hela plattformen. Tänk också på att det kommer ännu törstigare CPUs så det kommer bara bli mer problem i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Venne hur mycket du maxa dom med cpu jag kört 5960X i 4.8GHz

64GB 2666MHz minne med en 5960X i 4.7GHz Core/4.6GHz Uncore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Med tanke på priser och PR runt dessa delar så förväntar jag mig att skiten fungerar väl vid överclockning då det är en del av deras PR runt hela plattformen. Tänk också på att det kommer ännu törstigare CPUs så det kommer bara bli mer problem i framtiden.

Jo jag håller nog med om detta. Mitt inlägg var endast tänkt som en tankeställare hur inställningen till överklockningen har ändrats rätt radikalt på ungefär 10 år.

Kanske blir dags för DIY kylninglösningar igen nu tills att tillverkarna förstår att ta tag i det själva.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Vingtner:

64GB 2666MHz minne med en 5960X i 4.7GHz Core/4.6GHz Uncore.

sänkte VRM utan problem med 3666MHz minne och CPU i 4.8GHz
Körde vattenblock på VRM sen wips 30c på den.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jo jag håller nog med om detta. Mitt inlägg var endast tänkt som en tankeställare hur inställningen till överklockningen har ändrats rätt radikalt på ungefär 10 år.

Kanske blir dags för DIY kylninglösningar igen nu tills att tillverkarna förstår att ta tag i det själva.

Det är nog en kombination. Förr fanns det ju inga "dyra" grejer på det sättet utan det blev dyrt först när man fixade egen vrm-kylning och sådant.

Nu säger ju tillverkarna med sitt höga pris att mycket av det där är fix och färdigt ur kartong, och då ska man ju som kund också kunna förvänta sig det.

Folk förknippar fortfarande högt pris med kvalitet. Om de blev ärliga och sa "köp den dyrare produkten för där har vi mer vinstmarginal, inga fördelar för dig, men mer cash till oss" så skulle de ju få ett långfinger av de flesta kunder.

Om det hade rört sig om ett "Sunkmaster 2000"- moderkort med noname-komponenter för kanske 5-600Kr så kan jag hålla med om att man är gnällig om man förväntar sig något spektakulärt men här handlar det ju om väldigt dyra produkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Administrativ avgift

@Defender: HAN FICK INTE plocka av den , han valde att göra det utan att köra en fläkt med kylaren. Skitsamma heatsinken är skräp men samtidigt så bör den fungera OK med luftflöde

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

NÄ, han fick plocka av Heatsinken och sätta fläkt för tempen skulle gå ner. Detta gällde ALLA han prova, vad e det du inte fattar.

De kyls helt ok av kylningen i ett chassi, det är endast när de inte får något luftflöde alls de blir så varma.

Sedan så använde han ett nätagg av dålig design på kablarna då kablarna har LEDs i sig som gör att det är färre kablar som levererar ström till moderkortet så spänningen blir lägre så moderkortet måste dra mer ampere.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Har ett x48 moderkort liggandes och där kan vi snacka om att det var "bättre förr" när det kom till chipset/vrm kylning.
https://www.msi.com/asset/resize/image/global/product/five_pi...

Permalänk
Medlem

Folk är så snälla mot intel vad lite irretera och acceptera inte dålig kvalitet!

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Intressant att vissa mb bara har en 8pins ström till cpu då X modellerna behöver mycket ström.
Att VRM blir varma och att korttillverkarna har fått panik och inte hunnit göra kylningen klar pga Intels panik att skjuta fram släppet är inte bra men det händer lite för ofta. Sen kommer det nog rev1.1 strax då har de nog bytt så den passiva kylningen har kontakt med vrm och den inte bara är där för syns skull.
Men roligt att det blir lite konkurrens igen för oss konsumenter så inte ett märke dikterar villkoren med prestanda och priser.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC