Nintendo har inga planer på att ge sig in på PC-marknaden

Permalänk
Melding Plague

Nintendo har inga planer på att ge sig in på PC-marknaden

Efter många år på konsolmarknaden har Nintendo även börjat lanseras spel för smarta telefoner. Företaget meddelar dock att det inte finns några planer på att även lansera spel till PC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Kanske är dags att de tar steget ifrån medeltiden till den modernaåldern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Deras förlust..aja, tacka vet jag emulatorer dåra..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Vendor lock-in is the Shit! Tvinga folk köpa deras hårdvara om de vill spela vissa titlar.
Ibland är deras hårdvara bra, ibland inte. I vilket fall är det mycket pengar för folk att lägga ut på ny hårdvara, där en stor andel behöver ha en mer kraftfull spelmaskin för andra spel.

Nintendo har för övrigt visat med både Nes och Snes classic att de är några skitst-vlar. Argument som att de skulle kunna tjäna mer pengar om de gör något som att tillverka fler exemplar biter ej på dem. Detsamma gäller nog att sälja på PC, säg att spelet på Pc skulle vara helt omöjligt att piratkopiera, så skulle de ändå ej sälja det till Pc.

Permalänk

Och vatten är vått.

Permalänk
Medlem

Nintendo är ändå småbarns consol / familje consol... den är uppenbarligen inet inriktad mot mig som konsument ändå så jag bryr mig int.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Ingen är förvånad..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Genom att släppa spel till sina egna konsoler så har dom kontroll över rättigheterna, exempelvis Super Mario. Det säkrar intäkter, dels genom själva konsolerna och dels genom spelen.
Genom att släppa vissa spel till mobiler så har dom ändå kontroll i och med att det då handlar om licenser, och licenspengar.
Orsaken till att dom inte släpper spel till PC kan förklaras med ett ord : piratkopiering, eller kanske rädslan för piratkopiering.

Det är min tolkning och ej baserad på fakta.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WDac:

Nintendo är ändå småbarns consol / familje consol... den är uppenbarligen inet inriktad mot mig som konsument ändå så jag bryr mig int.

Lite som spel överlag också är?

Nintendo är för många nostalgi, det är många spelkaraktärer som vi spelade på 80talet. Spelen är ofta väldigt enkla och mer mainstream, där man direkt kan komma igång och spela.

Nå jag tycker inte om Nintendos beteende, detta med att släppa till andra konsoler har folk klagat på hur länge som helst. Och ändå sedan Gamecube 2001/2002 har folk enbart köpt en Gamecube för några få spel.

Permalänk
Avstängd

Helt rätt skit i konsumenten!

Permalänk
Skrivet av WDac:

Nintendo är ändå småbarns consol / familje consol... den är uppenbarligen inet inriktad mot mig som konsument ändå så jag bryr mig int.

Vissa småbarn kan däremot skriva ordet inte på ett korrekt sätt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av _Merc_:

Kanske är dags att de tar steget ifrån medeltiden till den modernaåldern.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, de har väl släppt ett par mobilspel, är man inte modern då?

Kappa

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Och nu förstår vi alla varför Nintendo inte är större än de är.
De tror att deras kundbas enbart består av NES/SNES generationen.
Vilket år tror ni vi får se Wii-classic?

Permalänk
Medlem

Precis som att Sony inte släpper sina spel till PC. Fett dåligt.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vilket år tror ni vi får se Wii-classic?

Vi måste ta oss igenom N64-classic och Gamecube-classic först, men alla kommer såklart sluta produceras innan folk fått några.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Nintendo har alltid varit mästare på att göra spel som utnyttjar deras, ofta unika, hårdvara på ett bra sätt (okej, vi låtsas inte om virtual boy...). Det skulle inte alls bli samma sak till en PC. Förutom att utveckla tillbehör, som man på sätt och vis kan säga att de redan gör, så behöver de också försäkra sig om att det funkar på en ofattbar mängd kombinationer av PC-datorer. Förmodligen gäller det också ett större antal än för många andra eftersom Nintendo inte fokuserar på grafiskt tungdrivna spel.

Det skulle jag inte vilja att Nintendo höll på med. Så jag förstår verkligen inte kritiken. De tilltalar ofta en publik som annars inte är intresserad av spel och skulle Nintendo börja rikta sig till PC så skulle jag tro att de tappar bort dom. PC är också den enda plattform som utan tvekan fokuserar på tyngst grafik, så målgrupperna går inte riktigt ihop där, helt enkelt.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Inaktiv

Lär aldrig hända så länge Nintendo sitter på det enorma kapital de gör.

Skrivet av _Merc_:

Kanske är dags att de tar steget ifrån medeltiden till den modernaåldern.

Skickades från m.sweclockers.com

De har redan tagit det steget, de har lanserat en del spel för mobila enheter redan. Dvs, i den riktning utvecklingen går och framföralt i deras hemland Japan.

Skrivet av anon159643:

Vendor lock-in is the Shit! Tvinga folk köpa deras hårdvara om de vill spela vissa titlar.
Ibland är deras hårdvara bra, ibland inte. I vilket fall är det mycket pengar för folk att lägga ut på ny hårdvara, där en stor andel behöver ha en mer kraftfull spelmaskin för andra spel.

Nintendo har för övrigt visat med både Nes och Snes classic att de är några skitst-vlar. Argument som att de skulle kunna tjäna mer pengar om de gör något som att tillverka fler exemplar biter ej på dem. Detsamma gäller nog att sälja på PC, säg att spelet på Pc skulle vara helt omöjligt att piratkopiera, så skulle de ändå ej sälja det till Pc.

Nu är det ju upp till Nintendo och vilken annan spelutvecklare som helst att lansera sina spel på den plattform de vill. Nintendo är både spelutvecklare, utgivare och plattformsägare. Och de sitter på enorma summor pengar. De har inte samma behov av att tjäna pengar som många andra konkurrerande företag.

De som sitter på en speldator för 20 000kr och uppåt är en försvinnande liten del av marknaden dessutom. De flesta sitter med en spelkonsoll, PS4 eller Xbox One eller för den delen Nintendos egna plattformar Switch och 3DS eller en väldigt pasic PC som i bästa fall klarar av PS4 eller Xbox One-liknande nivå av grafik. Så länge Nintendo kan supporta de plattformar de vill publicera spel för och säljer tillräckligt så kommer de fortsätta göra det.

Personligen ser jag gärna att de supportat någon mer plattform, likt hur de gör med mobila enheter. Ett sammarbete med korslicensiering och korspublicering med Microsoft hade nog kunnat stärka bägge aktörer. Tänk Zelda: Breath of the Wild på Windows 10/Xbox och exempelvis Forza och Rares spel på Switch.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Och nu förstår vi alla varför Nintendo inte är större än de är.
De tror att deras kundbas enbart består av NES/SNES generationen.
Vilket år tror ni vi får se Wii-classic?

Kan inte Wii U spela Wii spel? Och detta frågar jag som äger en Wii U, vilket säger lite om hur lite jag använder den.

Utan att svära i kyrkan så vill jag påstå att det inte finns så mycket spelbart till Wii som inte handlar om kontrolelrna, där de borde göra en ny stationär konsol som Wii fast bättre grafik etc.

Angående gamecube så finns de att köpa begagnad och de är bara att plugga in i en ny tv, då de flesta har scart.

N64 däremot skulle en classic kunna skapas för, min personliga åsikt är de flesta av dessa spel undermåtliga grafikmässigt idag och jag skulle hellre se remaker av de bästa spelen anpassade för en ny konsol.

*edit*
Jag skulle vilja se remake av de gamla spelen. Tänk Zelda och Link i samma perspektiv fast bättre grafik. -Ja det finns inofficiella remaker.

Permalänk
Medlem

Antagligen för att de inte kan ta överpriser på sina kontroller där. Jag menar, börjar närma sig 1000 spänn för en kontroll. Blir lite smådyrt om man inte spelar ensam. Men Nintendokonsollerna är långt ifrån en singleplayerkonsoler imo. Skulle aldrig få för mig att starta Wii u:et ensam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Kan inte Wii U spela Wii spel? Och detta frågar jag som äger en Wii U, vilket säger lite om hur lite jag använder den.

Utan att svära i kyrkan så vill jag påstå att det inte finns så mycket spelbart till Wii som inte handlar om kontrolelrna, där de borde göra en ny stationär konsol som Wii fast bättre grafik etc.

Wii U kan spela Wii-spel, ja.

Den konsolen heter Wii U... En hottad Wii är exakt vad Wii U är.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

Kanske är dags att de tar steget ifrån medeltiden till den modernaåldern.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej varför då? Vi har ju redan fler NES, SNES, GBC, GBA, N64 och GameCube spel på PC än vad legitima Nintendokunder kan få tag på sina moderna Nintendo aparater? De är så sjukt idiotiskt att de inte bara startar en billigt GOG-style old school emulator shop. Jobba tillsammans med den enorma scenen och marknadstillfället som redan finns där istället för att tro att folk kommer gå ut och köpa en Switch för att spela Mario World på en legitim emulator. Märker inte Sony Nintendo att konsoler och PC inte längre konkurrerar?

Hade Sony & Nintendo sålt sina spel på PC, hade de sålt färre konsoler ja, men de är *INTE* konsolerna de tjänar pengar på, de är att sälja spel i volym, och både Nintendo och Sony har vid de här laget internetbaserad handel, låt PC-marknaden ta del av de och ha egen försäljning, de är ju för fan bara ren förtjänst i $$$ på tjänster som i stortsett är gratis att göra och underhålla.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Antagligen för att de inte kan ta överpriser på sina kontroller där. Jag menar, börjar närma sig 1000 spänn för en kontroll. Blir lite smådyrt om man inte spelar ensam. Men Nintendokonsollerna är långt ifrån en singleplayerkonsoler imo. Skulle aldrig få för mig att starta Wii u:et ensam.

Skickades från m.sweclockers.com

Kontroller säljer ju sjukt bra inom PC marknaden? Eller har konsolföretagen missat att vi gärna lägger 500kr+ på en mus eller 1000kr+ på tangentbord?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Bra!, hoppas att Nintendo håller sig till sin egen stil så länge det går, räcker att vi redan har Microsoft och Sony som tyvärr har hakat på PC master race rushen och enbart tänker på prestanda istället för spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Kontroller säljer ju sjukt bra inom PC marknaden? Eller har konsolföretagen missat att vi gärna lägger 500kr+ på en mus eller 1000kr+ på tangentbord?

Jaha, visste inte att du använde 14 tangentbord till din dator. Tror du missförstod vad jag menade Ska man spela massa players till switch/wii u eller whatever måste du ha massa kontroller av olika sorter till olika sorters spel. Och varje kontroll kostar en förmögenhet.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av xcluzive:

Jaha, visste inte att du använde 14 tangentbord till din dator. Tror du missförstod vad jag menade Ska man spela massa players till switch/wii u eller whatever måste du ha massa kontroller av olika sorter till olika sorters spel. Och varje kontroll kostar en förmögenhet.

Det måste man ju till PC också, så vad är poängen?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Jaha, visste inte att du använde 14 tangentbord till din dator. Tror du missförstod vad jag menade Ska man spela massa players till switch/wii u eller whatever måste du ha massa kontroller av olika sorter till olika sorters spel. Och varje kontroll kostar en förmögenhet.

Jo jag förstod, men kostnad =/= vinst.

om jag köper Utvecklar en konsol för 50.000.000 och den säljer för 3000kr så behöver jag sälja 16666~? för att tjäna tillbaka det? Nej för bara för att de säljs för 3000kr så tjänar de inte de, man räknar kanske in 500kr i R&D, och sedan 1000kr i produktion, därefter tar butikerna ungefär 300kr, och 200kr för marknadsföring.

Då hamnar man med bara 1000kr per konsol kvar. Och nu är det här fantasisiffror, konsoller och kontroller säljer ja, men de har sjukt dålig avkastning. Ett spel som kostar 50.000.000 att att utveckla för nintendo behöver bara sälja 85.000~+ kopior innan de har betalat för R&D, därefter är all försäljning ren vinst, då så stor del av försäljning sker digitalt och kostnad för digital försäljning är bara några procent, medans när du köper en konsol för 3000kr är säker 2000kr av dom rakt in i R&D och produktion. Medans ett spel för 600kr är kanske 300kr ren vinst för företagen.

Kontroller och spelkonsoller är bara plattformar som folk använder, bara för att switch-kontrollen är dyr, betyder inte att Nintendo har bra avkastning på den. Tror de mycket hellre hade haft en PC gamer som köpte 15+ gamla retrospel för $5-15 st än en grupp som köper 4 par kontroller och bara 2-3 spel.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av WDac:

Nintendo är ändå småbarns consol / familje consol... den är uppenbarligen inet inriktad mot mig som konsument ändå så jag bryr mig int.

Är väl inte riktigt poängen? NES, SNES, N64, GBA, GameCube och Wii emulatorer är ju jävligt stort på PC, och Nintendo tjänar $0 på de, de hade kunnat skapa en retro-spel marknad på PC och sälja spel billigt mellan $5-20 och tjäna miljoner på de, och good-will hos fans, samt etablera sitt eget ekosystem online.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Det måste man ju till PC också, så vad är poängen?

Jag tror att han tror att Nintendo tjänar massa pengar på sin hårdvara bara för att den kostar. Fel hårdvaruförsäljning betalar nästan aldrig för sin produktion + utveckling.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Role_Model:

Wii U kan spela Wii-spel, ja.

Den konsolen heter Wii U... En hottad Wii är exakt vad Wii U är.

Inte riktigt, Wii U har ju bra mycket mer prestanda i sig än vad Wii hade. Kör inte Wii U vissa spel i 1080p60?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vendor lock-in is the Shit! Tvinga folk köpa deras hårdvara om de vill spela vissa titlar. Ibland är deras hårdvara bra, ibland inte. I vilket fall är det mycket pengar för folk att lägga ut på ny hårdvara, där en stor andel behöver ha en mer kraftfull spelmaskin för andra spel.

Varför 'behöver' man något annat? Det är väl valfritt precis som att köpa en Nintendokonsol. Inlåsning sker dessutom på alla plattformar av olika anledningar, t.o.m. Microsoft som satsar stort på Windows 10 och crossplay (eller vad de nu kallar funktionen) och totalt dominerar PC-marknaden har valt att släppa vissa spel enbart till Xbox One.

Det om något är ju idiotiskt eftersom spel anpassade för vanliga handkontroller går alldeles utmärkt att spela på PC till skillnad från Nintendos egenutvecklade spel som oftast är väldigt innovativa och har funktioner som inte går att överföra till en Dualshock 4.

Skrivet av xcluzive:

Antagligen för att de inte kan ta överpriser på sina kontroller där. Jag menar, börjar närma sig 1000 spänn för en kontroll. Blir lite smådyrt om man inte spelar ensam. Men Nintendokonsollerna är långt ifrån en singleplayerkonsoler imo. Skulle aldrig få för mig att starta Wii u:et ensam.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av xcluzive:

Jaha, visste inte att du använde 14 tangentbord till din dator. Tror du missförstod vad jag menade Ska man spela massa players till switch/wii u eller whatever måste du ha massa kontroller av olika sorter till olika sorters spel. Och varje kontroll kostar en förmögenhet.

Alla spel går att spela med de kontroller som medföljer konsolen. Övriga tillbehör som rattar, pistoler, trumset och annat trams är helt valfritt och finns även till både konkurrenternas konsoler och PC.

Låt säga att t.ex. Mario Kart skulle släppas till PC. För att kunna spela fyra personer skulle det då alltså krävas fyra speldatorer á 5000kr. Utöver det behövs något att styra med och eftersom tangentbord inte riktigt är anpassade för bilspel krävs det att samtliga spelare köper till varsin handkontroll á 400kr. Vill man ha den 'rätta känslan' som du nämner ovan så krävs det varsin G29 á 2000kr.

På vilket sätt skulle det vara varken billigare eller smidigare än att köpa en extra uppsättning handkontroller till Switch? I fallet med Switch är konsolen faktiskt designad för flera spelare och det räcker med två handkontroller för att räcka till fyra spelare.

Jag vill påpeka att jag inte är någon Nintendonörd och har inte ägt någon av deras stationära konsoler bortsett från Gamecube men jag tycker att de får oförtjänt mycket skit. Till skillnad från t.ex. DualShock 4 (som kostade nästan 600kr sist jag kollade) har switchkontrollerna en mycket mer sofistikerad lösning för gyro och rumble.

De tillverkas dessutom i betydligt mindre volym än ovan nämnda Sonykontroll så om något är det väl i så fall DS4 som det tas ut ett överpris på.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz