Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite här och där...
Registrerad
Sep 2011

VGA -> HDMI eller DP 1920x1200

Behöver en Adapter för VGA till HDMI eller DP (i värsta fall) för upplösningen 1920x1200.

Någon som kan vad som är bra, vad man ska undvika och lite sådant?

Tack för svar.

Matte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Du vill alltså koppla in en skärm som har HDMI/DP till ett grafikkort som har VGA? Orsaken till att jag frågar är för att många anger fel riktning på signalen av någon anledning, och HDMI/DP -> VGA är vanligare.

Men om det verkligen är VGA -> HDMI/DP och 1920x1200 du behöver så är denna omvandlare den enda jag kan hitta, men den kostar betydligt mer än du troligtvis är villig att betala och svår att få tag på i Sverige. Och även om det egentligen är HDMI/DP -> VGA du behöver så verkar det dåligt med adaptrar som klarar mer än 1920x1080.

Beroende på vilka behov du har så kan ett USB-grafikkort med HDMI/DP vara ett vettigt alternativ, men för bättre råd skulle det vara bra om du talade om vad det är du egentligen vill koppla ihop.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Som sagt, vad vill du göra ?

Det kanske är enklare att hitta ett grafikkort med lämpligare utgång för det du vill åstadkomma.

VGA är en analog signal, de övriga är digitala, en omvandling kräver en del rätt avancerad elektronik. ( ett halvt grafikkort kan man nästan säga ).

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite här och där...
Registrerad
Sep 2011

Jo jag är medveten om det hela. Det är så att min laptop här har bara VGA ut, HDMI finns bara med docka.