Smidig Dolby Atmos lösning

Permalänk

Smidig Dolby Atmos lösning

Hej,

Införskaffade mig för några dagar sedan ett nytt surround-system med Atmos-stöd. Sprang genast iväg och köpte en BR-film med Atmos och många inställningar senare så har jag äntligen fått igång Atmos ljudet och WOW vilket ljud! Att höra regnet i bakgrunden faktiskt falla från taket är kanske en liten detalj men vilken skillnad det blir för inlevelsen. Flertal gånger när man sitter och kollar på film så kollar jag ut genom fönstret för att se fågeln som lät utanför bara för att inse att det faktiskt var i filmen detta hände.

Frågeställningen jag nu har är hur jag skulle kunna få denna lösning lite mer digital? Jag har lyckats koppla in min windows 10 dator och fått denna att spela upp digitala Atmos filmer men att ha en kabel genom halva lägenheten är inte nått som uppskattas av sambon. En NAS hade kunnat lösa detta problem men samtidigt har Netflix precis släppt sin första Atmos film som enbart går att spela upp på ett Xbox. (Har ett PS4)

Sedan har även Nvidia gått ut med att deras Shield-TV ska vara kompatibel med Atmos, men har inte hittat någon som faktiskt använt detta och kan verifiera detta.

Så nu vänder jag mig till er här på Sweclockers, hur hade ni gjort? Någon här som har en Atmos setup som kan dela med sig av sina erfarenheter?

MVH
EpicToaster

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Xiaomi Mi Box med Kodi till min Atmos-anläggning.

EDIT: Filmerna lagras på en Synology NAS.

Permalänk

@bart112: ser väldigt lovande ut, klarar den att köra direkt från en externhårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

@bart112: ser väldigt lovande ut, klarar den att köra direkt från en externhårddisk?

Har inte prövat, men den har USB-ingång så jag skulle bli förvånad om den inte skulle klara det. Kan försöka ta mig tid till att testa lite senare ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bart112:

Har inte prövat, men den har USB-ingång så jag skulle bli förvånad om den inte skulle klara det. Kan försöka ta mig tid till att testa lite senare ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du möjlighet så hade det vart kanon! Funkar det som det ska så beställer jag nog en imorgon

Permalänk
Medlem

@EpicToaster:
Hittade dessvärre ingen USB-disk hemma, så jag gjorde ett snabbt test med en videofil i 4K från min GoPro på ett USB-minne, och det funkar.

Dock hackade det till rätt rejält då och då, vilket troligtvis har att göra med prestandan på USB-minnet och inte Mi Boxen. Samma fil över nätverket fungerar fint.

Men om du har en dator så kan du ju alltid sätta upp ett share på den och dela ut videofilerna därifrån, så slipper du springa fram och tillbaka med en USB-disk så fort du vill titta på nåt.

Jag beställde för övrigt min från Geekbuying (välj internatioanl version) för runt $69 om jag minns rätt. Annars vet jag att dom går att få tag på i sverige för dryga tusenlappen.

Permalänk

Då var en Xiaomi Mi Box beställd med expressfrakt! Uppdaterar när den är framme och inkopplad.

Tack för hjälpen @bart112!

Permalänk
Medlem

Coolt med Atmos. Har du installerat högtalare i taket eller? Hur många högtalare har du och hur är de placerade?

Permalänk

@hypermode: På grund av WAF så fick jag tyvärr kompromissa lite och köra på Samsungs 5.1.4 soundbar med Atmos, så det är uppåtriktade hötalare på soundbaren där fram samt på vardera bakhögtalare.

Hade säkert kunnat få bättre ljud för samma pengar men det var otroligt smidigt att koppla in. Får bli en "Riktig" lösning när villa införskaffas.

Men fortfarande bra mycket bättre än tidigare 2.1 setup ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

Då var en Xiaomi Mi Box beställd med expressfrakt! Uppdaterar när den är framme och inkopplad.

Tack för hjälpen @bart112!

Inga problem! Hoppas du blir nöjd med den, jag är iaf det med min

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@EpicToaster: Shield fungerar med atmos både via casting och direkt från enheten, den kommer även med plex media server installerat och är tillräckligt kraftfull för transcoding om du vill sätta upp något centralt och sen skita i vad klienterna klarar av. Ska du köra plex så rek modellen med stor hårddisk sen kan du komplettera med extern hårddisk/usb vid behov

Då det är Android TV tar den dom appar som android tv har delvis netflix, youtube osv (hbo nordic stödjer inte android tv, men har du en dator eller android telefon så går det alltid att casta den vägen)

Android TV fick ju även stöd för live tv via usb tuners senaste uppdateringen av shielden tog med detta samt att plex nu stödjer en del DVR men har ingen erfarenhet av det här.

Permalänk

@lappen81: Okej, så Plaex ska fungera på shield iallafall, får se om det kanske också funkar på Mi box också då. Är det några speciella inställningar du då använder eller bara lägga in en Atmos film som vanligt?

Permalänk
Medlem

@EpicToaster: Det kan vara värt att kika igenom adv/audio settings eller något sånt på mi/shield i övrigt har det bara fungerat, tror inte att jag har gjort några speciella inställningar i plex.

Verkar som att båda kör Android 6 så det fungerar säkert, men Mi box är lite svagare

http://forums.plex.tv/discussion/242336/mi-box-vs-nvidia-shie...
http://forums.plex.tv/discussion/220726/discussion-xiaomi-mi-...

Permalänk
Medlem

Använder en billig HTPC som jag byggt själv. Spelar upp filmer i KODI som är lagrade på min primära PC. Bara se till att "dolby/dts passtrough" eller "bitstreaming" är igång så tar recievern hand om decodingen.
Används också till att streama spel över steam.
Styr min HTPC med en app på mobilen.
Mycket smidigt.

Permalänk
Skrivet av lappen81:

@EpicToaster: Det kan vara värt att kika igenom adv/audio settings eller något sånt på mi/shield i övrigt har det bara fungerat, tror inte att jag har gjort några speciella inställningar i plex.

Verkar som att båda kör Android 6 så det fungerar säkert, men Mi box är lite svagare

http://forums.plex.tv/discussion/242336/mi-box-vs-nvidia-shie...
http://forums.plex.tv/discussion/220726/discussion-xiaomi-mi-...

Ser inte så lovande ut med plex på ena forumet, men det va några månader sedan nu så kanske dom hunnit uppdatera detta. Tack för länkarna, kommer underlätta när jag väl har boxen framför mig

Skrivet av zyy:

Använder en billig HTPC som jag byggt själv. Spelar upp filmer i KODI som är lagrade på min primära PC. Bara se till att "dolby/dts passtrough" eller "bitstreaming" är igång så tar recievern hand om decodingen.
Används också till att streama spel över steam.
Styr min HTPC med en app på mobilen.
Mycket smidigt.

Låter intressant om Mi Box inte skulle göra jobbet i mitt fall, vad är det för app du använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

Låter intressant om Mi Box inte skulle göra jobbet i mitt fall, vad är det för app du använder?

https://www.unifiedremote.com/

Permalänk

@bart112: Har nu fått hem min lilla Mi box, dock verkar jag få lite bekymmer med att spela upp 4k och Atmos...

Kodi är inställt på passthrough men ger inte Atmos ljud, kan inte häller ändra upplösningen från 1080p till 4k även om systemet står på 4k just nu. Den inställningen är ut gråad.

Några tankar/tips? Vilka inställningar kör du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

@bart112: Har nu fått hem min lilla Mi box, dock verkar jag få lite bekymmer med att spela upp 4k och Atmos...

Kodi är inställt på passthrough men ger inte Atmos ljud, kan inte häller ändra upplösningen från 1080p till 4k även om systemet står på 4k just nu. Den inställningen är ut gråad.

Några tankar/tips? Vilka inställningar kör du på?

Rent spontant låter det som min uppsättning, men jag dubbelkollar vad jag kör och postar här lite senare under kvällen.

Permalänk
Medlem

Hur är det med stödet för Atmos i Windows 10? Vet att det finns någon app i Windows Store som ska göra det möjligt men inte testat den själv än. Antar att det bara är HDMI som har nog bandbred för att föra över Atmost ljud (dvs inte digitalt osv)?

Permalänk

@improwise: Precis som du säger så behöver man ladda ner appen i windows 10 och sedan aktivera Atmos i ljudinställningarna i Windows, Spatialljudformat kallar dom inställningen

Permalänk

Fortsatte min felsökning idag och tänkte då att en uppdatering av mjukvaran kanske behövs, så gick in och uppdaterade denna automatisk genom Android. Efter några minuter startar den om för att applicera uppdateringen och för min förvåning så kommer det upp "Error!". Startade då om sig själv och nu fastnar den i boot.

Försökte återställa den via boot-menyn samt laddat ner rom från Xiaomis hemsida, inget har hjälpt. Så nu återstår det att se hur bra Geekbyings kundtjänst är.

Kunde dock inte hålla mig så gick iväg och köpte en Nvidia shield TV istället och där fungerar det klockrent med Atmos via Plex! Tack för tipset @lappen81!

Permalänk
Medlem

@EpicToaster: Skönt att det löste sig

Rek är att köra trådat inte WIFI, du får uppgradera plex media server via google play från datorn första gången (tror jag) sedan hittar du en setting för nätverksdelning så kommer du åt enheten från datorn, på externa diskar är det begränsade skrivrättigheter enbart i "NVIDIA_SHIELD" mappen eller ngt liknande
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/220347688-Accessing...

Gick du på stora modellen som rek behöver du bara tänka på det ovanför, gick du på lilla modellen får du fundera på att stänga av video preview thumbnails.
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/202529153-Why-is-my...-
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/221099648-Limitatio...

Citat:

For instance, enabling the Video Preview Thumbnails feature can give you a richer experience in your apps, but the files that get generated for it can potentially require significant amounts of space if you have large libraries.
Tip!: If you're using the 16GB model NVIDIA SHIELD, we strongly recommend that you disable Video Preview Thumbnail generation.

Permalänk

@bart112: Hej igen,

Har nu äntligen fått igång Mi boxen så tänkt se om jag får den att fungera med Atmos innan öppet köp för Shielden går ut.

Får dock inte Atmos att fungera via Kodi, vilka inställningar har du under System > Sound samt i Kodi?

(Lägger till att modellen jag har är MDZ-16-AB)

Permalänk
Medlem

@EpicToaster:
På MiBoxen kör jag HDMI Passthrough, i Kodi kör jag också passthrough med alla codecs påslagna enligt bilden. Slår jag av passthrough känner inte recievern av Atmos eller DTS:X:MA.

Vad hade du för problem med din?

Har för övrigt samma modell på min MiBox.

Permalänk

Kodi va ett lotteri för mig, tänkte vara smart och ladda ner lite demoklipp med Atmos från
https://thedigitaltheater.com/index.php/dolby-trailers/ dessa fungerade inte alls i kodi men i plex gick det bra.
Så det kan vara källmaterialet som strular? Eller så är jag för trött när jag läser

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Amaze (Lossless-ATMOS) https://we.tl/lPyonzA2BV körde jag i min anläggning senast i går med fullt fungerande Atmos i Kodi från min MiBox

Permalänk
Skrivet av bart112:

@EpicToaster:
På MiBoxen kör jag HDMI Passthrough, i Kodi kör jag också passthrough med alla codecs påslagna enligt bilden. Slår jag av passthrough känner inte recievern av Atmos eller DTS:X:MA.

Vad hade du för problem med din?

Har för övrigt samma modell på min MiBox.

http://forumbilder.se/G98LU/20170810-195052225-ios.jpg?width=150

Skrivet av NightFlash:

Kodi va ett lotteri för mig, tänkte vara smart och ladda ner lite demoklipp med Atmos från
https://thedigitaltheater.com/index.php/dolby-trailers/ dessa fungerade inte alls i kodi men i plex gick det bra.
Så det kan vara källmaterialet som strular? Eller så är jag för trött när jag läser

Bifogar inställningarna jag har för stunden, testat lite olika utan resultat.

När jag aktiverar passthrough i Kodi så kommer inget ljud alls. Försökte med Plex också som fungerar med Nvidia Shield (Samma HDMI-kabel) men på MiBoxen så krashar streamen direkt, bild på felmeddelandet nedan, väljer jag en ljudfil som inte har Atmos så funkar det felfritt.

https://goo.gl/photos/hqqECuJiSzcYXzJJ6

Permalänk
Medlem

Hoppar på tråden då jag har samma Soundbar: Samsung HW-K960 och Samsung ks 7005 UHD HDR TV.

Testat en hel del och tyvärr kommit fram till detta:

KODI = ATMOS men inte HDR, kommer ihåg vart man slutade senast i filmen
OpenPHT (Plex) = Samma som KODI
Appen Film&TV i Windows 10 = ATMOS och HDR, kommer INTE ihåg vart man slutade senast i filmen
Plex, Chromecast Ultra i Soundbaren = HDR men inte ATMOS, kommer ihåg vart man slutade senast i filmen
Plex, Chromecast Ultra i TV (ARC) = Nej och åter nej
Plex app i TV (ARC) = Fy vad segt och inget jag orkat testa
Power DVD 17 Ultra 400 kr = HDR men inte ATMOS, kommer ihåg vart man slutade senast i filmen

Slutsat: Appen Film&TV i Windows 10 är den enda appen jag fått lira med HDR och ATMOS men om man inte orkar se hela filmen på en gång får man ta fram Notepad och skriva ner vart man slutade. Hoppades på Power DVD men programmet stödjer inte att skicka vidare ATMOS-ljud. Och HDR ser inte lika bra ut som på Windows-appen men går kanske stänga av vissa så kallade förbättringar i programmet?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

@yrfhar: Kul att du ville komma in i tråden

Mitt val i slutändan blev en Nvidia Shield med Plex, klarar Atmos och HDR samt kommer ihåg vart man pausat i filmen. Enda problemet är att ljudet ibland försvinner i en sekund 1-2ggr per film, detta är dock problem i Plex och inte själva Shielden.

Skaffade till slut ett Xbox One S för att köpa fysiska filmer att spela upp och detta fungerar klockrent! (Xbox inställningarna säger dock att soundbaren inte stödjer Atmos men när man spelar upp en film så slås detta på och fungerar ändå, så nån bugg i mjukvaran)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

@yrfhar: Kul att du ville komma in i tråden

Mitt val i slutändan blev en Nvidia Shield med Plex, klarar Atmos och HDR samt kommer ihåg vart man pausat i filmen. ...

Konstigt, jag får inte ATMOS med Plex. Däremot DD HD-ljud i alla kanaler. Men spelar ingen roll då KODI fungerar bra och eftersom jag bara använder min nya Shield till film och slutat använda min PC till detta behöver jag inte synka mellan enheter.

Hoppas nu Shield får stöd för ATMOS med Netflix. Körde serien Punisher på datorn men lättare att köra Netflix på Shield eftersom jag måste använda utökat skrivbord för att få ljud genom HDMI och inte alltid Netflix pyttsar ut mer än 1080p då. En lösning är att slå på HDR i Windows och starta om datorn (har man otur får man starta om fler gånger).

Stranger Things skulle också få ATMOS men fick inte det i Windows 10 appen. Kanske bara till Xbox och LG Oled?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]