Lamina T1016B - Problem med USB-lagring

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Lamina T1016B - Problem med USB-lagring

Jag har sedan i höstas en Lamina T1016B-NORD Windows-platta som har stora problem med framförallt minneskortläsaren (är den jag använder konstant som en extra hårddisk) men även USB-stickor. Ett nytt minne fungerar utmärkt allt från några minuter till några dagar. Sedan börjas det. När jag försöker läsa eller skriva en större mängd data slutar minnet svara. Efter en stund kommer någon form av felmeddelande, antingen att jag ska sätta i en disk, att sökvägen inte finns, eller något annat skumt. Filerna syns fortfarande i utforskaren men försöker jag öppna något annat eller en mapp händer inget.
Omstart av datorn hjälper inte, inte heller att ta bort och installera om enheten i enhetshanteraren. Det enda som fungerar är att ta ur kortet och sätta i det igen. Då går det att läsa igen. Men så fort jag försöker med större mängd data är det samma igen. När detta inträffat några gånger går det inte ens att öppna små filer längre. Bara att formatera (på annan dator) eller ta fram ett nytt kort tills inte heller det längre fungerar.

Jag har provat med ett 15-tal olika minneskort och USB-minnen av olika märken och storlekar. Samma på alla. De fungerar felfritt på mina andra enheter med Win 7, Win 10, Linux Mint och Android. Jag har kört diskkontroll både med Windows egna och HD Tune Pro utan några som helst rapporterade fel. Så det är inget fel på minnena.
Total återställning av Windows hjälper inte. Har provat 2-3 gånger. Jag har försökt med andra drivrutiner men den enda jag hittar gör ingen skillnad förutom att skriv/läshastigheten sjunker drastiskt.
USB-enheter som t.ex. möss fungerar felfritt.

Vid några tillfälle har minneskortläsaren fått ett felmeddelande om "Power Failiure" i enhetshanteraren. Det är bara vid några enstaka tillfällen men jag funderar på om det är strömförsörjningen som är problemet...?

Vad tror expertisen, är det fel på drivrutinerna eller hårdvarufel på plattan?

Jag har försökt få svar från Lamina men de har överhuvudtaget inte gått att få tag på. Nu har jag även ställt frågan till Webhallen där jag köpte den. Det lutar åt reklamation men jag har små förhoppningar om att det blir bra det heller. Antingen får jag pengarna tillbaka men det finns inget med motsvarande prestanda att köpa för dessa pengar. Alternativt tar de in den på verkstad och där kommer de antagligen sätta i ett minneskort och konstatera att det fungerar just då och sedan skicka tillbaka...

Stationär/Filserver: InWin x710 | Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom 9950 | Corsair Dominator 4GB | Sapphire HD4850 512MB | Corsair G750W | Div. olika HDD - Win 7
Laptop: Acer Aspire 5738G Win 10 / Linux Mint
Hybrid: Lamina T1016B-Nord Win 10
Telefon: Honor 7 32GB
HTPC: Silverstone CW03 | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | AMD Phenom II 955 | Corsair XMR3 12GB | Evga GeForce GTX 770 4GB | OCZ ModXStream 600W | 1xSandisk SSD, 2xWD HDD - Win 7