Permalänk

Behöver ny spelskärm

Har en Benq 60hz led skärm via dvi idag.
Ny dator på gång och skärmen skall drivas med ett 1070.
Spelar både långsamt rymdsimulator och lite snabbare, typ the division men sjukt sällan jättesnabbt spel.
Dock ser jag gärna 144hz frågan är om det är g—sync eller 144hz och 1ms som gör störst skillnad i spel.
Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag vad gäller problemen som asus, Acer och AOC dras med på sina skärmar. Dom som har rubbet. En IPS panel med alla dessa specs landar ju runt 8000 och uppåt och det är fortfarande ingen garanti att skärmen är bra.

Min budget tänker jag ligger någonstans runt 5000, kanske 6000 för rätt skärm. Så dom värsta är inte ens ett alternativ

Med vänlig hälsning

Victor

Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Maskinisten:

Dock ser jag gärna 144hz frågan är om det är g—sync eller 144hz och 1ms som gör störst skillnad i spel.

Beror helt på vilka spel du spelar och hur du spelar dessa spel. Det ena utesluter inte det andra och när det dras till sin spets är det snarare en fråga om vilken produkt du köper, inte vilka siffror som står i specen.

G-sync (och VESA Adaptive/Freesync) handlar om att hantera skillnaden mellan spelens renderade frekvens (fps) och skärmens uppdateringsfrekvens (Hz). Millisekundspecen säger i princip ingenting om någonting. Att skärmen är kapabel till en hög frekvens som 144 Hz är aldrig fel.

Går igenom detta i bildskärmsguiden, specifikt avsnitt 16, 19 och 22

Permalänk

@Laxpudding: fin guide! Tack så mycket.
Tror det blir den som blev länkad ovan. Mycket pengar för en TN panel, men verkar vara så gott som något.
Hade jag bara spelat rymdsimulatorn så hade jag nog gått på 21:9 IPS. Ah. Jag tror att jag blev lite klokare iaf

Permalänk
Medlem

beställde en sån som länkades. Haft en Samsung 24" 60Hz länge o dreglat över andra skärmar länge. Med tanke på skillnaden som blir man läst om från användare så ska det bli kul o få ny skärm. Känns lite dumt o köpa ny när man har en fungerande men med tanke på all tid man lägger framför skärmen så är det bara dumt o inte uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskinisten:

Har en Benq 60hz led skärm via dvi idag.
Ny dator på gång och skärmen skall drivas med ett 1070.
Spelar både långsamt rymdsimulator och lite snabbare, typ the division men sjukt sällan jättesnabbt spel.
Dock ser jag gärna 144hz frågan är om det är g—sync eller 144hz och 1ms som gör störst skillnad i spel.
Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag vad gäller problemen som asus, Acer och AOC dras med på sina skärmar. Dom som har rubbet. En IPS panel med alla dessa specs landar ju runt 8000 och uppåt och det är fortfarande ingen garanti att skärmen är bra.

Min budget tänker jag ligger någonstans runt 5000, kanske 6000 för rätt skärm. Så dom värsta är inte ens ett alternativ

Med vänlig hälsning

Victor

Skrivet av iglo0:

beställde en sån som länkades. Haft en Samsung 24" 60Hz länge o dreglat över andra skärmar länge. Med tanke på skillnaden som blir man läst om från användare så ska det bli kul o få ny skärm. Känns lite dumt o köpa ny när man har en fungerande men med tanke på all tid man lägger framför skärmen så är det bara dumt o inte uppgradera.

Jag har en sådan skärm som länkades, grymt bra skärm. Dock vill jag säga att den är väldigt ljus och jag menar inte med BLB eller något sånt (har inget BLB på min skärm) Men om man sitter i ett dåligt upplyst rum och tycker att ljusa skärmar är obekväma så skulle jag nog säga att detta inte är skärmen för den personen.

Skärmen drivs av datorn i min signatur.

Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk

Lite orolig är jag att det 1070 som jag har orkar driva en 1440 skärm.
Lite snabba kast men jag funderar istället på en Acer z271 1080p skärm, och jag vet att det finns gode många av er som säger ajabaja till 1080p över 27". Det som talar mot den skärmen är att den saknar ulmb fast det spelar inte så stor roll när gsync och ulmb inte kan användas samtidigt. Enda gången jag ser att ulmb skulle saknas är när gsync över 100hz inte är märkbart och man skulle kunna stänga av gsync helt och köra ulmb istället.

Fördelen som jag ser det är att det är en bra VA panel och dras inte med dom vanligaste problemen som tn och ips har. Den har otrolig svärta. Det enda egentligen den fått nedslag på vid recensioner är priset (vid tid för recension kostade den 7000kr) och avsaknad av ulmb, så den har lite släp.

Vad tycker ni om resonemanget?

Det är bäst jag länkar Datorn som är tänkt att driva skärmen:

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Paddglutt:

Jag har en sådan skärm som länkades, grymt bra skärm. Dock vill jag säga att den är väldigt ljus och jag menar inte med BLB eller något sånt (har inget BLB på min skärm) Men om man sitter i ett dåligt upplyst rum och tycker att ljusa skärmar är obekväma så skulle jag nog säga att detta inte är skärmen för den personen.

Just den, XB271HUA (med TN-panel) har jag inte testat och det verkar inte finnas allt för många djuplodade tester på den. Plus att Acers namn förvirrar google-sökningar och pekar mot fel skärm... :-/

Men jag tror inte den är för ljus eftersom det är ganska ovanligt. Det är mer troligt att du helt enkelt inte dragit ned brightness-reglaget tillräckligt mycket för ett mörkt rum. Det ska typiskt ned till 10–20% på reglaget för att komma under 100 nits som är önskvärt i mörkt rum.

Permalänk

@Laxpudding: vad tror du om den härskärmen som kompromiss? Värt att notera är att kontrasten är specad till 1000:1 påfleraställen men uppmätt till 3000:1.
Inte alls så att jag spelar cs:go eller på annat sätt behöver den snabbaste och bästa skärmen men vill samtidigt inte gå miste om allt för mycket. Spelar som sagt lite rymdsimulator, lite division, fallout 4 vilka är ganska långsamma spel.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Maskinisten: Jag har testat den här:

http://www.sweclockers.com/test/22745-acer-z271bmiphz-144-hz-...

Ett GTX 1070 ska räcka att hålla spelen du spelar över 60 Hz på 2560x1440 och det kommer räcka rätt långt med att maximera skärmen ovan. Tänker du långsiktigt är skärmen ovan därför en skärm för den som idag prioriterar frekvens framför grafikkvalitet. Vad kommer du byta härnäst? Skärm eller grafikkort?

Permalänk

@Laxpudding: så långt har jag inte ens tänkt. Men det första som jag kommer att tänka på är grafikkortet om man får en bra deal på ett 1080. Har jättesvårt att se att jag skulle lägga ut för ett 1080ti. Så med det i sinnet.

1070 bör kunna driva skärmen ett bra tag. Dvs ett år eller två innan jag byter grafikkort.
Vill åt en hybrid lösning med grafik/prestanda. spelen får gärna inte gå under 60fps.
Vill inte spöa min nya dator med en skärm som knappt går att driva.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jo det är ovänligt xD har ställt ner ljusstyrkan till 0 och den är fortfarande väldigt ljus men det märks mest när det är vita bakgrunder. Men som jag sa så är det en grym skärm och jag rekommenderar den starkt.

Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

fick skärmen idag. Grym skärm! Inget att klaga på direkt.
Men på Rainbow six:Siege i 1440p får jag input lag, så gott som ospelbart. Ändrar jag till 1080p så är den knappt märkbar.
VSync av
fullskärm
Över 70fps
Nån som haft liknande problem? vill ju gärna köra i 1440p nu när man kan

Permalänk

@iglo0: vad har du får grafikkort?

Permalänk
Medlem

GTX 1070