Microsoft avslutar stödet för Windows Phone

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avslutar stödet för Windows Phone

Mer än tre år efter lanseringen av Windows Phone 8.1 avslutar Microsoft stödet för operativsystemet, och därmed för hela Windows Phone-familjen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tråkigt för de som kör Windows Phone. Kommer Microsoft göra en comeback med en Surface mobil eller de överger kanske tanken på det helt?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Var väl fan på tiden.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Man får läsa denna artikel ganska kritiskt, först tänkte jag, ok är det hejdå med hela Windows mobiler nudå slutligen men då måste man förstå att det kallades Windows Phone tidigare och Windows 10 Mobile nu med det senaste gränssnittet (tycker ju att Windows Phone 8.1 och Windows 10 Mobile är ju ändå ganska lika i grund och botten, att det är mest lite UI förändringar och därför fick jag först uppfattningen att alltihopa nu skulle skrotas)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tråkigt för de som kör Windows Phone. Kommer Microsoft göra en comeback med en Surface mobil eller de överger kanske tanken på det helt?

One can only hope.
Tror dessvärre att oddsen för att vi får se en surface phone inte är något vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

One can only hope.
Tror dessvärre att oddsen för att vi får se en surface phone inte är något vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Snart kan ju fulla Windows köras på ARM. Någon tillverkare borde ju ta tillfället i akt och göra en telefon som kan dockas till fullständig desktop.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag sitter idag med en Lumia 950 och jag kommer aldrig mer skaffa en Windows baserad mobil. När jag hör ordet Windows Mobile så vill jag bara spy. Microsoft gör inget för hjälpa till med app stödet utan istället drar dom sig ur eventuella samarbeten med olika app tillverkare. Inget stöd för connectivitet mobilt (BIL). Nu finns ju Androidcar, Applecar play, Mirrorlink i nästan alla nyare bilar, istället gör dom detta https://mspoweruser.com/mirrorlink-windows-phone-appears-dead...
Microsofts Mobil satsning har varit ett skämt sedan begynnelsen.

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Var väl fan på tiden.

Förstår inte varför?
För de som inte är intresserade av ett OS är väl denna nyhet av mindre intresse och för de som gillar OS:et är det en tråkig nyhet.
Varför skulle det vara bra att något läggs ner även om det bara är ett fåtal som gillar det?

Personligen kommer jag sakna WP, gick aldrig över till Win10M utan det fick bli Android istället. Saknar fortfarande WPs gränssnitt men inte dess brist på appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Snart kan ju fulla Windows köras på ARM. Någon tillverkare borde ju ta tillfället i akt och göra en telefon som kan dockas till fullständig desktop.

Det är ju det många hoppas på, dock är det väl ingen tillverkare som knappt vågar ta i Microsofts mobilsatsning med tång just nu då det är en sån enorm gamble.

Men jag hoppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Förstår inte varför?
För de som inte är intresserade av ett OS är väl denna nyhet av mindre intresse och för de som gillar OS:et är det en tråkig nyhet.
Varför skulle det vara bra att något läggs ner även om det bara är ett fåtal som gillar det?

Personligen kommer jag sakna WP, gick aldrig över till Win10M utan det fick bli Android istället. Saknar fortfarande WPs gränssnitt men inte dess brist på appar.

För att det är Microsoft. Ett företag som är häftigt att klaga på så fort det kommer en nyhet. Typ.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Förstår inte varför?
För de som inte är intresserade av ett OS är väl denna nyhet av mindre intresse och för de som gillar OS:et är det en tråkig nyhet.
Varför skulle det vara bra att något läggs ner även om det bara är ett fåtal som gillar det?

Personligen kommer jag sakna WP, gick aldrig över till Win10M utan det fick bli Android istället. Saknar fortfarande WPs gränssnitt men inte dess brist på appar.

Har själv kört WP och tycker helt enkelt att det är ett kasst OS.

Visst hade det trevligt gränssnitt, men ruskigt dåligt utbud av både hårdvara och mjukvara.
Hade det faktiskt funnits appar till det som Android/IOS hade det säkert kunnat vara mer attraktivt, men å andra sidan kom det för sent. Apple har redan samlat fåren i hagen.

När vi får full Windows på en telefon (kanske en surface phone?) så kan jag överväga det igen, men Windows phone var dödsdömt sen länge.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Försöker MS formulera bort sig från sitt ansvar?
Jag tolkar det som att majoriteten av Windows Phoneanvändarna har valt att inte gå upp till version 10. Om jag förstod rätt kan inte alla uppgradera.
Den stora skillnaden här mellan MS och Apple är att Apple stöder sina produkter bra mycket längre än MS.

Jeddra lustigt då MS faktiskt har kunskap och verktyg för det, säga vad man säga vill om Windows Update, men det gör livet lättare för de flesta.

Detta påverkar iofs inte mig alls då jag använder Android

Permalänk
Proffsmobbare

Måste man inte påbörja något innan man kan avsluta det?

Permalänk
Medlem

Hoppas att de fortsätter satsa på mobile, 950xl är den den bästa mobil med bästa OSet jag haft, synd bara att det inte fanns appar. Sitter nu med en hemsk s7 men som iaf har appar som är nice

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Dom har ju slutat supporta 8 på pc också, så inget konstigt, förutom att de flesta telefoner inte fick 10an.. Använder bara spotify, edge bra kamera, facebook så behöver jag inte mer än w10 klart skönaste oset. Hade ju aldrig vart kvar om jag är beroende av mer appar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är väl egentligen inte helt olikt strukturen som Apple kört tidigare på iPhones.
Man släpper en ny iOS varje år, efter 3 generationer så får de sista enheterna inte längre sin uppgradering?
Här gick man över till Win10 mobile efter 3 år istället.

Men jag tror dock spiken i kistan kommer komma så småningom. Appstödet för Win10 mobile är lika horribelt som det för Windows Phone 8.1.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk

För att tillägga, det är nog inte 80% som inte FÅR uppgradera.
Det är bara 80% som inte har uppgraderat.

Vi hade windows phones en vända på jobbet och våra enheter fick möjlighet att uppgradera ända tillbaks till Lumia 830 & det blir nog en över 3 år gammal mobil.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Windows Mobile har ju också låga marknadsandelar. Att de orkar hålla på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Den stora skillnaden här mellan MS och Apple är att Apple stöder sina produkter bra mycket längre än MS.

Det gäller Windows mobiler från 2014 alltså och man har möjlighet att uppgradera till Windows Mobile och fortsätta få uppdateringar. Jag tycker det är rätt bra support. Jag använde dock bara min Lumia 950 i 4 månader innan jag gick tillbaks till Android pga appar jag inte klarar mig utan.

/Knight

EDIT:

Skrivet av SollieFoto:

För att tillägga, det är nog inte 80% som inte FÅR uppgradera.
Det är bara 80% som inte har uppgraderat.

Vi hade windows phones en vända på jobbet och våra enheter fick möjlighet att uppgradera ända tillbaks till Lumia 830 & det blir nog en över 3 år gammal mobil.

Precis! Lumia 830 släpptes i september 2014 och får fortfarande uppdateringar. Likaså billigare Lumia 635 från juni 2014.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad mellan Windows Phone och Windows Mobile?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Windows Mobile har ju också låga marknadsandelar. Att de orkar hålla på.

Vad exakt är skillnaden mellan Windows Phone och mobile? Aldrig hört talas om den sistnämnda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Vad är det för skillnad mellan Windows Phone och Windows Mobile?

Skrivet av RVX:

Vad exakt är skillnaden mellan Windows Phone och mobile? Aldrig hört talas om den sistnämnda.

Skickades från m.sweclockers.com

Ms valde att byta namn från Phone till Mobile när de gick från Windows 8.1 till Windows 10.
Windows Phone 8.1
Windows 10 Mobile

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Ms valde att byta namn från Phone till Mobile när de gick från Windows 8.1 till Windows 10.
Windows Phone 8.1
Windows 10 Mobile

/Knight

Ah ok, det var så enkelt med andra ord. Tack för klargörandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Det gäller Windows mobiler från 2014 alltså och man har möjlighet att uppgradera till Windows Mobile och fortsätta få uppdateringar. Jag tycker det är rätt bra support. Jag använde dock bara min Lumia 950 i 4 månader innan jag gick tillbaks till Android pga appar jag inte klarar mig utan.

/Knight

EDIT:
Precis! Lumia 830 släpptes i september 2014 och får fortfarande uppdateringar. Likaså billigare Lumia 635 från juni 2014.

Var inte länge sedan enbart en handfull enheter fick Creators Update, 830 från oktober 2014 är inte en av dem, andra enheter ska visst få säkerhetsuppdateringar, men det är inte mycket att hoppas på där. Många telefoner från 2014 går inte att uppdatera heller, Lumia 530 och 630 t.ex. där 530 sålde bra mycket bättre än 830 såklart, och kom efter 930 som fick uppdateringen och som råkar vara äldsta telefonen som officiellt också fick den.

Permalänk
Inaktiv

Inte oväntat med hat mot Windows Phone i tråden, precis som resten av Internet.

Körde det under något år och tyckte det var överlägset Android på de flesta punkter. Men sen blir det ju förr eller senare en "dealbreaker" att sakna kritiska appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vad exakt är skillnaden mellan Windows Phone och mobile? Aldrig hört talas om den sistnämnda.

Skickades från m.sweclockers.com

Namnbyte i hopp om att få en nystart tror jag men det gick ju inget vidare bra. Det finns telefoner från många tillverkare i alla tänkbara prisklasser, men ändå ligger de klistrade runt 1.5%. Att de får hålla på och leka såhär för aktieägarna är för mig en smula märkligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@maddogmoffit:
Samma anledning som ges när folk vill köra andra OS än windows 10 här på forumet.

Om windows mobile och phone läggs ned så finns det fler teoretiska utvecklingstimmar för Android och iOS applikationer. Så är man en förespråkare för argumentet i ena scenariot bör man väl vara det för det andra likväl?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Namnbyte i hopp om att få en nystart tror jag men det gick ju inget vidare bra. Det finns telefoner från många tillverkare i alla tänkbara prisklasser, men ändå ligger de klistrade runt 1.5%. Att de får hålla på och leka såhär för aktieägarna är för mig en smula märkligt.

De ligger långt under det i försäljning, då Microsoft inte tillverkar och säljer några telefoner längre.

Permalänk
Medlem

Fast om man jämför detta med andra tillverkare så är det väl inte så konstigt? Har Samsung eller Apple stöd för 6 år gamla telefoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tråkigt för de som kör Windows Phone. Kommer Microsoft göra en comeback med en Surface mobil eller de överger kanske tanken på det helt?

Det känns lika sannolikt som att Half-Life 3 kommer i höst IMO. Även om det skulle komma en, gruppen konsumenter för den är så smal och liten nu att det inget finns att vinna på den sett från ett företags perspektiv, stora massan har funnit sig i två OS (dessvärre) att välja på. Nadella svammlar ju om "intelligent cloud" som mantra nu istället för "mobile first, cloud first". Tror precis alla innerst inne blir förvånade om en Surface Phone släpps.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro