Lamina T1012B - Stänger av istället för omstart

Permalänk

Lamina T1012B - Stänger av istället för omstart

Hej på er,

Har ett gäng Microsoft Lamina surfplattor modell T1012B.NORD som idag och igår lyckats uppdatera till Windows ver. 1703 (Creators Update). Under uppdateringen så fick samtliga surfplattor bluescreen ca 2-4 gånger med följande errorkod.
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, startade om plattan vid samtliga tillfällen och uppdateringen fortsatte.

Problemet som uppstod efter uppdateringen var att istället för att starta om när man trycker på "Starta om" i startmenyn så stängs plattan av helt, och måste manuellt startas upp. Detta gäller även om jag kör t.ex. "Shutdown -r -f -t 0" via CMD eller om jag går in och väljer "Avancerad start" via Windows inställningar.

Jag har testat följande utan någon förbättring.
* Gått igenom samtliga strömsparinställningar och satt till "Aldrig" / "Alltid på"
* Kollat igenom enhetshanteraren för att se om någon specifik drivrutin haft problem (Hittade inga fel)
* Kört senaste Windows update

Håller för tillfället på att testa "Återställ till en tidigare version av Windows" via Windows inställningar vilket tog bra mycket längre än vad jag förväntade mig så jag har ingen status där heller.
Testade även att göra en fabriksåterställning via Windows inställningar, men jag fick samma problem där. Dock så kan det ha berott på att surfplattan kört igenom exakt samma update igen när den var klar. Kickade igång reseten mitt på dagen när surfplattan var ansluten till internet och glömde rycka kabeln innan jag gick hem. Fullt möjligt att det går att köra en full reset och se till att den inte gör uppdateringen.

Känns dock tråkigt om det inte går att lösa på något annat sätt än att återställa hela surfplattan, vi har ca 200 Lamina tablets ute hos kunder och det vore väldigt segt om de sakta men säkert börjar få samma problem.

Någon som stött på detta problem tidigare eller har någon lösning?

Permalänk

Fungande åtgärd på min Lamina T1012B

@berbinator: Råkade ut för exakt samma fel som du beskriver, fick plattan utbytt, och vid uppdateringen av Windows 10 på den nya plattan uppträdde samma fel! Efter lite letande så gjorde jag följande, och den har sedan dess fungerat!
Högerklickade på Windowssymbolen nere i vänstra hörnet
Klickade på Enhetshanteraren i menyn
Dubbelklickade på HID (Human Interface Devices)
Dubbelklickade på Goodix Touch HID
Klickade på fliken Drivrutin
Klickade på "Återställ tidigare drivrutin"
Svarade Ja på kontrollfrågan, och den återställde drivrutinen till ver 11.2.1.1004
Startade om datorn efter detta, och felet var borta, flera uppdateringar av Windows 10 har gjorts, och det fungerar fortfarande!
Hoppas att detta kan hjälpa dig!
Lycka till

Permalänk
Medlem

Stänger inte av

@berbinator:
Löste det sig för dig?

Jag har liknande (samma?) problem här med några T1012B.NORD.

Vid försök till att stänga av eller starta om, slocknar skärmen och sedan verkar den hänga sig.
Man tror att den är avstängd, men den har hängt sig. Det upptäcker man när man försöker starta den igen, eftersom den helt enkelt inte startar förrän man har stängt av den genom att hålla inne powerknappen länge.

Om man stänger av i felsäkert läge får man blåskärm med DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

Jag har provat att återställa till tidigare drivrutin där det har varit möjligt, utan att problemet har lösts.

Permalänk

Hei,

Jeg har nå dette problemet, og må enten løse det selv, eller bevise at det er en fabrikasjonsfeil for å få den reparert.

Det er et kjent problem på Linx forumet. Spesielt modell 1020 (ikke identisk med 1012, men likner veldig). Der blir det sagt at løsningen er en bios oppdatering, og at Creator's update blir installert ETTER biosoppdateringen. Bios for Linx ligger ute, men Lamina nekter å la noen få tilgang til bios oppdatering for Lamina. Nettbrettet må sendes inn for reparasjon for å få dette gjort.

Skrivet av berbinator:

Har ett gäng Microsoft Lamina surfplattor modell T1012B.NORD som idag och igår lyckats uppdatera till Windows ver. 1703 (Creators Update). Under uppdateringen så fick samtliga surfplattor bluescreen ca 2-4 gånger med följande errorkod.
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, startade om plattan vid samtliga tillfällen och uppdateringen fortsatte.
.....
Känns dock tråkigt om det inte går att lösa på något annat sätt än att återställa hela surfplattan, vi har ca 200 Lamina tablets ute hos kunder och det vore väldigt segt om de sakta men säkert börjar få samma problem.

Har du fått til en løsning? Skulle gjerne sluppet å sende inn plattan. Kan gjøre det meste selv, så lenge det går.

Skrivet av Torsbyvargen:

@berbinator: Råkade ut för exakt samma fel som du beskriver, fick plattan utbytt, och vid uppdateringen av Windows 10 på den nya plattan uppträdde samma fel! Efter lite letande så gjorde jag följande, och den har sedan dess fungerat!

Dette går ikke på min platta. Ingen option for å legge inn tidligere driver.

Skrivet av Olgonovo:

Man tror att den är avstängd, men den har hängt sig. Det upptäcker man när man försöker starta den igen, eftersom den helt enkelt inte startar förrän man har stängt av den genom att hålla inne powerknappen länge.

Om man stänger av i felsäkert läge får man blåskärm med DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

Ja, jeg tror dette er nøyaktig det samme. Min blir veldig varm til batteriet er slutt. Må trykke inn startknapp leeenge.

Har noen en oppdatering?

Han jeg snakket med på Lamina tror det er et annet problem som gjør at den slår seg av (han tror den VIRKELIG slår seg av) når man prøver å omstarte. Jeg tror det er samme. Jeg tror dette er et fabrikasjonsfeil.

En til som har opplevd samme problem: alni1 her:
https://www.prisjakt.no/product.php?o=3669681

Jeg mener vi burde få tilgang på bios, istedet for at vi skal slenge de eller krangle med selger og Lamina om hvorvidt dette er et feil som rammer alle 1012.

la til link