Media Markt vägrar reklamera min telefon
Hej allihopa!
Första gången jag startar en tråd här på SweC. Ska försöka svara i tråden så gott jag kan. Kommer dock inte kunna uppdatera tråden i realtid, då problemet är just att jag är utan mobiltelefon.
Hade förbeställt en ZTE Axon 7 (ion gold) under november 2016. Väntade en hel månad och fick tag på den till slut efter första veckan i december. Var taggad och glad över en telefon med grymma komponenter för endast 4990 kr. Slapp då spendera över 8000 kr för konkurrerande märken. Meeeen så kom problemen ett par månader senare.
Sammanfattning av händelserna:
- Telefonen började koppla ner bluetooth, nätverk och Wifi under januari/februari 2017.
- Telefonen påstods vara falsk (!!!) av säkerhetspersonal hos två stycken flygplatser (Skavsta och Arlanda).
När jag reste till Spanien under februari så fick jag vänta 10 minuter vid säkerhetskontrollen. En vakt kom fram med telefonen och sa att man visade speciellt intresse för den i röntgenmaskinen, och kom fram till slutsatsen att den var falsk, men att jag fick resa med den. Jag viftade bort ärendet och tyckte bara att vakterna inte visste vad de snackade om. Sedan hände det igen på Arlanda flygplats under April. Dock så fick jag inte ta med mig telefonen alls denna gång.
- Dammkorn upptäcks inuti själva linsen som då förorsakade fläckade bilder med svaga svarta prickar.
- Telefonens "två-dygnsbatteri" höll i endast två-tre timmar, standby.
- Allmän dålig byggkvalité med vingliga knappar, varav en knapp flög av.
- Kokhet telefon
Jag gick till Media Markt (MM) och gick igenom ovanstående punkter i mitten av Maj. MM skickade in varan till deras verkstad i södra Sverige. Det tog nästan fyra veckor! Då händer följande:
- MM Barkarby lämnar ut samma telefon, icke åtgärdad med SAMTLIGA kvarstående fel. "Bytt backcover" står det i verkstadens rapport. Lämnade inte in den för att byta skal? Den åkte tillbaka över disk direkt! Inget svar har heller givits om varför man kallat min telefon falsk alt. farlig för flyg?
- MM Barkarby tar tid på sig igen och lämnar ut en telefon med KVARSTÅENDE FEL, dåligt putsad kameralins samt ett nytt fel... min telefon var nu lilafärgad krossad när man satte på telefonen. Telefonen åkte tillbaka igen över disk. Nu hemställde jag konsumentköplagen och sa att jag förvägrar en reparation. Jag ville reklamera telefonen. MM sa att den ska tillbaka för bedömning innan en reklamation.
- Telefonen kom tillbaka efter nästan två veckor, reparerad enligt personalen. Jag sa att jag inte ville reparera telefonen, utan krävde en reklamation med ersättning för resor etc. Då hänvisar man till en av sina tre ansvariga i butiken, som skulle återkomma under nästkommande vecka.
- MM ringer inte upp då jag sökt butiken genom kundtjänst. Jag mailar till butiken, då jag fick en mailadress till chefernas gruppmail genom service disken. Inget svar. Här blir jag arg och anmäler butiken via konsumentverkets och ARNs webbplats.
Jag besöker MM Barkarby under fredagen den 7 juli. Ingen ansvarig chef fanns ännu på plats. Även idag den 13 juli vägrar personalen att reklamera telefonen och ersätta mina utgifter, utan man hänvisar mig till deras chef som inte är på plats. Nonchalanta personalen ber mig att gå hem och vänta på ARNs rekommendation om jag inte är nöjd.
Jag har haft tre registrerade ärenden hos MM.
Under dessa ärenden har man inte bara undvikit med att svara på mina frågor angående telefonen, utan man har förorsakat mer skada och förhalat ärendena.
Min hemställan av konsumentköplagen har nonchalerats av MM och man har ännu inte reklamerat telefonen, senast efter två besök idag.
Vad ska jag göra??? Jag kan inte vara mobillös i ett halvår, då ARN kan ta så lång tid på sig i sina utredningar.