Media Markt vägrar reklamera min telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

(1) De har tre gånger på sig att reparera telefonen. Du kan inte kräva omleverans innan det. Vad jag kan utläsa av texten har de reparerat telefonen två gånger.
(2) Varför skulle de betala dig milersättning, kostnader etc?

Nej, praxis är två reparationsförsök = 3 reklamationer.

http://lawline.se/answers/11103

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej, praxis är två reparationsförsök = 3 reklamationer.

http://lawline.se/answers/11103

Där ser man. Då borde du kunna kräva omleverans eller häva köpet.

Permalänk
Medlem

Ehh falsk telefon?
Skulle gissa standby tiden beror på handhavande fel
Vadå fick inte ta med telefonen? Skippa du flyget?
Har väldigt svårt att tro MM säljer falska telefoner... Låter helt bissart, var nog en miss av dig att nämna det till ARN låter bara flummigt och din trovärdighet sjunker i helhet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltså vad jag vet så har man ju rätt o begära återköp efter samma fel 3 gånger? Var så i Power och Expert för många år sedan? Är det inte så fortfarande? Inte handlat i butik på flera år... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Där finns ju också en gräns för hur många ggr man behöver lämna in den för olika fel, mig veterligen är det praxis på 3 reparations försök vid olika fel därefter behöver du inte godkänna ytterligare reparation. Stå på dig så löser det sig säkert.

Ska göra det tack! Jobbigt att vara telefonlös och behöva stå ut med fulspel från etablerade företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

(1) De har tre gånger på sig att reparera telefonen. Du kan inte kräva omleverans innan det. Vad jag kan utläsa av texten har de reparerat telefonen två gånger.
(2) Varför skulle de betala dig milersättning, kostnader etc?

Det jag kan läsa av texten, "Kunden har lämnat in sin telefon vid tre tillfällen för olika fel".

Alltså ska kunden ha rätt till hävning av köpet när hen lämnade in den för fjärde gången, utan att hen ska behöva acceptera ytterligare försök till reparation, utan affären har bara rätt att skicka in telefonen igen för en bekräftelse att det fortfarande är fel på den, vilket det inte har skett i det här fallet?

Både kunde och affären gör fel i det här fallet, kunden tror att den kan häva köpet direkt, och affären verkar bara tjafsa emot istället för att informera om det jag nämnde ovanför till kund.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej, praxis är två reparationsförsök = 3 reklamationer.

http://lawline.se/answers/11103

Bara om det rör sig om samma fel/komponent.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv

Blir rätt bökigt att få lämna in telefonen så många gånger. Normalt sett när man lämnar in en telefon så får man fylla i ett formulär där felen/felet beskrivs. Du borde få en kopia av den och säg att det är 5 fel på telefonen, men de har bara åtgärdat ett fel åt gången. Det innebär att MM har fått 3 reparationsförsök för alla de 5 felen och det är skäl nog att häva köpet.

Det är också viktigt att det är faktiska fel som beskrivs. Jag noterar i TS inlägg så är det mycket känslor som dyker upp och glöm inte att det är en människa som är på andra sidan och ska ta emot reklamationen. Det är klart lättare att vara trevlig, men saklig för att få hjälp. Om telefonen är kritisk för dig så bör du ha en backuplösning. Har du möjlighet att låna en telefon från en vän eller bekant så länge? Det måste skilja på att ha rätt och få rätt. Enligt mitt tycke så är det bäst att mala på som en igel så att du får omleverans eller upphävande av köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Bara om det rör sig om samma fel/komponent.

Ja? Här hävdar ju TS att alla fel kvarstår.

Men TS svarar inte direkt på frågor som gäller felen så det blir svårt att få rätsida på det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av monneq:

@Spiffman: Fattar inte heller. Snackade med Swedavia och de sa att man är riktigt strikt när det gäller batterier. Så det är troligtvis något runt batteriet som oroade vakterna

Om du är nyfiken på varför de oroar sig gällande batteriet:
http://www.flyingmag.com/news/ups-747-crash-highlights-lithiu...
http://money.cnn.com/2016/02/23/news/companies/lithium-ion-ba...

Dessa artiklar gäller dock enbart batterier och ej monterade i utrustning men de belyser ändå faran gällande lithiumbatterier. Finns massa särbestämmelser gällande detta nu sedan 2017 gällande transport och liknande. Som någon nämnde tidigare är ju samsungs note 7 ett utmärkt exempel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av monneq:

Ska göra det tack! Jobbigt att vara telefonlös och behöva stå ut med fulspel från etablerade företag

Etablerat företag är det absolut, men mediamarkt som bolag går väldigt dåligt i Sverige.
I februari kom det en nyhet om att mediamarkt skulle lämna Sverige. vet inte hur det blev med den saken?
http://www.di.se/nyheter/media-markt-lamnar-sverige/

Jag är mer nyfiken på problemet med "falsk telefon" som flygplatser har påpekat. Skulle det stämma är det väldigt illa.
Annars tycker jag det är standard från servicedelen av MM. Långa rep.tider.
Flesta hemelktronikbolag har väl 3 rep.försök innan man kan be om likvärdig produkt eller be om pengar tillbaka?
Hoppas det löser sig med allt gissel...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Du fick inlämningskvitto varje gång hoppas jag?

Enligt vem då?

Tyvärr, men du borde ha förstått att det ofta tar lång tid med returer och personalen slutar inte bete sig som säljare bara för att det är ett returärende. De har som vana att ljuga och försköna.
När det tog lång tid första gången så kan man tycka att du borde ha insett att det mycket väl kunde ta mer än någon enstaka vecka nästa gång...
Att du håller på och tjafsar om "lånetelefon" gör ju inte direkt att personalen tar dig mer seriöst.
Har de någonsin pratat om att de erbjuder lånetelefoner vid serviceärenden? Såg du någon sådan reklam i varuhuset när du var därinne i höstas?

Att du inte har sparat någon endaste gammal telefon eller har en endaste person du kan fråga ifall den har någon gammal telefon liggandes är ju väldigt tråkigt för dig, men kan verkligen inte se varför Mediamarkt ska hamna i skottgluggen för det.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

(1) De har tre gånger på sig att reparera telefonen. Du kan inte kräva omleverans innan det. Vad jag kan utläsa av texten har de reparerat telefonen två gånger.
(2) Varför skulle de betala dig milersättning, kostnader etc?

Konsumentköplagen 2 § 2 st: "Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag." (https://lagen.nu/1990:932)

Med andra ord ska MM täcka de merkostnader reklamationen medfört. Lite oklart om milersättning och trängselavgift är okej när lokaltrafik är ett alternativ, dock borde påverkan på restid kunna väga över för att ta bilen. Ett räkneexempel på Centralen till Barkarby och miltalsersättning på 18.5 och lite trängselskatt landar runt 100:- per resa, motsvarande med SL hade varit 86:- (enkelbiljetter), 14:- extra för en potentiell tidsvinst runt en timma bör inte ses som oskäligt.

Har MM dessutom inte informerat korrekt om tiden det tar för telefonen så är det självklart att man ska betala ersättning för ett obrukat abbonemang. Man kan inte förutsätta att kunden har en extra telefon. För övrigt har jag aldrig varit emd om att jag lämnat in en telefon på service utan att få en lånetelefon under servicetiden. Vill dels minnas att under tiden jag jobbade på en av MMs konkurrenter var det praxis att erbjuda lånetelefoner, detta var dock ganska många år sedan. Dels så har jag alltid fått lånetelefoner när jag haft servicar hos Tele2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Konsumentköplagen 2 § 2 st: "Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag." (https://lagen.nu/1990:932)

Med andra ord ska MM täcka de merkostnader reklamationen medfört. Lite oklart om milersättning och trängselavgift är okej när lokaltrafik är ett alternativ, dock borde påverkan på restid kunna väga över för att ta bilen. Ett räkneexempel på Centralen till Barkarby och miltalsersättning på 18.5 och lite trängselskatt landar runt 100:- per resa, motsvarande med SL hade varit 86:- (enkelbiljetter), 14:- extra för en potentiell tidsvinst runt en timma bör inte ses som oskäligt.

Även om bilresan anses oskäligt dyr så borde kunden rimligtvis ersättas med vad den billigare kollektivtrafikresan skulle ha kostat, och därmed bara behöva stå för mellanskillnaden själv.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD