Forumdelen sponsras av

[Köpråd] Bästa 65-tummaren under 15k?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017

[Köpråd] Bästa 65-tummaren under 15k?

Efter klantig uppackning av en zinkhylla från IKEA har min och sambons teve en fin liten vit repa i skärmen, och letar därför ny. Vi har kommit fram till att 55" är för litet, egentligen vore 60" optimalt, men eftersom utbudet är bättre bland 65" letar vi i stället där. Ni mer kunniga, vad har ni för tips i denna djungeln? Jag ser mig själv som okej på efterforskning, men att läsa på amerikanska recensionssidor leder mig allt som oftast in på en vild jakt på motsvarande modellnummer för den europeiska marknaden, och där är jag på lite väl djupt vatten.

Det jag främst värdesätter:
- är att interfacet är kvickt och piggt, vilket jag uppfattat att LG lyckats med via WebOS
- fler än 3 HDMI-ingångar
- HDR i någon standard som är någorlunda framtidssäker
- gärna fjärrkontroll som har Air Mouse-funktion och inte är för plastig
- helst, men inte nödvändigt, fyra ben som är flyttbara. Sånt det är bra att tänka på när man inte har dedikerad tevemöbel.

Budgeten är max 15k, men kostar den perfekta teven för våra ändamål 15 500 är det förstås helt okej. Jag vet att LGs OLED-modell i 55" från 2016 numera kostar runt 13k, och jag har alltid varit intresserad av OLED, men jag vet att jag kommer ångra om jag går under 60" och när jag pillade lite på nån Samsung för samma pris på Elgiganten (ändrade färginställningar, kollade samma klipp på YouTube osv) så såg jag inte någon större skillnad i kvalitet eller svärta. Har också koll på att det ibland kan vara bättre att köpa en äldre modell, har läst nåt om att Samsungs KU-serie är bättre än MU-serien som ersatt i år. Men all hjälp mottas tacksamt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Intel Core i7 2600K | ASUS P8P67 WS Revolution | Corsair Vengeance 2x8GB 1600Mhz | ASUS Strix GTX 970 | Samsung 830 128GB SSD | Seagate Barracuda 7200rpm 1TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Zalman CNPS9900 MAX | Fractal Design Define R4 | BenQ XL2420T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rosvik
Registrerad
Apr 2002

Den funderar jag på. Har en 60" plasma som börjat få coilwine då och då och 65ks7005 är den billigaste TVn jag kan tänka mig.

3770k @ 4.5ghz delid (pure rock), GTX 1080@2050MHz, 16gig RAM, 256GB 850 Evo, Fractal Design mini, Samsung C34F791WQU.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

65UH750V på Elgiganten, eller UE65KU7005XXE (även den på Elgiganten) som Rickard föreslog.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jan 2015

Jag går i samma banor men är inte lika stenhård på 15k, däremot är väl inte 20k intressant att betala. Det ska vara 65" och 4k i alla fall. Funderar lite på om det funkar att köra rdp från webos. Med android går det ju alltid installera en remote desktop app. Vad ska jag undvika idag eller framförallt hålla ett öga på? Uppdateras androidversionerna på tv? Många jag ser sitter med 5.0

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: Haswell-E i7 5820k 4.5GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2800mhz | GPU: Asus GTX 970 Black Edition | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 850 SSD 256GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: WD Black 500GBx2 i RAID0 | Skärmar: 3x DELL U2515H | OS: Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Dec 2002

Helt utan tvekan Samsung UE65KS7005 eller Samsung UE65KS7505 beroende på tillgänglighet.

Jag kollar bara på RTINGS recensioner nuförtiden...

http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks8000 (7005 / 7505 i EU..)

Orsaken är inte att Samsung är "bäst" på något sätt och vis, men dom är absolut mest prisvärd för den prislappen. Detta är tv-apparater som kostade närmare 30k år 2016 som nu kostar mindre än halva nypriset! Sony och andra tillverkare kan inte riktigt konkurrera med dessa prisfall. T ex kostar Sony's 2016 motsvarighet 20k+ fortfarande..

Jag var själv inne på att köpa ny då min projektor började dö för en vecka sedan, men lyckades återuppliva den med ny lampa - Annars hade jag själv köpt någon av ovanstående. Tycker inte det är värt det dubbla priset för LG's 65" OLED, sen är jag även rädd för att uppfatta hack i 24p-playback (99% av mitt material..) då OLED's i princip har obefintlig responstid och kan få ögat att uppfatta att det hackar vid uppspelning av material med låg bildfrekvens då jag är extremt känslig för sådant.