Väljer du bort filmer för att de är 3D? (Bio)

Permalänk
Medlem

3D på bio var coolt första och kanske andra gången man tittade på det. Sen blev det bara irreterande. Känner inte att det ger en bättre upplevelse utan det blir tvärtom istället.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Skrivet av ormey:

Väljer inte bort filmen, men jag väljer aktivt bort 3D versionen!

I detta fall kan jag ej välja bort 3D. Filmen går ej med 2D. Så se filmen med 3D eller skita i filmen.

Permalänk
Medlem

verkar som många i tråden inte kan hantera att titta på 3D

Permalänk
Medlem

@andersgog: När det gäller gemini man kanske man ska se filmen till hälften för att avgöra om 3D+ är något att ha.
Är det gjort med 3d i tankarna från början kanske det går att se och inte bara är en hop effekter för sakens skull (som det var när 3d kom)

Själv kan jag ha problem med specialeffekter i 24fps där man panorerar över en detaljrik scen och får en riktig slideshow... 120 fps kan nog hjälpa både med effektrika filmer och för att stabilisera 3d som ju kan halvera frameraten en gång till.

Gillar man inte 3d så sitter man fortfarande i båten för de filmerna är ju ofta filmade med extremt stort skärpedjup och liten motionblur för att få 3d-effekten att pop'a. Då hamnar man direkt i en filmstil som ger en huvudvärk om man ser den i 24fps...

Permalänk
Skrivet av pacc:

@andersgog: När det gäller gemini man kanske man ska se filmen till hälften för att avgöra om 3D+ är något att ha.
Är det gjort med 3d i tankarna från början kanske det går att se och inte bara är en hop effekter för sakens skull (som det var när 3d kom)

Själv kan jag ha problem med specialeffekter i 24fps där man panorerar över en detaljrik scen och får en riktig slideshow... 120 fps kan nog hjälpa både med effektrika filmer och för att stabilisera 3d som ju kan halvera frameraten en gång till.

Gillar man inte 3d så sitter man fortfarande i båten för de filmerna är ju ofta filmade med extremt stort skärpedjup och liten motionblur för att få 3d-effekten att pop'a. Då hamnar man direkt i en filmstil som ger en huvudvärk om man ser den i 24fps...

Okey, tack för info @pacc. Vet dock ej om filmen är anpassad för 3D direkt. Men jag tycker det är väldigt konstigt att Filmstaden I Helsingborg visar den 3 gånger per dag och alla i 3D. Både VIP , standard och i iSense.

Permalänk
Praktikant ✨

Brukar aktivt välja bort 3D-föreställningar på bio om inte filmen har lyfts fram av flera olika parter som en "DEN HÄR BARA MÅSTE DU SE I 3D"-rulle.

Permalänk
Medlem

Går på bio enbart för att se filmer i 3D.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt att folk fortfarande går på Bio.
Har inte varit på bio sen jag såg sagan om ringen och blev så förbannad på kvaliteten.
Efter det bestämde jag mig för att inte gå på bio längre.
Jag har bättre och skönare system hemma, samt att priserna för att gå på bio är hutlösa.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag är stereoblind och kan inte se 3D så ja - jag väljer aktivt bort 3D. Sen håller jag med om att både pris och bioupplevelsen lämnar mycket att önska så jag föredrar att se film hemma.

Permalänk
Medlem

Ser inte längre på 3D så länge det gäller bio. Ser hellre filmerna i 2D ifall möjligt. Anledningen är att kvalitén på 3D är så utdaterad och dålig att det snarare blir en sämre filmupplevelse.
Dock så är majoriteten av min filmsamling hemma i 3D. Där är det som det SKA vara

Visa signatur

Silverstone Raven RV03B-W Black | ASUS Sabertooth Z77 | NZXT HALE 90 1000W | Core i5 2500k @ 4.5 GHZ | 16GB Corsair VENGEANCE | 2xCorsair Force GS RAID 0 | 2TB Seagate Barracuda Green 5900rpm| EVGA GTX 980Ti SC+ ACX2.0 | Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS 2K | Corsair K70 Cherry MX Red | Razer Deathadder Chroma | Philips Fidelio X2 + V-Moda Boompro

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

I detta fall kan jag ej välja bort 3D. Filmen går ej med 2D. Så se filmen med 3D eller skita i filmen.

Märkte inte ens det var en gammal tråd som bumpades.
Jag hade skippat att se den i 3D, oavsett hur många '+' dom lägger bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Kortfakta om 3D+
3D+ betyder att man filmat med 120 bilder per sekund, i biografen projicerat som 60 bilder per sekund per öga - mot det normala 24 bilder per sekund - vilket ger ett bilddjup och en skärpa du aldrig upplevt tidigare. Bilderna innehåller mer än vad ett öga normalt skulle uppfatta och placerar biobesökaren i handlingens mitt. Upplevelsen går utöver vad en normal filmvisning kan förmedla och ger närmast en känsla av förstärkta sinnen

Låter som en "öGaT kAn BaRa sE 30 bIlDeR pEr SeKuNd!!"

Men ja, 24 bilder per sekund känns förlegat och jag är en av dom som faktiskt uppskattade the hobbit i HFR. Jag vill ha skärpa och mjuka panoreringar. Inte som om jag sitter och spelar playstation..

edit; Till ämnet, de senaste gånger jag varit på bio så har jag faktiskt inte ens sett att alternativet har existerat. 3D har helt enkelt blivit mycket ovanligare ? Iaf på biografen här uppe. Vilket är skönt, ska jag se 3D så hade jag velat ha möjligheten att inte ha subtitles, dom blir alltid suddiga och det stör bara upplevelsen.

Den bästa 3D jag sett är animerade filmer på TV hemma med aktiva glasögon. DÅ är det riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem

Går inte på bio ofta men senast var det på Mortal Engines som var 3D men tyckte bara det hela var jobbigt så kommer nog aldrig mer gå på nån 3d bio nåt mer.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@m0rk: samma här, fast jag får dubbelseende om de inte ligger direkt mot mina andra glasögon... och klarar då oftasvist bara en timme innan jag får svårt att fokusera ihop bilderna

Har nog aldrig haft de problemet. Tycker mest man blir väldigt trött och får huvudvärk....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Tycker det är märkligt att folk fortfarande går på Bio.
Har inte varit på bio sen jag såg sagan om ringen och blev så förbannad på kvaliteten.
Efter det bestämde jag mig för att inte gå på bio längre.
Jag har bättre och skönare system hemma, samt att priserna för att gå på bio är hutlösa.

Jag ser det lite som en fördel att det blivit så dyrt. De mupparna som bara gick på bio för att jävlas med andra besökare har helt enkelt inte råd, eller tycker inte att det är värt det. Så numera är det i stort sett aldrig några idioter på bio som bara härjar. De som är där, är där för att de vill se filmen.

Permalänk
Medlem

Jag gillar 3D-filmer
I början sålde SF/Filmstaden "exklusiva" glasögon och jag köpte ett par som är mycket bättre än de glasögonen man får med och även bättre än de som jag fick med till min TV. Så, för bättre upplevelse rekommenderar jag starkt att köpa sånna
Typ dessa: länk

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JonasT:

Brukar aktivt välja bort 3D-föreställningar på bio om inte filmen har lyfts fram av flera olika parter som en "DEN HÄR BARA MÅSTE DU SE I 3D"-rulle.

Samma här. Trots att 3D utvecklats enormt uppskattar jag "gammal hederlig" 2D mer i de allra flesta lägen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Zyces:

Tycker det är märkligt att folk fortfarande går på Bio.
Har inte varit på bio sen jag såg sagan om ringen och blev så förbannad på kvaliteten.
Efter det bestämde jag mig för att inte gå på bio längre.
Jag har bättre och skönare system hemma, samt att priserna för att gå på bio är hutlösa.

Du har nog ej provat en riktig bra bio bara. Filmstaden byggde helt ny bio i HBG och den är super.
T.o.m filmerna i standard är kanon i bild och ljud ( 7.2 )
Sen kommer iSense som är ett par steg vassare. Stolarna är kanon sköna, det ända är väll då priset
som är lite för högt. Blir väll ca 10-15 besök per år gissar jag på.

Permalänk
Medlem

Väljer bort 3D av den enkla anledningen att jag inte kan se 3D-effekter. Så om någon vill se 3D bryr jag mig inte för det ser ändå likadant ut för mig!

Permalänk
Medlem

Väljer du bort filmer för att de är 3D?

Välja bort filmer bara för att dom är på 3D, det vet jag väl inte direkt att jag gör.
Utan är det så att jag tycker att den filmen skulle göra sig bättre i 3D då ger jag den filmen den chansen.

Den senaste, eller sista filmen som jag såg i 3D, det var "Gravity" ( 2013 ). Den såg jag även utan 3D strax efter på Blu-ray, och jag lär nog säga att dom bägge versionerna var lika bra. Om inte bättre i 3D.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Går inte jätteofta på bio och väljer oftast 3D då den salong jag helst föredrar inte visar nått annat än 3D dvs Salong 1 IMAX på MOS. har inga problem med 3D, på vissa filmer är det bättre än 2D
Ser dock även 2D bio ibland.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag kan inte gå på bio eftersom jag alltid skrattar när det är som mest olämpligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

Väljer du bort filmer för att de är 3D?

Välja bort filmer bara för att dom är på 3D, det vet jag väl inte direkt att jag gör.
Utan är det så att jag tycker att den filmen skulle göra sig bättre i 3D då ger jag den filmen den chansen.

Den senaste, eller sista filmen som jag såg i 3D, det var "Gravity" ( 2013 ). Den såg jag även utan 3D strax efter på Blu-ray, och jag lär nog säga att dom bägge versionerna var lika bra. Om inte bättre i 3D.

Gravity var den sämsta filmen jag sett sedan pianot och såsom i himmelen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Gravity var den sämsta filmen jag sett sedan pianot och såsom i himmelen!

Skickades från m.sweclockers.com

The Piano är ju en fantastisk film. Menar du verkligen att det är den sämsta filmen du har sett?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Gravity var den sämsta filmen jag sett sedan pianot och såsom i himmelen!

Skickades från m.sweclockers.com

Du listar tre toppfilmer ju. Jag är avundsjuk du ser aldrig dålig film

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Japp - ogillar 3D och ogillar än mer 3D glasögon som man skall ha över sina vanliga glasögon. Gillar det inte.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det högre priset på en 3D-visning är värt det. Annars kan det vara kul att titta på det, och sedan kolla på 2D-versionen hemma.

Skrivet av Mezzlock:

Låter som en "öGaT kAn BaRa sE 30 bIlDeR pEr SeKuNd!!"

Men ja, 24 bilder per sekund känns förlegat och jag är en av dom som faktiskt uppskattade the hobbit i HFR. Jag vill ha skärpa och mjuka panoreringar. Inte som om jag sitter och spelar playstation..

Nja, det är lite mer tekniskt än så. Med fler bilder per sekund så måste även slutartiden på kameran som spelar in vara kortare. I regel så brukar man säga att slutartiden ska vara hälften av den FPS man spelar in i, med andra ord dubbelt så snabb. Ju kortare slutartid, desto mindre motion blur. Att filma utan motion blur ser konstigt ut för många då det annars är någonting som sker naturligt hos oss. Testa vifta din hand framför dig så ser du att det inte är särskilt skarpt. I vissa lägen så är det så klart välkommet med lite eller ingen motion blur - för att kunna följa pucken i en hockeymatch t.ex.

Med det sagt så är ju trots allt subjektivt om man gillar "dokusåpaeffekten" som det ger. Många hatar det, andra väljer TV efter det. Själv tycker jag att man borde filma i 30 fps och 1/60 slutartid, då det ger lite bättre flyt utan att göra rörelser onaturligt skarpa.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Tycker inte det högre priset på en 3D-visning är värt det. Annars kan det vara kul att titta på det, och sedan kolla på 2D-versionen hemma.

Här är biljett priset samma 120kr oavsett 2D/3D version, sänktes i år.. från att ha vart 30kr dyrare för 3D.