Hembyggda MDF-chassin med ljuddämpning

Permalänk
Medlem

Hembyggda MDF-chassin med ljuddämpning

Gör ett nytt försök att bli av med ett eller båda av dessa ljuddämpade MDF-skåp, hade varit kul om någon ville ha dem

Flyttar i dagarna så kort tidsfönster, kan hämtas i Dalby eller möjligen levereras i närheten (se nedan).

1. Chassi i MDF som klarar upp till E-ATX

  • Byggt kring 2011

  • 2x120mm luftintag, 2x120mm utsug = 4 fläktar i push-pullkonf (Scythe gentle typhoon)

  • 180 graders fläktkanaler för utsläckning av ljud

  • dämpmaterial från biltema/mekonomen

  • 10mm MDF

  • Inte supertyst pga 4 fläktar, men släcker högfrekvent ljud effektivt.

2. Skåp som rymmer upp till fulltower

  • Äldre skapelse från pentiumII-tiden (byggd kring 2000), men funkar bra för mindre varm modern hårdvara

  • 1x80mm intag, 1x80mm utsug (fläkt på båda)

  • 180 graders fläktkanaler för utsläckning av ljud

  • dämpmaterial från biltema/mekonomen

  • 12-20mm MDF

  • Blir rätt så tyst trots små fläktar. Släcker ffa högfrekvent ljud, men är tystare än den andra lådan generellt

OBS: ingen kisel- eller kopparhårdvara ingår (trots bilderna), endast lådorna.

Kan hämtas i Dalby eller med planering levereras i ffa Lund-området men möjligen också Malmö. Detta måste dock ske senast torsdag, för sen lämnar jag Skåne i ett par månader. Ange intresse i kommentarsfältet samt om du kan hämta eller har annat förslag på överlämnande.

Är ingen intresserad så går de antagligen till återvinningen inom ett par dagar, pga. flytt. Om ingen har tips på någonstans att lämna dylika grejer så att de kan komma till användning

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

Häfftigt bygge, har funderat på att göra något "liknande" med 2st 1080mm radiatorer till en modern dator för att få mer prestanda men behålla det ljudlöst.

ps, jag fick nästan hjärtklappning när jag skulle kolla om du hade ett galleri och hitta din gamla annons med den hårdvaran, skit att jag missa det

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Låda 1 (mörkbrun) finns kvar då jag inte hann med att göra mig av med den. Har dåligt med internetkontakt nu i nästan 2 månader framåt, men är någon mot förmodan intresserad så skriv, så finns det en ny chans att komma över den i september... Därefter måste den definitivt deponeras någonstans, då förrådet den står i ska tömmas.

Låda 2 (vit) är numera skrotad. Tyvärr så satt det en person från Emmaus och vaktade deras container på återvinningen, jag hade hoppats kunna smuggla in den där utan att de skulle hinna meddela att den tyvärr inte kan säljas och att de därför hellre ser att jag slänger den . Så den hamnade i träcontainern efter ca 10 års tjänst och 9 års pensionering i förrådet.

Skrivet av lanbonden:

Häfftigt bygge, har funderat på att göra något "liknande" med 2st 1080mm radiatorer till en modern dator för att få mer prestanda men behålla det ljudlöst.

ps, jag fick nästan hjärtklappning när jag skulle kolla om du hade ett galleri och hitta din gamla annons med den hårdvaran, skit att jag missa det

Ja det var kul att bygga och äga dessa, också kul att så många var intresserade av gammelhårdvaran från den andra annonsen. Jag planerade såklart ett galleri med lådorna från början, men sen blev jag lat.

Jag är inte säker på att ljuddämpade väggar till ett vattenkylt system gör så stor skillnad, då fläktar i den storlek som passar till radiatorer är tysta nog som det är. Såvida du inte har en massa mekaniska diskar som behöver dämpas. Men det går ju att använda MDF bara på grundval att det är smidigt att arbeta i också, förstås.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX