[OpenVPN server] Hur få fixed ip?

Permalänk
Medlem

[OpenVPN server] Hur få fixed ip?

Hej,
Det är som så att jag har gjort nytt crt + key för alla mina klienter så alla får olika IP:n men går det att låsa ett IP till en client?
Som det går att göra på en router?

OpenVPN server ligger på min server.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Om du kör ubuntu/Debian redigerar du /etc/Network/interfaces på raden för ditt NIC från auto till static och definerar sedan vilken adress du önskar ha. Glöm inte att ange nätmask och gateway.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Google är ett bra verktyg, prova det. Där kan man till exempel få upp sidor som svarar på det du letar efter:
http://michlstechblog.info/blog/openvpn-set-a-static-ip-addre...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Google är ett bra verktyg, prova det. Där kan man till exempel få upp sidor som svarar på det du letar efter:
http://michlstechblog.info/blog/openvpn-set-a-static-ip-addre...

Jag hade googlat, och den där lösningen funkar inte.
Dock så har man fixed IP per automatik om man kör med key/Pem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Kör du på ipp.txt på din nuvarande vpn lösning?

Det gör du igenom att lägga till någon rad i server.config typ följande:

# Maintain a record of client <-> virtual IP address
# associations in this file. If OpenVPN goes down or
# is restarted, reconnecting clients can be assigned
# the same virtual IP address from the pool that was
# previously assigned.
ifconfig-pool-persist ipp.txt

kan vara värt att dubbelkolla så att filen skapas när du startar om openvpn, ibland måste man skapa filen själv och ge openvpn användaren fulla rättigheter till den. Men när den väl lirar så kan du till och med använda den till att migrera ett helt vpn nät till en ny server, där alla klienter behåller samma IP-adress. Jättesmidigt.

En sak att hålla i bakhuvudet är att det av någon anledning (fråga mig inte varför) är 2 "mindre" på ip-adresserna i ipp.txt än vad klienten får tilldelad. Så säg tex att följande står i ipp.txt:

Speldator1,10.10.0.16
Speldator2,10.10.0.21
bärbar01,10.10.0.38

Så betider det att speldator1 har ett "verkligt" ip som är 10.10.0.16 + 2 alltså 10.10.0.18,
samma gäller för 10.10.0.21 som blir ett ip 10.10.0.23

etc etc etc.

Hojta till om du behöver hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Kör du på ipp.txt på din nuvarande vpn lösning?

Det gör du igenom att lägga till någon rad i server.config typ följande:

# Maintain a record of client <-> virtual IP address
# associations in this file. If OpenVPN goes down or
# is restarted, reconnecting clients can be assigned
# the same virtual IP address from the pool that was
# previously assigned.
ifconfig-pool-persist ipp.txt

kan vara värt att dubbelkolla så att filen skapas när du startar om openvpn, ibland måste man skapa filen själv och ge openvpn användaren fulla rättigheter till den. Men när den väl lirar så kan du till och med använda den till att migrera ett helt vpn nät till en ny server, där alla klienter behåller samma IP-adress. Jättesmidigt.

En sak att hålla i bakhuvudet är att det av någon anledning (fråga mig inte varför) är 2 "mindre" på ip-adresserna i ipp.txt än vad klienten får tilldelad. Så säg tex att följande står i ipp.txt:

Speldator1,10.10.0.16
Speldator2,10.10.0.21
bärbar01,10.10.0.38

Så betider det att speldator1 har ett "verkligt" ip som är 10.10.0.16 + 2 alltså 10.10.0.18,
samma gäller för 10.10.0.21 som blir ett ip 10.10.0.23

etc etc etc.

Hojta till om du behöver hjälp!

Ja du, jag har haft jätte problem med OpenVPN jag får inte igång det så att jag kan surfa igenom min Windows Server.
Jag har följt allt enligt manualen på OpenVPN och sedan när det kommer till Windows så har jag valt att dela Internet från mitt NIC med internet till TAP på OpenVPN.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V