Funderar på en owncloud lösning - Behöver nog en statisk IP-adress!

Permalänk
Medlem

Funderar på en owncloud lösning - Behöver nog en statisk IP-adress!

Funderar på att köra en owncloud server på en raspberry pi för jag har så många datorer där jag vill synka fram o tillbaka. Iaf! Såg att man behövde en statisk IP-adress och verkar som man måste köpa detta? Ser dock på denna guide att man kan ge den en fast IP men det är väl mer inom nätverket eller?

https://www.modmypi.com/blog/tutorial-how-to-give-your-raspbe...

Onedrive kostar för 1tb 800 kr/år, funderar om det är en smäll man istället bara tar och hoppas att priset håller sig där.

Kan även köra vilken annan lösning somhelst men har en rasp pi så tänkte att det verkar som ett bra alternativ. FTP-server är jag inte särskilt sugen på utan det ska vara någon dropbox-liknande grej med smidig selective sync

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska du bara synka fram och tillbaka mellan datorer som sitter på samma nätverk?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Funderar på att köra en owncloud server på en raspberry pi för jag har så många datorer där jag vill synka fram o tillbaka. Iaf! Såg att man behövde en statisk IP-adress och verkar som man måste köpa detta? Ser dock på denna guide att man kan ge den en fast IP men det är väl mer inom nätverket eller?

https://www.modmypi.com/blog/tutorial-how-to-give-your-raspbe...

Onedrive kostar för 1tb 800 kr/år, funderar om det är en smäll man istället bara tar och hoppas att priset håller sig där.

Kan även köra vilken annan lösning somhelst men har en rasp pi så tänkte att det verkar som ett bra alternativ. FTP-server är jag inte särskilt sugen på utan det ska vara någon dropbox-liknande grej med smidig selective sync

EDIT: Ledsen, läste inte hela din post. Ja du måste köpa fast IP.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Kör OpenVPN med SMB lösning istället betydligt mer stabilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Funderar på att köra en owncloud server på en raspberry pi för jag har så många datorer där jag vill synka fram o tillbaka. Iaf! Såg att man behövde en statisk IP-adress och verkar som man måste köpa detta? Ser dock på denna guide att man kan ge den en fast IP men det är väl mer inom nätverket eller?

https://www.modmypi.com/blog/tutorial-how-to-give-your-raspbe...

Onedrive kostar för 1tb 800 kr/år, funderar om det är en smäll man istället bara tar och hoppas att priset håller sig där.

Kan även köra vilken annan lösning somhelst men har en rasp pi så tänkte att det verkar som ett bra alternativ. FTP-server är jag inte särskilt sugen på utan det ska vara någon dropbox-liknande grej med smidig selective sync

Onedrive kommer bli billigare med tiden. Så du kan nog räkna med att inom 5 år är det obegränsat utrymme för 800kr/år.
Men hastigheten på OneDrive är fatal om du ska jobba med större filer. Det går att synca något textdokument hit o dit. Men glöm bildsamlingar och filmer av större dignitet.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Funderar på att köra en owncloud server på en raspberry pi för jag har så många datorer där jag vill synka fram o tillbaka. Iaf! Såg att man behövde en statisk IP-adress och verkar som man måste köpa detta? Ser dock på denna guide att man kan ge den en fast IP men det är väl mer inom nätverket eller?

https://www.modmypi.com/blog/tutorial-how-to-give-your-raspbe...

Onedrive kostar för 1tb 800 kr/år, funderar om det är en smäll man istället bara tar och hoppas att priset håller sig där.

Kan även köra vilken annan lösning somhelst men har en rasp pi så tänkte att det verkar som ett bra alternativ. FTP-server är jag inte särskilt sugen på utan det ska vara någon dropbox-liknande grej med smidig selective sync

google drive? app och allt klart, 15 GB gratis utrymme 100 GB för 19/sek/mån 1TB för 99/sek/månad 10 TB/999/sek/månad , är det verkligen 1 tb du behöver synca mellan datorerna? ofta syncar man ju mest bara dom filerna som ändras hela tiden ist för hela installationer tex.

Permalänk
Medlem

Du måste inte ha fast IP (kan man ens köpa statisk IP som privatperson?), men du måste nog ha publik IP för att komma åt din server från internet. Det får då be din ISP om att få om du inte redan har det. Vill du säkra upp att du alltid kommer åt din server utifrån internet utan att veta din IP kan du skaffa en DDNS. Finns många gratis att välja på.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen statisk IP. Kör Cloudflare som DNS och uppdatera med DDclient ifall ditt IP skulle bytas. Guide finns här: https://www.techandme.se/setup-multiple-accounts-with-ddclien...

Oftast så byts inte IP sålänge som routern inte startar om.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Varför inte en NAS?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapy:

google drive? app och allt klart, 15 GB gratis utrymme 100 GB för 19/sek/mån 1TB för 99/sek/månad 10 TB/999/sek/månad , är det verkligen 1 tb du behöver synca mellan datorerna? ofta syncar man ju mest bara dom filerna som ändras hela tiden ist för hela installationer tex.

På vilket sätt tycker du att 99 sek/månad är billigare än 800 kr per år? Tycker det är relativt dyrt och verkar som att rasp pi + hårddisk vore billigare men kanske glömmer något faktorer men tror och hoppas inte det.

Skrivet av AkUs:

Onedrive kommer bli billigare med tiden. Så du kan nog räkna med att inom 5 år är det obegränsat utrymme för 800kr/år.
Men hastigheten på OneDrive är fatal om du ska jobba med större filer. Det går att synca något textdokument hit o dit. Men glöm bildsamlingar och filmer av större dignitet.

Jag har använt onedrive på 1 tb under kanske 3 år, tycker det funkar alldeles fint men då i vetskap att om jag jobbar mycket på en dator och har 3-4 gb att synka, då kan jag behöva vänta en timma eller så. Det är fine för mig.

Skrivet av Bmannu:

Ska du bara synka fram och tillbaka mellan datorer som sitter på samma nätverk?

Lite av varje, mestadels på olika nätverk

Skrivet av Ronnie60:

Varför inte en NAS?

Vet du en NAS med owncloud? Verkar som folk är rätt nöjd med raspen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Vet du en NAS med owncloud? Verkar som folk är rätt nöjd med raspen.

Qnap har det på sina NASar.

Sen behövs det ju fortfarande ett publikt IP eller dyndns eller nåt och en qnap med diskar kostar ju en aning mer än ett par år med onedrive...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det behövs inget statiskt IP. Du har ett publikt IP, annars har du ingen internetanslutning.
Du kommer behöva ansluta till ditt publika IP om du behöver komma åt något när du inte är hemma. Pga säkerhetsrisk rekommenderar jag inte att du gör nextcloud/owncloud publikt ut mot inrernet, utan att du lägger upp en vpn emellan. Skall du istället bara synka datorer när du är hemma och ha en central punkt för lagring behöver du inte tänka på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Det behövs inget statiskt IP. Du har ett publikt IP, annars har du ingen internetanslutning.
Du kommer behöva ansluta till ditt publika IP om du behöver komma åt något när du inte är hemma. Pga säkerhetsrisk rekommenderar jag inte att du gör nextcloud/owncloud publikt ut mot inrernet, utan att du lägger upp en vpn emellan. Skall du istället bara synka datorer när du är hemma och ha en central punkt för lagring behöver du inte tänka på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer inte ju, finns gott om studentboenden/bostadsföreningar där du har privat IP AFAIK.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Stämmer inte ju, finns gott om studentboenden/bostadsföreningar där du har privat IP AFAIK.

Eftersom trådskaparen inte har specificerat några särskilda detaljer kring sin anslutning antar jag att han sitter på en vanlig hemanslutning. Även studentboende/bostadsrättsföreningar/vissa mobila bredband som syftar på har publika IP adresser, men beroende på hur nätverket är uppbyggt kan man då sitta bakom en NAT där man har en privat IP - men där man oavsett kommer han en publik IP adress. dock med begränsningen att man själv inte kommer kunna öppna portar via denna för extern anslutning, då det inte är "ena egna" IP då man delar på samma IP-adress över flera hushåll/anslutning ar. Med en privat IP kommer du hur som helst inte längre än inom det interna nätverket.

Permalänk
Medlem

@shabik:

Kör en wd my cloud. Kommer åt den var jag än är:)

Kan dela ut utvalda mappar etc. Olika användare med olika åtkomst.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Slår fortfarande ett slag för OpenVPN med SMB share.
Fungerar super bra för mig, jag har valt att inte tunnla all trafik som att jag är ansluten mot servern hela tiden.
Dvs ända gången som jag använder mig av "VPN" linan är när jag gör något på min SMB share.
Jag kommer åt allt oavsett var jag än är

Tar ca 2h att sätta upp och kan göras på en server eller om du så önskar en vanlig dator.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby:

Har den automatisk synk?

NextCloud verkar annars värt, det räcker alltså inte bara att jag kan komma åt en mapp när jag vill, jag vill att vissa mappar automatiskt ska synka utan att jag behöver klicka på något, såsom dropbox/onedrive.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill du gärna fippla med att driva det själv?

Annars tycker jag det är mer värt att pröjsa de där pengarna för en tjänst som fixar det (kör dropbox men överväger att byta till onedrive nästa gång)

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vill du gärna fippla med att driva det själv?

Man sätter upp det sen glömmer man det.

Sen där det där med om det är värt att fippla är ju en annan fråga som man kan dra hur långt som helst. Jag känner mig inte bekväm med att någon annan har min data, speciellt inte med servrar och säte i USA. Jag har ingen foliehatt, men den bistra sanningen är att folk (som dig) resonerar så och bryr sig inte. Det skapar fri lejd för de som vill utnyttja det. All data jag har är på egen server, förutom "måsten" såsom en emailadress på Google för att kunna använda Android. Givetvis synkas ingenting mot deras server, men mot min egen. Allt detta möjliggörs med Nextcloud (och andra lösningar som jag inte är bekant med), och det är inte så mycket fippel som du tror. Som sagt, sätt upp och glöm. Uppdatera en gång var tredje månad typ. Om du inte redan läst mitt tidigare inlägg; nej du behöver ingen statisk IP.

Ta kontroll över din egen data istället. Tips!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Man sätter upp det sen glömmer man det.

Sen där det där med om det är värt att fippla är ju en annan fråga som man kan dra hur långt som helst. Jag känner mig inte bekväm med att någon annan har min data, speciellt inte med servrar och säte i USA. Jag har ingen foliehatt, men den bistra sanningen är att folk (som dig) resonerar så och bryr sig inte. Det skapar fri lejd för de som vill utnyttja det. All data jag har är på egen server, förutom "måsten" såsom en emailadress på Google för att kunna använda Android. Givetvis synkas ingenting mot deras server, men mot min egen. Allt detta möjliggörs med Nextcloud (och andra lösningar som jag inte är bekant med), och det är inte så mycket fippel som du tror. Som sagt, sätt upp och glöm. Uppdatera en gång var tredje månad typ. Om du inte redan läst mitt tidigare inlägg; nej du behöver ingen statisk IP.

Ta kontroll över din egen data istället. Tips!

Det brukar heta att man sätter upp det och glömmer, sen kommer den där uppdateringen var tredje månad som du nämner.
Nu var det ett tag sen jag testade men framför allt mobilapparna lämnade en del att önska.

Jag har kört allt på egen server, jag vet hur mycket/lite fipplande det är.

Och gällande att någon annan har min data, jag har helt enkelt ingen känslig data så bekvämligheten med en färdig tjänst är mer värt för min del.
Btw, någon annan har mina pengar också

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Det behövs inget statiskt IP. Du har ett publikt IP, annars har du ingen internetanslutning.

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer väl inte? Många ISP:er ger privat IP istället för Publik IP (som ger internetanslutning) till sina kunder. Eller tänker du på något annat när du skriver "publik IP"?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det brukar heta att man sätter upp det och glömmer, sen kommer den där uppdateringen var tredje månad som du nämner.
Nu var det ett tag sen jag testade men framför allt mobilapparna lämnade en del att önska.

Ja jag förstår om du haft en dålig upplevelse om du testade ownCloud för nått år sen. Mycket vatten under broarna sen dess.

Skrivet av Json_81:

Jag har kört allt på egen server, jag vet hur mycket/lite fipplande det är.

Jag hostar 17 VMs både privat och til företag. Hade jag inte vart intresserad hade jag bara behövt lägga 1 timme per månad på underhåll för samtliga VMs. Allt beror väl på kunskap och hur man satt upp det från början.

För min del så är det: sudo bash update.sh, vänta och sedan klart.

Skrivet av Json_81:

Btw, någon annan har mina pengar också

Menar du banken?

Jag har mina i madrassen Nej, men pengar är samtidigt inte privat.

Du har säkert ingen lapp framför camen på din laptop heller. Ditt val, inget fel med det. Men jag vet hur övervakade vi är, jag hänger i forum och IRC kanaler där sådan diskuteras hela tiden.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Ja jag förstår om du haft en dålig upplevelse om du testade ownCloud för nått år sen. Mycket vatten under broarna sen dess.

Jag hostar 17 VMs både privat och til företag. Hade jag inte vart intresserad hade jag bara behövt lägga 1 timme per månad på underhåll för samtliga VMs. Allt beror väl på kunskap och hur man satt upp det från början.

För min del så är det: sudo bash update.sh, vänta och sedan klart.

Menar du banken?

Jag har mina i madrassen Nej, men pengar är samtidigt inte privat.

Du har säkert ingen lapp framför camen på din laptop heller. Ditt val, inget fel med det. Men jag vet hur övervakade vi är, jag hänger i forum och IRC kanaler där sådan diskuteras hela tiden.

Jodå, det är inte så att jag vill avråda någon från att sätta upp en sån här lösning, bara att man ska reflektera över om man vill läsa på vad som behövs, fixa felsökning (oavsett hur optimistisk du är så någon gång kommer man åka på det någon gång) och tänka på vad man för för behov.
TS skrev ju att det var mindre än 1TB data och behovet av hastighet inte var jättestort. Och kostnaden för hårdvara blir ofta liknande som att köpa tjänsten ett par år.

Ja, banken. Misstänkte att dina låg i madrassen

Nej, ingen lapp över kameran heller, vill någon titta på mig där får de skylla sig själva.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jodå, det är inte så att jag vill avråda någon från att sätta upp en sån här lösning, bara att man ska reflektera över om man vill läsa på vad som behövs, fixa felsökning (oavsett hur optimistisk du är så någon gång kommer man åka på det någon gång) och tänka på vad man för för behov.
TS skrev ju att det var mindre än 1TB data och behovet av hastighet inte var jättestort. Och kostnaden för hårdvara blir ofta liknande som att köpa tjänsten ett par år.

Nextcloud på en RPi med en 1TB data, alla dagar i veckan. Är behovet större så flyttar man bara DB och Data till en ny server.

Jag kör bara med VMs, där det finns många fördelar. Barebone är inget jag skulle rekommendera.

Skrivet av Json_81:

Nej, ingen lapp över kameran heller, vill någon titta på mig där får de skylla sig själva.

Haha, gjorde min dag!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

På vilket sätt tycker du att 99 sek/månad är billigare än 800 kr per år? Tycker det är relativt dyrt och verkar som att rasp pi + hårddisk vore billigare men kanske glömmer något faktorer men tror och hoppas inte det.

Jag har använt onedrive på 1 tb under kanske 3 år, tycker det funkar alldeles fint men då i vetskap att om jag jobbar mycket på en dator och har 3-4 gb att synka, då kan jag behöva vänta en timma eller så. Det är fine för mig.

Lite av varje, mestadels på olika nätverk

Vet du en NAS med owncloud? Verkar som folk är rätt nöjd med raspen.

HA! missade/glömde i min iver att svara att du skrev per år och inte månad!

Nextcloud är det jag hade satsat på isf som flera skrivit i tråden då Owncloud är dött, grundutvecklarna avgick och startade ist nextcloud efter interna bråk.

Citat:

Nextcloud, the next generation open source Enterprise File Sync and Share was started by ownCloud inventor Frank Karlitschek and a dozen experienced open source entrepreneurs and engineers to empower users to take back control over their data and ....

https://nextcloud.com/about/

Permalänk
Medlem

@Zapy:

Okej då verkar det bli nextcloud då. Däremot känns det också lite segt att satsa på en lösning som kan gå offline om några år? hade hoppats på owncloud och nextcloud hade klarat allt oavsett interna bråk. Jag skiter uppenbarligen fullständigt i deras interna problem, jag vill ha en egen effektiv lösning med en synkagent för mig själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du ska självklart köra Gsuite, enda som krävs är egen domän.
100:- i månaden och obegränsad lagring via Google Drive.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3