Byta batteri på "ASUS Z97-A"? Lite frågor!

Permalänk
Medlem

Byta batteri på "ASUS Z97-A"? Lite frågor!

Hej!

Verkar som batteriet har dött på mitt "ASUS Z97-A".
Om batteriet har dött och jag kopplar ur all ström från datorn kommer inställningarna i bios resettas då?

Min bror verkar även han ha ett trasigt batteri på exakt lika moderkort som mig. Kanske något annat som gjort att våra batterier har dött?

Någon som vet vart man köper batterier och vilken modell jag ska ha?
Kan ju koppla ut den jag har på moderkortet också för att se modell.

Vill bara vara säker på att inget mer går sönder.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

är nog inget fel på moderkortet batterierna håller inte i all evighet.

brukar ju vara ett 3V CR2032 men läs på det gammla vad du har och köp ett lika dant.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batterier/knapp...

om du tar ur elkabeln och batteriet så kommer du att återställa alla inställningar i Bios/uefi så spara en backup på alla settings innan.

hur har du märkt att batteriet inte fungerar?

återställs allt i bios/uefi efter att datorn varit avstängd?

generellt så håller ju dessa batterier ofta iaf 3-4 år innan de behöver bytas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Verkar som batteriet har dött på mitt "ASUS Z97-A".
Om batteriet har dött och jag kopplar ur all ström från datorn kommer inställningarna i bios resettas då?

Min bror verkar även han ha ett trasigt batteri på exakt lika moderkort som mig. Kanske något annat som gjort att våra batterier har dött?

Någon som vet vart man köper batterier och vilken modell jag ska ha?
Kan ju koppla ut den jag har på moderkortet också för att se modell.

Vill bara vara säker på att inget mer går sönder.

Säker på att batteriet är dött ?
Normalt så brukar dom ju hålla typ 10 år eller liknande.

Du skall ha ett "CR2032" och finns på Ica eller liknande, dom sitter i massor av olika saker som klockor och hörapparater så dom är enkla att hitta.

Ingen risk att ha sönder nåt, om du inte är extremt klumpig.
Men koppla ur strömmen först.
Och som sagt, dina BIOS inställningar ryker och en standardinställning tar över.
Men har du inte pillrat i BIOS så kör du ju redan med standardinställning.

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte haft ett moderkortsbatteri som dött. Och då snackar vi grejer som är 15+ år gamla.

Permalänk
Medlem

Får tacka för hjälpen!
Ska kolla upp detta snart. Ska prova stänga av datorn och dra ur strömkabeln och se vad som händer med mina inställningar. Det jag brukar göra i bios är att fixa så mina minnen går i rätt hastighet.
Har även märkt att jag ibland kommer till en svart ruta med med vit text och blir tvungen att trycka F1 för att fortsätta in i Windows.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Kan på peka att batteriets livslängd beror på batteri kvalitet och hur ofta man är inne i bios och ändrar.
Har varigt med om att bios batteri har dött efter 2 år och som har hållit i över 10 år

3V CR2032 är den vanligaste bios batteriet men kolla för säkerhets skull finns andra modeller .

Du får vara bered på att få gå in i bios efter batteri byte.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz