Fler som fått epost "från" Payson inatt?

Permalänk
Medlem

Fler som fått epost "från" Payson inatt?

Både jag och min bror har fått två epost från Payson om "Glömt lösenord på Payson?"
Payson är en tjänst jag troligen inte använt på flera år.
Mina kom kl 03:55 samt 05:03.
Eposten ser trovärdig ut och ber en klicka på en länk som är giltig fram till en tidsgräns för att få ett nytt lösenord.

Givetvis har jag inte klickat på länken i brevet.
Men jag gick direkt till deras hemsida och bad om att få ett nytt lösenord skickat, 2 ggr. De mailen har ännu inte kommit fram till mig.

Är det fler här som fått dessa epost med begäran om nytt lösenord?

Jag ser nu också att Payson har gått ut med ett meddelande om detta via deras Facebooksida för ca 40 minuter sedan.
Men ingen information finns på deras hemsida.

Vet inte om detta är rätt plats i forumet, men vet inte annars var tråden ska placeras.

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr fiske. Rapportera och ta bort. Det är det enda du ska göra här.

Men nej, jag har inte fått det själv. Om du kör på gmail så använd 2-step authentication.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Både jag och min bror har fått två epost från Payson om "Glömt lösenord på Payson?"
Payson är en tjänst jag troligen inte använt på flera år.
Mina kom kl 03:55 samt 05:03.
Eposten ser trovärdig ut och ber en klicka på en länk som är giltig fram till en tidsgräns för att få ett nytt lösenord.

Givetvis har jag inte klickat på länken i brevet.
Men jag gick direkt till deras hemsida och bad om att få ett nytt lösenord skickat, 2 ggr. De mailen har ännu inte kommit fram till mig.

Är det fler här som fått dessa epost med begäran om nytt lösenord?

Jag ser nu också att Payson har gått ut med ett meddelande om detta via deras Facebooksida för ca 40 minuter sedan.
Men ingen information finns på deras hemsida.

Vet inte om detta är rätt plats i forumet, men vet inte annars var tråden ska placeras.

Nyfiken, hur resonerade du för att komma fram till att just Köpråd för stationära datorer var det mest lämpade forumet för denna fråga?

(Det finns ett forum för "Övriga ämnen", likaså ett för "Konsumenträtt")

Permalänk
Medlem

Japp, fick också ett mail i natt. Tror inte ens jag har ett konto på Payson.

Permalänk

Sånt är fiske...

Aldrig klicka på sånt utan i sådana fall så går man in på företagets hemsida och tittar där.
Att klicka på maillänkar och lyda uppmaningar ser jag som att man har dator-dyslexi alternativt att man har för låga kunskaper och då bör man läsa på om det där...Eller be någon som kan allt det där hjälpa en.

Det var bra att du frågar på forumet

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Jag har mailat dem angående detta.

Det är en korrekt länk för övrigt. Men frågan är varför den är utskickad, uppenbarligen till alla.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Fick ett lite efter klockan 04. Alla URLer ser rätt ut i mailet och går till *.payson.se. Kanske något underhållskörning som gått fel.

Från https://www.facebook.com/PaysonAB:

Under morgonen har ett flertal mejl gått ut till privatpersoner som uppmanar till byte av lösenord på PaysonKontot. Vi ber er vänligen att inte följa mejlets instruktioner. För säkerhets skull rekommenderar vi att ni som mottagit mejlet byter lösenord för berörd mejladress. Payson tar det här på största allvar och reder just nu ut vad som har hänt.

Vänliga hälsningar,
PaysonTeamet

Permalänk
Medlem

Fick detta mail jag också inatt, och har då aldrig haft konto på Payson.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Fick inget mail igår utan idag, för ca 2 timmar sedan. Har ett Payson-konto kopplat till den adress det kom till som jag använde för lite över ett år sedan sist.
Verkar vara utskickat från Payson via Mandrill så det ser ut att stämma.

Nu har det visserligen varit helg, men det känns som lite halvdålig info från Payson om vad detta beror på.

Permalänk
Relik 📜

Fick samma! Redan rensat bort, men vad jag minns var URL:en faktiskt till Paysons egen webbplats. Antog bara att någon fått tag på en e-postlista och harvat igenom återställning med tveksamt syfte.

Well, klickade inget oavsett, så. Men intressant, och snyggt om det nu är ett klonat bedragarmail.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Fick ett återställningsmail igår natt. Dock som @emilakered skriver så ser alla länkarna väldigt legit ut.
Sändaren är också: no-reply@payson.se

Mailet i sin helhet:

Hej!

För att ändra ditt lösenord ber vi dig att klicka på länken nedan.
Av säkerhetsskäl är denna länk endast giltig fram till 2017-07-24 05:35

Nytt lösenord
Fungerar inte knappen? Kopiera länken nedan till din webbläsare.

https://account.payson.se/!2a8XXXXXXXLÄNK

Lösenord på Payson

Av säkerhetsskäl måste ditt lösenord innehålla minst åtta tecken samt bestå av bokstäver, siffror och specialtecken (t.ex. !?#&%).

Vänliga hälsningar,
Payson

Följ oss gärna på Facebook för att ta del av våra senaste nyheter.

Copyright © Payson AB
Evenemangsgatan 31 | 169 81 Solna
08-470 94 00 - Öppettider måndag-fredag 09-12, 13-16

Glömt lösenord? | Kontakta oss | Hjälp & FAQ

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag fick ett svar på mailen. Skapade snarare fler frågor.

Hej!

Tack för att du hör av dig till oss.

Om du inte själv har klickat på knappen via Paysons hemsida för att skapa ett nytt lösenord så kan någon obehörig ha gjort det och uppgett din e-postadress i ett försök att komma åt ditt Paysonkonto.

E-postmeddelandet för att skapa ett nytt lösenord går dock endast att öppna och använda via din e-postadress, inloggad på ditt e-postkonto.

Om du misstänker att någon obehörig kan ha kommit över din e-postadress och inloggningsuppgifter till ditt e-postkonto är det i så fall viktigt att du snarast loggar in på ditt konto hos Payson för att byta ditt lösenord och vi rekommenderar att du samtidigt byter lösenord till din e-postadress.

Återkom gärna till oss om du har någon mer fråga eller behöver hjälp.

Med vänlig hälsning,
XXXXXXX

Payson AB | Säkerhetsavdelningen

Dold text

För det första så var svaret från "Säkerhetsavdelningen". Borde inte de känna till problemen de har?

Sen undrar man vad som menas med att meddelandet bara går att öppna via e-postadressen? Jag gick in på paysons hemsida och klistrade själv i de sista tecknen som länken innehöll. Det gick förstås utmärkt.

Jag hade dessutom skrivit redan i min fråga att "jag har nu bytt mitt lösenord ändå".... Men ändå ska de rekommendera att man byter....

De måste ha väldigt dåliga rutiner om det även vid såna här situationer fortsätter matas ut standard-template-mail från någon outsourcad support. Suck.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Ja, svaret från dem var inte alltför lätt att tyda.
De verkar inte ha riktigt koll på vad de vill att användarna ska göra och vad de har gjort själva.
Blir att ta bort mitt konto från Payson helt och hållet, om det går.
Deras respons på det här känns inte alltför seriöst.

Permalänk
Medlem

låter som dom inte vill kännas vid problemet, inte alls bra ju dom måste ju nästan vara medvetna om detta? kan ju knappast ha bara skickats ut till ett fåtal. Det är ju självklart det har mass postats till rätt många skulle jag tro.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Inte använt payson på ett bra tag, raderade bara mailet då det var suspekt.

Permalänk
Medlem

Fick motsvarande mail och det verkade högst äkta, trots att jag såvitt jag kunde minnas inte hade något paysonkonto. Det visade sig att jag hade ett och att jag använt det en enda gång till att betala för en annons just här på swec (ha) för snart tre år sedan. Mailet förde därmed något gott med sig och jag är numera ett paysonkonto kortare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Blir att ta bort mitt konto från Payson helt och hållet, om det går.

Verkade finnas en funktion för detta, men det enda som hände var att jag blev utloggad. Man verkar inte få något kvittens att man har gjort det.
Så vad händer om de bara loggar ut användaren och byter lösenord som sedan blir hackat?

Permalänk
Medlem

Är ju sommartider, kan ju varit någon med mindre erfarenhet eller nyanställd som råkade dabbade sig när de höll på med någon patchning eller något

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2