Forumdelen sponsras av

Projektorbild sne i hörnet (bilder)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Mar 2009

Projektorbild sne i hörnet (bilder)

Hej!

Försökt ställt in projektorn mot duken men jag får inte till det. Alla hörn är bra förutom nere till vänster där det är snett. Nedre delen av bilden är också suddigare.

Någon som har en idé?

i7 6700K | Asus 1080 Strix | Maximus VIII Gene | 32GB 2666mhz | 1TB SSD | RM650x | H80i | Jonsbo UMX3 | O2+ODAC | AOC Q3277PQU | Fidelio X2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2007

Själva projekten är inte i rätt höjdled/tillräckligt rak. Så du får sådana pronblem.
Vad du än gör, använd dig INTE av keystone.

Halleluja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av MarkoV:

Själva projekten är inte i rätt höjdled/tillräckligt rak. Så du får sådana pronblem.
Vad du än gör, använd dig INTE av keystone.

Du verkar ha rätt. Jag vred projektorn sidled och det blir bättre. Däremot är den inte helt 100% rak i botten. Nu går den liiite upp på båda sidor. Tror du jag behöver sänka ner projektorn mer? Bör ju inte vara upp?
Keystone är på 0

i7 6700K | Asus 1080 Strix | Maximus VIII Gene | 32GB 2666mhz | 1TB SSD | RM650x | H80i | Jonsbo UMX3 | O2+ODAC | AOC Q3277PQU | Fidelio X2

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@-ronz: Utöver att 0,1 mm snett hos projektorn blir kraftigt förstorat på duken så har en hel del projektorer långt ifrån perfekt optik. Och så gott som alla har skiftande nivåer av krökta fokusplan och tydlig kromatisk aberration. Så man kan sällan räkna med den där perfekta OCD-passningen mot dukens kanter. Därför zoomar man ut lite grann mot just kanterna på duken.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Laxpudding:

@-ronz: Utöver att 0,1 mm snett hos projektorn blir kraftigt förstorat på duken så har en hel del projektorer långt ifrån perfekt optik. Och så gott som alla har skiftande nivåer av krökta fokusplan och tydlig kromatisk aberration. Så man kan sällan räkna med den där perfekta OCD-passningen mot dukens kanter. Därför zoomar man ut lite grann mot just kanterna på duken.

Fått till det helt OK nu. Det var dock inte såhär första gången jag satt upp projektorn. Då blev allt perfekt. Kanske någon räknade fel denna gång
Däremot får jag inte hela bilden skarp. Skarpt men suddigt mot nedre högra hörnet - eller - skarpt men suddigt mot övre vänstra hörnet.
Vettefan varför

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

@-ronz: Säker på att den står helt plant? (skadar aldrig att bekräfta med ett vattenpass tex)

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey