Forumdelen sponsras av

HDR på datormonitor / TV som datorskärm?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

HDR på datormonitor / TV som datorskärm?

Hej!

Funderar på att uppgradera min skärm till 4K, och funderade då på hur det ligger till med HDR. Har tänkt att spela PS4 förutom att använda den som datorskärm, och skulle därför dra nytta av HDR-funktionen.

När jag söker på prisjakt finns det knappt monitorer med HDR, hur kommer det sig? Är det olämpligt med HDR på så nära avstånd eller liknande? Om inte, kan jag köpa en TV och använda till PC och PS4? Är det olämpligt av någon annan anledning, såsom input lag eller att panelen inte är designad för skrivbordsanvändande?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

HDR har precis introducerats på monitormarknaden. Det är ett flertal bildskärmar på väg och det kommer säkerligen bli standard med HDR på high-end gamingskärmar inom ett par år. Tydligen har det bland annat varit oklarheter gällande vilken standard som ska gälla, HDR10(10-bit färgdjup) eller Dolby Vision(upp till 12-bit färgdjup). Riktig HDR kräver en 10-bitpanel med väldigt hög ljusstyrka samt låg svartnivå. De flesta monitorer idag har paneler med 8 bitars färgdjup och otillräcklig ljusstyrka. PS4 Pro och Xbox One X kör på HDR10 så konsolmarknaden verkar ha gjort sitt val för den här generationen.

Det är inte olämpligt med HDR på monitorer på grund av avståndet utan det har helt enkelt inte kommit igång ännu. Fabrikerna som tillverkar panelerna som krävs går på högvarv samtidigt som marknaden försökt vänta in en standard. Dessutom så har det inte funnits tillräckligt mycket material i form av spel och film som använt sig av HDR-tekniken.

En stor nackdel med att använda en TV som PC-monitor är främst begränsningen med uppdateringsfrekvensen som på en TV idag ligger på 60Hz vid 4K. Det finns idag TV-apparater som klarar kombinationen HDR, 1080p och 120Hz men tyvärr inte felfritt. Begränsningen med 60Hz arbetas det på och förhoppningsvis kommer vi med HDMI 2.1 få TV-apparater som har stöd för 120Hz i 4K samt variabla uppdateringsfrekvenser(så som FreeSync som Xbox One X kommer få).
http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_1/

Den andra stora nackdelen är som du nämner högre input lag. Det finns dock modeller som har ganska låga siffror. Här gäller det att läsa recensioner då tillverkarna vanligtvis inte redovisar dessa siffror.

För mediakonsumtion så ser jag inga nackdelar med att använda en TV som monitor. Om det gäller kontorsarbete så skulle jag personligen välja att komplettera med en vanlig monitor som är flimmerfri och som har lite högre uppdateringsfrekvens eftersom det inte anstränger mina ögon lika mycket.

Vi är idag precis i början av HDR-eran, så det är dyrt och svårt att hamna rätt. En djungel vars stigar ej är uppenbara och där det kommer komma hinder som gör att dagens apparater snabbt blir omsprungna oavsett vad man väljer. Som vanligt.

Om du ska köpa en HDR-TV inom den närmsta framtiden med fokus på PS4 så tänk på följande:
- 10-bitars färgdjup
- HDR10
- Lågt input-lag
- Om du ska använda TV:n för vanligt PC-arbete med statiska bildvyer så tänk på risken för temporär inbränning om du väljer en OLED-panel

Stavfel
Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Det kommer inte att bli en enda HDR-standard utan det är redan flera parallella standarder. Precis som med ljudformaten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2008

60Hz är ju ingen begränsning för PS4 som ändå inte har högre fps? Angående HDR så ser det asbra ut med ps4 pro åtminstone, var skeptisk innan men det är grymt.
Vissa LG Oled klarar både HDR10 och Dolby Vision så HDR aktiveras oavsett vilken av dessa som kommer i signalen. Jag får tex HDR både med Netflix (Dolby Vision) och ps4 (HDR10).