Forumdelen sponsras av

Hjälp / frågor angående LG OLED 2016

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Hjälp / frågor angående LG OLED 2016

Tjenare SweClockers

Köpte en ny tv igår på Elgiganten. https://m.prisjakt.nu/product/3616498

Problemet jag har är ganska komiskt. Min gamla Samsung på 6 år visar bättre bild på digitala kanaler än min nya? Bilden på 4k HDR material är ju löjligt bra men kollar jag exempelvis genom Viaplay appen eller ej HD sända kanaler så är bilden helt suddig / grynig. Bilden på viaplay när man kollar sport är även hackig... Använder nätverkskabel på allt och korta bra hmdi sladdar. Vad kan problemet vara? Även kollat digitalboxen och den står inställd på 1080p 50

/Christopher

Moderkort: ASUS PRIME X370-PRO CPU: Ryzen 1700x 3.9ghz Kylare: NZXT KRAKEN x62 Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL13 GPU: EVGA FTW 1080 SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: Acer Predator XB271HUA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG
Registrerad
Apr 2008

Vilket bildläge kör du? Skicka gärna bilder på samtliga bildinställningsmenyer.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Heknu:

Vilket bildläge kör du? Skicka gärna bilder på samtliga bildinställningsmenyer.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag pendlar mellan standard och Eco. Har även testat ställa in expert profilerna efter guider på Youtube. Kör för tillfället med true motion on / deblur 10 och dejidder 4. Eco profilen med lite tweeks

Moderkort: ASUS PRIME X370-PRO CPU: Ryzen 1700x 3.9ghz Kylare: NZXT KRAKEN x62 Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL13 GPU: EVGA FTW 1080 SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: Acer Predator XB271HUA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004

@molliz:

Nu har jag inte pillat med någon OLED, men testa stänga av samtliga bildförbättringsfunktioner. Slå sedan på dom en efter en (om behov finns). Lättare att se vad som gör vad i bilden på det sättet.

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@molliz: Eco-läget är per definition oanvändbart.

Jag skulle annars säga att LG:s OLED-modeller hör till de bättre(*) i fråga om att visa gammal skrutt-TV. Att du upplever din 6 år gamla Samsung som "bättre" handlar mer om att du är så van med hur den bilden såg ut. För såvida du inte ställt in den Samsungen rätt så är den i alla aspekter avsevärt sämre(*) i fråga om skrutt-TV. Men du är helt enkelt så präglad med den bilden efter 6 år att din personliga referens om hur bild ska se ut är FUBAR.

Ställer du LG:n i Expert-läge och där anpassar OLED-belysningen efter rummet kommer du i mycket högre grad få en bild som den faktiskt ska se ut.

(*) Med "bättre" och "sämre" syftar jag främst på nivåerna av förvanskning av bilden. LG:s OLED undviker extrem påverkan med brusfilter, kantskärpa, överdrivna färger etc. Något som en 6 år gammal Samsung-LCD definitivt inte gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

@Laxpudding:

Tack för bra inlägg!

Jag kan säga att efter mycket pill så är bilden nästan perfekt köpt nytt ljud på hifiklubbem där jag fick med en kalibreringsskiva till tven något man bör tänka på när man ställer in efter den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kumla
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Laxpudding:

@molliz: Eco-läget är per definition oanvändbart.

Jag skulle annars säga att LG:s OLED-modeller hör till de bättre(*) i fråga om att visa gammal skrutt-TV. Att du upplever din 6 år gamla Samsung som "bättre" handlar mer om att du är så van med hur den bilden såg ut. För såvida du inte ställt in den Samsungen rätt så är den i alla aspekter avsevärt sämre(*) i fråga om skrutt-TV. Men du är helt enkelt så präglad med den bilden efter 6 år att din personliga referens om hur bild ska se ut är FUBAR.

Ställer du LG:n i Expert-läge och där anpassar OLED-belysningen efter rummet kommer du i mycket högre grad få en bild som den faktiskt ska se ut.

(*) Med "bättre" och "sämre" syftar jag främst på nivåerna av förvanskning av bilden. LG:s OLED undviker extrem påverkan med brusfilter, kantskärpa, överdrivna färger etc. Något som en 6 år gammal Samsung-LCD definitivt inte gör.

Hej kommer bli en oled inom snart framtid med 4 k smart. Brukar panasonic eller sony vara bra och felfria och inte buggiga ? Känns som det blir japanskt men lg hör man sällan något dåligt om heller.

Vet att Philips har väl varit buggiga för folk och samsung snålar på kondensatorer på många apparater så dem köper jag ej.

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av pompa_kumla:

Hej kommer bli en oled inom snart framtid med 4 k smart. Brukar panasonic eller sony vara bra och felfria och inte buggiga ? Känns som det blir japanskt men lg hör man sällan något dåligt om heller.

Vet att Philips har väl varit buggiga för folk och samsung snålar på kondensatorer på många apparater så dem köper jag ej.

Alla kör med LGs OLED paneler så skillnaden är väl främst i det övriga. Inte haft några större problem med min OLED E6.