François Piednoël lämnar Intel

Permalänk
Melding Plague

François Piednoël lämnar Intel

Under nästan 20 år har François Piednoël tagit fram några av Intels viktigaste processorarkitekturer, men nu väljer han att lämna företaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant. Undrar vart han styr kosan nu då.
En enorm potential som lämnat företaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
99:e percentilen

Tala om okänd kändis!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

skriver han att hans nästa roll inte kommer vara lika publik då han inte är särskilt förtjust i fanboy-kulturen som uppstått runt processormarknaden.

Den har man känt av mycket om man läser forum, förstår inte riktigt fanboismen just på elektronik den är väldigt konstig.

Själv så köper jag det som jag anser vara det bäsat pris / prestanda.
men vissa verka helt maniska om vad man köper inte stämmer me deras grej och vill alltid bevisa att de som de har köpt är bäst.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Entusiast

Välkänd person inom överklockningscommunityn. Men också med ett rykte att vara något.. udda. Han postade ibland i forum under namnet Dr.Who, bland annat i Xtremesystems.

Permalänk
Medlem

Han skriver ju i ett av sina senaste Tweets:

Skrivet av François Piednoël:

I am not so good at saying good bye, I will miss all my Coworkers badly, I have no regret, I gave all I had. Now, AI...

Verkar som att han rör sig vidare mot nytt där han kommer syssla med AI! Har följt François på Twitter i några år nu, och han har alltid pushat hårt för stolt han är över att arbeta för Intel, och Intel dit, och Intel där. Detta var helt oväntat!

Permalänk

Har han förutspått att skutan kommer sjunka kanske?

Permalänk
Medlem

Hans vidareutveckling av fanboi kommentaren var ju även den en hammare.

"Highly misguided people, usually don't contribute much to solve the great problems of mankind, but have an opinion larger than anybody else"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

skriver han att hans nästa roll inte kommer vara lika publik då han inte är särskilt förtjust i fanboy-kulturen som uppstått runt processormarknaden.

Den har man känt av mycket om man läser forum, förstår inte riktigt fanboismen just på elektronik den är väldigt konstig.

Själv så köper jag det som jag anser vara det bäsat pris / prestanda.
men vissa verka helt maniska om vad man köper inte stämmer me deras grej och vill alltid bevisa att de som de har köpt är bäst.

Buyers bias kallas det.. Om du hittar något som du anser vara en bättre deal så måste ju dom gjort ett felköp.
Tragiskt. Kontraproduktivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Ännu en Tweet, undrar vad han syftar på? Kanske något helt nytt från Intel?

Skrivet av François Piednoël‏:

As Steve Jobs would have said: "One more thing": There is a torpedo of death in the pipe, a modern marvel, my buddies did not dissapoint!

Permalänk
Avstängd

Hoppas vi får se någon ny leda Intel och ta fram nya spännande processorer.
För det har varit rätt trist sedan Sandy Bridge. Inte mycket har hänt där inte.

Hoppas vi får se dramatiska förändringar. Något nytt, något stort.
Byta material från kiseldioxid till något annat, kanske tusentalskärnor (som IBM's kilocore) eller asynkron CPU, kanske teknik som SyNAPSE från DARPA eller passivt kyld processor, kanske 10+ GHz eller något.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se att François lämnar Intel, men jag kan väl inte säga att jag är helt överraskad efter att han tog sabbatical från företaget en tid tillbaka.

Har växlat ett hundratal mail med honom genom åren, kunnig ingenjör som alltid jagar bättre prestanda.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Skrivet av Mr[M]:

skriver han att hans nästa roll inte kommer vara lika publik då han inte är särskilt förtjust i fanboy-kulturen som uppstått runt processormarknaden.

Den har man känt av mycket om man läser forum, förstår inte riktigt fanboismen just på elektronik den är väldigt konstig.

Själv så köper jag det som jag anser vara det bäsat pris / prestanda.
men vissa verka helt maniska om vad man köper inte stämmer me deras grej och vill alltid bevisa att de som de har köpt är bäst.

Jo, men sjukt oprofessionellt samt något omoget om det verkligen är den sanna anledningen till varför han skulle lämna.
"Nej jag vill inte fortsätta mikroprocessorutveckling på grund av att PR inte har jobbat smakligt".

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Mr[M]:

skriver han att hans nästa roll inte kommer vara lika publik då han inte är särskilt förtjust i fanboy-kulturen som uppstått runt processormarknaden.

Den har man känt av mycket om man läser forum, förstår inte riktigt fanboismen just på elektronik den är väldigt konstig.

Själv så köper jag det som jag anser vara det bäsat pris / prestanda.
men vissa verka helt maniska om vad man köper inte stämmer me deras grej och vill alltid bevisa att de som de har köpt är bäst.

Det är ju företag som skapar situationen, inte "Fansboys" i sig. Titta bara på hur G-sync t.ex. låser folk till Nvidia etc

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Det är ju företag som skapar situationen, inte "Fansboys" i sig. Titta bara på hur G-sync t.ex. låser folk till Nvidia etc

Jag tycker nog att en del verkar vara rätt bra att låsa sig till en tillverkare, av alldeles egen kraft.

Men absolut, nämn det företag eller den religion som inte vill ha okritiska följeslagare

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd

100:- på att han komma jobba för Samsung.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

100:- på att han komma jobba för Samsung.

Tror Apple

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av PalmiNio:

Tror Apple

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså, med 20+ År av erfarenhet på INGENJÖRSNIVÅ inom Intels egna R&D avdelning, kommer han antagligen inte att få arbeta inom något teknikföretag alls, det skulle bara leda till strul vad IP-lagar gäller.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jag tror Google; tensor-flow-processorer lockar nog någon som pysslat med "klassik" processorarkitektur så länge.

Permalänk
Medlem

Jag tror fanboyismen skapas mer på marknadsföringsavdelningarna, så man kan förstå att en ingenjör är mer intresserad av arkitekturen och hur processorerna är uppbyggda rent tekniskt. Man kan ju tycka vad man vill om Intels taktik genom åren, men det är ingen tvekan om att tekniken och arkitekturen är enormt imponerande.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Jag skulle snarare tycka att det var kul om den fanns fanboyism för det företag jag jobbar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallemulle87:

Har han förutspått att skutan kommer sjunka kanske?

x86-skeppet kommer tappa fart och långsamt närma sig stopp. Den har nått sin fulla potential. Andra arkitekturer kommer leda vägen framåt.
http://www.alexstjohn.com/WP/2017/06/10/the-age-of-nvidia/

Skrivet av Soir:

Ännu en Tweet, undrar vad han syftar på? Kanske något helt nytt från Intel?

"torpedo of death"
Apropå fanboyism då...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Han går till AMD.

Permalänk
Medlem

Talar mer för att det finns intressantare områden där utveckling är ung och förändras snabbt
CPU området är på väg att slå i taket utan någon bra ersättare till kislet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså, med 20+ År av erfarenhet på INGENJÖRSNIVÅ inom Intels egna R&D avdelning, kommer han antagligen inte att få arbeta inom något teknikföretag alls, det skulle bara leda till strul vad IP-lagar gäller.

Fast IP är en sak, slaveri är en helt annan. Det ena är ett juridisk skydd mot att andra företag kopierar, det andra är olagligt.

Han kan utan problem jobba med det han gjort hos Intel på andra arbetsplatser, sen har han säkert i sitt avtal karantäntid och nda delar.

IP är mer än fråga hur mycket av vad han gjort hos Intel som kan "kopieras" till Apple.

Ingen hemlighet att Apple jobbar aktivt med att ta fram mer egna chip och det är vanligt att man hämtar brains hos konkurrenter.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

x86-skeppet kommer tappa fart och långsamt närma sig stopp. Den har nått sin fulla potential. Andra arkitekturer kommer leda vägen framåt.
http://www.alexstjohn.com/WP/2017/06/10/the-age-of-nvidia/
"torpedo of death"
Apropå fanboyism då...

Den länken fungerade inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AMD blev för mycket?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Som ingenjör måste det ju varit frustrerande att jobba för Intel de senaste åren, då de i princip har hållit tillbaka utvecklingen på grund av obefintlig konkurrens. Att ständigt sträva efter landvinningar och bryta nya barriärer samtidigt som ledningen håller krampaktigt i nödbromsen, inte undra på att man vill göra något annat till slut.

Dock lite underligt att lämna skutan nu när det till slut har dykt upp lite konkurrens igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

100:- på att han komma jobba för Samsung.

Skrivet av PalmiNio:

Tror Apple

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe ja vill man bort från fanboys så känns Samsung och Apple som bra val

Permalänk

Tror också han kommer jobba med AI.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none