Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

TV vs skärm för PS4

Tjenare! Nu är det så att jag ska inhandla mig PS4 imorgon! Jag står framför en dilemma! Det är nämligen så att jag kan inte bestämma mig om jag ska ha en 24" skärm+headset till det eller en TV på 32". Jag får inte plats med något större på rummet tyvärr. Vill höra era åsikter om detta. Jag har före detta spelat dator i 10 år så är van vid att sitta på en stol o spela. Är dessutom ganska tryhard när jag spelar så jag går främst för skickligheten o inte bekvämheten. Men alla verkar säga att TV är bättre till PS4 då man kan sitta o chilla i soffan. En TV kostar runt 3000k o en skärm+ headset 2700-2800 ungefär. Så är det värt att betala lite mer för bekvämheten o köra i högtalare eller ska man tryharda med skärm+headset? Kommer främst köra FPS spel! Tacksam för snabba svar då allt ska inhandlas imorgon!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Varför skulle du inte kunna köra högtalare till din skärm? Finns ju skärmar med ljud, precis som TV, och det finns skärmar med ljudutgång, koppla ett par "PC" högtalare till den så slipper du hörlurarna... Om man nu inte specifikt vill ha headset, för att skrika på de man spelar med.

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010

Jag spelar dator på en 24tum (fps,moba) men racing samt äventyrsspel liras på en 60tum med controller.

Skulle ta en större skärm alla dagar i veckan för konsoll.

Surf/gaming: HP Omen 17" - i7 7700HQ - 16Gb - 256Gb Pcie SSD - Gtx1060
Soffgaming: Nintendo Switch
Ringa: Galaxy S9

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av -=Mr_B=-:

Varför skulle du inte kunna köra högtalare till din skärm? Finns ju skärmar med ljud, precis som TV, och det finns skärmar med ljudutgång, koppla ett par "PC" högtalare till den så slipper du hörlurarna... Om man nu inte specifikt vill ha headset, för att skrika på de man spelar med.

Man hör steg o sånt bättre i headset. Menar mest på att om jag ska köpa headset till tv då blir det ytliggare en kostnad. Altså en TV för 3000+ 800 för headset. Medans en skärm kostar 2000 o headset 800. Dessutom har skärm 75HZ medan TV har 50 o skärm har bättre responstid än TV.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

TV apparater fixar 60 hz. Finns tv apparater som fixar 120 hz men har svårt se många PS 4 spel som kommer nyttja det.

bild och ljudkvalitet är oväsentligt?

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
Palit Jetstream X 1080 ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Vill du ha headset, ska du så klart ha headset. Oavsett om du spelar på TV, eller skärm, i min värld.

Men jag tror inte du ska räkna med högre FPS, eller ens högre refresh rate på bilden, för att du kör på en skärm. PS4'an skickar vad den brukar i sladden, och med videosignalen får skärmen info om vald frekvens, så länge det inte är en frekvens den inte kan hantera, visar den bilden, med den frekvensen. Och jag tror inte det går att påverka i PS4'an?

Skrivet av oqvist:

TV apparater fixar 60 hz. Finns tv apparater som fixar 120 hz men har svårt se många PS 4 spel som kommer nyttja det.

Fast TV med 120, eller 240Hz updateringsfrekvens pumpar ju bara samma bild fler gånger.

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av oqvist:

bild och ljudkvalitet är oväsentligt?

Men om vi nu säger att jag spelar ett spel som har stadiga 60 FPS på en tv som bara har 50Hz, märks det tydligt att man saknar dem 10Hz?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Är väl ganska mkt input lag i TV apparater?

Chassi: Antec P280 Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD, 2TB WD Black CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W Brännare: Samsung 22X Surfplatta: iPad 16gb Wifi Mobil: Samsung Galaxy S6 Edge
P280 Crossfire Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Elecord:

Men om vi nu säger att jag spelar ett spel som har stadiga 60 FPS på en tv som bara har 50Hz, märks det tydligt att man saknar dem 10Hz?

http://johnnysgodbitar.blogspot.se/2008/06/vad-skillnaden-mel...

Alla tv apparater har paneler som accepterar 60 hz signaler. Annars hade de inte kunnat användas i staterna. Innan det digitala nätet men de sänder nog ofta i 60 hz också. Har aldrig sett en tv som bara fixar PAL iaf.

Input lag får man kolla upp de varierar kraftigt beroende på modell.

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
Palit Jetstream X 1080 ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en byhåla
Registrerad
Feb 2010

Jag kör på en 23,5" bildskärm som har 0 input lag och det underlättar främst för FPS spel.

Nuvarande PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Uppgradering 2018 -> 6850k - MSI x99a Goodlike Gaming - 64GB@3000MHz - M.2 SSD - 2TB SSD
Konsoler -> PS4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Elecord:

Det finns inga 50 Hz-TV. Om du inte tänker på gamla tjock-TV så förstås. Alla klarar 60 Hz. Förklarar detta och mycket mer i guiden till TV-apparater, länk i signaturen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Tack alla för hjälpen! Blev en 27 tums gamingskärm! Jävligt nöjd!