Custom server till företag, vart köpa?

Permalänk
Medlem

Custom server till företag, vart köpa?

Vet inte om denna ska ligga här eller i företagssubforumet.

Hursomheslt så har jag börjat som it-tekniker på ett företag och behöver ibland skaffa in servrar och grejer. Hittills har företaget bara köpt rakt av från dustin osv, men framöver kommer jag behöva skaffa lite kraftfullare grejer som kanske också ska vara lite mer custom. Vart vänder jag mig då? Har googlat lite och kikat på tex dells hemsida men de flesta återförsäljare riktar sig till ganska så stora företag.

Befinner mig i Uppsala om det är av betydelse.

Permalänk
Medlem

Mullet har bra grejjer. ÅF för Supermicro
Bra prestanda för priset, dock inga supportavtal som Dell/HP med flera har.

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad "custom" menar men det fortfarande inte är 'stort'?

Hur som, då gör man som bäst så att man norpar åt sig telefonen och ringer till de företag man hittar, t.ex. Dell och säger "hej, så här är det vi behöver X, Y, Z och kaffe på det" och sedan får du svar från dom om det du söker är något som dom kan fixa.

Sedan tar du fram papper och penna, slabbar ned de företag som kan utföra X, Y samt Z och efter några dagar lär du ha en fin post-it lapp med alternativ när det behövs.

Eh ja, allafall så jag gör när jag letar företag som utför tjänster jag är i behov av. Inte alltid lätt att få all information om precis allt dom gör enbart på en hemsida, helt klart lättare att få prata med någon och ställe frågor direkt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Finns ju en uppsjö av ÅFs som säljer hårdvara. Vet ej om de har omsättningskrav dock.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Hitta någon lokal IT-firma att handla av. De kan plocka fram prylar från de flesta distributörer. Köper man en del så blir de väldigt lojala

Permalänk
Medlem

Atea och Dustin är dem största återförsäljarna i Sverige. Dit kan stora som små företag vända sig. Fördelen med Atea är att dem även erbjuder konsulttjänster och har kontor över hela Sverige. Verkar som Atea har kontor i Uppsala. Ta i kontakt med dem så får ni en personlig säljare som hjälper att ta fram rätt grejer. Personligen skulle jag aldrig köpa något utan supportavtal.

Permalänk

Hej,

Om du ska köpa kraftfullare hårdvara så räkna med att det kommer ta 6-8 veckor att få grejerna.

Detta beror på vilket märke du vill köra såklart.

Jag skulle välja ett märke och hålla mig till detta.
Om detta varit Dell så hade jag tittat upp en större distributör av Dell, som exempelvis Dustin, som är i detta fall distributör och köpa av dem.

HP vet jag inte vilka som är distributörer på det sättet men lär finnas några stycken.

Huawei vet jag har relativt många distributörer och ett av dessa är Pedab.
Efter att ha jobbat med både Dell och Huawei så är jag positivt överraskad över deras hårdvara och hur mycket man faktiskt får för pengarna. Jag har fysisk erfarenhet och teknisk erfarenhet av deras lagring/nät och serverlösningar.

Man kan endast få E5-xxxx V3-V4 och uppåt från dem i servrarna men de är helt klart bra grejer. så finns inga versioner med E3-familjen.

Om du vill veta mer så pm:a mig så kan jag ge dig mailadress till några kontakter jag har där.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Mullet är bra att ha med och göra med, snabba på epost, och trevliga. Med det sagt. Det är värt mycket att köpa hårdvara med serviceavtal, om man kan. Dell, HP, osv, brukar vara rätt flexibla med vad man kan få, och vad man behöver, antingen via sina partners, eller direkt från dem.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Du har också Nextron! Fördelen med Nextron är att du kan utöka till 5 års garanti och på platsen service.

Mullet är också bra, men de använder DHL för leveranser.
Här i Stockholm är DHL duktiga på att hitta ursäkter istället för att utföra leveranser.
Prylarna kommer inte fram i tid och man måste jaga DHL för att få sin leverans.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Hej,

Om du ska köpa kraftfullare hårdvara så räkna med att det kommer ta 6-8 veckor att få grejerna.

Detta beror på vilket märke du vill köra såklart.

Jag skulle välja ett märke och hålla mig till detta.
Om detta varit Dell så hade jag tittat upp en större distributör av Dell, som exempelvis Dustin, som är i detta fall distributör och köpa av dem.

HP vet jag inte vilka som är distributörer på det sättet men lär finnas några stycken.

Huawei vet jag har relativt många distributörer och ett av dessa är Pedab.
Efter att ha jobbat med både Dell och Huawei så är jag positivt överraskad över deras hårdvara och hur mycket man faktiskt får för pengarna. Jag har fysisk erfarenhet och teknisk erfarenhet av deras lagring/nät och serverlösningar.

Man kan endast få E5-xxxx V3-V4 och uppåt från dem i servrarna men de är helt klart bra grejer. så finns inga versioner med E3-familjen.

Om du vill veta mer så pm:a mig så kan jag ge dig mailadress till några kontakter jag har där.

//Tobias

Hej! Bra inlägg, tack!

Vi har just nu bara Dell burkar och är väldigt nöjda med dem, så vill gärna fortsätta med dem också. Allt är som sagt tidigare köpt från dustin men de har så vitt jag vet bara "färdiga" servrar. Det jag är ute efter är lite som någon längre upp i tråden sa, en försäljare som man kan hjälpa en komma med lite olika konfigurationer i olika prisklasser, och "en kaffe på det". Sedan så kan man ta det tillbaka till ekonomiavdelningen osv osv. Jag gillar även att ha lite längre säljkontakter där man vänder sig till samma person när man är i behov av en ny server igen.

typ på följande sätt:
*ringer försäljare..*
Tjena, vi skulle behöva en burk med x i minne och minst en quadcore cpu x med min x ghz, har ni något fint erbjudande?"

ja, ni fattar vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Mullet är bra att ha med och göra med, snabba på epost, och trevliga. Med det sagt. Det är värt mycket att köpa hårdvara med serviceavtal, om man kan. Dell, HP, osv, brukar vara rätt flexibla med vad man kan få, och vad man behöver, antingen via sina partners, eller direkt från dem.

Nu är jag ganska ny i branschen, men vad är den absolut största fördelen med serviceavtal? Hittils har grejerna vi kör hållt i flera år utan ett enda fel (ta i trä).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Nu är jag ganska ny i branschen, men vad är den absolut största fördelen med serviceavtal? Hittils har grejerna vi kör hållt i flera år utan ett enda fel (ta i trä).

Det är en typ av försäkring som du hoppas att du slipper att använda.
Är man ett företag med många maskiner så går enheterna sönder, förr eller senare.
Då är det skönt att ringa ett nummer och så kommer en specialist ut och hjälper en.

Våra supermicro maskiner har aldrig strulat, men våra DELL har vi haft lite mer strul med.
Då dök en kille upp och bytte moderkortet på plats i en av våra serverhallar. Det tog knappt en timme!

Viktigt att komma ihåg att detta ersätter inte redundansen. Detta är för att underlätta åtgärd av
eventuella problem som man inte kan fixa själv.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Serviceavtalet garanterar att man har reservdelen på plats inom X tid (X är specificerat i avtalet.) Som regel innebär det även att de felsöker, byter, och verifierar funktionen, men det är i mina ögon "onödig lyx", det viktiga här är att reservdelen inte ska jagas ned, beställas, väntas på i dagar, för att hamna på en lastbil vars förare inte riktigt orkar gå in med paketet den dagen, och får åka runt någon dag extra, innan den hamnar där den behöver vara för att man ska kunna laga grejerna själv.

Har företaget råd, är det absolut värt det. Men det beror ju på vad det är för företag.
Små firmor där IT'n kanske är livsviktig, men inte ses som en del av kärnverksamheten får helt enkelt improvisera när datorsystemet inte fungerar under en eller flera veckor... Det har jag råkat ut för på ett par olika ställen. Det är lika kul var gång. Men JAG är ju inte drabbad, jag är "lösningen" så även om det tar tid är jag uppskattad.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Nu är jag ganska ny i branschen, men vad är den absolut största fördelen med serviceavtal? Hittils har grejerna vi kör hållt i flera år utan ett enda fel (ta i trä).

Den absolut största fördelen är att du har någon som delar ansvaret med dig om något händer och hjälper dig att inom avtalad tid skaka fram reservdelar (som fungerar ihop med ditt system). Annars är det du som ska lösa det. Visst, det sparar pengar men det är rätt otäckt att sitta och inte hitta prylar eller få ner leveranstiderna. Alternativt, be chefen ta beslutet på att inte ha SA och peka på denne när det går åt skogen

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Den absolut största fördelen är att du har någon som delar ansvaret med dig om något händer och hjälper dig att inom avtalad tid skaka fram reservdelar (som fungerar ihop med ditt system). Annars är det du som ska lösa det. Visst, det sparar pengar men det är rätt otäckt att sitta och inte hitta prylar eller få ner leveranstiderna. Alternativt, be chefen ta beslutet på att inte ha SA och peka på denne när det går åt skogen

Min erfarenhet att det inte går att peka på chefen när det skiter sig!
De brukar vara sjukt hala när det kommer till att ta ansvar för sina beslut.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera ATEA finns liknande men de är stora och har en stor inköpsavdelning.
Framför allt om du kommer börja köpa mer datorer, kablar, servrar i framtiden så är de bra att gå genom en partner.

De flesta går via techdata, ingram micro och sedan Deltaco.
Vill du ha en bladserver kan jag rekommendera Lenovo x3550 M5, kört några par IBM/Lenovo servrar och har aldrig vart missnöjd.

Sen är serviceavtal väldigt viktigt om det är en affärskritisk server, annars kan du nöjda dig med att ha någon extra hårddisk på hyllan att byta med om en rasar.
När du ringer in till Lenovo/Dell/HP så får man välja om de ska komma ut och byta komponenten eller om man kan göra det själv. Så skickar man bara tillbaka disken efteråt.

Sen så brukar firmor som ATEA kunna ha hand om serviceavtalen om ni börjar växa i servrar så får säger de till när de börjar gå ut och om man vill förlänga.

Finns självklart olika typer av leverantörer som gör samma sak och beställer från samma sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenzman:

Jag skulle rekommendera ATEA finns liknande men de är stora och har en stor inköpsavdelning.
Framför allt om du kommer börja köpa mer datorer, kablar, servrar i framtiden så är de bra att gå genom en partner.

De flesta går via techdata, ingram micro och sedan Deltaco.
Vill du ha en bladserver kan jag rekommendera Lenovo x3550 M5, kört några par IBM/Lenovo servrar och har aldrig vart missnöjd.

Sen är serviceavtal väldigt viktigt om det är en affärskritisk server, annars kan du nöjda dig med att ha någon extra hårddisk på hyllan att byta med om en rasar.
När du ringer in till Lenovo/Dell/HP så får man välja om de ska komma ut och byta komponenten eller om man kan göra det själv. Så skickar man bara tillbaka disken efteråt.

Sen så brukar firmor som ATEA kunna ha hand om serviceavtalen om ni börjar växa i servrar så får säger de till när de börjar gå ut och om man vill förlänga.

Finns självklart olika typer av leverantörer som gör samma sak och beställer från samma sida.

Du registrerade dig idag 11:23 och skrev en kommentar, din första, idag 11:33 där du lyfter fram ATEA!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Serviceavtal bör finnas. Speciellt om man jobbar med de större drakarna som inte vill hantera reservdelar utan serviceavtal. Detta gör de genom att reservdelspriserna är hutlösa. Och när de inte längre vill hålla stora lager med reservdelar så kostar även serviceavtalen massor att förnya. Då vet man att det är dags att byta hårdvaran. De flesta (IBM/Lenovo/HP/Dell/osv.) har betrodda återförsäljare som får bra rabatter från leverantörerna som de senare kan ge sina kunder (vi pratar stora rabatter) vilket gör att det kan bli billigare att få ett skräddarsytt system än ett färdigt från Dustin. Så kolla på några märkens hemsida så ser du auktoriserade återförsäljare där. Att gå på distributörer är i regel inte möjligt om inte ni säljer hårdvara själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du registrerade dig idag 11:23 och skrev en kommentar, din första, idag 11:33 där du lyfter fram ATEA!

Det blev ATEA då någon tog upp dem i tråden. Har själv inte jobbat mot eller med dem så kan inte säga men de bör ju fungera som resterande IT-Leverantörer. Då det är Uppsala så kan jag inte vilka som har kontor där ifall man vill komma i personlig kontakt.

Men byt bort ATEA till någon annan leverantör så kommer de ser liknande ut. Allt beror på hur mycket man ska köpa.

Mer bara att man har en personlig kontakt där man bara kan maila in en beställning och ta frågor med då de håller på med detta dagligen.

Har själv vart med och valt mellan ATEA och ett annat bolag i Stockholm och valde inte dem. Men kan förstå att det verkar lite konstigt ville ju bara hjälpa till.

Permalänk
Skrivet av Atotal:

Hej! Bra inlägg, tack!

Vi har just nu bara Dell burkar och är väldigt nöjda med dem, så vill gärna fortsätta med dem också. Allt är som sagt tidigare köpt från dustin men de har så vitt jag vet bara "färdiga" servrar. Det jag är ute efter är lite som någon längre upp i tråden sa, en försäljare som man kan hjälpa en komma med lite olika konfigurationer i olika prisklasser, och "en kaffe på det". Sedan så kan man ta det tillbaka till ekonomiavdelningen osv osv. Jag gillar även att ha lite längre säljkontakter där man vänder sig till samma person när man är i behov av en ny server igen.

typ på följande sätt:
*ringer försäljare..*
Tjena, vi skulle behöva en burk med x i minne och minst en quadcore cpu x med min x ghz, har ni något fint erbjudande?"

ja, ni fattar vad jag menar.

Det är precis en sån relation jag haft med Pedab som är distributör för Huawei/Lenovo/IBM.
Då har det förvisso varit 2U-servers med dubbelpropp och minst 256GB RAM och lite disk osv samt 10Gbit kort.
Men de har haft det mesta på lager, förutom när vi beställt det initiala, då va det mer "påväg".

Det du kan göra är att prata med Dell själva. Men då får du räkna med att du får betala mer för servern än från dustin.
Men dustin har troligen det mesta på lager men svårt att få specialkonfigurerat.

Serviceavtal är inte många tusenlappar extra och kan helt klart vara värt det om man har verksamhetskritiska servrar.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Min erfarenhet att det inte går att peka på chefen när det skiter sig!
De brukar vara sjukt hala när det kommer till att ta ansvar för sina beslut.

Exakt, därför måste man förekomma detta.

Jag har råkat ut för detta ett antal gånger, att det saknas serviceavtal alltså. Och rätt snabbt så inser man att chefer gärna inte vill stå för konsekvenserna av sina beslut eller inte förstå vad det innebär. (Tänk tjafset liknande transportstyrelsen nu). Gärna vill man peka på teknikern som man trodde skulle lösa precis allt. Snabbt lär man sig att själv säkra upp sig själv eller täcka sin egen rygg så man inte blir backstabbad om något händer. Så vid utredningar så frågas exempelvis "Berättade du för din chef vad konsekvenserna kunde bli?", "Varför lyssnade dom inte på dig", "Stod du bakom beslutet att inte ha serviceavtal". osv. Rätt smart att iaf säkra upp din egen rygg med skriftlig dokumentation.

En gång när jag var system och serveransvarig på en kommun var det en diskussion om man skulle förlänga serviceavtalet på ett biblioteksystem (UNIX, hade utlåning/register/lånekort och massa annat, drift vad outsourcad). Nej, man skulle spara dom småpengarna. Alla varningsklockor ringde och jag gjorde en snabb konsekvensanalys och fick iväg ett tydligt mail att om något nu händer så är ansvaret för hur man löser det i händerna på bibliotekschefen.

Givetvis packade skrotet ihop, mitt på semestern (RAID-korts ras). Slutresultatet var nog ~10 dagar utan möjlighet att låna/lämna tillbaks böcker. Personal som gick sysslolös och gap och skrik på hemsida och i media. Lösningen var att expressbuda till stockholm, dom fick ringa in någon UNIX-tekniker från semestern byta det svindyra kortet (vilket inte var sådär "bara", all konfig skulle över), och buda tillbaks. Det blev väldigt dyrt totalt och en väldigt otrevlig utredning för dom ansvariga då min varning med just denna konsekvens fanns på papper och ansvariga hade struntat i det.

//edit - alltså, jag fick "alltid" igenom rätt bra serviceavtal för jobbet efter den där incidenten, ingen som vågade fuska/tulla på driftsäkerheten iaf.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Exakt, därför måste man förekomma detta.

Jag har råkat ut för detta ett antal gånger, att det saknas serviceavtal alltså. Och rätt snabbt så inser man att chefer gärna inte vill stå för konsekvenserna av sina beslut eller inte förstå vad det innebär. (Tänk tjafset liknande transportstyrelsen nu). Gärna vill man peka på teknikern som man trodde skulle lösa precis allt. Snabbt lär man sig att själv säkra upp sig själv eller täcka sin egen rygg så man inte blir backstabbad om något händer. Så vid utredningar så frågas exempelvis "Berättade du för din chef vad konsekvenserna kunde bli?", "Varför lyssnade dom inte på dig", "Stod du bakom beslutet att inte ha serviceavtal". osv. Rätt smart att iaf säkra upp din egen rygg med skriftlig dokumentation.

En gång när jag var system och serveransvarig på en kommun var det en diskussion om man skulle förlänga serviceavtalet på ett biblioteksystem (UNIX, hade utlåning/register/lånekort och massa annat, drift vad outsourcad). Nej, man skulle spara dom småpengarna. Alla varningsklockor ringde och jag gjorde en snabb konsekvensanalys och fick iväg ett tydligt mail att om något nu händer så är ansvaret för hur man löser det i händerna på bibliotekschefen.

Givetvis packade skrotet ihop, mitt på semestern (RAID-korts ras). Slutresultatet var nog ~10 dagar utan möjlighet att låna/lämna tillbaks böcker. Personal som gick sysslolös och gap och skrik på hemsida och i media. Lösningen var att expressbuda till stockholm, dom fick ringa in någon UNIX-tekniker från semestern byta det svindyra kortet (vilket inte var sådär "bara", all konfig skulle över), och buda tillbaks. Det blev väldigt dyrt totalt och en väldigt otrevlig utredning för dom ansvariga då min varning med just denna konsekvens fanns på papper och ansvariga hade struntat i det.

//edit - alltså, jag fick "alltid" igenom rätt bra serviceavtal för jobbet efter den där incidenten, ingen som vågade fuska/tulla på driftsäkerheten iaf.

^
Där är ett jäkla bra exempel på när serviceavtal är grymt bra att ha skaffat sig.

Konsulten i sej hade troligen kostar men systemet hade med stor sannolikhet snurrat betydligt snabbare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Skulle kunna skriva en kortare novell om detta.

Men kortfattat: det kan tyckas vara en billig/bra idé att själv plocka ihop infrastruktur.
Men vad händer tre år senare när personalen som byggt denna frankenstein-infrastruktur slutat? Ingen vet att det köptes in nått obskyrt raidkort som flashades om med en firmware nån hittade på nån .ru sida, osv osv osv.

Fördelen med supportavtal från nån av dom större leverantörerna borde vara självförklarande.

Detta må låta grundläggande, överdrivet och idiotiskt men faktum är att det varit såhär (frankenstein-kaoz) på -samtliga- arbetsplatser jag varit på.

På ett ställe stod en burk med en fet dekal: "k-märkt, akta denna dator!!!"
Frågade givetvis vad det var om och får svaret: "alla som vet hur den burken är uppsatt och fungerar har slutat, så om den går sönder är hela produktionen körd".
Orkade inte ens ge mig in i diskussionen kring varför ingen dragit igång med att ta reda på hur den fungerar och gjort en plan för återställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Hej! Bra inlägg, tack!

Vi har just nu bara Dell burkar och är väldigt nöjda med dem, så vill gärna fortsätta med dem också. Allt är som sagt tidigare köpt från dustin men de har så vitt jag vet bara "färdiga" servrar. Det jag är ute efter är lite som någon längre upp i tråden sa, en försäljare som man kan hjälpa en komma med lite olika konfigurationer i olika prisklasser, och "en kaffe på det". Sedan så kan man ta det tillbaka till ekonomiavdelningen osv osv. Jag gillar även att ha lite längre säljkontakter där man vänder sig till samma person när man är i behov av en ny server igen.

typ på följande sätt:
*ringer försäljare..*
Tjena, vi skulle behöva en burk med x i minne och minst en quadcore cpu x med min x ghz, har ni något fint erbjudande?"

ja, ni fattar vad jag menar.

Dustin kan hjälpa dig även med en självkonfigurerad server.
Det finns ett telefonnummer på dustin.se där du kan komma i kontakt med en personlig säljare.
Men tänk på att det tar lång tid, ibland flera månader, att få en sådan levererad.

Dell.se har ju även en webbsida där du kan konfigurera din egen server.
Den är suverän för att få en uppfattning om priser och konfigurationsval, men om du inte beställer hundra servrar om dagen får du dåliga priser där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

...
typ på följande sätt:
*ringer försäljare..*
Tjena, vi skulle behöva en burk med x i minne och minst en quadcore cpu x med min x ghz, har ni något fint erbjudande?"

ja, ni fattar vad jag menar.

Vill bara tipsa om ett annat sätt att tänka om du ska köpa in utrustning och har kontakt med bra och seriösa försäljare.

"Tjena, Vi skulle behöva en lösning som klarar av det här, det här, användas av såhär många samtidiga användare, ha en upptid på 99,95% och bör helst kosta under ***:- vad föreslår ni?"

Du kan få förslag lösningar som du inte tänkt på.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå kunskap personen bör ha som anställs som IT-tekniker.
Annars måste företaget har missuppfattat vad för kompetens IT-teknikern behöver för att utföra sitt jobb

Permalänk
Medlem

Gignos. Dom är OEM för bl.a. HPe.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.